۵ مواد غذایی حاوی روی + مواد غذایی سرشار از روی طبیعی

0

روی یکی از مهم ترین عناصر مهم در بدن است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. در این پست مواد غذایی حاوی روی را نام برده ایم تا با مصرف آن مشکلات کمبود روی بدن خود را حل کنید، پس با ما همراه باشید.

مواد غذایی حاوی روی

مواد غذایی حاوی روی

در صورتی که از غذاهای حاوی روی به اعتدال مصرف شود، بدن با کمبود روی مواجه نخواهد شد. طبق گفته سازمان وزارت جهانی روزانه باید مقادیر زیر در نظر گرفته شوند:

زنان ۱۰ میلی گرم
مردان ۱۲ میلی گرم
کودکان بالای چهار سال ۱۵ میلی گرم

۱. اسفناج

مواد غذایی حاوی روی

شاید اسفناج بیش‌ترین میزان روی را نداشته باشد، اما باید در نظر گرفت که یک منبع گیاهی برای دریافت روی است. روی فقط یکی از ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی است که اسفناج به داشتن‌شان معروف است، و یک دلیل دیگر برای این‌که این سبزی را بیش‌تر بخوریم. خوردن سالاد حاوی اسفناج راه آسانی برای شروع دریافت روی بیش‌تر در رژیم غذایی‌تان است، به ویژه هنگامی که این سالاد را با دیگر مواد غذایی دارای روی ترکیب می‌کنید. هر وعده اسفناج (۱۰۰ گرم) ۰.۵۳ میلی‌گرم روی و ۲۳ کالری دارد.

۲- گوشت

مواد غذایی حاوی روی

گوشت یک منبع عالی برای تامین روی است. گوشت قرمز به ویژه روی بیشتری دارد، اما مقادیر کافی را می توان در انواع مختلف گوشت از جمله گوشت گاو و گوسفند نیز دریافت نمود.

در حقیقت یک وعده ۱۰۰ گرمی گوشت گاو خام چرخ شده حاوی ۴٫۸ میلی گرم روی است که ۴۴ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده را تامین می کند.

این مقدار گوشت همچنین ۱۷۶ کالری، ۲۰ گرم پروتئین و ۱۰ گرم چربی برای بدن فراهم خواهد کرد. به علاوه، منبع عالی بسیاری از مواد مغذی مهم دیگر مانند آهن، ویتامین های گروه B و کراتین است.

شایان ذکر است که خوردن مقادیر زیادی گوشت قرمز، به ویژه گوشت فرآوری شده با افزایش خطر بیماری های قلبی و برخی سرطان ها ارتباط دارد. بنابراین مصرف هر ماده غذایی در حد اعتدال به شما سود می رساند.

۳- عدس

مواد غذایی حاوی روی

یکی از غذاهای حاوی روی عدسی است. در حالت کلی وقتی عدس پخته شده را به غذاها اضافه می‌کنید، به منبعی عالی از روی دست یافته‌اید. هر ۱۰۰ گرم عدس پخته شده حاوی ۶ میلی گرم روی است.

۴-میگو

مواد غذایی حاوی روی

میگو یک غذای خوب سرشار از روی است، و فواید دیگری نیز برای بدن دارد مثلا این‌که یک پروتئین با کیفیت است، و در عین حال کالری کمی دارد. میگو همچنین یک منبع شگفت‌آور آنتی اکسیدان است. معمولا در بحث آنتی‌اکسیدان‌ها به میوه‌ها و سبزیجات اشاره می‌شود، اما میگو نیز میزان نسبتا بالایی آنتی‌اکسیدان دارد که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می‌کند و می‌تواند سبب تسکین کسانی شود که از نوعی اختلال التهاب رنج می‌برند. هر وعده میگو (۱۰۰ گرم) ۱.۳۴ میلی‌گرم روی و ۸۵ کالری دارد.

۵-حبوبات

مواد غذایی حاوی روی

حبوبات مانند نخود، عدس و لوبیا همگی حاوی مقادیر قابل توجهی روی هستند. در حقیقت ۱۰۰ گرم عدس پخته شده حاوی حدود ۱۲٪ از نیاز روزانه شما به روی می باشد.

با این حال حبوبات حاوی فیتات نیز هستند. فیتات نوعی مواد ضد مغذی است که مانع جذب روی و سایر مواد معدنی می شوند.

در نتیجه مقدار روی که از طریق حبوبات جذب بدن می شود کمتر از مقدار جذب روی از محصولات حیوانی می باشد. با این وجود، حبوبات باز هم می توانند منبع مهمی از روی برای افرادی باشند که رژیم گیاهخواری دارند.

نظرات