علائم کمبود روی در بدن + روی موجود درمواد غذایی

0

بدن به مواد معدنی و ویتامین ها برای حفظ سلامتی نیاز دارد. یکی از مواد ضروری در بدن، روی است. ما در این مقاله به بررسی علائم کمبود روی در بدن پرداخته ایم. برای اینکه بهتر این قضیه را درک کنید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

علائم کمبود روی در بدن

علائم کمبود روی در بدن

یک رژیم غذایی ضعیف می تواند باعث کمبود روی شود که این در بین کودکان و بزرگسالان دچار سوءتغذیه و افرادی که بدلیل بیماری یا شرایط خاص قادر به خوردن یک رژیم غذایی طبیعی نیستند، شایع است. مقادیر زیاد روی در گوشت و غذاهای دریایی وجود دارد بنابراین گیاهخواران ممکن است مستعد کمبود روی باشند. نیاز بیشتر به روی به دلیل بارداری و شیردهی ممکن است باعث کمبود روی شود.

روند کند ترمیم زخم

علائم کمبود روی در بدن

یکی از نقش های حیاتی روی، حفظ سلامت پوست و بهبود روند قطع شدن خونریزی است. اما زمانی که بدن به مقدار کافی “روی” دریافت نکند، بهبود زخم دشوار می شود. بروز آکنه نیز ناشی از کمبود “روی” است.

علایم کمبود نسبی زینک در بدن

علائم کمبود روی در بدن

علائم کمبود نسبی روی شامل اسهال، کاهش سطح ایمنی، نازک شدن مو، کاهش اشتها، اختلالات خلقی، خشکی پوست، مشکلات باروری و اختلال در ترمیم زخم است.

علائم کمبود روی

علایم کمبود روی به میزان کمبود این ماده مغذی در بدن شما بستگی دارد. اگر سطح روی کمی پایین باشد، این علایم ممکن است خفیف باشند اما اگر کمبود روی شدید باشد، این علایم می تواند بسیار شدید باشد. علایم کمبود روی شامل: کاهش اشتها، کاهش وزن، اسهال، نداشتن انرژی، مستعد ابتلا به عفونت ها مثل سرماخوردگی و عفونت های سینه، ریزش مو، راش پوستی، مشکلاتی در حس بویایی، چشایی و بینایی و ضعف و ناتوانی می باشد.

کاهش وزن

علائم کمبود روی در بدن

مصرف کم روی می تواند منجر به تغییر اشتها و کاهش وزن شود. کاهش وزن در افرادی که دچار اضافه وزن هستند مطلوب است، اما کاهش وزن غیر طبیعی باعث ایجاد سایر مشکلات سلامتی می شود. حتی زمانیکه فرد به دنبال کاهش وزن است، باید از انواع ریزمغذی ها مصرف کند تا عملکرد اندامهای داخلی حفظ شود.

موادغذایی حاوی روی

علائم کمبود روی در بدن

بسیاری از غذاهای حیوانی و گیاهی به طور طبیعی سرشار از روی هستند و مصرف مقادیر کافی از روی را برای اکثر افراد آسان می‌کند. موادغذایی با بیشترین مقدار روی شامل موارد زیر است:

صدف: صدف، خرچنگ، خرچنگ دریایی
گوشت: گوشت گاو، گوشت بره و گاو نر
طیور: بوقلمون و مرغ
ماهی: ساردین، ماهی آزاد
حبوبات: نخود، عدس، لوبیای سیاه، لوبیای قرمز و …
آجیل: دانه کدو تنبل، بادام هندی، دانه کنف و …

نظرات