تاریخ دقیق عید فطر ۹۷ + عید فطر امسال چه روزی است؟

0

تاریخ دقیق عید فطر ۹۷ + عید فطر امسال چه روزی است؟

تاریخ دقیق عید فطر : هلال ماه شوال رؤیت شد | جمعه ۲۵ خرداد، روز اول شوال و عید سعید فطر است

🔸دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه ای اعلام کرد فردا ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۷ روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است

 

 

عید فطر روز اول ماه شوال و از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است. این روز در بیشتر کشورهای اسلامی، تعطیل رسمی است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند. در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است.

در ایران از سال ۱۳۹۰ش به مناسبت عید فطر، دو روز تعطیل است.

عید فطر اولین روز ماه شوال است. عید فطر با رؤیت هلال ماه شوال در پایان روز ۲۹ ماه رمضان و یا گذشت ۳۰ روز از اول ماه رمضان، ثابت می‌شود.

بر اساس برخی روایات، ماه رمضان، پیوسته ۳۰ روز است و هیچ‌گاه کمتر از آن نمی‌شود. گروهی از قدما نیز بدان قائل بودند. اما در مقابل، بعضی روایات بیان می‌کند که ماه رمضان همچون دیگر ماه‌ها در نوسان است و می‌تواند ۲۹ یا ۳۰ روزه باشد. بیشتر فقها قائل به این دیدگاه‌اند.

  تاریخ دقیق عید فطر

تاریخ دقیق عید فطر ۹۷

به احتمال فراوان تاریخ دقیق عید فطر سال ۱۳۹۷ در ایران روز جمعه ۲۵ خرداد ماه است (Friday, June 15, 2018) و تعطیلات عید فطر ۹۷ روزهای جمعه ۲۵ خرداد و شنبه ۲۶ خرداد ماه ماه خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، در نشست خبری درخصوص رویت هلال ماه شوال گفت:به احتمال زیاد جمعه اول ماه شوال و روز عید سعید فطر است.

وی ادامه داد: ۱۲۰ گروه روز پنج‌شنبه مصادف با روز ۲۹ ماه مبارک رمضان برای دیدن ماه هلال ماه شوال اقدام می‌کنند.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه احتمال رویت در مناطق جنوبی بیشتر است، اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها این است که اگر شرایط مساعد باشد و نتیجه‌ای به دست آید، طبیعتاً جمعه ۲۵ خرداد ماه جاری اول ماه شوال خواهد بود و اگر نتیجه‌ای بر خلاف این به دست آید، توسط ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی درباره همخوانی تقویم شمسی با قمری، افزود: در این سالها گاهی داشتیم که خلاف تقویم پیش آمده است، اما چند وقتی است که در تنظیم تقویم با نظرهای مقام معظم رهبری پیش می روند و با حضور کارشناسان مجرب تنظیم می شود.

رئیس ستاد استهلال ماه در پایان گفت: گاهی برای مردم سوال است که چرا رویت هلال دیر اعلام می شود، باید بیان کرد که رویت ماه در غروب صورت می گیرد و چون شب اول، توقف ماه توقف در آسمان کوتاه است، دیر تر اعلام می شود، همچنین اینکه چون اعضای گروه رویت ماه در کوهستان هستند، مسیر های ارتباطی دشوار است و طی فرایندی این اعلام صورت می گیرد.

عید فطر در کشورهای مختلف با توجه به وضعیت رویت هلال ماه شوال ممکن در روزهای متفاوتی باشد. مثلا احتمال دارد در کشور ایران با توجه به رویت هلال ماه شوال روز جمعه عید باشد ولی در کشور ترکیه یا عربستان هلال ماه شوال روز شنبه رویت شود و این روز عید باشد.

تاریخ دقیق عید فطر

نماز عید فطر

سنت برگزاری نماز عید فطر که در دنیای اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است ، و نماد وحدت و یکپارچگی امت اسلام به شمار می رود از سال اول هجری آغاز گردید و سنت موکده می‌باشد ، زیرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم پیوسته آنها را انجام داده و به مردان وزنان می فرمودند که برای ادای آن از شهر بیرون روند.

تاریخ دقیق عید فطر

طریقه خواندن نماز عید فطر

نماز عید فطر دو رکعت است همانند نماز صبح است با این تفاوت که به جای سوره توحید در رکعت اول و دوم به ترتیب سوره‌های اعلا و سوره والشمس خوانده می‌شود و هر رکعت ? قنوت دارد.
رکعت اول : نماز گزار در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره (که سوره اعلی مرسوم است ) باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد.
رکعت دوم : در رکعت دوّم بعد از خواندن حمد و سوره (که سوره شمس مرسوم است) خوانده می‌شود و چهار تکبیر گفته می‌شود و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود و بعد از تکبیر پنجم به رکوع رفته و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد و سلام گفته می‌شود.
قنوت : در قنوت این نماز هر دعایی کافی است، ولی مرسوم است این دعا خوانده شود:

اللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَهِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَهِ

خدایا ای اهل بزرگی و عظمت و ای شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و ای شایسته عفو و رحمت

وَاَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَهِ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذی

و ای شایسته تقوی و آمرزش از تو خواهم به حق این روزی که

جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً وَشَرَفاً وَمَزِیْداً

قرارش دادی برای مسلمانان عید و برای محمد صلی الله علیه و آله ذخیره و شرف و فزونی مقام

اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیْرٍ

که درود فرستی بر محمد و آل محمد و درآوری مرا در هر خیری که

اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ

درآوردی در آن خیر محمد و آل محمد را و برونم آری از هر بدی و شری که برون آوردی

مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ

از آن محمد و آل محمد را – که درودهای تو بر او و بر ایشان باد – خدایا از تو خواهم

خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ

بهترین چیزی را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن

عِبادُکَ الْمُخلَصونَ .

بندگان شایسته‌ات

نماز عید فطر امسال نیز به احتمال زیاد همانند سالهای قبل در مصلی تهران و به امامت رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای برگزار خواهد شد.

نظرات