داتیو و اکوزاتیو چیست؟ – آموزش گرامر زبان آلمانی به زبان ساده

0

آیا دوست دارید آلمانی را روان و بدون مشکل صحبت کنید؟ برای این کار ابتدا باید بطور کامل بر روی گرامر زبان آلمانی مسلط باشید. ارکان اصلی گرامر زبان آلمانی نیز نومیناتیو، آکوزاتیو و داتیو هستند. در واقع اگر شما این ساختارهای جملات آلمانی را بطور صحیح نیاموزید، قادر به نوشتن جملات صحیح یا مکالمه با افراد آلمانی زبان نخواهید بود. دلیل مهمی که بر روی گرامر تاکید زیادی می کنیم این است که زبان آلمانی کاملا گرامر متمرکز بوده و باید بتوانید انواع مختلف این گرامرها را تشخیص داده و در جای مناسب از آن ها استفاده کنید. در مقاله داتیو و آکوزاتیو در زبان آلمانی، به شما نکات مهمی در مورد این دو بخش اساسی زبان آلمانی می آموزیم.

چند حالت اصلی در جمله سازی آلمانی وجود دارد؟

جملات در گرامر زبان آلمانی به چهار حالت اصلی نومیناتیو، گنتیو، داتیو و آکوزاتیو ساخته می شوند. حالت نومیناتیو ساده ترین ساختار در جملات آلمانی بوده و وقتی می خواهیم به موقعیت یا چیزی اشاره کنیم معمولا از فاعل یا نومنیاتیو بهره می بریم. جملات آکوزاتیو حالت مفعولی بوده و با کمک آن می توانید دو وضعیت در یک جمله را با کمک علامت های مفعولی بهم متصل کنید. جملات داتیو نیز از نوع فاعلی بوده و برای بسط مکالمات های خود به آن کاملا نیاز خواهیم داشت. در نهایت جملات گنتیو که نشان دهنده مالکیت ما بر یک شی یا هر چیز دیگری می باشد. هر کدام از این حالت ها مباحث مربوط به خود را داشته که باید بطور جداگانه در موردشان صحبت شود. همچنین مجموعه آموزش های زبان آلمانی فرادرس بهترین گزینه برای بالا بردن سطح زبان آلمانی شما می باشد.

۱ . حالت آکوزاتیو

این بخش از گرامر زبان آلمانی را با فرض این که تسلط کافی بر روی حالت نومیناتیو دارید، شروع می کنیم. همانطور که پیشتر گفتیم، حالت آکوزاتیو جمله را به شکل مفعولی در می آورد. در حقیقت وقتی می خواهیم کار یا موقعیتی را شرح دهیم از آکوزاتیو استفاده می کنیم. مشابه وقتی که از حرف اضافه “را” در زبان فارسی استفاده می کنیم. به این ترتیب امکان توسعه جمله را به راحتی پیدا می کنیم. حال بصورت مرحله به مرحله حالت آکوزاتیو را شرح خواهیم داد:

 آموزش گرامر زبان آلمانی

حرف تعریف آکوزاتیو در زبان آلمانی

در گرامر زبان آلمانی بر عکس زبان انگلیسی ما نسبت به جنسیت باید حرف تعریف مخصوص استفاده کنیم. همانطور که می دانید حرف تعریف انگلیسی “The” می باشد. از نظر معنی در هر دو زبان معنی یکیست اما از نظر ساختاری حرف تعریف در آلمانی متفاوت می باشد. ابتدا برای یادآوری در جدول اول جسنیت ها و در جدول دوم حرف های تعریف را مشاهده می کنید:

Maskulin Der
Neutral Das
Feminin Die
Plural Die


جدول ۱ حروف تعریف و جنیسیت های زبان آلمانی را در حالت عادی یا نومیناتیو نشان می دهد.

Maskulin Den
Neutral Das
Feminin Die
Plural Die


جدول ۲ حروف تعریف و جنسیست های زبان آلمانی  را در حالت مفعولی یا اکوزاتیو نشان می دهد.

نکته مهم: در زبان آلمانی ما حروف تعریف شناس یا ناشناس داریم. در جدول دوم شما حروف تعریف را بصورت شناس ملاحظه می کنید.

حرف تعریف ناشناس آکوزاتیو

در گرامر زبان آلمانی به حروف تعریف شناس (definiter) و به حروف تعریف ناشناس (indifiniter) گفته می شود. خود حرف تعریف هم در زبان آلمانی (Artikel) نامیده می شود. ادامه مقاله را با جدول حروف تعریف ناشناس آکوزاتیو پی می گیریم:

Maskulin Einen
Neutral ein
Feminin eine
Plural


نکته مهم: در زبان آلمانی وقتی از حالت ناشناس در جمله استفاده می کنیم، برای جسنیت جمع از هیچ حرف تعریفی بهره نمی بریم.

آموزش گرامر زبان آلمانی

۲ .  حروف تعریف داتیو

در گرامر زبان آلمانی وقتی برای حالت داتیو نیز باید ساختار آرتیکل ها را هنگام استفاده تغییر دهیم. در مقایسه با اکوزاتیو آرتیکل ها یا حروف اضافه داتیو همه تغییر می کنند، به همین دلیل تشخیص دادن آن ها کمی ساده تر می باشد. اما از آن جایی که حروف تعریف آکوزاتیو و نومیناتیو ساختار نسبتا مشابهی در جنسیت های خنثی و مونث دارند، بعضی وقت ها زبات آموزان در تشخیص آن ها دچار اشتباه می شوند. در جدول زیر حروف تعریف شناس آلمانی در حالت داتیو را مشاهده خواهید کرد:

Maskulin Dem
Neutral Dem
Feminin Der
Plural Den


نکته مهم: هنگام استفاده از حالت شناس در داتیو دقت داشته باشید که آرتیکل های خنثی و مذکر یکسان هستند، پس باید حتما جنسیت ها را بخوبی بشناسید.

حروف تعریف ناشناس داتیو

در گرامر زبان آلمانی برای حروف تعریف ناشناس داتیو نیز تغییر ساختار بوجود می آید. استفاده از حروف تعریف یا آرتیکل ها به مرور زمان برایتان جا میوفتد. البته باید حتما آن ها را حفظ کنید تا بدون هیچ دردسری از آن ها استفاده نمایید. جدول زیر آرتیکل ها را در حالت داتیو نشان می دهد:

Maskulin Einem
Neutral Einem
Feminin Einer
Plural


نکته مهم: در زبان آلمانی وقتی از حالت ناشناس در جمله استفاده می کنیم، برای جسنیت جمع از هیچ حرف تعریفی بهره نمی بریم.

ضمایر در دو حالت آکوزاتیو و داتیو

بحث دیگری که اهمیت بسیار بالایی دارد، ضمایر آکوزاتیو و داتیو در زبان آلمانی می باشند. ضمایر آلمانی هر کدام نکات مخصوص به خود را دارند که باید حتما باید کامل یادشان بگیرید. در غیر اینصورت هنگام بکار بردن آن ها دچار مشکل خواهید شد.

آموزش گرامر زبان آلمانی

ضمایر شخصی در حالت آکوزاتیو

ضمایر شخصی به معنای فرد انجام دهنده کار می باشد. در گرامر زبان آلمانی به ضمایر شخصی (Personalpronommen) گفته می شود. در هنگام استفاده از این ضمایر حتما دقت لازم را داشته باشید تا اشتباه نکنید. جدول زیر ضمایر شخصی اکوزاتیو را نشان خواهد داد:

ضمیر در حالت Akkusativ ضمیر در حالت Nominativ
mich Ich
dich du
ihn er
sie Sie
es es
uns wir
euch ihr
sie sie
Sie Sie


نکته مهم: ضمایر حالت عادی یا نومیناتیو را همواره به یاد داشته باشید تا در تشخیص ضمایر شخصی داتیو و آکوزاتیو راحت تر عمل کنید.

ضمایر شخصی در حالت داتیو

ضمایر شخصی داتیو در گرامر زبان آلمانی از نظر ساختار و معنی  کاملا متفاوت از آکوزاتیو هستند. در ضمن وقتی می خواهید از این ضمایر استفاده کنید به عبارت و معنی که استفاده می کنید، توجه نمایید. جدول زیر ضمایر شخصی را در حالت داتیو نشان می دهد:

ضمیر در حالت Dativ ضمیر در حالت Nominativ
mir Ich
dir du
ihm er
ihr Sie
ihm es
uns wir
euch ihr
ihnen sie
Ihnen Sie


نکته مهم: ضمایر حالت عادی یا نومیناتیو را همواره به یاد داشته باشید تا در تشخیص ضمایر شخصی داتیو و آکوزاتیو راحت تر عمل کنید.

ضمایر ملکی آکوزاتیو

یکی دیگر از ضمایر مهم در گرامر زبان آلمانی، ضمایر ملکی هستند. در واقع شما همیشه در جملات خود وقتی می خواهید ماجرایی را تعریف کنید، همیشه از  ضمایر ملکی بهره می برید. در واقع این کاریست که در زندگی روزمره خود حتی در زبان فارسی نیز انجام می دهیم. با این تفاوت که در زبان آلمانی ضمایر ملکی کمی ساختار متفاوتی داشته و نسبت به جنسیت تغییر می کنند. در جدول زیر ضمایر ملکی آکوزاتیو را مشاهده خواهید کرد:

Feminin + Plural Neutrum Maskulin
Meine mein meinen Ich
Deine dein deinen Du
Seine sein seinen er
Ihre ihr ihren sie
Seine sein seinen es
unsere Unser unseren wir
Eure euer euren ihr
ihre ihr ihren sie
Ihre Ihr Ihren Sie


نکته مهم: نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در زبان آلمانی ما یک ضمیر اضافه داریم که به ان ضمیر مودبانه گفته می شود. این ضمیر مشابه ضمیر اول شخص مونث (sie) و سوم شخص جمع (sie) می باشد، با این تفاوت که حرف اول آن بصورت بزرگ نوشته می شود (Sie).

ضمایر ملکی داتیو

ضمایر ملکی که در گرامر زبان آلمانی (Possessive artikle) نامیده می شوند هم از قواعد مخصوص به خود پیروی می کنند، که در جدول زیر به آن ها پرداخته خواهد شد.

Plural Feminin Neutrum Maskulin
meinen meiner meinem meinem Ich
deinen deiner deinem deinem Du
seinen seiner seinem seinem er
ihren ihrer ihrem ihrem sie
seinen seiner seinem seinem es
unseren unserer Unserem unserem wir
euren eurer euerem eurem ihr
ihren ihrer ihrem ihrem sie
Ihren Ihrer Ihrem Ihrem Sie


نکته مهم: همانطور که در نکته بالا اشاره کردیم در زبان آلمانی ما یک ضمیر اضافه یا مودبانه داریم. در ضمایر ملکی نیز باید این نکته را حتما رعایت کنید. اگر در حالت آکوزاتیو باشیم ضمیر مودبانه مشابه ضمیر مونث (ihre) و ضمیر جمع (ihre) می باشد اما در حالت مودبانه ما حرف اول را حتما بزرگ می نویسیم (Ihre). این موضوع در مورد ضمایر ملکی حالت داتیو نیز صدق می کند. به این شکل که ضمیر مودبانه مشابه ضمیر مونث (ihrer) و ضمیر جمع (ihrer) می باشد. این جا نیز مشابه خط بالا حرف اضافه بزرگ نوشته می شود.

تشخیص حالت آکوزاتیو یا داتیو از روی افعال

در گرامر زبان آلمانی یکی از نکات بسیار مهم این است که بعضی افعال فقط برای حالت آکوزاتیو بکار برده شده و بعضی دیگر فقط برای حالت داتیو. البته در این میان تعدادی از افعال هم هستند که برای هر دو حالت مشترکا استفاده می شوند. در ادامه هر کدام از آن ها را به همراه مثال خواهید دید:

افعال آکوزاتیوساز

  • Haben

Ich habe ein Handy. = من یک موبایل دارم.

  • Suchen

Ich suche eine Schule. = من به دنبال یک مدرسه هستم.

  • Finden

Ich finde ein Hund. = من یک سگ پیدا کرده ام.

  • Lieben

Ich libe mienen Vater. = من عاشق پدرم هستم.

افعال داتیوساز

Danken

  • Ich danke Ihnen . = من از شما تشکر می کنم.

Helfen

  • Können Sie mir helfen? = آیا می توانید به من کمک کنید؟

Antworten

  • Ich antworte meiner mutter bei SMS. = من به مادرم با پیام کوتاه پاسخ دادم.

افعال مشترک

Kaufen

  • Ich kaufe eine Püppe für dich. = من در حال خرید یک عروسک برای تو هستم.
  • Ich kaufe dir ein Film. = من برایت یک فیلم خریدم.

Spreschen

  • Ich spresche über meinen Vater. = من راجع به پدرم صحبت می کنم.
  • Ich spresche mit meinem Professor. = من با استادم صحبت می کنم.

آموزش گرامر زبان آلمانی

ضمایر اشاره در آلمانی

در گرامر زبان آلمانی یک ضمیر بسیار مهم داریم که به ان ضمیر اشاره گفته می شود. در زبان انگلیسی وقتی می خواهیم به چیزی که در نزدیکی ما قرار دارد اشاره کنیم از عبارت ” This” به معنای این، استفاده می کنیم. در زبان آلمانی نیز ضمیر اشاره نزدیک به همین معناست، با این تفاوت که مشابه آرتیکل ها، ضمایر اشاره در زبان آلمانی نیز در هر سه حالت نومیناتیو، اکوزاتیو و داتیو شکل مخصوص به خود را دارند. در ضمن وقتی می خواهیم در زبان انگلیسی به چیزی در دوردست اشاره کنیم از عبارت “Those” استفاده می کنیم. در زبان آلمانی هم معنی به همین صورت می باشد فقط بر اساس آرتیکل ها تغییر می کنند. در جدول های زیر ضمایر اشاره دور و نزدیک برای دو حالت داتیو و اکوزاتیو را مشاهدده خواهید کرد.

Maskulin diesen
Neutral dies
Feminin diese
Plural diese


نکته مهم: بر خلاف آرتیکل ناشناس، در ضمیر اشاره نزدیک در حالت جمع ضمیر  بکار می بریم.

Maskulin jenen
Neutral jenes
Feminin jene
Plural jene


نکته مهم: بر خلاف آرتیکل ناشناس، در ضمیر اشاره دور در حالت جمع ضمیر  بکار می بریم.

Maskulin diesem
Neutral diesem
Feminin dieser
Plural diesen


نکته مهم: بر خلاف آرتیکل ناشناس، در ضمیر اشاره نزدیک داتیو،در حالت جمع ضمیر  بکار می بریم.

Maskulin jenem
Neutral jenem
Feminin jener
Plural jenen


نکته مهم: بر خلاف آرتیکل ناشناس، در ضمیر اشاره دور در حالت جمع ضمیر  بکار می بریم

به دو مثال توجه کنید تا بیشتر متوجه موضوع شوید:

  • Ich kaufe dies Handy auf meinem Fruend. = من در حال خرید این موبایل از دوستم هستم.
  • Ich brauche jenen Komputer. = من آن کامپیوتر را لازم دارم.

آموزش گرامر زبان آلمانی

کلام آخر درباره داتیو و آکوزاتیو در زبان آلمانی

در این مقاله ما به شما تقاوت های این دو حالت مهم در جمله سازی آلمانی را نشان دادیم. برای درک بهتر داتیو و آکوزاتیو در زبان آلمانی شما باید مدام با آن ها تمرین کنید تا کاملا ملکه ذهنتان شوند. پیشنهاد می کنیم در این راه از دیدن فیلم و خواندن کتاب ها یا مجلات آلمانی غافل نشوید.  همچنین با آموزش آلمانی سطوح بالاتر فرادرس، گام موثری در تکمیل سطح زبان آلمانی خود بردارید.

نظرات