متخصص زنان چه بیماری هایی را درمان میکند؟

0

مراجعه به متخصص زنان صرفا مخصوص خانم‌های باردار نیست. در صورت بروز مشکل برای رحم و تخمدان‌ها و یا برای انجام چکاپ و اطمینان از سلامت رحم  و حتی انواع جراحی های زیبایی زنان باید به متخصص زنان مراجعه کرد. در این مطلب قصد داریم با جزئیات کامل به معرفی این خدمات بپردازیم تا آگاهی از خدمات این پزشکان در سطح جامعه افزایش یابد.

 متخصص زنان

چه کسانی باید به متخصص زنان مراجعه کنند؟

مراجعه به متخصص زنان مخصوص دوره‌ی سنی خاص و یا شرایط ویژه‌ای نیست. توصیه می‌شود زنان از سن بلوغ به بعد (یعنی حدودا از ۱۳ الی ۱۵ سالگی) به صورت دوره‌های منظم به متخصص زنان مراجعه کنند. در طی این مراجعه، فرد از نظر وضعیت کلی سلامت بدن مورد بررسی و معاینه قرار می‌گیرد. همچنین، شاخص توده بدنی (BMI)، معاینه شکم و غدد لنفاوی از حمله معایناتی هستند که در ادامه انجام می‌شوند. اگر ساکن کرج هستید حتما به بهترین متخصص زنان در کرج مراجعه کنید که سابقه زیادی در این زمینه دارد.

 

چگونگی معاینات

در این دوره‌ها معاینه کاملی از رحم، دهانه آن، واژن و تخمدان‌ها صورت می‌گیرد. انجام منظم این معاینه‌ها به تشخیص زودهنگام مواردی همچون کیست تخمدان و سرطان رحم کمک می‌کند؛ در مواردی نیز می‌تواند باعث جلوگیری از بروز این بیماری‌ها شود.

بسیاری از بیماران به دلیل ترس و خجالت از مراجعه به متخصص زنان خودداری می‌کنند. معاینه‌ی بیماران برای پزشک امری عادی است و نیازی به خجالت نیست.  مراجعه به متخصص زنان می‌تواند باعث تضمین سلامت دستگاه تولید مثل در زنان شود و از خطرات مربوط به آن بکاهد.

 

مراجعه به دلیل بارداری

یکی از عمده دلایل مراجعه به متخصص زنان، بارداری و مسائل مربوط به آن مانند زایمان است. در واقع این مراجعات در زمان بارداری ضروری بوده و سلامت مادر و جنین را تضمین می‌کنند.

بررسی‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شد، نشان می‌دهد بیشتر زنان باردار به هنگام دوران بارداری خود به پزشکان متعددی مراجعه می‌کنند. مراجعه به پزشکان مختلف برای یافتن بهترین آنها مانعی ندارد؛ اما ادامه‌ی این کار باعث عدم وجود رابطه‌ای درست و صادقانه میان پزشک و بیمار می‌شود. همچنین، می‌توانند باعث از دست رفتن و یا فراموشی اطلاعات بسیاری درباره‌ی وضعیت سلامت مادر و جنین شود. بنابراین بهتر است از ابتدا یک پزشک را برگزینید و با او پیش بروید.

متخصص زنان

قاعدگی نامنظم

داشتن پریود نامنظم چه در دوران بلوغ و چه پس از آن، یکی از دلایل مراجعه به متخصص زنان است. نادیده گرفتن این موضوع و عدم مراجعه به پزشک می تواند مشکلاتی جدی در اندام‌های تولید مثل به وجود آورد. درباره‌ی روند دوره های قاعدگی، میزان خونریزی و میزان درد به هنگام خونریزی به طور واضح و روشن به پزشک توضیح دهید. برخی از مشکلات مربوط به پریود نامنظم با دارو حل می‌شوند. برخی دیگر نیز پس از انجام آزمایش خون و معاینه مجدد قابل حل هستند. علاوه بر قاعدگی نامنظم، خونریزی‌های طولانی مدت و یا خروج خون به همراه ترشحات واژن می‌تواند خطرناک باشد. در صورت بروز این موارد باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرد. بروز هر یک از مشکلاتی مانند خونریزی و درد در دوران یائسگی نیز می‌تواند خطرناک باشد و باید هرچه سریع‌تر به متخصص مراجعه کنید.

 

تست پاپ اسمیر

یکی از تست‌هایی که با مراجعه به متخصص زنان ممکن است از شما گرفته شود، تست پاپ اسمیر است. این تست برای معاینه سلول‌های دهانه رحم و با هدف بررسی وضعیت سلامت آن صورت می‌گیرد. در صورت وجود سلول‌های سرطانی بر روی دهانه رحم که سرطانی شایع در بین زنان است، نتایج این تست مثبت شده و پزشک اقدامات لازم برای درمان را به شما توضیح می‌دهد. معمولا توصیه می‌شود تست پاپ اسمیر پس از ۲۱ سالگی، هر سه سال یک بار انجام شود. اما در صورتی مبتلا به HIV یا HPV هستید و یا سابقه سرطان دهانه رحم داشته اید، لازم این تست را به دفعات بیشتری انجام دهید.

 

احساس درد مداوم

آستانه‌ی تحمل درد در افراد مختلف متفاوت است. اما در صورتی که درد ادامه یابد، نشان دهنده وجود مشکلی جدی در بدن است و باید برای رفع مشکل به متخصص مراجعه کرد. احساس درد در ناحیه شکم به طور مداوم می‌تواند نشانه کیست تخمدان و یا سایر مشکلات مربوط به رحم باشد. همچنین، احساس درد شدید به هنگام رابطه جنسی نیز می‌تواند نشانه بروز مشکل در کارکرد دستگاه تولید مثل باشد. در صورت داشتن هر کدام از این علائم باید هرچه سریع‌تر به متخصص زنان مراجعه کنید.

 

پیشگیری از بارداری و ناباروری

پس از ازدواج و به منظور جلوگیری از بارداری، می‌توان برای آموزش روش‌های مختلف به متخصص زنان مراجعه کرد. همچنین، تشخیص ناباروری و ارائه راه حل های مناسب توسط بهترین متخصص نازایی در کرج صورت می گیرد. ناباروری می تواند به دلایل متعددی از جمله شرایط فیزیولوژیکی بدن، ویژگی‌های ژنتیکی، عدم تعادل در هورمون‌ها، وجود مشکل در لوله‌های رحمی و یا استرس زیاد رخ دهد. انجام معاینات پزشکی منظم توسط متخصص زنان به تشخیص علت و درمان ناباروری کمک می کند.

متخصص زنان

معاینه لگن (pelvic exam)

معمولا توصیه می‌شود زنان بالای ۲۱ سال هر سال توسط متخصص زنان مورد معاینه لگن قرار بگیرند. افرادی که دارای اختلالات قاعدگی، ترشحات غیر طبیعی واژن، ناباروری و درد در ناحیه لگن هستند باید در اولویت معاینه قرار گیرند. اگر در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان رحم و یا سایر سرطان‌های مربوط به اندام‌های تولید مثل داشته‌اید نباید از انجام این معاینات خودداری کنید.

در معاینه‌ی لگن ابتدا بخش خارجی و اندام‌های تناسلی مورد معاینه قرار می‌گیرند تا ابتلا به مشکلاتی مانند عفونت و بیماری‌های مقاربتی تشخیص داده شود. سپس پزشک با استفاده از وسیله‌ای به نام اسپکولوم، واژن، رحم و دهانه رحم را معاینه می‌کند. در صورت نیاز، از بافت رحم نیز نمونه برداری می‌شود. نمونه برداری به تشخیص سرطان کمک می‌کند. ممکن است این معاینات برای بسیاری ناخوشایند و دردناک باشند. اما برای سلامت بدن و جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها ضروری هستند.

رحم و دستگاه تولید مثل در زنان جزو اندام‌های حیاتی بدن نیستند که بدون آن کارکرد معمول و نرمال بدن به خطر بیفتد. اما به عنوان یکی از اعضای حساس بدن، نیاز به مراقبت و معاینه به طور منظم دارند. عملکرد صحیح اعضای بدن علاوه بر حفظ سلامت جسمی، باعث پیشگیری از ابتلا به مشکلات روحی مانند افسردگی و اضطراب نیز می‌شود. مراجعه به متخصص زنان به حفظ سلامت دستگاه تولید مثل در زنان کمک بسیاری می‌کند.

پزشکی که به او مراجعه می‌کنید، علاوه بر داشتن سابقه کاری مناسب و حرفه‌ای بودن در تخصص خود، باید بتواند ارتباط مناسبی با بیمار برقرار کند. حفظ اسرار بیمار و صداقت با او از مهم‌ترین ویژگی‌های پزشک متخصص زنان است. دکتر فاطمه فیروزی متخصص زنان در کرج است که به ارائه خدمات مختلفی میپردازد. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت دکتر فیروزی به آدرس www.dr-fatemehfirouzi.com مطرح کنید.

نظرات