معرفی و زمان پخش مستند ثبت با سند برابر نیست درباره املاک پهلوی + داستان

0

مستند ثبت با سند برابر نیست درباره املاک اختصاصی پهلوی و رضاخان در ۸ قسمت به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه کنندگی وحید کاظمی از شبکه مستند یکشنبه ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش میشود در ادامه به معرفی کامل و حواشی و موضوع و زمان پخش و تکرار این مستند تاریخی را برای شما ارائه کردیم.

معرفی و زمان پخش مستند ثبت با سند برابر نیست درباره املاک رضاخان + داستان

مستند ثبت با سند برابر نیست

مستند ثبت با سند برابر است به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه‌ کنندگی وحید کاظمی به بررسی املاک اختصاصی پهلوی می پردازد این مستند از شبکه مستند پخش می شود.

مجموعه مستند ۸ قسمتی ثبت با سند برابر نیست به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیه‌کنندگی وحید کاظمی کاری از شبکه مستند است که این روزها به بهانه تبعید رضا پهلوی در شهریور ۱۳۲۰ از تلویزیون پخش می‌شود.

موضوع مستند ثبت با سند برابر نیست

در این مجموعه ۸ قسمتی، اسناد منتشر نشده‌ای از املاک متعلق به رضا پهلوی برای اولین بار رونمایی می‌شود. املاکی که در بسیاری از اتفاقات تاریخی دوران حکومت او نقشی تعیین‌ کننده داشته و نگاهی متفاوت متکی بر اسناد به دوران پهلوی اول و املاک رضاخانی دارد

یکی از نکات قابل توجه در این مستند نوع املاکی است که به نام رضاخان ثبت شده و اثرگذاری آن در اتفاقات مهم آن دوران مانند خط آهن، کشف حجاب و … است؛ این املاک از جنس خانه و آپارتمان نیست بلکه روستا و قریه است. ۴۴ هزار سند ثبتی از روستاها، قریه‌ها و مناطق بزرگی از شهر تهران که به نام رضا شاه سند خورده است در دفتری به نام «املاک اختصاصی»، ثبت شده است. این دفتر اکنون در مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر نگهداری می‌شود.

معرفی و زمان پخش مستند ثبت با سند برابر نیست درباره املاک پهلوی + داستان

بخش بزرگی از مستند «ثبت با سند برابر نیست» تصاویر آرشیوی به همراه نریشن است. هم‌چنین مصاحبه با پژوهشگران تاریخی را نیز شامل شده و چند گفت‌وگو نیز با نوادگان کسانی دارد که در دوران تظلم‌خواهی توانسته بودند املاک خود را پس بگیرند. در دوران پهلوی دوم، عده‌ای از رضا خان شکایت کرده و گفتند که او زمین‌هایشان را به زور گرفته است. دادگستری وقت نیز بخش کوچکی از این زمین‌ها را به آنان برمی‌گرداند اما عمده زمین‌ها در تملک خاندان پهلوی باقی می‌ماند.

اموال و دارایی های رضا خان

یکی از این نکات، املاکی است که به نام رضا پهلوی ثبت شده است. در دفتری به نام «املاک اختصاصی»، اموال و املاکی ثبت شده است که نشان می‌دهد چه املاک و دارایی‌هایی در تصرف رضاخان بوده است. این دفتر اکنون در موسسه مطالعات تاریخ معاصر نگهداری می‌شود. در آن بیش از ۴۴ هزار سند ثبتی مربوط به رضا پهلوی ذکر شده است که بعدا به قیمت یک شاخه نبات به پسر او یعنی محمدرضا پهلوی منتقل شده است.

املاک اختصاصی پهلوی در مستند ثبت با سند برابر نیست

برای مثال، در حین احداث راه‌آهن در کشور می‌بینیم که تمام املاک و زمین‌های مرغوبی که در محدوده ریل قطار بوده است به نام رضا شاه شده است. مثلا خورده مالکین این مناطق را تحت فشار قرار می‌دادند تا زمین‌ها را با قیمت ناچیز تقدیم رضا پهلوی کنند. این ماجرا مربوط به قبل از کودتا و یا شاه شدن رضاخان است. این رویه سال‌ها ادامه داشت. تقریبا کل مازندران، گیلان، گرگان، شمال خراسان، بخش بزرگی از تهران و رودهن تا دماوند و ساوجبلاغ بخشی از املاک ثبت شده رضا خان است.

 

زمان پخش و تکرار

این مجموعه مستند در ۸ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تولید شده و یکشنبه‌ ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۰ خواهد بود.

نظرات