تغییرات هورمونی در بانوان چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

0

هورمون‌ها به عنوان پیام رسان‌های شیمیایی بدن عمل می‌کنند. تغییرات هورمونی می‌تواند بر سلامت بدن اثرات منفی گذاشته و مشکلات متعددی ایجاد کند. برخی از این مشکلات ممکن است در ظاهر و برخی دیگر در روحیه افراد تاثیر بگذارد. در این مطلب به طور کامل در مورد این تغییرات و روش های درمان آن با شما صحبت خواهیم کرد.

علائم تغییرات هورمونی در بانوان

هورمون چیست؟

هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که از غدد درون ریز ترشح شده و پیام‌های مهمی را از طریق خون به سر تا سر بدن مخابره می‌کنند. عملکرد بافت‌ها و اندام‌های بدن به وسیله هورمون‌ها کنترل می‌شود. برای مثال، متابولیسم بدن و تولید مثل، از جمله مهمتر‌ین فعالیت‌هایی هستند که هورمون‌ها در کنترل آن نقش اساسی دارند.

بسیار کم یا زیاد ترشح شدن هورمون باعث عدم تعادل و تغییرات هورمونی در بدن می‌شود. این مشکل می‌تواند هم برای زنان و هم مردان دشوار باشد و سلامتی را به خطر اندازد.

نشانه‌های تغییرات هورمونی در زنان

از آنجا که تغییرات هورمونی در داخل بدن رخ می‌دهد، ممکن است بلافاصله متوجه این عدم تعادل نشوید. اما با گذر زمان و آشکار شدن برخی نشانه‌ها می‌توانید به این موضوع پی ببرید. برخی از این نشانه ها برر روی اندام های تناسلی بانوان اثر میگذارد که میتوان با جراحی زیبایی واژن آن را درمان کرد.  برخی از نشانه ها آن قدر واضح نیستند، به همین دلیل برای یافتن پاسخی دقیق و قطعی باید به پزشک مراجعه کرد و آزمایش خون داد.

در دوره‌هایی از زندگی و در بازه‌های زمانی خاص، تغییرات هورمونی به طور طبیعی در بدن رخ می‌دهد. این بازه عبارتند از: دوران بلوغ، بارداری، شیردهی و یائسگی. در زیر، برخی نشانه‌های تغییرات هورمونی که منحصرا در زنان پدیدار می‌شوند را نام برده ایم؛

  • قاعدگی‌های دردناک و نامنظم.
  • رشد غیر عادی موهای صورت و بدن.
  • جوش‌های پوستی بر صورت، سینه یا پشت گردن.
  • کم پشت شدن موهای سر.
  • ‌ تیرگی پوست به خصوص در نواحی پشت گردن و زیر سینه.
  • خشکی واژن.
  • احساس درد شدید به هنگام رابطه جنسی
  • سردرد و تعریق شبانه.

درمان تغییرات هورمونی در بانوان

سندروم تخمدان پلی کیستیک

یکی از تغییرات هورمونی شایع در سنین باروری زنان، سندروم تخمدان پلی کیستیک است. در این شرایط، هورمون‌های جنسی زنان (استرو‌ژن و پروژسترون) بیشتر ترشح شده و دوره‌های قاعدگی را نامنظم و دردناک می‌کند. این مشکل می‌تواند بارداری را نیز با دشواری همراه کند. نشانه‌های سندروم تخمدان پلی کیستیک ممکن است در همه زنان مشابه نباشد. در برخی افراد، این سندروم می‌تواند تعادل وزن را بر هم زده و مشکلات پوستی ایجاد کند. برای تشخیص این موضوع، در صورت داشتن نشانه‌های ذکر شده، به پزشک مراجعه کنید. متخصص زنان با انجام معاینات و بررسی آزمایش‌ خون شما، داروهای مورد نیاز و راهکارهای درمانی را تجویز می‌کند. داشتن یک سبک زندگی سالم و بدون استرس و همچنین، رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش نشانه‌های این سندروم کمک کند.

اختلالات مربوط به تیروئید

اختلالات مربوط به غده‌ی تیروئید، از دیگر از تغییرات هورمونی هستند که در زنان رخ می دهند. غده‌ی تیروئید در بخش جلویی گلو قرار دارد و دو هورمون تیروکسین و تریودوتیروئین تولید می‌کند که برای رشد بدن ضروری هستند. از دیگر عملکردهای این هورمون‌ها متابولیسم صحیح و مصرف انرژی در بدن است. اختلالات تیروئیدی (کم کاری یا پر کاری تیروئید) در میزان ترشح این هورمون‌ها اثر می‌گذارد و مشکلات متعددی برای بدن ایجاد می‌کند. این اختلال هورمونی در زنان شایع‌تر است.

تیروئید پرکار با ترشح هورمون‌های فراوان باعث برخی تغییرات هورمونی می‌شود. از جمله مشکلاتی که ایجاد می‌شوند، عبارتند از: اضطراب و تحریک پذیری اعصاب، اختلال خواب، کاهش وزن شدید، ضعف ماهیچه‌ها و اختلال در دوره‌های قاعدگی. از طرف دیگر، تیروئید کم‌کار نیز می‌تواند مشکلاتی مانند: افزایش وزن، افسردگی، خستگی مفرط، کم پشتی مو و حساسیت به سرما ایجاد کند. از آنجا که تغییرات هورمونی مربوط به تیروئید اثرات بسیاری بر بدن و متابولیسم آن می‌گذارد، باید پس از مشاهده علائم و جلوگیری از پیشرفت مشکلات، به پزشک مراجعه کرد.

تاثیر تغییرات هورمونی بر شکل لابیا

طبق گفت و گو با دکتر میترا بهمن پور لابیا به لایه خارجی واژن گفته می شود. شکل لابیا در زنان مختلف یکسان نیست و بسته به نژاد، سن و تغییرات هورمونی در بدن متفاوت است. یکی از تغییراتی که در دوران یائسگی ایجاد می‌شود، تغییر شکل لابیا و در مواردی نیز واژن است. کاهش ترشح هورمون‌های جنسی زنان در دوران یائسگی باعث نازک و صاف شدن لابیا می‌شود. در برخی زنان شدت این تغییرات بیشتر است.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و افزایش جریان خون نیز می‌تواند باعث بروز برخی تغییرات در لابیا شود. لبه‌های بیرونی و درونی لابیا ممکن است ورم کرده و تیره‌ شوند. پس از اتمام دوره‌‌ی بارداری، شکل لابیا به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، افزایش تستوسترون در زنان (به هر دلیلی) می‌تواند شکل لابیا را تغییر داده و ابعاد ان را بزرگ کند. تغییر شکل و رنگ لابیا علاوه بر ایجاد دغدغه از نظر زیبایی برای بسیاری از زنان، می‌تواند مشکلاتی در سلامت ناحیه تناسلی به وجود آورد و برای آنان آزار دهنده باشد. در این زمینه می‌توانید با متخصص زنان مشورت کرده و در صورت نیاز، جراحی لابیاپلاستی انجام داد.

نشانه های تغییرات هورمونی در بانوان

چه علائمی نشان دهنده عدم تعادل در ترشح هورمون‌های بدن هستند؟

تغییرات هورمونی و عدم تعادل در ترشح هورمون‌ها معمولا به طور ناخواسته در بدن زنان روی می‌دهد. هرچند که سبک زندگی و سلامت روحی و جسمی در این زمینه نقش بسزایی ایفا می‌کنند، اما عمده اختلالات به دلیل مشکلات داخلی در بدن روی می‌دهد.

تغییر خلق و خو

استرو‌ژن، نقش عمده‌ای در ترشح ناقل‌های عصبی در مغز دارد. یکی از این ناقل‌های عصبی سروتونین نام دارد که خلق و خو را تنظیم کرده و احساس شادی را افزایش می‌دهد. وجود نوسانات در ترشح استروژن باعث شدت سندروم پیش از قاعدگی (PMS) می‌شود و یا به هنگام اتمام دوره، فرد را دچار افسردگی می‌کند.

اگر برای انجام کارهای روزمره خود احساس خستگی می‌کنید یا دچار استرس می‌شوید، ممکن است دچار تغییرات هورمونی مانند کاهش ترشح استروژن شده باشید. با انجام فعالیت بدنی مناسب و مصرف غذاهای سالم می‌توان این مشکلات را تا حدودی برطرف کرد. چنانچه حالت افسردگی ادامه یافت، بهتر است به متخصص زنان مراجعه نمایید.

کاهش میل جنسی

کاهش میل جنسی در بین زنانی که دچار یائسگی شده یا در سال‌های پیش از آن قرار دارند، موضوعی شایع است. دلیل این اتفاق، تغییرات هورمونی و کاهش ترشح هورمون‌های جنسی در بدن است. کاهش لیبیدو (میل جنسی) می‌تواند علاوه بر ایجاد آسیب به روابط، بخش‌هایی از سلامت فرد را نیز در معرض خطر قرار دهد. گاهی عوامل دیگر مانند گشادی واژن نیز میتواند در این امر تاثیر گذار باشد که در این صورت با جراحی تنگ کردن واژن قابل حل است. در اگر در این زمینه دچار مشکل شدید و یا می‌خواهید  اطلاعات کافی به دست آورید، باید به متخصص زنان مراجعه کرده و از وی کمک بگیرید.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لارم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت دکتر میترا بهمن پور جراح زیبایی زنان به آدرس   www.fcc-clinic.com  مطرح کنید.

نظرات