تفاوت تشک طبی با فنری معمولی چیست؟

0

اولین تفاوت تشک طبی نسبت به تشک فنری پشتیبانی بالا از بدن است که باعث کاهش فشار می شود بنابراین ماهیچه ها را در طول خواب در حال استراحت نگه می دارد و فرد خستگی و درد بعد از بیدار شدن را تجربه نخواهد کرد.

تشک های طبی نسبت به تشک های فنردار به دلیل متریالی که درون تشک استفاده می کنند قیمت بالاتری دارند. از دیگر تفاوت های این دو تشک ضخامت بالای تشک طبی است که موجب قرار دادن ستون فقرات در حالت طبیعی بدن می شود. در صورتی که این میزان از حمایت در تشک های فنردار وجود ندارد.

تشک های فنردار معمولا نرم تر هستند و کاملا فرد در تشک فرو می رود و هر چه وزن آن فرد بیشتر باشد این فرورفتگی بیشتر خود را نشان می دهد. اما تشک های طبی سطحی سفت و منسجم دارند و تنها کمی انعطاف نسبت به حالت بدن نشان می دهند و البته که ناگفته نماند دوام و طول عمر بیشتر ی هم نسبت به تشک های فنردار معمولی دارند.

انتقال حرکت نیز از ویژگی های خیلی بد در تشک های فنر متصل است. یعنی وقتی شریک خواب شما کوچک ترین حرکتی بکند، شما نیز به راحتی آن را متوجه میشوید.

تشک طبی چه نوع تشکی است؟

 تشک طبی

تشک طبی که با نام تشک ارتوپدی هم نیز معروف است از آن دسته کالاهایی است که مستقیما با سلامتی ما ارتباط دارد. تشک های طبی نسبت به هر نوع تشک معمولی و سنتی سطحی سفت تر و بالاترین پشتیبانی را از بدن نسبت به تمام تشک ها دارند.

تشک های طبی به گونه ای طراحی شده اند که خود را با وضعیت خوابیدن فرد مطابقت می دهد به گونه ای اگه اگر شما به پشت بخوابید تمامی ستون فقرات کمر و گردن شما را حمایت می کند و حتی اگر به شکم و یا پهلو به خواب بروید ستون فقرات را در حالت خنثی نگه می دارد و از ایجاد فشار و یا احساس درد جلوگیری خواهد کرد. تشک های طبی معمولا از فوم، یونولیت و یا لاتکس تولید می شوند که بهترین متریال برای ساخت یک تشک طبی لاتکس است.

به نقل از یک پزشک:

تشک ارتوپدی نوعی تشک است که از مفاصل، ستون فقرات و گردن پشتیبانی می کند، اما چگونه؟ دقیقا با توزیع فشار خواب روی نواحی برخورد با تشک و فرم گرفتن تشک با بدن هنگام خواب. تشک های ارتوپدی معمولاً برای افرادی که هنگام خواب در مفاصل و کمر خود درد حس می کنند، افرادی که در دوران نقاهت فعال پس از آسیب هستند، افراد سالمند، بیمار و ورزشکاران، کودکان و دیگر افرادی که به سلامت خواب اهمیت ویژه ایی دارند، پیشنهاد می شود.

تشک فنر متصل سنتی چه نوع تشکی است؟

تشک فنری

تشک های فنری متصل یکی از ارزان ترین ودر عین حال پر مصرف ترین تشک ها در بین مردم به حساب می آیند. این مدل تشک از یک سلسله فنر به هم متصل تشکیل شده اند که به صورت یک صفحه در هم تنیده سطح تشک را برای تحمل فشار فرد در سراسر تخت فراهم آورده است. به همین دلیل این نوع تشک ها همزمان با تکان در یک نقطه از تخت تمام سطح تخت دچار لرزش خواهد شد.

این ویژگی ممکن است با تغییر وضعیت فرد در هنگام خواب برای فری که در کنار شما به خواب رفته است مشکل ساز باشد. به همین دلیل تشک های فنردار متصل برای کسانی که کمردرد دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا علاوه بر ویژگی بالا بسیار نرم هستند و شانه و باسن کاملا در تخت فرو می روند و ستون فقرات در حالت طبیعی خود قرار نخواهد گرفت.

 

تفاوت این دو مدل تشک طبی و فنر معمولی در چیست؟

تشک فنردار متصل و تشک طبی از چند جهت قابل بررسی هستند که تفاوت های چشمگیری به حساب می آیند. اولین تفاوت این دو تشک بخش حمایتی تشک ها می باشد. در تشک فنردار متصل میزان پشتیبانی از کمر به دلیل نرم بودن و فنرهای متصل بسیار پایین و در تشک طبی به دلیل عدم استفاده از فنر و انعطاف پذیری کمتر، ستون فقرات در هنگام خواب کاملا در یک راستا قرار می گیرند.

تشک طبی به دلیل اینکه معمولا بدون فنر هستند و یا از فنر منفصل درون آنها استفاده می شود کاملا بدون لرزش هستند در واقع با تکان خوردن یک قسمت از تشک سایر نقاط تشک تکان نخواهد خورد اما در تشک های فنردار متصل با نشستن و برخاستن حتی به آرامی تمام تخت به لرزش در خواهد آمد.

برتری تشک های مدرن طبی نسبت به فنر متصل

تشک طبی

خواب یکی از نیازهای اساسی بدن است که ضامن سلامتی و نشاط ما در طول روز است امروزه تشک های طبی مدرن که معمولا از مموری فوم و لاتکس تولید می شوند جای تشک های فنردار را تصاحب کرده اند. تشک های طبی تمام فرورفتگی و برآمدگی های بدن را ساپورت می کنند و نقش حمایتی برای کمر، گردن، شانه و باسن دارند و به دلیل سفتی و مقاومتی متعادلی که دارند اجازه نمی دهند بدن به طور کامل در تشک فرو رود و ستون فقرات را در حالت طبیعی خود حفظ می کنند اما تشک های فنردار متصل به دلیل نرمی و با توجه به وزن و فشار وارد شده در ناحیه شانه و باسن ایجاد فرورفتگی می کند.

تشک های طبی مدرن ضد حساسیت و آنتی باکتریال هستند اما تشک های قدیمی آلودگی و گرد و خاک را در خود جذب می کردند و موجب حساسیت در افراد می شد. در تشک های فنری به خصوص در تشک های فنردار متصل با هر تغییر موقعیت فرد هنگام خواب، موجب لرزش دیگر نواحی تشک خواهد شد و این جریان برای شریک خواب می تواند مشکل ساز باشد اما در تشک های طبی به دلیل استفاده از چندین لایه فوم های صفحه ای و ارتفاع زیاد و همچنین نبود فنر متصل چنین چیزی را مشاهده نخواهید کرد.

برای خواب راحت و سلامت کمر، کدام یک بهتر است؟

با بیان هر آنچه در مورد یک تشک طبی مناسب از آغاز مقاله تا کنون گفته ایم باز هم نمی توان یک تشک را به تمامی افراد توصیه کنیم زیرا عادت های خواب افراد با یکدیگر متفاوت است. اما در مورد کسانی که از کمردرد رنج می برند بدون شک باید از تشک های طبی که نقش حمایتی از بدن را به خوبی ایفا می کنند استفاده کنند زیرا این نوع تشک ها طوری طراحی شده اند که انحنای کمر را در حالت طبیعی خود نگه می دارند.

تشک طبی بسته به احساس راحتی فرد هنگام خواب می تواند بسیار سفت و یا کمی منعطف باشد تا فشار را از ماهیچه ها برداشته و فرد خوابی آرام داشته باشد. اما اگر کمردرد دارید تشک انتخابی شما نباید نرم باشد زیرا دیگر نقش حمایت کنندگی از بدن را نخواهد داشت و این موضوع را باید در نظر داشت که تشک های فنردار متصل معمولا نرم هستند. بنابراین به جرات می توان گفت برای جلوگیری از درد کمر و گردن بهترین انتخاب تشک طبی می باشد.

در این مقاله به طور مفصل به مقایسه تشک های طبی و تشک های فنردار متصل پرداختیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برای کسانی که دچار درد در نواحی گردن و کمر هستند و یا به دنبال خوابی آرام هستند و سلامتی را از اولویت های زندگی به شمار می آورند، توصیه می شود از تشک های طبی استفاده کنند.

نظرات