ماجرای جنجالی کپی برداری مسابقه سیم آخر از مسابقه اسرائیلی بوم

0

ماجرای “کپی برداری مسابقه سیم آخر” رضا رشیدپور از یک برنامه اسرائیلی به نام بوم (boom) و جزئیات خبر را از ادامه در این بخش از مجله حرف تازه بخوانید.

ماجرای جنجالی (کپی برداری مسابقه سیم آخر) از مسابقه اسرائیلی boom + حواشی

کپی برداری مسابقه سیم آخر از مسابقه اسرائیلی بوم

“تایمز اسرائیل” در گزارشی ادعا کرده که مسابقه سیم آخر با اجرای رضا رشیدپور که در حال پخش از شبکه نسیم می باشد، کپی برداری از مسابقه بوم! (boom) است که در سال ۲۰۱۴ روی آنتن رفته بود.

این روزنامه مدعی شده که تنها فرق این دو مسابقه آن است که در نسخه اصلی یک تیم ۴ نفره حضور داشته و تلاش می‌شده تا مجموعه‌ای از بمب‌ها با ۴ سیم رنگی، به نشانه چهار جواب هر سوال، را خنثی کنند. در این مسابقه هم چنانچه سیم اشتباه قطع می‌شد، بمب منفجر شده و ماده‌ای کف مانند به شرکت کنندگان شلیک می‌شد.

اما در سیم اخر سه شرکت کننده حضور دارند و باقی مراحل مانند نسخه ادعا شده در توسط تایمز اسرائیل است.

مسابقه “سیم آخر” یک مسابقه اطلاعات عمومی است که در آن یک تیم سه نفره باید سعی کند با پاسخ صحیح به سوال‌ها بمب هر مرحله را خنثی کند و امتیاز و جایزه بیشتری را نصیب خود کند. در هر قسمت چند تیم سه نفره به شکل جدا شرکت می‌کنند، رقیب هر تیم سه نفره ۷ بمب مسابقه است که باید سعی کنند در هر مرحله با پاسخ صحیح به سوال مربوط به هر بمب ان‌ها را خنثی کنند و در صورتی که سیم اشتباه به عنوان پاسخ بریده شود، بمب منفجر شده و موادی رنگی به صورت شرکت کنندگان پاشیده می‌شود.

در معرفی این مسابقه توسط عوامل این گونه نوشته شده است: سیم آخر با نام قبلی بمب برگرفته از یکی از پربیننده‌ترین مسابقه‌هایی است که در دنیا در حال برگزاری است و در بیش از ۲۰ کشور در رنکینگ موفق‌ترین برنامه‌ها قرار دارد. این مسابقه صرفا سرگرمی نیست و در بخش‌های مختلف، محتوایی کاربردی خواهد داشت تا آگاهی بخشی را هم به همراه داشته باشد

ماجرای جنجالی (کپی برداری مسابقه سیم آخر) از مسابقه اسرائیلی boom + حواشی

مسابقه اسرائیلی بوم

“کانال ۱۲ ” رژیم اسرائیل که پخش کننده این مسابقه بوده، علی رغم آنکه از این کپی برداری پولی نصیبش نشده چندان ناراحت نیست و حتی به نظر می‌رسد از این مسئله رضایت هم دارند.

ایدو روزنبلوم مجری مسابقه بوم کانال ۱۲ اسرائیل به این شبکه گفته است که «قانونی یا غیرقانونی، در نهایت مردم، هم در اسرائیل و هم در ایران از مسابقه با بمب‌ها لذت برده اند.

او اضافه کرد: «من هرگز تصور نمی‌کردم عبارت «ایران روی بمب اسرائیل دست گذاشت» بدین شکل عجیب غریب تملق آمیز و سرگرم کننده باشد.»

این برنامه اسرائیلی پس از پخش با استقبال گسترده‌ای مواجه شده بود و مجوز ساخت نمونه مشابه آن به ده‌ها کشور دیگر از جمله آرژانتین، برزیل، فیلیپین، فرانسه، ویتنام، اسپانیا، قزاقستان و آمریکا هم فروخته شد و این احتمال مطرح است که سازندگان «سیم آخر» بدون اطلاع از منشا اصلی و با کپی برداری از نمونه‌های دیگر به فکر ساخت آن افتاده باشند.

برگرفته از پارسینه

نظرات