هر آنچه باید در مورد سه جزء اصلی ایمپلنت و کاربرد آنها بدانید

0

یکی از گزینه ها یا راه حل های باورنکردنی و فوق العاده برای دندان های از دست رفته شما که امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، ایمپلنت دندان می باشد. اگر شما نیز می خواهید یک یا چند دندان خود را با این روش جایگزین نمایید، ممکن است کنجکاو باشید که ایمپلنت در واقع چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است.

سیستم کاشت دندان دارای سه بخش مهم است که نمی توان همه آنها را همزمان در دهان قرار داد: پست که به عنوان پیچ، بدنه یا فیکسچر نیز شناخته می شود، اباتمنت و تاج که به عنوان پروتز یا ترمیم نیز شناخته می شود.

این اجزا با هم یک راه حل بالقوه دائمی ارائه می دهند که شبیه دندان های طبیعی به نظر می رسد و عملکردی دارد و از دست دادن استخوان و سایر مشکلات مرتبط با دندان های از دست رفته را حل می کند.

در یک نگاه، کاشت دندان با مزایای مختلفی برای افرادی که به دنبال جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته خود هستند همراه است. با این حال، برای درک واقعی اینکه چرا ایمپلنت دندان استاندارد طلایی گزینه های جایگزینی دندان هستند، اجازه دهید نگاه دقیق تری به هر قسمت از ایمپلنت دندان بیندازیم.

در واقع، نگاهی عمیق به هر جزء و درک نحوه عملکرد آن برای حمایت از ترمیم کلی به شما کمک می کند تا بیشتر قدردان این روش بی نظیر باشید.

 ایمپلنت دندان

آشنایی با اجزای اصلی ایمپلنت دندان و عملکرد هر یک از آنها

اکثر ایمپلنت ها بر اساس اصول مشابهی کار می کنند و دارای سه جزء مشابه فیکسچر، اباتمنت و تاج هستند. در سطح استخوان فک، بدنه یا همان فیکسچر که در نهایت از کل ساختار حمایت می‌کند، در داخل یا روی استخوان کاشته می‌شود و تکیه‌گاه یا اباتمنت برای تاج سرامیکی قابل مشاهده به آن متصل می‌شود.

در بیشتر موارد، ابتدا یک تاج موقت به لثه ها متصل می شود تا قبل از چسباندن تاج سرامیکی نهایی، فرصت ریکاوری فراهم آید. همانطور که مشاهده می نمایید، پروسه نیاز به دقت و تجربه بالایی داشته و به همین دلیل است که قیمت ایمپلنت دندان بالا است.

– فیکسچر

فیکسچر که گاهی اوقات پست نیز نامیده می شود، یک پیچ کوچک استوانه ای شکل است که در استخوان فک کاشته می شود تا به عنوان یک ریشه دندان مصنوعی عمل کند. از آنجایی که فیکسچر برای تقلید از عملکرد ریشه های طبیعی دندان طراحی شده است، مانند یک ریشه دندان طبیعی در یک پایه مخروطی قرار می گیرد. فیکسچر به دلیل زیست سازگاری از تیتانیوم ساخته شده اند. در برخی موارد، آنها همچنین با هیدروکسی آپاتیت پوشانده می شوند که به پیوند ایمپلنت با استخوان اطراف کمک می کند.

فیکسچرهای ایمپلنت دندان بسته به دندان یا دندانی که جایگزین می شود در اندازه های مختلف موجود هستند. به عنوان مثال، دندان ثنایا ممکن است از یک فیکسچر باریک یا مینی استفاده کند، در حالی که دندان مولر به طور کلی به یک فیکسچر با قطر بیشتر نیاز دارد.

روش های کاشت فیکسچر یا پست ایمپلنت کدامند؟

برای این عمل روش‌های مختلفی همچون Zygomatic، Endosteal و Subperiosteal وجود دارند.

ایمپلنت دندان

– اباتمنت

اباتمنت یک قطعه اتصال دهنده کوچک است که بین پست ایمپلنت یا فیکسچر و پروتز قرار می گیرد. یک طرف آن به گونه ای طراحی شده است که در داخل پست پیچ شود، در حالی که طرف دیگر برای چسباندن پروتز دندان استفاده می شود.

انواع مختلفی از اباتمنت ها وجود دارد که بسته به نوع پروتز، ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، برخی از اباتمنت ها را نیز می توان در زوایای مختلف قرار داد تا پس از اتصال پروتز، ظاهری طبیعی داشته باشند.

بسته به تکنیکی که دندانپزشک ایمپلنت شما استفاده می کند، اباتمنت ممکن است همزمان با پست ایمپلنت قرار داده شود یا ممکن است پس از انجام استئواینتگراسیون روی پست پیچ شود.

ایمپلنت دندان

– پروتز دندان

پروتز دندان بخش قابل مشاهده ایمپلنت دندان است که می تواند تاج دندان، بریج یا پروتز دندان باشد. روکش های دندان معمولاً برای جایگزینی یک دندان یا چند دندان از دست رفته که مجاور یکدیگر نیستند مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که بریج های دندانی معمولاً برای جایگزینی دو یا چند دندان از دست رفته که مجاور یکدیگر هستند استفاده می شود.

پروتزهای مصنوعی نیز برای جایگزینی کل قوس دندان های از دست رفته استفاده می شوند. اگر روکش یا بریج قرار داده شود، دندانپزشک شما احتمالاً ترمیم را روی اباتمنت سیمان می کند. با این حال، اگر دندان مصنوعی قرار داده شود، احتمالاً روی اباتمنت ‌ها قرار می‌گیرد.

پروتزی که قصد استفاده از آن را دارید نیز بر تعداد فیکسچرهایی که باید قرار داده شوند تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، روکش ها به یک پست ایمپلنت، بریج های دندان به دو یا چند فیکسچر ایمپلنت، و پروتزها معمولاً به چهار تا شش پست نیاز دارند. در نهایت، این دندانپزشک شما است که تصمیم می گیرد چه تعداد پایه ایمپلنت باید قرار گیرد تا با خیال راحت از پروتز شما حمایت نماید.

ایمپلنت دندان

سخن پایانی

ظاهر طبیعی ایمپلنت دندان، بهبود گفتار و توانایی غذا خوردن سه مزیت مهم ایمپلنت دندان هستند. با نظر گرفتن همه این موارد، آنها را می توان به عنوان ماندگارترین گزینه های جایگزینی دندان دانست و اینکه کمترین فشار را به دندان های اطراف وارد می کنند.

با این حال، برای یک درمان موفق باید به یک کلینیک دندانپزشکی شناخته شده مراجعه نمایید. دکتر شهاب محمدی، drmohammadi.com، در کلینیک تخصصی خود که به طور ویژه روی درمان ایمپلنت متمرکز است، با ارائه مشاوره رایگان و توضیح دقیق هر مرحله از این جراحی برای بیماران، می تواند لبخندی زیبا با دندان هایی کاملا طبیعی به شما هدیه دهد.

نظرات