راهنمای خرید و نصب دوربین مداربسته و اشتباهات رایج

0

همیشه نکاتی کوتاه اما مهم وجود دارند که رعایت آنها کمک می کند تا در بهترین حالت به هدف خود برسیم. در خرید دوربین مداربسته نیز نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. در این مقاله سعی داریم شما را با این نکات آشنا کنیم و به عنوان راهنمای شما مانع از اشتباهاتی که به طور رایج رخ می دهد، شویم. اولین قدم در خرید هر وسیله ای بررسی نیازمندی های خود است. به عبارت بهتر این که چه انتظاراتی از این ابزار و یا وسیله دارید. قرار است به کمک دوربین مداربسته چه نیازی از شما برطرف شود. در ادامه به چگونگی این موضوع بیشتر می پردازیم.

 نصب دوربین مدار بسته

نکات مهم در نصب دوربین مداربسته

دوربین مداربسته ابزاری برای نظارت بر محیط است که گاهاً نقش پیشگیرانه ای و حفاظتی نیز دارد. بنابراین بررسی انتظارات از دوربین به نوع کاربری بستگی دارد که این مهم ترین نکته در خرید است. طبق همین موضوع نوع دوربین، تعداد و کیفیت آن به راحتی تعیین می شود. به عنوان مثال اگر کاربری شما در محیط های صنعتی است می توانید دوربین خود را از دوربین های صنعتی و باکس انتخاب کنید.

برند دوربین مداربسته

برخلاف تصور عموم افراد، برند در اقلام الکترونیکی همانند پوشاک جنبه لاکچری ندارد و این وجه بسیار کمرنگ است. کیفیت و دوام تولیدات برند اصلی در تجهیزات و محصولات الکترونیکی حرف اول را می زند. بنابراین با برندهای دوربین مداربسته آشنا شوید. شناسایی برندهای گران قیمت ( سونی، اکسیس، دالمایر و..) و برندهای میان رده با کیفیت (هایک ویژن، یونی ویو، تیاندی و…) در شناسایی برندهای متفرقه و بی نام موثر هستند.

نصب دوربین مدار بسته

پیشنهاد ما خرید از برندهای اصلی و معتبر است. شناخته بودن و اعتبار آن برند در آینده برای ارائه خدمات پس از فروش نیز حائز اهمیت است. از اشتباهات رایج کاربران، خرید دوربین های متفرقه به علت ارزانی است. در حالی که در کوتاه مدت این دوربین ها دچار مشکل شده و نیاز به قطعه و مرجع ارائه دهنده خدمات دارند. ذکر این نکته نیز قابل توجه است که خرید دوربین گران قیمت نیز می تواند از اشتباهات خرید باشد. تنها قیمت دوربین مداربسته معیار مناسبی برای انتخاب دوربین مداربسته نیست.

نوع دوربین مداربسته

اولین سوال فروشنده از مشتری این است دوربین برای کجا می خواهید؟ پاسخ این سوال می تواند انتخاب شما را سازماندهی تر کند. اگر مکان موردنظر برای نصب دوربین مداربسته محیط بیرونی باشد از دوربین های بیرونی انتخاب کنید. دوربین مداربسته بولت در انواع مختلف طراحی و تولید می شود که به دوربین های بیرونی شناخته می شوند. شکل ظاهری آنها، جنس بدنه و استاندارهای IP، این نوع از دوربین ها را در برابر شرایط آب و هوایی و عوامل خارجی مقاوم می کند. در صورتی که قصد نصب دوربین مدار بسته در داخل ساختمان دارید از دوربین های داخلی استفاده کنید. دوربین های مداربسته دام مناسب ترین دوربین برای محیط های داخلی هستند. به دلیل شکل ظاهری بدنه آنها، نصب در زیر سقف بسیار راحت انجام می شود. البته نصب دوربین دام در محیط بیرونی و دوربین بولت در محیط داخلی نیز امکان پذیر است.

 

اگر در نظارت و کنترل محیط از طریق دوربین مداربسته به گردش دوربین و ثبت تصاویر اطراف نیاز دارید، دوربین های اسپیددام گزینه مناسبی هستند. این دوربین ها به دوربین مدار بسته گردان و یا PTZ نیز شناخته می شوند. قابلیت زوم این نوع از دوربین ها کمک زیادی به ثبت و نظارت تصاویر با جزئیات می کند. دوربین های پانوراما و یا چشم ماهی برای ثبت تصاویر به صورت ۳۶۰ درجه از محیط است. این دوربین ها در آن واحد می توانند نمایی کلی از محیط را ارائه کنند.

کیفیت تصویر

برای کنترل مکان موردنظرتان به چه کیفیت تصویری نیاز دارید. معمولاً مشتریان با یک جمله می خواهند به دوربین هدف برسند. آن جمله این است: یک دوربین مداربسته خوب می خوام که کیفیتش هم خوب باشه… کیفیت تصویر نیز با توجه به کاربری مشخص شود بهتر است. زیرا هزینه اضافی بابت قابلیت بیشتر که به درد شما نمی خورد نخواهید داد. به طور مثال یک دوربین ۲ مگاپیکسل دام برای نصب در یک اتاق برای نظارت کلی آن محیط عالیست.

نصب دوربین مدار بسته

کیفیت تصویر دوربین های مداربسته از ۱ مگاپیکسل تا ۱۲ مگاپیکسل در بازار قابل دسترسی است. بالطبع هر چه کیفیت بالاتر باشد قیمت دوربین نیز بالاتر می رود. یکی از اشتباهات رایج مشتریان خرید دوربین مداربسته با کیفیت بالا برای کاربری هاییست که دوربین با مگاپیکسل پایین تر نیز کفایت می کرد. کیفیت بالای دوربین تنها هزینه خرید بالاتر را برای مشتری به دنبال ندارد بلکه هزینه های ذخیره سازی و جانبی نیز به همراه خواهد داشت.

لنز دوربین مداربسته

در دوربین های مداربسته به طور کلی دو نوع لنز وجود دارد: لنز ثابت یا Fixed و لنز متغیر یا Varifocal که لنز متغیر در دو شکل به صورت تنظیم دستی و موتورایز طراحی شده است. دوربین با لنز ثابت برای مکان هایی مناسب است که نیازی به زوم، و تغییر در بزرگنمایی تصویر ندارید. جهت دید دوربین در زمان نصب تنظیم می شود و زاویه  و برد دید دوربین ثابت است.

دوربین با لنز متغیر برای تغییر در زاویه و برد دید به کار می رود که به علت وجود دو لنز، زوایه دید بین دو فاصله کانونی قابل تغییر است. این تنظیمات هم به صورت دستی انجام می شود و هم در مدل های موتورایز به صورت اتوماتیک و از راه دور. دوربین های مداربسته مجهز به لنز متغیر موتورایز کار نظارت را جذاب تر و راحتتر کرده است. اما به علت قیمت بالای آن بهتر است در کاربری های مورد نیاز از این نوع دوربین خریداری کنید.

تعداد دوربین مـداربسته

چه تعداد دوربین در محوطه ای که قرار است تصاویر آن ثبت شود مورد نیاز است. قطعاً تعداد دقیق این مورد توسط کارشناسان نصب دوربین مداربسته مشخص می شود. اما حدودی از این تعداد را شما می توانید با در نظر گرفتن مکان های حساس تخمین بزنید. لزوماً خرید تعداد بیشتر دوربین مداربسته اقدام درستی نیست.

در آخر این که هر مکان از محوطه و ساختمان نیز، دوربین با مشخصات و ویژگی های خود را می خواهد. به عبارت دیگر خرید یک نوع دوربین مداربسته برای تمام مکان ها یک ساختمان و پروژه خرید مناسبی نیست. آیتم های دیگری نیز از جمله دید در شب و قابلیت های ضد نور و… برای انتخاب و خرید دوربین مدار بسته موثر هستند. در این مقاله مهم ترین و کلی ترین مشخصه های دوربین مداربسته مطرح شد که کاربران عزیز بتوانند خریدی آگاهانه داشته باشند.

نظرات