خاورمیانه کجاست؟ اسامی کشورهای خاورمیانه

2

خاورمیانه کجاست؟ اسامی کشورهای خاورمیانه

خاورمیانه : خاورمیانه ویژگی های گوناگونی دارد که این منطقه را از دیگر مناطق متمایز می کند. این اصطلاح از طرف اروپاییان به این منطقه داده شده‌است زیرا اروپاییان سرزمینهایی که در شرق اروپا بودند رو به ترتیب به سه قسمت خاوردور (آسیای شرقی)، خاورمیانه (جنوب غرب آسیا) و خاورنزدیک تقسیم‌بندی کرده‌اند.

خاورمیانه

نام گذاری خاورمیانه

به روایت اسناد وتحقیقات انجام شده اصطلاح خاورمیـانه را برای نخستین بار آمریکاییها به کار برداند و منظور آنها از خاورمیانه منطقه اطراف خلیج همیشه فارس بوده است منظور از خاورمیـانه این است که چون از قاره اروپا به آسیا نگاه کنیم این منطقه نه خاور نزدیک است و نه خاور دور لذا این منطقه را میدل ایست Middle East نامیدند و نویسندگان عرب آن واژه را الشرق الاوسط نامیدند و درفارسی خاورمیانه نامیده شد .

خاورمیـانه از نخستین خاستگاه‌های تمدن جهان بوده‌ است. بسیاری از باورها و آیین‌های جهان از اینجا برخاسته‌اند خاورمیانه از میانه قرن بیستم، مرکز توجه جهانی و شاید حساسترین منطقه جهان از نظر استراتژیکی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بوده‌ است خاورمیانه زادگاه ادیان مهمی چون یهودیت، مسیحیت، اسلام، و ادیان غیر ابراهیمی مثل دین زرتشتی، آیین مهر و مانوی است.

خاورمیـانه نیز از جمله نام هایی است که هم به عنوان نام و هم به عنوان یک منطقه از نوآوری های قرن بیستم و مبتنی بر شناخت شناسی مدرنیته است. این نام به هیچ وجه با تاریخ، فرهنگ و هویت مردم و ملل ساکن در این بخش از کره ی زمین همخوانی نداشته و در واقع نشان دهنده ی موقعیت قدرت های برتری است که در روزگار برتری آن ها، به نام گذاری این سرزمین اقدام شده است. مرزها و حدود آن نیز مبتنی بر واقعیت های تاریخی و فرهنگی نبوده است؛ چراکه هریک از قدرت های بزرگ یا ابرقدرت ها، براساس دیدگاه های ژئواستراتژیک خود اقدام به مرزبندی این منطقه می کنند.

ویژگی های خاورمیانه

خاورمیـانه ویژگی های گوناگونی دارد که این منطقه را از دیگر مناطق متمایز می کند. کهن ترین تمدن ها و ادیان بزرگ جهانی در این سرزمین پدید آمده و گسترش یافته اند؛ به نحوی که آثار آن ها در جای جای چشم انداز جغرافیایی و فرهنگی منطقه قابل مشاهده است. از سوی دیگر، تلاقی قاره های آسیا، اروپا و آفریقا در امتداد دریای مدیترانه و دریای سرخ، موجب پیدایش یکی از بزرگ ترین برخوردهای انسان و طبیعت در جهان شده است. خاورمیـانه از مناطقی است که به دلیل برخورداری از ذخایر عظیم نفت ، یک منبع انرژی برای جهان به شمار می رود. عربستان، ایران، عراق، کویت، امارات متحده عربی از کشورهایی هستند که دارای بزرگترین منابع نفت در جهان هستند. خاورمیـانه همچنین دارای ذخایر عظیم گاز طبیعی است. ایران و قطر به ترتیب اولین و دومین ذخایر گاز طبیعی در جهان را دارند. اقتصاد کشورهای نفت خیز خاورمیـانه زیادتر تک محصولی و به صادرات نفت وابسته است و کمتر از منابع نفت در بخش صنعتی این کشورها استفاده می شود. یمن یکی از کشورهای فقیر این منطقه به شمار می رود.

اسامی کشورهای خاورمیانه

ایرانخاورمیانه

اردن , فلسطین اشغالی , امارات متحده عربی , بحرین , ترکیه , فلسطین , سوریه , عراق , عربستان سعودی , عمان , قطر , کویت , لبنان , مصر , یمن

کشورهای غربی این منطقه (الجزایر، تونس، لیبی و مراکش) به دلیل وابستگی شدید تاریخی و فرهنگی پیشتر بخشی از خاورمیـانه شمرده می‌شوند. سودان نیز یکی از این کشورها به‌ شمار می‌آید. کشورهای آفریقایی موریتانی و سومالی نیز پیوندهایی با خاورمیانه دارند. ترکیه و قبرس که از نظر جغرافیایی درون یا نزدیک این منطقه هستند، خود را بخشی از اروپا می‌دانند و ایران را مرز شرقی خاورمیـانه می‌انگارند. البته افغانستان را نیز از کشورهای این بخش‌بندی به‌شمار می‌آورند که درقلب آسیا موقعیت دارد.

2 دیدگاه در “خاورمیانه کجاست؟ اسامی کشورهای خاورمیانه

  1. احسان گفت:

    کشوری بنام اسرائیل نداریم

  2. احمدی گفت:

    با سلام.در نام اسامی کشور ها،اسرایل را کشور در نظر گرفته اید.در حالی که فلسطین اشغالی کشور مورد نظر شما بوده است.

نظرات