راههای جلوگیری از عرق سوز شدن در تابستان

0

راههای جلوگیری از عرق سوز شدن در تابستان

عرق سوزشدن : در فصل تابستان هستیم و به علت گرمای زیادی در این فصل بدنمان تعریق زیادی خواهد داشت و اگر این مسئله بیش از حد تداوم پیدا کند باعث عرق سوز شدن می شود.

عرق سوز شدن یک بیماری پوستی است که بر اثر قرار گرفتن طولانی مدت در برابر اشعه آفتاب و محیط‌های گرم ایجاد می‌شود و با علائمی مانند التهاب، قرمزی، خارش و بروز دانه‌های کوچک همراه است.

بروز این دانه‌های ریز در نواحی‌ای از بدن مانند گردن، زیر بغل، کمر، کشاله ران، زیر گلو و نواحی که پوست روی هم قرار می‌گیرد از شیوع بیشتری برخوردار است.

به افراد توصیه می‌شود برای پیشگیری از این بیماری آزاردهنده در فصول گرم لباس‌های نخی و رنگ روشن بپوشند، به کمک وسایل سرمایشی دمای اتاق را در حد مطلوب نگه‌دارند، از نشستن طولانی مدت در محیط‌های گرم خودداری کنند و روزانه استحمام داشته باشند.

عرق سوز شدن

راههای جلوگیری از عرق‌سوز شدن در بزرگسالان

۱- از لباس‌های چسبناک یا تنگ یا پلاستیکی نباید استفاده کرد.

۲- لباس اطراف ناحیه عرق سوز باید آزاد باشد، یا بر روی منطقه مبتلا دستمال خنک بگذارید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود.

۳- اگر سابقه عرق سوز شدن دارید، از آفتاب سوختگی خود را حفظ کنید، زیرا واکنش التهابی بدن نسبت به آفتاب سوختگی ممکن است شعله‌ور کننده حمله جدید عرق‌سوز باشد.

۴- از محیط‌های گرم و مرطوب دوری کنید.

۵- در آب و هوای گرم و مرطوب تا بهبود عرق سوز، فعالیت خود را کاهش دهید.

۶- رفتن شخص به یک محیط خنک‌تر و قرار دادن قسمتی از بدن که عرق سوز شده در معرض هوا، به رفع مشکل کمک می‌کند.

۷- وقتی به منزل می ‌رسید، لباس های تنگ و پلاستیکی را کنار بگذارید و لباس‌های نخی ، گشاد و خنک بپوشید.

۸- اگر شما از آن دسته افرادی هستید که زیاد عرق می ‌کنید، می ‌توانید از پودر بچه برای پیشگیری از عرق‌سوزشدن پوست بدنتان استفاده کنید. پودر بچه پوست شما را خشک نگه می‌ دارد. پودرها عرق را به خود جذب کرده و علاوه بر آنکه سطح پوست را خشک نگه‌ می ‌دارند، از عرق‌سوزشدن مجدد پوست نیز جلوگیری می کنند.

۹- داشتن برنامه غذایی مناسب برای کسانی که عرق سوز می شوند، توصیه می گردد. استفاده از میوه ها و سبزیجات خام و تازه برای این افراد توصیه می شود.

۱۰- میزان آب مصرفی باید افزایش پیدا کند و روزی حداقل ۸ تا ۱۲ لیوان آب و مایعات نوشید .

۱۱- میزان مصرف ویتامین E باید افزایش پیدا کند و به روزی حداقل ۵۰۰ میلی گرم برسد (از طریق مواد غذایی) .مصرف مکمل ویتامین E باید تحت نظر پزشک باشد.

۱۲- از آنجا که عرق سوز در آب‌وهوای گرم و مرطوب ایجاد می شود، به افرادی که در این مناطق زندگی می کنند توصیه می شود که در محیط های گرم، نشاسته آرد ذرت را روی پوست خود بپاشند تا از عرق سوز شدن پیشگیری کنند.

عرق سوز شدن

راههای جلوگیری از عرق‌سوز شدن در نوزادان

۱- نوزادان را خشک و خنک نگه دارید. در هوای گرم یا هوای مرطوب، لباس نخی خنک و عرق گیر به آن‌ها بپوشانید.

۲- نوزادان را در فضایی قرار دهید که تهویه هوای مناسب داشته باشد یا از پنکه با دور آرام استفاده کنید، ولی آن را در فاصله دور از پنکه قرار دهید تا حدی که فقط یک باد ملایم به کودک برسد.

۳- کرم و پماد به پوست آن‌ها نمالید. این مواد جلوی عرق سوز شدن آن‌ها را نمی‌گیرد، بلکه فقط روزنه‌های پوستشان را می بندد.

۴- هر ساعت کهنه و پوشک کودک را کنترل کنید و اگر آلوده شده است، آن را سریع عوض کنید.

۵- اجازه بدهید پس از شستن بچه، ابتدا بدن او خشک شود. سپس او را پوشک کنید.

۶- برای اینکه پوست پاهای کودکتان، عرق سوز نشود، کرم ” زینگ اکساید” را به پوستش بمالید.

عرق سوز شدن

درمان پوست عرق سوز شده

۱- محل عرق سوز شده را با آب و صابون بشویید. سپس با ضربات آرام حوله، خشکش کنید.

۲- به محل مورد نظر یک لایه‌ی نازک پماد آنتی بیوتیک، یا اسپری ضد عفونی کننده بزنید، تا از عفونی شدنش جلوگیری کرده و به درمانش کمک کرده باشید.

۳- پوست تحریک شده را با گاز یا باند استریل بپوشانید. و هر ۲۴ ساعت یکبار تعویضش کنید.

۴- بخش‌هایی از پوست‌تان را که عرق‌سوزشده است، خنک کنید. برای این کار می‌ توانید از باد سرد سشوار استفاده کنید یا دوش آب سرد بگیرید.

۵- همه ما عادت داریم بعد از حمام کردن با حوله پوست بدن را خشک کنیم، ولی این‌ بار حوله را کنار بگذارید و اجازه دهید بخش‌هایی از بدن‌تان که عرق‌سوز شده‌، در معرض هوای آزاد خشک شود.

۶- می توانید برای کاهش التهاب و خارش نواحی عرق سوز شده، از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید. کرم را به آرامی روی پوست خود بمالید تا کاملا جذب پوست شود.

۷- دم کرده نعنا تهیه کنید و پارچه ای تمیز را با آن خیس کنید و روی نواحی عرق سوز شده قرار دهید. همچنین می توانید دم کرده نعناع را به طور مستقیم، روی پوست عرق سوز شده بریزید تا تاثیر مطلوب خود را بگذارد.

۸- یک عدد خیار را قطعه قطعه کنید. دو قاشق غذاخوری آب لیمو ترش را در یک لیوان آب حل کنید. سپس چند قطعه از خیارها را درون محلول آب و لیمو قرار دهید و پس از چند دقیقه، خیارها را خارج کرده و مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی مناطقی از پوست که عرق سوز شده، قرار دهید. سعی کنید این کار را حدود ۲ تا ۳ بار در طول روز تکرار کنید تا تاثیر مطلوبش را روی بهبودی پوست بگذارد.

۹- ابتدا محل عرق سوز شده را با کمی شامپوی بچه و اب ولرم تمیز بشویید وسپس گیاه آلوئه ورا که اثر خنک کنندگی و درمانی پوست را دارد به روی آن بمالید اگر الوئه ورا در دسترس نبود می توانید از ژل آن نیز استفاده کنید.

۱۰- قرار دادن کیسه ی یخ به روی موضع عرق سوز شده نیز باعث خارج شدن پوست از حالت التهاب می شود.

۱۱- خمیری از جوش شیرین و آب و پودر بلغور جو دو سر تهیه کنید و به روی موضع به آرامی بمالید باعث ترمیم پوست می شود و بسیار مفید است.

توجه:اگر به طور کامل از ساییده شدن محل مورد نظر جلوگیری کرده‌اید، اما تحریک پوستتان بیش از دو روز ادامه داشت، به سراغ مراقبت‌های پزشکی بروید.

نکته:استفاده از پمادهای ویتامین A و D هم به بهبود سوزش محدوده‌ی عرق سوز شده و کاهش اصطحکاک کمک می‌کند.

 

 

نظرات