همه چیز از زانوی پرانتزی تا کف پای صاف !

0

همه چیز از زانوی پرانتزی تا کف پای صاف !

تشخیص پای پرانتزی آسان است اما متخصص می‌تواند تشخیص دهد که این بیماری تا چه حد شدید است یا اینکه ناشی از یک بیماری زمینه‌ای است یا خیر. در حین مراجعه به متخصص او به کمک تست‌های مخصوص، پاها را اندازه‌گیری کرده و راه رفتن فرد را مشاهده می‌کند. آن‌ها ممکن است برای دیدن هرگونه ناهنجاری استخوانی در پاها و زانوها، یک پرتونگاری یا آزمایشات تصویربرداری دیگری تجویز کنند که به تشخیص بهتر و سریع‌تر وجود زانوی پرانتزی کمک کند. همچنین ممکن است آزمایش خون را برای کمک به تعیین اینکه آیا مشکل شما ناشی از بیماری دیگری مانند rickets یا Paget’s disease است، تجویز کنند.

پای پرانتزی

در صورت وجود هر ناهنجاری با تشخیص زود هنگام در مراحل ابتدایی و خفیف به راحتی می‌توان از پیشرفت و شدید شدن وضعیت جلوگیری کرد. درمان پای پرانتزی خفیف نیز در مراحل اولیه به کمک حرکات و تمرینات اصلاحی و رعایت وضعیت‌ها و الگوهای عادتی صحیح سریع‌تر و راحت‌تر خواهد بود. در کل درمان پای پرانتزی برای دو گروه از افراد متفاوت است:

افراد در سن رشد : درمان پای پرانتزی برای کودکانی که صفحات رشد آن‌ها بسته نشده باشد و استخوان بندی شکل نگرفته باشد، با دارو و تمرینات اصلاحی امکان‌پذیر است. استفاده از صندل و کفی‌های طبی کفش و فعالیت‌های ورزشی که توسط متخصص حرکات اصلاحی تجویز شده است نیر در درمان این افراد مؤثر است. معمولا در این گروه از افراد پای پرانتزی خفیف است.

افراد بزرگسال : برخی مواقع فرد دارای پای پرانتزی احساس درد ندارد اما از شکل دفرمه شده‌ی پاهای خود شکایت دارد و به پزشک مراجعه می‌کند. در این مواقع افراد با روش درمانی جراحی و غیر جراحی اقدام به اصلاح بد فرمی پاها می‌کنند که علاوه بر درمان بدشکلی پاها، از ساییدگی پاها و مفاصل پیشگیری می‌شود.

هیچ پیشگیری شناخته شده‌ای برای جلوگیری از ایجاد پای پرانتزی وجود ندارد. در برخی موارد، ممکن است بتوانید از شرایط خاصی که باعث ایجاد پای پرانتزی می‌شوند، جلوگیری کنید که برای شناخت این شرایط و وضعیت‌ها متخصص حرکت اصلاحی بهترین فرد جهت راهنمایی است.

راه های تشخیص و درمان کف پای صاف

کف پای صاف زمانی رخ می‌دهد که قوس کف پا هنگام ایستادن، وضعیت طبیعی نداشته باشد. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد درد هنگام انجام فعالیت‌های بدنی شود. از این وضعیت به عنوان قوس‌ افتاده نیز یاد می‌شود. کف پای صاف در نوزادان طبیعی است و معمولاً بین ۲ تا ۳ سالگی از بین می‌رود زیرا رباط‌ها و تاندون‌های پا مستحکم می‌شوند. وجود کف پای صاف در کودکان بعد از ۲ سالگی به ندرت امری جدی و خطرناک به حساب می‌آید، اما می‌تواند در بزرگسالی خطرات جدی به همراه داشته باشد. مرکز ارزیابی سلامت پا در سال ۲۰۱۲ نشان داد که ۸ درصد از بزرگسالان ۲۱ سال و بالاتر در ایالات متحده دارای کف پای صاف هستند. ۴ درصد دیگر قوس‌ فرو رفته دارند.

اگر کف پای صاف، بد شکل و یا دردناک است، متخصص حرکات اصلاحی ممکن است موارد زیر را پیشنهاد کند:

استفاده از صندل طبی جهت حفظ طبیعی قوس کف پا. پشتیبانی و تقویت قوس‌های موجود در کف پا در تسکین درد ناشی از صافی کف پا و عوارض بعدی کمک می‌کنند.
 – یا این که متخصص حرکات اصلاحی ممکن است کفی‌های مخصوصی که برای پای فرد طراحی شده و به اندازه پاها قالب ریزی شده را پیشنهاد کند. این کفی‌ها کاملاً کف پای صاف را قوس‌دار نمی‌کند، اما اغلب علائم را کاهش می‌دهند.
برخی از افراد دارای کف پای صاف نیز تاندون آشیل کوتاهی دارند. تمرینات کششی در این تاندون ممکن است کمک کننده باشد.
یک کفش از لحاظ ساختاری خاص و مناسب، ممکن است راحت‌تر از صندل یا کفش معمولی و غیر خاص برای افراد مبتلا به کف پای صاف باشد.

زمانی که حرف از کف پای صاف و یا ناهنجاری‌های اسکلتی بدن پیش می‌آید باید به دنبال متخصص حرکات اصلاحی و درمانگر متخصص مربوط به آن باشیم. معمولاً پزشکان طب ورزش، متخصصان آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی در صدر قرار گرفته و برای درمان باید به آن‌ها مراجعه کنیم. این افراد به دلیل دارا بودن دانش و تخصص کافی در زمینه‌ی ناهنجاری‌های بدن و شناخت کامل اسکلت بدن می‌توانند با معاینات مخصوص به هر ناحیه راه‌های درمانی مؤثر و مناسب را تجویز کنند. در اینجا راه‌های تشخیص و درمان‌های خانگی و یا غیر خانگی را می‌خوانیم.

 

نظرات