آشنایی با کشور گرجستان و مناطق دیدنی و گردشگری آن

2

آشنایی با کشور گرجستان و مناطق دیدنی و گردشگری آن

گرجستان کشوری است در منطقهٔ قفقاز اوراسیا. این کشور که در سرحد آسیای غربی و اروپای شرقی قرار دارد، از غرب با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان، و از جنوب‌شرق با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است. پایتخت و بزرگترین شهر آن تفلیس است. مساحت گرجستان ۶۹٬۷۰۰ مترکیلومربع (۲۶٬۹۱۱ مایل‌مربع), و جمعیت آن در سال ۲۰۱۶ در حدود ۳٫۷۲ میلیون نفر بوده‌است. گرجستان یک جمهوری متمرکز، نیمه‌ریاستی است و حکومت آن از طریق دموکراسی نیابتی انتخاب می‌شود.

گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قارهٔ اروپا و آسیا قرار داشته و یکی از اهداف مقامات سیاسی تفلیس پایتخت گرجستان، عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو است؛ که گرجستان در حال حاضر عضو ناظر در اتحادیه اروپا و ناتو می‌باشد و همکاری‌های زیادی با این دو سازمان دارند لازم است ذکر شود که کلیه قوانین گرجستان مانند قوانین اتحادیه اروپا است.

مردم بومی گرجستان، مردم گرجی مسیحی ارتدکس و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند. گرجی‌ها به زبان گرجی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان است و با الفبای گرجی نوشته می‌شود که یکی از چهارده الفبای موجود در جهان می‌باشد.

دیرینگی زندگی انسان در گرجستان به ۱٬۸۰۰٬۰۰۰ (یک میلیون و هشتصد هزار) سال پیش می‌رسد که گروهی از انسان‌های نخستین موسوم به انسان گرجی در آن می‌زیسته‌اند. گرجستان یکی از قدیمی‌ترین کشورها و یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌ها را داراست.

گرجستان در زمان باستان با نام ایبریا شناخته می‌شده‌است و امروزه در اکثر زبان‌ها با اشکال گوناگون واژهٔ یونانی “گِئُرْگیا” (Georgia به معنای “کشاورزی”) شناخته می‌شود.

از زمان بنیان پادشاهی گرجستان باستان یا همان ایبریا توسط پارناواز یکم در سدهٔ چهارم پیش از میلاد تا زمان حمله مغول به گرجستان در سدهٔ ۱۳ میلادی، دورهٔ صلح و آرامش در تاریخ گرجستان است و از حمله مغول به بعد، گرجستان تاریخی پر فراز و نشیب را با ایستادگی در برابر حملات ایرانیان، عثمانی‌ها و روس‌ها گذرانده که واپسین مورد آن حملهٔ روسیه به گرجستان در سال ۲۰۰۸ میلادی است.

گرجستان

نقطهٔ اوج تاریخ ارتباط گرجستان و ایران، دوران صفویه بوده که مهم‌ترین رویدادهای آن عبارتند از:

۲۳ بار حملهٔ ارتش امپراتوری صفویان به گرجستان
قتل‌عام بسیاری از گرجی‌ها
اسارت و تبعید ۳۰۰۰۰۰ (سیصد هزار) تَن از بازماندگان گرجی‌های کشته شده به قزوین، گیلان، مازندران، گلستان، اصفهان و فارس
برقراری متناوب حکومت صفویان بر شرق و حکومت عثمانی‌ها بر غرب گرجستان

پس از صفویان، نادر شاه افشار به گرجستان حمله کرده و ۳۰٬۰۰۰ (سی هزار) گرجی را به خراسان تبعید کرد. آغامحمدخان قاجار نیز پس از حمله به تفلیس، با قتل‌عام مردم آن شهر، یکی از خونبارترین وقایع تاریخ گرجستان را رقم زد و ۱۵٬۰۰۰ گرجی را نیز به ایران کوچاند.

با امضای عهدنامه گرجیوسک در سال ۱۷۸۳، گرجستان تحت‌الحمایهٔ روسیه شد و حدود بیست سال بعد یعنی در سال ۱۸۰۱ میلادی، روسیه، گرجستان را به عنوان یکی از فرمانداری‌های خود اعلام نمود و رژیم تزاری در گرجستان برقرار شد. در پی انقلاب ۱۹۱۷ امپراتوری روسیه، گرجستان، در ۲۶ مه ۱۹۱۸ اعلام استقلال کرد، اما ارتش سرخ شوروی در سال ۱۹۲۱ میلادی (۱۳۰۰ شمسی) به گرجستان حمله کرده و به مدت ۷۰ سال، گرجستان یکی از جمهوری‌های شوروی بود تا اینکه در سال ۱۹۹۱ میلادی (۱۳۷۰ شمسی)، مستقل شد.

گرجستان

گرجستان پس از استقلال، درگیر چند مسئله قومی بسیار حاد گشت و خواسته‌های جدایی‌طلبانه موجب بروز دو منازعه جدی داخلی گردید. مناظره آبخازیا و اوستیای جنوبی و مسئله‌آفرینی آجاریا، عملاً دولت گرجستان را در آستانه فروپاشی و تجزیه قرارداد و برای مدتی این کشور را در زمره کشورهای ناکام مطرح کرد. در دوره پس از استقلال این جمهوری، هنوز دو منطقه آبخازیا و اوستیای جنوبی از خواسته‌های تجزیه‌طلبانه دست برنداشته و عملاً دولت گرجستان نتوانسته‌است بر این دو منطقه اعمال کنترل نماید.

گرجستان کشوری است ما بین دو دریای سیاه و دریای خزر ، شهر زیبای تفلیس با چشمه های آب گرم ، ساحل زیبای باتومی در دریای سیاه
کشور هلو و بادام و گردو و طبیعت و زیبایی های آن حرف های بسیاری برای گردشگران دارد.

تنوع آب و هوایی واقعا در این کشورشگفت انگیز است. رشته کوههای میان مرز گرجستان و روسیه همچون سدی در برابر سرمای وحشتناک روسیه است . شما میتوانید وسایل اسکی خود را بردارید و ساعت ها اسکی کنید و هرگاه خسته شدید در ساحل شنا کنید . دوسوم کشور گرجستان کوهستانی است . زیبا ترین سواحل دریای سیاه نیز در این سرزمین قرار دارد . گلستانی معروف در منطقه آجارا وجود دارد که در آن گیاهان متعددی از نقاط گوناگون جهان جمع آوری شده، رشد و نمو میکنند. در این باغستان گیاه استرالیایی در کنار گیاه آفریقایی و آمریکایی در حال رشد و نمو می باشد و این بخوبی اثبات مینماید که شرایط اقلیمی این منطقه کاملا خاص و ویژه می باشد ..

گرجستان

جشن های گرجستان

مردم زنده دل و شاد گرجستان به بهانه های مختلف چه ملی و چه مذهبی جشن های با شکوهی بر پا می کنند .از مهم ترین جشن ها جشن سال نو میلادی ( کریسمس ) از ۱۵ دسامبر تا ۱۵ ژانویه ، جشن علیلو ۱۵ روز پس از سال نو که ریشه ملی و مردمی دارد ، کارناوال سنتی ، رقص با لباس های محلی به صورت جمعی که مناظر زیبایی می آفریند ،جشن پاک که پیش از سال نو ،جشن برکت خواهی و سبزه سبز کنی و جشن تخم مرغ رنگ کنی که همزمان با عید نوروز ماست و در فصل گل ، جشن بزرگ گل که با شکوه ترین و زیبا ترین جشن ملی و مردمی می باشدکه همزمان با جشن گل رز و انقلاب مخملی آنها می باشد.

گرجستان

جاذبه های گردشگری گرجستان

۱- کلیسای ترینیتی گرگتی

کلیسای ترینیتی گرگتی (Gergeti Trinity Church) کلیسایی متفات نسبت به تمام کلیساهایی است که در طول عمر خود دیده‌اید. این کلیسا در کوه کازبک، که به آن اشاره کردیم،‌ و در ارتفاع ۲۱۶۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. این کلیسا در موقعیتی کاملا مجزا در بالای کوه قرار داشته و توسط طبیعتی وسیع احاطه شده است که باعث می‌شود منظره‌ای فوق‌العاده چشم نواز داشته باشد. کلیسای ترینیتی گرگتی در قرن چهاردهم ساخته شده است و هم اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی گرجستان به حساب می‌آید.

گرجستان

۲- واردزیا

واردزیا نیز یکی از شهرهای سنگی در گرجستان است که در جنوب این شهر قرار گرفته است. این شهر از تعداد زیادی خانه‌های غار مانند و یک صومعه تشکیل شده است که در دامنه‌های کوه اروشتی و در ساحل رودخانه متکواری ساخته شده است. بنای این شهر به قرن دوازدهم بازمی‌گردد و یکی از شهرهای قدیمی کشور گرجستان است. اکنون این منطقه توسط گروه کوچکی از راهبان متعصب محافظت می شود.

گرجستان

۳- کلیسای صخره ای

بعد از ترمیم این کلیسا یک راهب گرجی کلیسای ارتدوکس، در بالای این اثر تاریخی، زندگی می کند. این ستون در غرب گرجستان و در نزدیکی شهر چیاتورا، قرار گرفته است. برخی این کلیسا را پلکان بهشت نامیده اند. کلیسای صخره ای که به ستون کاتسخی شناخته می شود بر فراز یک صخره به ارتفاع ۴۰ متری قرار گرفته است. بنای این کلیسا حدودا بین قرن ششم و هشتم میلادی ساخته شده که یک راهب گرجی در حدود ۲۰ سال در آن زندگی می کرده است. نکته جالب این است که هیچکس نمی داند راهبان چگونه از این صخره، بالا رفته اند و یا چگونه مصالح ساختمانی را به بالای ستون حمل کرده اند، چرا که انجام این کار در حال حاضر دشوار می باشد چه برسد به بیش از هزار سال پیش. امروزه این کلیسا یکی از مناطق دیدنی و پر بازدید از بین جاذبه های گرجستان برای گردشگران در تور گرجستان می باشد.

گرجستان

۴- شهر سیقناقی

شهر قدیمی و توریستی سیقناقی در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهر تفلیس در منطقه کاختی واقع شده است. قدمت این شهر به عصر حجر بر میگردد که البته در آن زمان اسم این شهر هرتی بوده است و از قرن ۱۵ به بعد کیزیکی نامیده شده تا اینکه هراکلیوس دوم یا ایراکلی در سال ۱۷۶۲ با ساخت استحکامات دفاعی این شهر را در برابر هجوم داغستانیهای مهاجم محافظت نمود. بر اساس سرشماری ۱۷۷۰ کل جمعیت سیقناقی متشکل از ۱۰۰ خانواده بوده که اغلب از تاجران یا صنعتگران بوده اند. پس از فروپاشی جماهیر شوروی در دسامبر ۱۹۹۱ گرجستان به عنوان یک جمهوری تازه استقلال یافته دچار مشکلات عدیده ای شد وبالطبع سیقناقی رو هم تحت تاثیر قرار داد ولی با روی کار آمدن دولت جدید و با حمایتهای سازمانهای بین المللی این شهر چهره زیبایی به خود پیدا کرد و هم اکنون یکی از زیباترین شهرهای توریستی و جاذبه های گرجستان به شمار می رود.

گرجستان

۵- قلعه آناکوپیا

قلعه آناکوپیا دژ نظامی باستانی است که در قرن دوم ساخته شده است. این قلعه بر روی کوه های ایوریان در شهر آخالی آتونی قرار دارد و در آن زمان برای اینکه از حمله مسلمنان به این کشور جلوگیری کند ساخته شد. این قلعه با اینکه در سال های بعد اهمیت تاکتیکی خود را از دست داد اما تبدیل به نماد فرهنگی مهم این ناحیه شد. در قرن هشتم، پادشاه لئون یکم، از این دژ در برابر محاصره ای که شده بود دفاع کرد.

گرجستان

جاذبه های گردشگری تفلیس

شهر تفلیس از دیرباز به عروس شهر های آسیای میانه و قفقاز شهرت داشته وجود پارک های بی نظیر و رودخانه متکواری که از وسط شهر تفلیس عبور می نماید و چشم انداز های کم نظیری در این شهر پدید آورده است . ۵ دریاچه قابل شنا و قایق سواری در شهر تفلیس وجود دارد که یکی از آنها آْنقدر بزرگ است که گرجی ها آنرا دریا می نامند ، پارک آبی و از همه مهمتر مجسمه های هنری و زیبایی که شهر را تبدیل به موزه سر گشوده ای نموده اند .

در گرجی این شهر تیفلیسی یا تهبیلیسی مشتق از واژه تپهیلی (به معنای گرم؛ منسوب به چشمه‌های آب گرم تفلیس) و در عربی تفلیس نامیده می‌شود. هوای تفلیس به سبب نسیمی که از کوهستانها در دره‌های اطراف می‌وزد همیشه پاکیزه‌است. متوسط درجه حرارت آن ۲ر۱۳است. در گرمترین ماه تابستان درجة حرارت به ۲ر۲۵ و در سردترین ماه زمستان به ۹ر۰- می‌رسد. از آذر تا اسفند (بین ۳۰ تا ۳۵ روز) دمای هوا به زیر صفر می‌رسد . متوسط سالانة بارندگی ۵۰۵ میلیمتر است که ۳۴ آن در ماههای گرم می‌بارد. حدود ۲۵ روز از فصل تابستان آن بسیار گرم است و دمای هوا تا ۳۰ بالا می‌رود.

شهر تفلیس بزرگترین شهر گرجستان می باشد که حدود ۱٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت گرجستان است. رود متکواری از وسط این شهر عبور می کند که در قرن ۵ میلادی توسط و اختانگ یکم پادشاه گرجستان باستان یا همان ایبریا شهر تفلیس، بنیان‌گذاری شده و به سبب چشمه‌های آب گرم آن تبیلیسی نام گذاری شده است. این شهر در ۱۲۰ کیلومتری رشته کوه قفقاز و ۲۵۰ کیلومتری دریای سیاه قرار گرفته است. تفلیس به علت قرار گرفتن در محل تلاقی راههای مهم همیشه دارای اهمیت بوده و همین ویژگی‌ها سبب گسترش و توسعه شهر شده است.

گرجستان

۱- شهر سنگی اوپلیستیخه

این شهربزرگترین شهر سنگی دنیا می باشد که در اصل تحت الفظی به معنی معبد خدایان است. مهمترین آثار باقی مانده از دین پیکانیزم در این محوطه باستانی وجود دارد و قدیمیترین سد ، داروخانه ، بازار، امفی ﺗﺌﺎتر ،کلیسای قدیمی معروف به سن جورجی، معابد، زندان، سیاه چال و کارگاه شراب سازی و داروخانه و پا وصد ها اثر باستانی دیدنی در آغوش طبیعت بی نظیر یکی از مهمترین مکانهای دیدنی بین دو شهر تفلیس و باتومی در نزدیکی تفلیس می باشد.

گرجستان

۲- قلعه ناریکالا

قلعه‌ای با شکوه و به جامانده از قرن چهارم که در شهر تفلیس قرار گرفته است. این قلعه که توسط پارس‌ها ساخته شده است، به خوبی نمایانگر تاریخی بودن و فرهنگ غنی کشور گرجستان است. قلعه ناریکالا یکی از قلعه‌های اصلی کشور گرجستان به حساب می‌آید که در آن زمان برای محافظت از شهر ساخته شده بود و هم اکنون یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان به شمار می‌رود.

گرجستان

۳- نارین قلعه تفلیس

این قلعه را در گرجستان با نام ناریکا (Narikala) میشناسند که به معنای قلعه کوچک میباشد و این قلعه یکی از قدیمیترین بناها و دیدنیهای تفلیس گرجستان میباشد. این قلعه در قرن ۴ تحت عنوان قلعه انتقام بنا نهاده شده است و بعدها توسط خاندان بنی امیه در قرن ۷ و بین سالهای ۱۰۸۹-۱۱۲۵ بدست شاه دیوید سازنده (شاه گرجی) توسعه یافته است.قلعه ناریکا بر فراز تپه ای که ناظر بر شهر تفلیس و رودخانه کورا میباشد و بین حمامهای گوگردی و باغ بوتانیک تفلیس قرار دارد. در حیاط پایینی قلعه نیز کلیسای سنت نیکلاس واقع شده است.بنای کنونی قلعه که هم اکنون قابل مشاهده است بین قرون ۱۶ و ۱۷ میلادی تجدید بنا شده است که در سال ۱۸۲۷ بدلیل زلزله قسمت اصلی دیواره های قلعه آسیب دید.

گرجستان

۴- میدان آزادی و خیابان روستاولی

یکی از اصلی ترین و مرکزی ترین خیابانهای شهر تفلیس، خیابان روستاولی می باشد که قبلا با نام گلوینی شناخته می‌شده است. تغییر نام خیابان به احترام شاعر بسیار معروف قرون وسطی گرجی یعنی شوتا روستاولی می باشد. این خیابان حدود ۱٫۵ کیلومتری طول دارد و از میدان تاویسوپلبا یا همان آزادی شروع و به مترو روستاولی و خیابان کوستاوا منتهی شده است. بسیاری از مراکز مهم دولتی و غیر دولتی در این خیابان مستقر می باشند. از جمله آنها می توان به پارلمان گرجستان، اپرا و باله شهر تفلیس، دادگاه عالی، کلیسای کاشوتی، موزه مردمی گرجستان، آکادمی تئاتر روستاولی و آکادمی علوم گرجستان اشاره کرد.

گرجستان

۵- دریاچه لیسی (Lisi Lake)

دریاچه لیسی در شمال غربی شهر تفلیس قرار گرفته است و حدود ۱۶ کیلومتر مربع مساحت آن می باشد و حداکثر عمق آن ۴ متر است. آب دریاچه از باران، برف و آبهای زیر زمینی تامین می‌شود و در بهار حداکثر مقدار و پاییز حداقل مقدار آب را دارا است. آب این دریاچه تا حدودی شور می باشد اما امروزه از این دریاچه جهت پرورش ماهی و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری تفلیس گرجستان بازدید می شود.

گرجستان

۶- محله حمام ها

محله حمامهای قدیمی در کرانه راست رودخانه کورا واقع شده است و جزو قدیمی ترین و تاریخی ترین مناطق تفلیس به شمار می رود. علت ساخت این حمام ها وجود چشمه های آب گرم طبیعی این منطقه می باشد که به وفور یافت می شود. این حمام ها در قدیم فقط به منظور درمان بیماری استفاده نمی شده است بلکه برای تفریح و برگزاری جشن ها نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. بر اساس افسانه ها پادشاه کارتل نام قدیمی پادشاهی گرجستان یعنی واختانگ گرگاسالی به معنی گرگ سر، در قرن ۵ میلادی و بواسطه کشف این چشمه های معدنی در زمان شکار علاقمند این مکان شد و گویی شهر تفلیس از آن زمان شکل گرفته شده است. جهانگردان، مورخان و جغرافیدانان معروفی در آثار به جامانده از خود در مورد وجود این چشمه ها سخن گفته اند.

گرجستان

۷- پارک آبی تفلیس (آکوا پارک)

این پارک آبی هم به عنوان جاذبه گردشگری گرجستان هم به عنوان تفریح در تور گرجستان در سال ۲۰۰۶ افتتاح شده است. در این پارک انواع سرسره های آبی، استخرهای شنا و… وجود دارد. این پارک رو باز یکی از پارک های آبی محبوب و زیبای برای گردشگران و خود گرجی ها می باشد. بهترین زمان برای رفتن به این منطقه و استفاده کردن از پارک آبی از نیمه خرداد تا نیمه مهر ماه قابل استفاده می باشد اما جالب است بدانید خود گرجی ها تا برف نیامده از این منطقه استفاده می‌کنند. ورودی این پارک حدود ۱۵ هزار تومان است و از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد ازظهر قابل استنفاده می باشد.

گرجستان

۸- پارک ریکه (Rike park )

پارک ریکه یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان و مکانهای تفریحی در تفلیس می باشد. این پارک دارای دسترسی آسان از طریق پل صلح به محله قدیمی شهر را دارا است. همچنین می توانید به وسیله تله کابین از قلعه نارلیکا دیدن فرمایید. در طول تابستان توریستهای زیادی با نشستن در این پارک از رقص آب با نور پردازی به همراه موسیقی لذت می برند.

گرجستان

۹- پل صلح

در سال ۲۰۱۰ شورای شهر تفلیس گرجستان برای متصل ساختن بخش های قدیمی و جدید تفلیس سفارش ساخت یک پل را به طراح برجسته ایتالیایی دادند. این رودخانه بر روی کورا قرار گرفته که بر روی سقف پل ۱۵۰ متری، ۱۲۰۸ بسته نورانی با طرح‌های مختلف از ۶۰۴۰ لامپ LED نصب گردیده که در شب منظره‌ای بدیع خلق می‌کنند و نورپرداز فرانسوی پروژه آن را در ستایش زندگی و صلح نام نهاده است.پل صلح یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرجستان است.

گرجستان

۱۰- کلیسای جامع تثلیث

کلیسای جامع تثلیث معروف به سامبا می باشد و یکی از کلیساهای اصلی ارتدکس گرجی است که در شهر تفلیس گرجستان قرار گرقته است. بنای این کلیسا در بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی تکمیل شده است و ظرفیتی ۱۵ هزار نفری را دارا است. این کلیسا با ارتفاع ۹۷ متر به عنوان‌ بزرگترین کلیسای ارتدکس در جهان و سومین کلیسای ارتدکس مرتفع در جهان شناخته می شود. معماری این کلیسا آمیزه‌ای از سبک‌های سنتی معماری مذهبی گرجی در مراحل مختلفی از تاریخ است و همچنین، عناصری از معماری بیزانس را نیز در خود جای داده است. کلیسای جامع تثلیث دارای یک گنبد مخروطی شکل با ۸ ستون است که جنس آنها از طلا می باشد و از پایین گنبد تا نوک صلیبی که بر روی آن قرار دارد ۷٫۵ متر ارتفاع دارد. این کلیسای عظیم خود متشکل از ۹ کلیسای کوچک است و علاوه بر این، ۵ کلیسای کوچکتر دیگر نیز در طبقات زیرین بنا واقع شده است. مجموعه کلیسای سامبا شامل بخش‌های مختلفی از جمله بنای اصلی، برج ناقوس، اقامتگاه اسقف اعظم، صومعه، آکادمی علوم دینی، فرهنگستان الهیات، کارگاه‌های آموزشی، استراحتگاه و… است که امروزه در لیست جاذبه های پر بازدید گردشگران تور گرجستان قرار گرفته است.

گرجستان

۱۱- کلیسای سیونی

این کلیسای زیبا و باشکوه در کرانه راست رودخانه کورا واقع است و گفته میشود که شاه واختانگ گرگاسالی ( گرگ سر) در نیمه دوم قرن پپنجم دستور بنای انرا صادر کرده است. در طی قرون بارها مورد تخریب واقع شده است ولی در سال ۱۱۱۲ دیوید چهارم معروف به دیوید سازنده آنرا از نو بنا نمود.در سال ۱۲۲۶ گنبد این کلیسا توسط شاه جلال الدین خوارزمشاه مورد تخریب واقع شد ولی به سرعت بازسازی گردید. در سال ۱۳۸۶ مجددا توسط تیمور لنگ که به گرجستان هجوم آورده بود مورد تخریب واقع شد ولی توسط شاه الکساندر اول بازسازی شد.در اوایل قرن ۱۷ میلادی که تفلیس مورد هجوم ایرانیها واقع شد این کلیسا نیز از گزند ایشان در امان نماند و باز تخریب شد ولی شاهان گرجی انرا دوباره بازسازی کردند.در سال ۱۶۶۸ اینبار زلزله بنای کلیسا را با آسیب مواجه نمود. در سال ۱۷۱۰ شاه واختانگ ششم بنای کلیسا را از نو ساخت ولی اخرین با باز توسط آقا محمد خان قاجار در سال ۱۷۹۵ تخریب گردید.در قرن ۱۹ کلیسا مورد تجدید بنای اساسی واقع شد و بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۸۳ نمای خارجی کلیسا توسط سنگهای تراشیده شده تزیین گردید.نقاشیهای داخلی کلیسا توسط گریگور گاگارین بین سالهای ۱۸۵۱ تا ۵۵ انجام شده است. در این کلیسا صلیب نینوی مقدس که مقدسترین نشان مسیحیت ارتودکس گرجستان است نگهداری میشود.گفته میشود که بنا کنندگان این کلیسا خود در اینجا به خاک سپرده شده اند.

گرجستان

۱۲- کلیسای کاشوتی

کلیسای کاشوتی یک کلیسای ارتودکس گرجیِ که تو مرکز تفلیس قرار گرفته.
این کلیسا بین سال های ۱۹۰۴ تا ۱۹۱۰ توسط Leopold Bilfeldt بر اساس طرح قرون وسطی ای ساخته شد. ساخت و ساز توسط اشراف و بورژوازی گرجستان برگزار شد.
نقاشی های دیواری کلیسا توسط نقاش گرجستان، Lado Gudiashvili در سال ۱۹۴۷ نقاشی شدند.

گرجستان

۱۳- کوه مقدس تفلیس

کوه مقدس (Holy Mountain) یا متاتسمیندا تپه‌ای بلند است که بخش مرکزی تا غرب شهر تفلیس را فرا گرفته و دکل تلویزیون به طول ٢١٠ متر هم بر روی آن قرار دارد و یکی از برترین دیدنیهای تفلیس گرجستان و جاذبه های گردشگری گرجستان است. بالای تپه، پارک متاتسمیندا قرار دارد. یک پارک مجهز و تفریحی با مساحت یک کیلومتر مربع که بلندترین رولر کستر-قطارهای شهربازی که با سرعت زیاد و روی مسیر مارپیچ حرکت می‌کنند را با طول شصت متر، می‌توانید در آن ببینید و این پارک مرتفعترین پارک شهر تفلیس و یکی از بزرگترین و جذابترین پارکهاییست که هر روزه بیشترین تعداد بازدیدکننده را به خود جلب میکند. این پارک در ارتفاع ۸۰۰ متری سطح دریا واقع است در حالیکه خود شهر در ارتفاع متوسط ۴۳۰ متری قرار گرفته است. این مکان در فاصله تقریبی ۷٫۵ کیلومتری از مرکز شهر واقع بوده و مسیر آنرا با سواری در عرض ۱۵ دقیقه میتوان طی نمود. البته کوتاهترین مسیر برای رسیدن به این پارک استفاده از تله کابین و یا قطار ریلی مخصوص این پارک است .

گرجستان

۱۴- دژ ناریکالا

ناریکالا یک دژ نظامیِ که بر کل تفلیس مسلط است. این قلعه که بنا به نقلی توسط شاه عباس ساخته شده یا توسط او بازسازی و مورد استفاده قرار گرفته یکی از جاذبه های دیدنی تفلیسِ که در شب نمایی بسیار زیبا داره. اکنون در این قلعه کلیسایی دایر است با ناقوسهایی قدیمی. مسیر ماشین رو این قلعه جاده ایست با شیب بسیار زیاد. البته تله کابین هم برای رفتن به این قلعه دایرِ که از کنار پل دوستی شروع می شه و تا بالای قلعه امتداد داره. در کنار قلعه پارک بزرگی وجود داره که مجسمه مادر گرجستان داخلش قرار گرفته. مسیر خلوت و دنج این پارک محلی برای عشاق جوان که دو به دو بی هیچ توجهی به اطراف سر در آغوش هم فرو برده اند و به راز و نیاز مشغولن.
چشم انداز تفلیس از بالای ناریکالا بسیار دیدنیِ.

گرجستان

۱۵- باغ های بوتانیکال

باغ های بوتانیکال یکی از بهترین دیدنیهای تفلیس و از مهمترین جاذبه های گردشگری گرجستان به شمار میرود. باغ های بوتانیکال در سال ۱۸۴۵ به روی عموم بازگشایی شدند و قبل از آن، تنها خانواده سلطنتی حق استفاده از آن ها را داشتند. این باغ ها یکی از برترین جاذبه های توریستی تفلیس میباشند.

گرجستان

مناطق تفریحی و توریستی باتومی

باتومی یکی از زیباترین شهرهای گرجستان بوده و بهترین تفریحگاه ساحلی گرجستان به حساب می‌آید. جاذبه‌های گردشگری فراوانی در این شهر وجود دارد و اگر از جمله افرادی هستنید که به دنبال آب و هوایی دلپذیر در تابستان هستید، مطمئنا تجربه‌ای فراموش نشدنی در این شهر خواهید داشت. بازدید از پارک دولفین‌های باتومی، قدم زدن در بلوار قدیمی و زیبای باتومی، بازدید از باغ ملی گیاه شناسی باتومی، لذت بردن و هیجان تله کابین باتومی، بازدید از میدان زیبای Piazza، رفتن به میدان اروپا، بازدید از برج Alphabet Tower، بازدید از بنای عشق Ali and Nino، رفته به پارک ۶ May و بازدید از آکواریوم باتومی از جمله کارهایی است که در سفر به شهر باتومی می‌توانید انجام دهید.

گرجستان

۱- ساحل سحر آمیز باتومی

مناطق ساحلی گرجستان از دیرباز پذیرای هزاران جهانگرد در هر فصلی از سال بوده است . در دوران شوروی سابق این منطقه از بهترین نقاط تفریحی امپراطوری شوروی شناخته می شد و هنوز آثار مربوط به تفریح گاه های سران کشور شوروی سابق در این مناطق وجود دارد در نزدیکی بندر باتومی منطقه ای قرار دارد به نام اورکی که به آن ساحل، ساحل سحر آمیز یا ساحل مغناطیسی گفته می شود . باور بر این است که شنا کردن در این منطقه و آفتاب گرفتن بر روی شن های ساحلی منجر به درمان بیماریهای شخص می شود. بر اساس تحقیقات دانشگاه اورکی گرجستان ترکیبات ماسه های ساحل این منطقه حاوی مواد معدنی ویژه ای می باشد که اثرات درمانی آن در مورد بیماریهای قلبی ، عروقی و عصبی به اثبات رسیده است. بر اساس این مطالعات تنها دو منطقه در جهان شناخته شده است که چنین خواصی در آن وجود دارد. چند روز استراحت و تفریح در این منطقه میتواند عامل درمان یا پیشگیری از بسیاری بیماریها باشد.

گرجستان

۲- بلوار باتومی Batumi Boulevard

امکان ندارد به باتومی سفر کنید و لذت پیاده روی در بلوار باتومی را از دست بدهید ، پارکی که به طول ۶ کیلومتر ( با اتصال مسیر قدیم و جدید ) در امتداد خط ساحلی قرار گرفته است و به زیبایی تمام با انواع پوششهای گیاهی ، گذرگاهها ، فواره ها ، کافه ها ، بارهای ساحلی و سایر جاذبه های دیدنی طراحی شده است . ساحل در عین سنگی بودن بسیار زیباست . در شمال شرقی بلوار شما چرخ و فلک ، برج الفبا و مجسمه علی و نینو را میتوانید بیابید و در قسمت جنوبی برج باتومی به چشم میخورد .

گرجستان

۳- پارک دلفینها باتومی dolphinarium

پارک دلفینها در سال ۱۹۷۵ افتتاح گردید و در آنزمان اولین دلفیناریوم در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق به شمار می آمد . فضایی زیبا با گنجایش ۷۹۵ تماشاگر و امکانات ویژه جهت جابجایی افراد ناتوان ، که در آن دلفینهای آموزش دیده تحت نظر مربی خود به نمایش انواع حرکات جذاب مانند رقص ، بازی با توپ و حلقه و … می پردازند . ساعات نمایش همه روزه بجز دوشنبه ها از ساعت ۲ ظهر تا ۷ عصر می باشد .

گرجستان

۴- باغ گیاهشناسی باتومی Botanical Garden Of Batumi

پارکهای مرتفع و پست و ساحلی مسیر اصلی باغ است . در حال حاضر باغ از ۹ منطقه با پوششهای گیاهی متفاوت تشکیل شده است : گرمسیری قفقازی ، شرق آسیا ، نیوزلند ، آمریکای جنوبی ، هیمالیا ، مکزیک ، استرالیا و مدیترانه . باغ گیاهشناسی باتومی در ۱۰ کیلومتری شمال بندر قرار گرفته است و گونه های گیاهی متعددی در آن به چشم میخورد که ۱۰۴ تای آن مختص قفقاز می باشد . در مقایسه با باغ گیاهشناسی تفلیس ، باغ باتومی بسیار وسیع تر می باشد . پیشنهاد ما به شما این است که گشت خود را از مرتفع ترین قسمت باغ شروع نموده و در نهایت به بخش زیبای ساحلی برسید . همه روزه ۹ صبح تا ۸ عصر باز می باشد .

گرجستان

۵- میدان اروپا باتومی Europe Square

در مجاورت ساختمان دولتی جمهوری خودمختار آجارستان قرار گرفته و دربرگیرنده یک پارک کوچک ، ساعت نجوم باتومی و فواره های نپتون می باشد . ساختمانهایی به سبک معماری اروپای شرقی میدان را احاطه کرده اند . بهترین زمان بازدید صبح زود یا بعد از ظهر نزدیک غروب آفتاب است .

گرجستان

۶- تندیس مدیا باتومی Medea Monument

تندیس مدیا در وسط میدان اروپا قرار گرفته و نماد زنیست که گرجستان را به اروپا نزدیک می سازد چرا که این فرد که از شاهزاده های گرجی بوده است در کل دنیا از جهت پزشکی و خلق اساطیر مختلف شناخته شده می باشد . ساخت این تندیس هزینه ای بالغ بر ۱ میلیون لاری برای شهرداری باتومی در بر داشته است .

گرجستان

۷- میدان پیازا باتومی Piazza Square

یکی از زیباترین میادین در باتومی بوده و همانطور که از نامش پیداست میدانی ایتالیایی و نامتجانس با گرجستان است . مساحت آن ۵۷۰۰ متر مربع بوده و توسط مجموعه پیازا احاطه گردیده است که شامل یک هتل ، دو رستوران و یک کافه می باشد . معماری آن بخاطر کاربرد موزاییک و شیشه شناخته شده است و موسیقی زنده هر روزه در کافه لابریوچه اجرا می گردد و خود میدان نیز معمولا پذیرای موزیسینهایی از سراسر دنیاست که از باتومی بازدید می نمایند .

گرجستان

۸- تندیس علی و نینو باتومی Monument Ali & Nino

مجسمه ای آهنی از یک زن و مرد که تداعی کننده رومئو و جولیت و عشق افسانه ای آنها می باشند . دو شخصیتی که داستان عشق آنها بسیار غم انگیز است و تماشای تندیس آنها حس رمانتیکی را به انسان القا می سازد . این تندیس که در ساحل دریای سیاه قرار دارد ، در شب بسیار زیباتر به نظر می آید .

گرجستان

۹- پارک معجزه باتومی Miracle Park

پارک معجزه مکانی کاملا متفاوت و تاثیرگذار در مرکز شهر باتومی با ساختمانهایی با معماری مدرن می باشد که به بلوار باتومی متصل می شود .هتل رادیسون بلو ، مرکز تجارت باتومی ، برج الفبا و فانوس دریایی باتومی دقیقا در این پارک قرار گرفته اند . همچنین چند متر آنورتر میتوان برج فواره ها ( Chacha tower ) را مشاهده نمود . کنسرتها و فستیوالهای متعددی در این پارک برگزار می گردد.

گرجستان

۱۰- برج الفبا باتومی Alphabetic Tower

بنایی با ارتفاع ۱۳۰ متر که در شمال شرقی بلوار باتومی واقع شده است و بدلیل سابقه تاریخی آن منحصر به فرد است . مردم گرجستان معمولا عشق خود را به این نماد هویتی زیبای گرجی ابراز می دارند .بنای ۱۳۰ متری از جنس آهن که در آن ۳۳ حرف الفبای گرجی بگونه ای قرار گرفته اند که تداعی کننده DNA سلولی می باشد.

گرجستان

۱۱- کلیسای جامع مادر مقدس باتومی Holy Mother Virgins Nativity Cathedral

این کلیسای زیبا از سال ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۳ برای کاتولیکهای رومی ساخته شده است اما امروزه کاملا ظاهری ارتودوکسی به خود گرفته است . این کلیسای زیبا که در خیابان باراتاشویلی قرار دارد باشکوه ترین کلیسای باتومی می باشد که معماری بیرونی و درونی آن بسیار زیباست . این بنا که به سبک گوتیک ساخته شده است دارای دو برج دوقلوی بلند و پنجره های شیشه ای رنگیست . در ورودی آن دومجسمه از پیامبران به چشم میخورد و درون آن تعداد کمی از نقاشیهای دیواری که توسط کاتولیکها کشیده شده اند جلوه نمایی می کند . پارک شهر در مجاورت این کلیسای زیبا وجود دارد اما از سوی دیگر تعداد زیادی از افراد بی خانمان نیز در آنجا به تکدی گری مشغولند .

گرجستان

۱۲- پارک آبی باتومی Aquapark

پارک آبی باتومی در ۳ کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته و شامل ۴ استخر در اندازه های مختلف و کافه های متعدد می باشد که در طول تابستان پذیرای مسافران می باشد . برنامه های نمایشی تفریحی متعددی نیز هر هفته در مرکز تفریحی برگزار می گردد . این پارک آبی همانند سایر پارکهای آبی سرسره های آبی متعددی جهت بازی و سرگرمی دارد .

گرجستان

۱۳- آکواریوم باتومی Aquarium

آکواریوم باتومی در سال ۱۹۶۶ ساخته شده و شامل ۱۰۰ گونه مختلف از ماهیان دریای سیاه ، ماهیان آب شیرین گرجستان و ماهیان زینتی می باشد . در طراحی ساختمان این آکواریوم از سنگریزه های ساحل باتومی الهام گرفته شده و در حقیقت نمای بیرونی این سازه چهار سنگ بزرگ است که در داخل هرکدام از آنها گونه های خاصی از آبزیان به نمایش گذارده شده اند . این سازه زیبا در بندر باتومی واقع شده و هم از دریا و هم از خشکی قابل رؤیت است . این مجموعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ عصر باز می باشد .

گرجستان

۱۴- موزه باستان شناسی باتومی Batumi Archaelogical Museum

موزه باستان شناسی باتومی از قدیمی ترین موزه های باتومی به شمار می رود که در سال ۱۹۹۴ افتتاح گردیده است . این موزه شامل مجموعه ای از تندیسهای مادی فرهنگهای مختلف می باشد که ۲۲۸۰۰ قلم می باشد که در حفاریهای قلمرو آجارا یافت شده است . علارغم اقلام بسیار زیادی که در این موزه نگهداری می گردد ساختمان آن بسیار کوچک و شامل دو طبقه می باشد . در طبقه همکف اقلام مربوط به دوران باستان و اوایل و اواخر قرون وسطی نگهداری می شود . موزه باستان شناسی باتومی در خیابان چاوچاوادزه قرار گرفته و همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر باز می باشد.

گرجستان

۱۵- پارک ۶ می ۶ May park

پارک بزرگی جنب هتل هیلتون که دریاچه زیبایی در آن قرار دارد . مناسب ترین مکان جهت استراحت و رفع خستگی و بازسازی روحی می باشد . دلفیناریوم ، باغ وحش و فواره های سنگی نیز در این پارک قرار گرفته اند .

گرجستان

۱۶- مرکز خرید مترو سیتی Batumi Metrocity

برزگترین مرکز خرید باتومی بوده که علاوه بر فروشگاهها دارای مراکز تفریحی شامل زمین بازی کودکان ، سینما و زمین بولینگ میباشد . شما میتوانید بهترین برندها را در این مرکز خرید پیدا کرده و از صرف غذا در رستورانهای آن بهمراه خانواده و دوستان لذت ببرید . مرکز خرید مترو سیتی در بلوار جدید باتومی قرار گرفته است .

گرجستان

۱۷- مرکز خرید پلازا Batumi Plaza

مرکز خرید پلازا باتومی در خیابان چاوچاوادزه قرار گرفته است که یکی از کاملترین مراکز خرید باتومی می باشد .

گرجستان

۱۸- تله کابین آرگو Argo Cable Car

مکان تفریحی آرگو جاذبه دیدنی زیبایی است که در کوههای آنورا تفلیس با ارتفاع ۲۵۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است . مجموعه آرگو چشم انداز منحصر به فردی از شهر باتومی ، دریای سیاه و کوههای احاطه کننده آن را در برابر دیدگان شما قرار می دهد . این مرکز تفریحی شامل انواع رستورانها ، کافه ها ، فروشگاهها و … می باشد . تراس لژ سلطنتی قسمت اصلی ساختمان مجموعه را تشکیل میدهد که منظره زیبایی از شهر و تپه های اطراف آن را به معرض نمایش می گذارد . تله کابین آرگو عمده ترین راه ارتباطی مجموعه با شهر است که بازدیدکنندگان جهت بازگشت به باتومی و در عین حال لذت بردن از مناظر پانورامیک شهر در طول مسیر از آن استفاده می نمایند .تله کابین آرگو توسط کمپانی اتریشی طراحی و ساخته شده است که طول مسیر آن ۲۵۸۶ متر بوده و مدت زمان سفر با آن ۱۰ دقیقه می باشد . همه روزه از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب باز می باشد .

گرجستان

غذاهای معروف گرجستان

ازنکته های جالب در خصوص مردم این است که تمایل به خوردن غذاهای پر حجم ندارند. غذاهای گرجی عموما ترکیبی از سبزیجات و گوشت می باشد و به صورت آبدار سرو می شود. مردم عموما به خوردن غذاهای ساده اما پر انرژی بسنده می کنند. غذای محلی و مغذی که هم گردشگران و هم مردم محلی علاقه بسیاری به آن دارند. از جمله معروف ترین غذاهای گرجی که حتما در سفر به گرجستان باید امتحان کنید، خاچاپوری ( khachapuri ) می باشد.
اوجاخوری(Ojakhuri)، چاناخی، چاکاپولی و چاخوخبیلی، بادری جانی، خینکالی و نوعی ازکباب به نام متس وادی می باشد. بیشتر رستوران ها در شهرهای تفلیس و باتومی غذاهای سنتی سرو می کنند و کمتر از برندهای غذایی معروف در شهرها وجود دارد.

گرجستان

2 دیدگاه در “آشنایی با کشور گرجستان و مناطق دیدنی و گردشگری آن

  1. mehdi گفت:

    مطلب خوبی بود ممنونم./
    لطفا از وبسایت موسسه حقوقی ما هم دیدن فرمایید. مهاجرت آسان به اروپا – اقامت اروپا

  2. mina گفت:

    سایت جالبی در مورد گرجستان دارید ممنون

نظرات