اگر مدفوع چرب دارید بخوانید؛ مدفوع چرب نشانه چیست آیا خطرناک است؟ +درمان

0

مدفوع چرب نشانه چیست و آیا خطرناک است؟ + علت و روش درمان

اگر مدفوع چرب دارید بخوانید؛ چربی بیش از حد در مدفوع استاتوره (Steatorrhea) نامیده می شود. در ادامه مطلب امروز، آشنایی با علل و عوامل مدفوع چرب و روش درمان آن همراه با اطلاعات کامل درباره چگونگی چرب شدن مدفوع در ادامه مطلب از این بخش در مجله حرف تازه به اطلاع شما می رسانیم تا اگر در مواقعی که مدفوعتان چرب بود نگران نباشید و علت و راهکار رفع مشکل چربی مدفوعی یا استئاتوره را بدانید

مدفوع چرب

علت بروز مدفوع چرب

علل بروز مدفوع چرب در انسان گاهی به چند عامل بستگی دارد و مواد غذایی و خوراکی های چرب تاثیر مستقیمی برای چرب شدن مدفوع دارد و احتمال دارد این مشکل در نتیجه مصرف بیش از حد غذاهای چرب باشد یا می تواند نشانه سوء جذب باشد. این امر بدین معناست که بدن شما یا مواد مغذی را به درستی جذب نمی کند یا صفرا یا آنزیم ها مورد نیاز برای هضم غذا را به طور موثر نمی سازد.

اغلب، استئاتوره یک مشکل کوتاه مدت است که به رژیم غذایی یا عفونت مربوط می شود. با این حال، اگر این وضعیت بیش از دو هفته طول بکشد، شدیدتر شود یا با علائم دیگری همراه باشد، ممکن است به وضعیت جدی تری مربوط شود که نیاز به درمان دارد.

استئاتوره یا چربی مدفوعی زمانی رخ می دهد که چربی بیش از حد در مدفوع وجود داشته باشد. چربی بیش از حد در مدفوع نشان می دهد که دستگاه گوارش شما به اندازه کافی غذا را تجزیه نمی کند. در این صورت بدن قسمت های مفید غذایی را که می خورید، از جمله چربی های غذایی را جذب نمی کند.

یکی از شایع ترین علل سوء جذب فیبروز کیستیک است. این یک بیماری ارثی است که بر غدد عرق و مخاطی و همچنین اندام های مختلف بدن از جمله غدد پانکراس تأثیر می گذارد.

اگر استئاتوره به دلیل سوء جذب باشد، اکثرا می تواند مربوط به مشکلات عملکرد پانکراس باشد. عملکرد پانکراس در هضم محتوای چربی مهم است.

بیماری هایی باعث چرب شدن مدفوع می شود

برخی بیماری ها مانند پانکراس، سیستیک فیبروزیس، آسیب های کبدی یا کلیوی، کم کاری تیروئید، سنگ های صفراوی، بیماری سلیاک، بیماری کرون و عفونت های انگلی نیز می توانند سببب ان شوند.

در این وضعیت مدفوع شل تر شده و دفع آن دشوار می شود. درد شکمی، نفخ، سوزش سر دل و درد مفصلی نیز از دیگر علائم آن هستند. پزشک از طریق شرح حال گیری، معاینه و درخواست آزمایش چربی مدفوعی، این مشکل را تشخیص می دهد. بسته به علت بیماری و شدت آن، پزشک درمان های لازم را تجویز می کند. علاوه بر آن، یکسری درمان های خانگی نیز برای رفع چربی مدفوعی مفید هستند. کاهش چربی در رژیم غذایی، ترک سیگار، افزایش مصرف ویتامین های محلول در چربی مانند A، D، E و K و افزایش جذب کلسیم، اسیدفولیک و منیزیوم، می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

عکس مدفوع چرب

خطرات و عوارض مدفوع چرب

چربی مدفوعی معمولاً نگران کننده نیست و پس از خوردن وعده های غذایی با چربی زیاد، فیبر و اگزالات پتاسیم اتفاق می افتد. آجیل، چربی های مصنوعی، روغن نارگیل و غلات کامل، از جمله مواد غذایی هستند که می توانند سبب چربی مدفوعی شوند.

برخی شرایط پزشکی مانند بیماری های پانکراس، سیستیک فیبروزیس، آسیب های کبدی یا کلیوی، کم کاری تیروئید، سنگ های صفراوی، بیماری سلیاک، بیماری کرون و عفونت های انگلی نیز می توانند سببب ایجاد چربی مدفوعی شوند. در این وضعیت مدفوع شل تر شده و دفع آن دشوار می شود. درد شکمی، نفخ، سوزش سر دل و درد مفصلی نیز از دیگر علائم آن هستند.

یکی دیگر از علل سوء جذب که می تواند منجر به عارضه چربی مدفوعی شود،  شود پانکراتیت مزمن است. پانکراتیت التهاب لوزالمعده است. لوزالمعده آنزیم هایی را آزاد می کند تا به فرد در هضم چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها در روده کوچک کمک کند. پانکراتیت مزمن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از نمونه ها عبارتند از اختلال مصرف الکل، سیگار کشیدن و سابقه خانوادگی است .

همچنین، این عارضه یکی از علائم نارسایی برون ریز پانکراس (EPI) است. این بیماری به وضعیتی گفته می شودکه در آن لوزالمعده فرد به اندازه کافی آنزیم های مورد نیاز برای کمک به دستگاه گوارش او را در تجزیه غذا و جذب مواد مغذی نمی سازد یا آزاد نمی کند.

پزشک از طریق شرح حال گیری، معاینه و درخواست آزمایش چربی مدفوعی، این مشکل را تشخیص می دهد. بسته به علت بیماری و شدت آن، پزشک درمان های لازم را تجویز می کند. علاوه بر آن، یکسری درمان های خانگی نیز برای رفع چربی مدفوعی مفید هستند. کاهش چربی در رژیم غذایی، ترک سیگار، افزایش مصرف ویتامین های محلول در چربی مانند A، D، E و K و افزایش جذب کلسیم، اسیدفولیک و منیزیوم، می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

مدفوع چرب

ترکیبات مدفوع

بیشتر مدفوع آب است و بقیه ترکیبی از موارد زیر است:

  • باکتری ها
  • چربی ها
  • فیبر
  • مخاط
  • پروتئین
  • نمک ها
  • پوشش های سلولی مختلف

احتمال دارد این مشکل در نتیجه مصرف بیش از حد غذاهای چرب باشد یا می تواند نشانه سوء جذب باشد. این امر بدین معناست که بدن شما یا مواد مغذی را به درستی جذب نمی کند یا صفرا یا آنزیم ها مورد نیاز برای هضم غذا را به طور موثر نمی سازد.

روش های پیشگیری و درمان

درمان مدفوع چرب بستگی به علت و شدت علائم دارد. موارد خفیف آن اغلب در خانه با استراحت و مراقبت اولیه قابل درمان می باشند. پیروی از برخی از دستورالعمل های رژیم غذایی نیز ممکن است خطر ابتلا را کاهش دهد. این عارضه قابل درمان است و به این صورت که علل ایجاد چربی مدفوعی هدف درمان قرار میگیرد .

درمان چربی مدفوعی در واقع در مورد درمان علت یا علل زمینه ای این بیماری است و از آنجایی که سوء جذب می تواند دلایل زیادی داشته باشد، تشخیصی که قابل اعتماد باشد بسیار مهم خواهد بود. برای علل مرتبط با رژیم، درمان معمولاً اجتناب از غذاهایی است که علائم شما را تحریک می کند.

به عنوان مثال، اگر به لاکتوز حساسیت دارید، باید از محصولات حاوی شیر ​​خودداری کنید یا شاید آنها را در دوزهای بسیار کم مصرف کنید. مقدار مصرف به شدت عدم تحمل لاکتوز در بدن شما بستگی دارد. برای بیماری سلیاک، اجتناب از گندم و سایر غذاهای حاوی گلوتن موثرترین درمان شما خواهد بود.

این بیماری معمولاً با مصرف داروها، تغییرات رژیم غذایی و مکمل های غذایی درمان می شود. برای درمان این مشکل معمولا مکمل آنزیم های لوزالمعده تجویز می شود. برنامه درمانی شما به علائم و علت EPI شما بستگی دارد. برای عللی مانند فیبروز کیستیک یا پانکراتیت مزمن، داروها و تغییر سبک زندگی ضروری است .

کاهش چربی در رژیم غذایی، ترک سیگار، افزایش مصرف ویتامین های محلول در چربی مانند A، D، E و K و افزایش جذب کلسیم، اسیدفولیک و منیزیوم، می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

نشانه ها و علائم مدفوع چرب یا استئاتوره

مدفوع در یک لایه چرب پوشیده شده است . حتی امکان دارد قطرات روغن را در آب داخل کاسه توالت ببینید. اگر استاتوره دارید، مدفوع شما ظاهر زیر را دارد:

  • حجیم تر
  • رنگ پریده
  • بوی بد
  • شناور
  • مدفوع کف آلود، کثیف و یا مدفوع پر از مخاط
  • مدفوع با بوی ناخوشایند
  • اسهال یا مدفوع شل یا روان که بزرگتر از حد طبیعی است
  • مدفوع رنگ روشن، اغلب قهوه ای روشن، سبز، نارنجی یا زرد
  • مدفوعی که شناور است
  • مدفوعی که به نظر می رسد در یک پرده ضخیم و چرب پوشیده شده است
  • مدفوعی که به دشواری با سیفون تخلیه می شود.
  • درد شکمی، گرفتگی، نفخ و گازریزش
  • سوزش سر دل و سوء هاضمه
  • خستگی عمومی
  • عضله کوچک، درد استخوان، و درد مفصلی

روش تشخیص

اگر متوجه شدید که مدفوعتان شناور است و به نظر می رسد چرب، رنگ پریده و بوی بدی غیرعادی دارد، باید به پزشک مراجعه کنید . این امر به ویژه در صورت داشتن سایر علائم سوء جذب، مانند کاهش وزن یا گرفتگی عضلات، اتفاق می افتد .

علاوه بر بررسی سابقه پزشکی و علائم، پزشک احتمالاً دو آزمایش رایج را برای استئاتوره تجویز خواهد کرد. یکی از این آزمایش ها آزمایش کیفی چربی مدفوع است. آزمایش دیگر آزمایش کمی چربی مدفوع است.

آزمایش کیفی : آزمایش کیفی تعداد قطره های چربی را در یک نمونه مدفوع اندازه گیری می کند. سطوح معمولی کمتر از ۵۰ قطره چربی خنثی و کمتر از ۱۰۰ قطره چربی اسید چرب هستند که هر دو در زیر میکروسکوپ دیده می شوند.

آزمایش کمی : برای آزمایش کمی، باید نمونه های مدفوعتان را در مدت ۲ تا ۴ روز جمع آوری کرد. سپس تمام نمونه ها برای تعیین میزان کل چربی در مدفوع روزانه مورد مطالعه قرار می گیرند.

تست D-xylose : همچنین پزشک می تواند آزمایش جذب D-xylose را توصیه کند. این آزمایش در صورت مشکوک بودن به سوء جذب انجام می شود. D-xylose نوعی آزمایش قند است. این آزمایش سطح چربی را در مدفوع را در خون یا ادرار بیمار اندازه گیری می کند.

غذاها و خوراکی هایی که باعث مدفوع چرب میشوند

غذاها و و نوشیدنی هایی که باعث به وجود آمدن چربی مدفوعی می شوند، شامل موارد زیر است:

• آجیل، به خصوص آجیلی که با پوست بوده و یا مغز در درون آن وجود دارد. (بادام، فندق، پسته..)
• ماهی روغنی و پر چرب
• مصرف الکل بیش از حد
• چربی های مصنوعی
• روغن های طبیعی و یا روغن های اسانس
• روغن هسته نارگیل و روغن نخل

درمان های خانگی

• هیدراته ماندن
• کاهش مصرف فیبر غذایی
• کاهش مصرف چربی در رژیم غذایی
• کاهش یا قطع سیگار
• کاهش یا قطع مصرف الکل
• کاهش یا محدود کردن مصرف اگزالات پتاسیم
• افزایش مصرف غذاهای ویتامین محلول در چربی با مصرف مکمل های غذایی مانند ویتامین A، D، E و K
افزایش مصرف ویتامین B-12، اسید فولیک، آهن، منیزیم و کلسیم در رژیم غذایی

علل روده ای استئاتوره

استئاتوره ممکن است به دلیل شرایطی که روی روده تأثیر می گذارد، ایجاد شود:

جراحی چاقی (کاهش وزن)
سندرم روده کوتاه (کوتاه شدن روده)
عفونت باکتریایی، انگلی یا ویروسی دستگاه گوارش
بیماری التهابی روده (از جمله بیماری کرون و کولیت اولسراتیو)
عدم تحمل غذایی (مشکل هضم برخی غذاها بدون علائم آلرژی غذایی)
بیماری سلیاک (حساسیت شدید به گلوتن از گندم و سایر غلات که باعث آسیب روده می شود)

در صورت تجربه مدفوع خونی، مدفوع سیاه یا قیر مانند مایل به قرمز، مدفوع چرکی، درد یا گرفتگی شدید شکم یا تب شدید (بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت) به مراکز درمانی مراجعه کنید. اگر استئاتوره شما مداوم است یا باعث نگرانی شما شده، سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

نظرات