آخرین اخبار از تحولات جنگ آمریکا و روسیه در سوریه

0

آخرین اخبار از تحولات جنگ آمریکا و روسیه در سوریه

جنگ آمریکا و روسیه : اوضاع سوریه بحرانی است. بوی جنگ از «شام» به مشام می‌رسد. آمریکا و متحدانش در برابر رژیم اسد و متحدانش درحال صف‌آرایی هستند. سیر تحولات درباره سوریه آن قدر سرعت گرفته که هر لحظه خبری جدید می رسد، از صبح امروز موضع گیری ها شدیدتر شده و آرایش نظامی دو طرف در خاورمیانه وارد فاز اجرایی شده است.

 جنگ آمریکا و روسیه

ادعای اسرائیل: ایران را در سوریه متوقف می کنیم!

در ساعات ابتدایی صبح امروز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با ادعای حضور نظامی تهران در سوریه گفت که این رژیم تمام تلاش خود را برای متوقف کردن ایران در سوریه خواهد کرد.

آویگدور لیبرمن با تکرار ادعای بی‌اساس گفت که این رژیم اجازه نمی‌دهد ایران پایگاه نظامی ثابتی در سوریه برای خود ایجاد کند.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: ما هیچ راه دیگری نداریم. اینکه ایران برای حضور ثابت نظامی در سوریه اجازه یابد، به این معنی است که بپذیریم ایران ما را خفه کند.

آویگدور لیبرمن اتهام روسیه و دولت سوریه را مبنی بر دخالت رژیم صهیونیستی در حمله هوایی موشکی به پایگاه هوای تی‌۴ در حمص تایید نکرد.

این ادعاها در صورتی است که دیروز هم علی اکبر ولایتی و هم سخنگوی وزارت خارجه این حمله را محکوم کرده بودند.

تکذیب شایعه فرار بشار اسد به تهران

شایعه فرار بشار اسد به تهران همزمان با تقویت شدن حمله نظامی احتمالی آمریکا به سوریه در حالی مطرح شده است که وی روز گذشته با خانواده‌های ربوده‌شدگان در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق دیدار کرد. اسپونتیک البته امروز نوشت که بشار اسد در تهران نیست و در سوریه است.

ناوهای آمریکا در شرق خاورمیانه مستقر می شوند

طبق اعلام نیروی دریایی آمریکا، ناو هواپیمابر یواس‌اس هری اس. ترومنن امروز چهارشنبه برای انجام عملیات در خاورمیانه و اروپا، در منطقه مستقر خواهد شد.

ناو هواپیمابر مذکور با همراهی هفت کشتی تهاجمی مسلح به موشک‌های کروز و ۶۵۰۰ ملوان در حال حرکت است. این ناو در بخش اول از سفرش در کنار ناوچه آلمانی اف‌جی‌اس هسن خواهد بود.

یواس‌اس هری اس ترومن قرار است جایگزین گروه تهاجمی یواس‌اس تئودور روزولت شود که اخیرا استقرار چهار ماهه آن در خاورمیانه تکمیل شد. در سال ۲۰۱۶ از عرشه ناو ترومن، جنگنده‌ها برای هدفگیری مواضع داعش در خاورمیانه به پرواز درمی‌آمدند.

تحرکات نظامی مذکور در شرایطی انجام می‌شود که کاخ سفید به استفاده از گزینه نظامی علیه سوریه به بهانه حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما واقع در سوریه تهدید کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است در حال رایزنی با مشاورانش است تا برای پاسخ به این حادثه تصمیم‌گیری کند.

جنگنده های فرانسوی گوش به فرمان آمریکایی ها

روزنامه فیگارو اعلام کرد که جنگنده‌های فرانسوی در حالت آماده‌باش قرار دارند و منتظر دستور حمله به اهدافی در سوریه هستند.

جنگنده‌های فرانسه در پایگاه نظامی “سنت دیزیه” در شمال شرق این کشور در حالت آماده‌باش و منتظر دستور مقامات برای حمله به اهدافی در سوریه هستند.

این روزنامه نوشت: فرماندهان ارتش فرانسه طرح‌های نظامی را به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور ارائه کرده‌اند که در صورت حمله به سوریه از آن استفاده خواهند کرد.

مسکو: آمریکا حق حمله به سوریه را ندارد

«یوگنی سربرنکوف» معاون اول کمیته دفاعی شورای فدراسیون روسیه به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت، با توجه به گمانه‌زنی‌هایی که درباره احتمال وقوع حمله هوایی آمریکا به سوریه پس از طرح اتهامات درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما مطرح شده، پایگاه‌های هوایی «الحمیمیم» و دریایی «طرطوس» و همچنین نیروهای نظامی روسیه مستقر در سوریه تحت حفاظت شدید مسکو قرار دارند.

این سناتور ارشد روس تأکید کرد: «همانطور که وزارت دفاع روسیه نیز قبلا تصریح کرده بود، از هر دو پایگاه طرطوس و الحمیمیم به شدت حفاظت می‌شود. در عین حال ما انتظار داریم که در صورت وقوع حملات احتمالی آمریکا، جان نظامیان ما به خطر نیفتد».

وی افزود: «من بر این باورم که آمریکا این مسئله را درک می‌کند و اجازه وقوع آن را نخواهد داد چرا که در غیر این صورت، با پاسخ فوری روسیه مواجه خواهد شد و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه نیز بر این مسئله تأکید کرده‌اند».

چین طرفین را دعوت به آرامش کرد

گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین بر آرامش و خویشتنداری تا زمان تکمیل تحقیقات درباره حمله با سلاح شیمیایی در غوطه شرقی تاکید کرده است.

وی در جریان یک نشست خبری گفت:‌ تا پیش از اتمام این تحقیقات، طرف‌های دخیل نباید پیش داوری کرده و تصمیم‌گیری زودهنگام انجام دهند. مساله سوریه در حال حاضر در یک چهار راه حساس قرار دارد. سازش سیاسی تنها راه مناسب است و راه‌حل نظامی راه به جایی نمی‌برد.

ارتش سوریه در حالت آماده باش کامل

در پی تهدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر پاسخی “شدید و قریب‌الوقوع” به سوریه در پی انتشار گزارش‌هایی ادعایی درباره حمله شیمیایی در دوما در غوطه شرقی دمشق ارتش سوریه در تمامی سطوح به حالت آماده باش درآمد.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت: نیروهای نظام سوریه و نیروهای هم‌پیمان از دو شب گذشته در راستای رویارویی با حملات احتمالی که غربی‌ها علیه سوریه تهدید کرده‌اند، به حالت آماده باش درآمده و به این وضعیت ادامه می‌دهند.

خط و نشان توئیتری ترامپ

ترامپ در توییتی اعلام کرد: روسیه گفته هر موشکی که به سمت سوریه شلیک شود را ساقط می‌کند. پس آماده باش روسیه، چون موشک‌های زیبا، جدید و هوشمند ما دارند می‌آیند.

جنگ آمریکا و روسیه

جنگ آمریکا و روسیه در سوریه

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: موشک‌های آمریکا باید تروریست‌ها را هدف قرار دهد، نه دولت قانونی سوریه را. موشک‌های هوشمند آمریکا تلاش خواهند کرد شواهد حمله ادعایی در دوما را نابود کنند.

خبرنگار المیادین در مسکو اعلام کرد که برخی اطلاعات به بیرون درز کرده است مبنی بر اینکه طی عملیات نظامی ارتش سوریه و همپیمانانش در غوطه شرقی دمشق شماری از نظامیان انگلیسی به اسارت گرفته شدند.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور سیاسی عصر روز سه‌شنبه در دیدار باالکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه، گفت: روابط دوجانبه ایران و روسیه در بالاترین سطح در حال پیگیری است.

ارتش رژیم صهیونیستی در پی اظهارات علی‌اکبر ولایتی درباره انتقام برای حمله هوایی به پایگاه تی-۴ سوریه در روز دوشنبه که منجر به شهادت ۷ ایرانی در این پایگاه شد به حالت آماده‌باش درآمد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری با خبرنگاران، ادعاها درباره مواضع منطقه‌ای ایران را تکرار کرد و گفت: «ما شدیدا درباره حضور ایران در سوریه نگرانی داریم».

نظرات