غذاهای مفید و مضر برای قلب

0

غذاهای مفید و مضر برای قلب

قلب مهمترین عضو بدن در تمام موجوداتی است که خون در رگهای آنان جاریست. آیا با قلب خود آشنا هستید؟ میدانید قلب شما تنهاترین عضو از بدنتان است که هیچگاه استراحت نمیکند. پس باید از هر لحاظ به قلب خود برسید و در سلامت آن بکوشید. ما در این مطلب از مجله اینترنتی حرف تازه برای شما مطالبی در مورد سلامت قلب آماده کردایم.

قلب

قلب

قلب یا دل نوعی عضو عضلانی در انسان‌ها و دیگر حیوانات است که خون را از طریق رگ خونی در دستگاه گردش خون به گردش درمی‌آورد.[۱] خون اکسیژن و مواد غذایی لازم را برای بدن مهیا می‌سازد و همچنین به از بین رفتن مواد زائد ناشی از متابولیسم (سوخت و ساز بدن) کمک می‌کند.قلب انسان به‌طور متوسط حدود ۷۰ بار در دقیقه می‌تپد.

غذاهای مفید برای قلب

گیاهان تازه

به جای نمک، شکر و چربی‌های ترانس، سبزیجات تازه را به رژیم غذایی خود بیافزایید. بعضی از آنها که شامل آنتی‌اکسیدان نیز هستند عبارتند از: آویشن، رزماری، پونه‌ی کوهی.

ماهی

تحقیقات نشان داده مصرف منظم اسیدهای چرب امگا ۳ ، خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش داده و شانس زنده ماندن پس از حمله قلبی را افزایش می‌دهد و از تشکیل لخته خون در عروق کرونر نیز پیشگیری می‌کند. سعی کنید در هفته دوبار ماهی بخورید که یک بار آن ماهی سفید و بار دیگر آن ماهی چرب مانند سالمون و تن تازه باشد.

قلب

گردو

گردو یکی دیگر از مغزهای بسیار مقوی است که سرشار از اسید چرب امگا۳ است که مشابه با ماهی آزاد و شاه ماهی است. مصرف یک مشت گردو روزانه به عنوان یک میان وعده یک راه ساده برای دریافت این ماده مغذی بسیار ارزشمند می باشد. پاشیدن کمی از آن روی یک بشقاب سالاد می تواند گرسنگی و اشتهای فرد به غذا را کاهش دهد. همچنین می توانید کمی از آن را به بلغور جو دو سر به تنهایی یا همراه با کشمش یا قره قاط (یا ذغال اخته) خشک شده اضافه کنید و به عنوان یک وعده صبحانه بسیار مقوی میل نمایید.

روغن زيتون

روغن زيتون باعث کاهش بيماري هاي قلبي و کاهش چربي هاي بد خون (LDL ) مي شود. اين روغن را براي پخت غذا (نه سرخ کردن) و يا روي سالاد استفاده کنيد.

میوه‌های توتی

توت فرنگی، شاه توت، قره قاط… غنی از آنتی اکسیدان است که از سفت شدن رگ‌ها پیش گیری می‌کند و در از بین بردن جرم‌های ایجاد شده بر دیواره رگ‌ها موثر است.

لوبیای سیاه

شامل اسیدفولیک، آنتی‌اکسیدان، منیزیوم همراه با فیبر غذایی است که به کنترل کلسترول و سطح قند خون کمک می‌کند.

قلب

بادام

خلال بادام را همراه با سبزیجات، ماهی، جوجه و انواع دسرها می‌توانید استفاده کنید. بادام شامل استروئیدهای گیاهی، فیبر و چربی‌های مفید برای قلب است که به کاهش کلسترول بد LDL‌ کمک می‌کند، البته در صورتی که جایگزین چربی‌های بد در رژیم غذایی شود. یک مشت کوچک مغز بادام در روز بسیار مفید است.

سير

سير خون را تصفيه مي کند، جلوي چسبندگي و لخته شدن خون را مي گيرد و ذخيره خوني کافي را براي قلب فراهم مي کند.

غلات سبوس دار

اين غلات، ويتامين ها و فيبر مورد نياز براي حفظ سلامت قلب را فراهم مي کنند. ساندويچي را با نان سبوس دار (مثل سنگک يا بربري يا نان فانتزي سبوس دار) ، مرغ ، گوجه فرنگي و کاهو درست کرده و ميل کنيد.

اسفناج

لوتئین موجود در اسفناج علاوه بر محافظت از کوری چشم مربوط به سن، با مانع شدن تراکم کلسترول در دیواره رگ‌ها از حمله قلبی پیش گیری می‌کند. پتاسیم و اسیدفولیک موجود در این گیاه بدن را در مقابله با فشار خون بالا محافظت می‌کند.

قلب

غذاهای مضر برای قلب

گوشت و فرآورده های آن، لبنیات پرچربی و کره ، دارای مقادیر زیادی نوعی چربی هستند که باعث افزایش سطوحLDL ( کلسترول ) درخون می شوند. در بیماریهای قلبی مصرف این غذاها را باید به حداقل رساند.
همچنین مصرف کیک و بیسکویت به علت نوع چربی به کار رفته در آنها، سبب افزایش سطحLDL (کلسترول ) می شود .
انواع غذاها و سوپ های آماده ی مصرف و یا کنسرو شده ، غذاهای بیرون از منزل ، سوسیس و کالباس و گوشت های نمک سود شده و کلا” گوشت و فرآورده های آن و همچنین تنقلات شور سرشار از نمک ( سدیم کلراید) هستند. دریافت زیاد سدیم با فشار خون بالا ارتباط دارد که از عوامل خطر موثر در بروز بیماری قلبی است. کاهش مصرف این نوع غذاها و نمک طعام سر سفره به کاهش فشار خون کمک می کند.

قلب

چند نکته مهم در سلامت قلب

یادمان باشد ورزش کردن ارتباط مستقیم با سلامت قلب دارد ورزش کنید و به سیگاری ها توصیه می شود که به ترک سیگار مبادرت ورزند ، زیرا نیکوتین سبب افزایش ضربان قلب ، افزایش فشار خون و افزایش نیاز بافت قلب به اکسیژن می شود. با مصرف سیگار توانایی خون درحمل اکسیژن کاهش می یابد. عوامل سرطان زای دود سیگار به دیواره سرخرگ ها آسیب می رسانند.

نظرات