بیوگرافی مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و همسر و فرزندانش + عکس ها و سوابق شغلی

0

مصطفی الکاظمی, نخست وزیر و سیاستمدار عراقی متولد ۱۹۶۷ در شهر بغداد است که در ادامه بیوگرافی و زندگینامه کامل مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و همسر و فرزندانش از همراه با سوابق سیاسی و شخصی و شغلی او از روزنامه نگاری تا تبعید و دولت عراق و عکس های خانوادگی مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق و حواشی ترور نافرجام در ۷ نوامبر ۲۰۲۱ را در ادامه از مجله حرف تازه میخوانید

بیوگرافی مصطفی الکاظمی و همسر و فرزندانش + عکس ها و سوابق شغلی

بیوگرافی مصطفی الکاظمی

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با نام کامل عبداللطیف مشتت متولد سال ۱۹۶۷ در بغداد است، او نخست‌وزیر فعلی عراق است که از ۷ مه ۲۰۲۰ کار خود را در این جایگاه آغاز کرد و پیش از این سرپرست پیشین سرویس اطلاعات ملی عراق بود

تحصیلات

وی فارغ التحصیل لیسانس رشته حقوق از دانشگاه ال تورات می باشد. برخی رسانه‌ها از الکاظمی به عنوان «مرد در سایه» یا «مرد علاقه مند شدید به ارتش های سایبری» یاد می‌کنند.

همسر و فرزندان مصطفی الکاظمی

همسر و فرزندان مصطفی الکاظمی

کاظمی با وجود شیعه است و با دختر یکی از رهبران وقت الدعوه ازدواج کرده، لکن تقریبا فعالیت های وی بین المللی و با کشورهای غربی بوده است.

سوابق و پیشینه

الکاظمی، فعالیت خود را ابتدا با روزنامه نگاری آغاز کرد و نقش مهمی در جامعه مدنی و روزنامه نگاری عراق داشته‌ و مدتی سردبیر بخش عراق مجله نیوزویک بود و مدتی هم ستون نویس و سردبیر پالس عراق برای المانیتور بود. او هدایت کننده بنیاد گفتگوی انسان‌ دوستانه از بغداد تا لندن با هدف دنبال کاهش شکاف میان تمدن‌ها بوده است.

او در ۲۰۰۷ با همکاری «برهم صالح» رییس جمهوری کنونی عراق، نشریه ای به نام «الاسبوعیه» (هفته نامه) را منتشر کرد.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق

مصطفی الکاظمی پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ به پست نخست وزیری عراق رسید.

به دنبال انصراف محمد توفیق علاوی از نخست‌وزیری عراق و در ادامه ناتوانی عدنان الزرفی از تشکیل کابینه جدید، نام رئیس دستگاه اطلاعات عراق برای تصدی این پست مطرح شده است.

بعد از اعلام انصراف «عدنان الزرفی»، برهم صالح رییس جمهوری به درخواست فراکسیون های عمده شیعه در پارلمان، الکاظمی را مامور تشکیل دولت کرده تا جایگزین «عادل عبدالمهدی» شود.

زندگینامه مصطفی الکاظمی

همچنین بخوانید: بیوگرافی شهید حسین شکرائیان از مفقود الاثری تا شناسایی پیکر + خانواده و نحوه شهادت

از تبعید تا دولت عراق

کاظمی به عنوان یک چهره مخالفت رژیم صدام مدتی را در تبعید بود و در همان زمان به عنوان چهره نزدیک به حزب «الدعوه» شناخته شد. با وجود این، وی تا سال ۲۰۱۶ جایگاه ممتازی در ساختار حاکمیت عراق نداشت تا اینکه در این سال با حکم حیدرالعبادی، نخست‌ وزیر اسبق عراق به ریاست دستگاه اطلاعاتی انتخاب شد.

بعد از ۲۰۰۳ وارد عراق شد و در سلیمانیه به کار رسانه‌ای خود ادامه داد و در همین برهه نیز رابطه خوبی با دو حزب عمده کردستان (دموکرات و اتحادیه میهنی) برقرار کرد.

افشاگری از جنایات صدام

کاظمی در نقش مدیرعامل «بنیاد الذاکره» عراق در لندن بین سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۱۰، سازمانی که به منظور مستندسازی جنایات رژیم صدام حسین تأسیس شده‌است، تیمی را مدیریت کرد که در کشورهای مختلف از جمله عراق گسترش یافت.

الکاظمی به عنوان یک چهره مخالفت رژیم صدام ، مدتی را در تبعید بود. در واقع اوایل دهه ۱۹۸۰ به دنبال صدور حکم اعدام علیه اش به دلیل وابستگی به حزب الدعوه اسلامی عراق، کشور را ترک کرد.

عکس ها و سوابق مصطفی الکاظمی

حزب الدعوه اسلامی عراق

طبق گزارش هایی که در رسانه‌های عراق منتشر شده، او در دهه ۸۰ به حزب الدعوه اسلامی عراق پیوسته است. وی همان زمان با دختر مهدی العلاق از رهبران حزب الدعوه ازدواج کرد. از این رو به عنوان چهره نزدیک به حزب الدعوه شناخته شده است.

الکاظمی تا سال ۲۰۱۶ از جایگاه ممتازی در ساختار حاکمیت عراق بهره مند نبود تا اینکه در این سال با حکم حیدرالعبادی نخست وزیر پیشین عراق به ریاست سرویس اطلاعاتی عراق انتخاب شد.

ماجرای دو تابعیتی الکاظمی

گفته می شود که او دارای تابعیت دوگانه است اما برخی از روزنامه نگاران عراقی تاکید کرده اند که او فقط دارای تابعیت عراقی است و هیچ تابعیت دیگری ندارد.

ترور نافرجام مصطفی الکاظمی

ارتش عراق اعلام کرد که منزل شخصی الکاظمی با یک فروند پهپاد انفجاری هدف سوءقصد قرار گرفت اما این عملیات ترور ناکام ماند.
نخست‌وزیر عراق: حالم خوب است و همگان را به آرامش و خویشتنداری دعوت می‌کنم.
وی در توئیتر نوشت: من جان‌فدای عراق و ملت عراق بودم و هستم. موشک‌های خیانت، مؤمنان را دلسرد نمی‌کند و تأثیری روی استواری نیروهای امنیتی ما نخواهد گذاشت.

آثار و کتب

کاظمی علاوه بر فعالیت های سیاسی، چند کتاب نیز منتشر کزده که از جمله نشریه مسائل عراق و «مسئله عراق؛ آشتی بین گذشته و آینده»  و مقالاتی با هدف بالابردن روحیه صلح، مشارکت اجتماعی در عراق و نمایش آینده و موقعیت تاریخی مناسبی برای کشور و افشای پشت پرده ناکامی‌ها و سردرگمی‌ها با تأکید بر تجربه سیستم‌های سیاسی و راه‌های رفع آن بود و  ادعا می شود که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۰ یکی از کتاب های او را به عنوان بهترین کتاب یک پناهنده سیاسی برگزیده است.

نظرات