بیوگرافی و عکس های بابک کریمی بازیگر

1

بیوگرافی و عکس های بابک کریمی بازیگر

بیوگرافی بابک کریمی

بابک کریمی متولد ۱۳۳۹ پراگ پایتخت امروزی جمهوری چک و دیروزی چکسلواکی و بزرگ‌شده و شهروند ایتالیاست؛ او پیش از حضور جدی در سینمای ایران مشاور و عضویت هیئت انتخاب جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز را برعهده داشت.

بابک کریمی کارگردان، فیلم‌بردار، تدوین‌گر و بازیگر سینما فرزند نصرت کریمی کارگردان فیلم موهن «محلل» است. وی در دانشگاه سینمایی “چنترواسپریمنتاله” در شهر رم به تدریس سینما پرداخته‌است. بابک کریمی، جایزه‌ی خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به مجموعه‌ی بازیگران مرد جشنواره‌ی فیلم برلین سال (۲۰۱۱) ، را در کارنامه دارد.

بابک کریمی پس از سپری کردن دوران دبستان در تهران به ایتالیا رفت و پس از تحصیل در زمینه هنر، در دانشگاه سینمایی چنترواسپریمنتاله در شهر رم به تدریس سینما پرداخت. وی فارغ‌التحصیل از انستیتو روسلینی رم است. کریمی علاوه بر حضور در پروژه‌های مستند به عنوان کارگردان، فیلم‌بردار و تدوینگر در کشورهای مختلف، تدوین فیلم‌های سینمایی پلاچیروریتسوتو، مارکیز و رأی مخفی را بر عهده داشته است.

بابک کریمی

فیلم شناسی بابک کریمی

سریال بی قید و شرط

۱۳۹۴ فروشنده بازیگر اصغر فرهادی
۱۳۹۳ ۳۶۰ درجه بازیگر سام قریبیان
۱۳۹۳ خانه دختر بازیگر شهرام شاه حسینی
۱۳۹۳ داره صبح می شه بازیگر یلدا جبلی
۱۳۹۳ مرگ ماهی بازیگر روح‌الله حجازی
۱۳۹۳ موقت بازیگر امیر عزیزی
۱۳۹۲ ماهی و گربه بازیگر شهرام مکری
۱۳۹۱ گذشته بازیگر اصغر فرهادی
۱۳۹۱ هیچ‌کجا هیچ‌کس بازیگر ابراهیم شیبانی
۱۳۹۱ من از سپیده صبح بیزارم بازیگر علی کریم
۱۳۸۹ جدایی نادر از سیمین بازیگر اصغر فرهادی
۱۳۸۴ بلیت‌ها بازیگر عباس کیارستمی
۱۳۵۰ درشکه‌چی بازیگر نصرت کریمی

بابک کریمی

حضور بابک کریمی در فیلم جدایی نادر از سیمین به زبان خودش

موقعی که داشتم بار و بندیلم را جمع می کردم که بیایم ایران، در شرایطی که داشتم پرونده زندگی در ایتالیا را می‌بستم تلفن زنگ زد، فرهادی بود که گفت من طرح را نوشتم و تلفنی طرح جدایی را تعریف کرد و گفت داریم مجوز می‌گیریم و اگر تو دو ماه دیگر اینجا باشی، ما تمرین را شروع می‌کنیم. گفتم اتفاقا من دارم می‌آیم و دو ماه دیگر تهرانم.

تدوین گری

یکی از مهمترین سال‌هایی که او عضویت هیاتى که انتخاب فیلم از سینماى ایران، براى جشنواره ونیز را بر عهده داشت سال ۱۳۸۸ و در اوج فتنه ۸۸ بود که در آن سال وی فیلم مستند «روزهای سبز» ساخته حنا مخملباف را به این جشنواره برد؛ فیلمی که خود تدوین آن را برعهده داشت. مسیری که او برای توجه جشنواره ونیز به سینمای ایران باز کرد؛ تا جایی که در این سال‌ها شاهد فیلم‌هایی چون «خانه پدری»، «قصه‌ها» و … در جشنواره ونیز بودیم.

کریمی پیش از این اما برای برخی فیلم‌های ایرانی و کارگردانان خاصی کار تدوین انجام می‌داد که یکی از این فیلم‌ها، فیلم «رای مخفی» ساخته بابک پیامی است؛ فیلمی که داستان زن جوانی را روایت می‌کند که مسئول یک صندوق رای‌گیری است که در طول فیلم با سربازی همکار می‌شود و سرباز مجبور است که فرامین زن را رعایت کند و وی را با جیپ ارتشی و اسلحه‌اش همراهی کند.

فیلمی که بر اساس ایده‌ای از محسن مخملباف و در سال ۱۳۸۰ ساخته شد و برنده شیر طلایی جشنواره ونیز شد؛ محصول «پیام‌فیلم»، «فابریکا سینما»(موسسه‌ای ایتالیایی) و «شارمشیر» بود و موسسه ایتالیایی «رایی سینما(rai cinema)» و «تلویزیون سوئیس» در آن مشارکت کرده بودند و حمایت بنیاد ایتالیایی «مونته چینماوریتا» و موسسه «هوبرت بالز» متعلق به جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام را همراه داشت.

فعالیتهای خاص بابک کریمی

بابک کریمی حالا بعد از بازی در فیلم های «من از سپیده صبح بیزارم»، «هیچ کجا، هیچ کس»، «گذشته»، «ماهی و گربه»، «مرگ ماهی»، «خانه دختر» و «فروشنده» به یکی از بازیگرهای شناخته شده سینمای ایران تبدیل شده است. مرد ۵۶ ساله ای که عطای چهل سال کار و زندگی در ایتالیا را به لقایش بخشید و راهی ایران شد تا در آستانه ششمین دهه زندگی اش تجربه های دیگری را از سر بگذراند؛ تجربه هایی که هیچ قرار نبود از پرده عریض و طویل سینما سر در بیاورد.

هر کسی به دنبال ندای درونی خودش است. ندایی که به بعضی ها می گوید هر چه سنت بالاتر می رود محتاط تر رفتار کن و به بعضی ها مانند بابک کریمی می گوید بی خیال سن و سالت شو. تی شرت و شلوار جین بپوش، موتورسواری کن و تا جایی که می توانی هوای کودک درونت را داشته باش. شاید به دلیل همین ندای درونی است که بابک کریمی را در تعطیلات عید شش سال پیش با پیش بند نیم تنه مشکی در حال سفارش گرفتن از مشتریان در کافه ای در میدان بهارستان دیدیم.

عکس های بابک کریمی

بابک کریمی

بابک کریمی

بابک کریمی

بابک کریمی

بابک کریمی

بابک کریمی

1 دیدگاه در “بیوگرافی و عکس های بابک کریمی بازیگر

  1. ناشناس گفت:

    گفتن گوشی بودن رو از کی یاد گرفتی گفتم کریمی چون بازیگره

نظرات