پیشگیری و راههای درمان میگرن

0

پیشگیری و راههای درمان میگرن

میگرن : شاید برای شما هم پیش آمده است که در طول روز دچار سردرد شده باشید. می‌توان گفت همه‌ی ما تجربه‌ی سردرد را داریم و تعداد کسانی که زیاد دچار سردردهای مداوم می‌شوند هم کم نیست. درمان سردرد بستگی به عامل ایجادکننده سردرد دارد، اما در اغلب موارد با مسکن سردرد رفع می‌شود. میگرن یکی از انواع سردردهای است که افراد در طول روز با آن برخورد دارند. در این مطلب از مجله اینترنتی حرف تازه ما برای شما توضیح میدهیم که میگرن چیست و درمان میگرن چگونه است. با ما همراه باشید.

میگرن

میگرن چیست؟

میگرن یکی از اختلالات شدید است که ویژگی آن سردردهای ملایم یا شدید پی در پی می‌باشد. نشانه بارز این نوع سردرد این است که درد در یک طرف سر است. این نوع درد ضربان‌ دار است و از ۲ ساعت تا ۷۲ ساعت ادامه دارد. علایم همراه با آن می‌تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، افزایش حساسیت به نور و افزایش حساسیت به صدا باشد و درد به‌طور کلی با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش می‌یابد.

علائم میگرن

سردردی ضربان دارد و تپش‌دار که معمولا بشکل دردی مبهم شروع شده و تبذیل به دردی تپنده و کوبنده می‌شود. درد معمولا با حرکت کردن بیشتر می‌شود. درد ممکن است از یک طرف سر به طرف دیگر حرکت کند، یا جلوی سر و یا کل سر را تحت تاثیر قرار دهد.
از دیگر علائم میگرن میتوان به حساسیت به نور، صدا و یا بو , حالت تهوع، استفراغ، معده درد و یا شکم درد , کاهش اشتها , احساس سرما و یا گرمای شدید , رنگ پریدگی , خستگی , سرگیجه , تاری دید اشاره کرد.

چه کارهایی باعث تشدید میگرن میشود؟

حمله های میگرنی ممکن است در اثر عکس العملهای آلرژیک ، نورهای شدید ، سروصداهای بلند ، فشار روحی و جسمی ، تغییر درعادت خواب ، کشیدن سیگار یا قرارگرفتن در معرض دود سیگار ، گرسنگی ، مصرف الکل ، کافئین ، نوسانات هورمونی (مصرف قرصهای ضدبارداری) و… ایجاد شوند .

چه غذاهایی باعث تشدید میگرن میشود؟

غذاهایی مثل پنیر کهنه ، ماهی دودی ، جگر مرغ، انجیر ، شکلاتها ، آجیل ، بادام زمینی ، میوه هایی مثل آواکادو ، موز ، مرکبات همچنین پیاز ، لبنیات ، گوشتهای حاوی نیترات ( مثل بیکن ، سوسیس ، سالامی ، گوشت دودی شده ) غذاهای اشباع شده، فرآوری و تخمیرشده ، ترشی یا غذاهای خوابانده شده در ترشیجات و آبلیمو موادی هستند که می توانند در بروز این بیماری موثر باشند .

چگونه بدانیم به کدام غذاها آلرژی داریم؟

چگونه تشخیص دادن این که کدام غذا در ایجاد میگرن در ما تاثیر دارد بسیار راحت است . اینگونه که به راحتی با حذف و اضافه کردن خوراکیهایی که در بالا اشاره شد به برنامه غذایمان راحت درمیابیم که آیا ما با استفاده از کدام خوراکی در میگرنمان بیشتر میشود یا اینکه نه تاثیری ندارد. به همین راحتی میتوانید خوراکیهایی را که باعث تشدید میگرن شما میشوند را بشناسید.

پیشگیری از میگرن

پرهیز غذایی : به طور کلی هر یک از بیماران شخصا می تواند تشخیص دهد کدامیک از غذاهای یاد شده با بروز میگرن در وی ارتباط دارد که در بالا به آن اشاره کردیم. سیگار نکشید. هیچ وعده غذایی اصلی را ترک نکنید. از گرسنگی بیش از حد خودداری کنید. به مقدار کافی مایعات بنوشید. به مقدار کافی بخوابید. هر روز سر یک ساعت مشخص بخوابید و سر یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید. به طور مرتب ورزش کنید. با استفاده از ورزش منظم و تکنیک های تمدد اعصاب، استرس را از خودتان دور کنید. در روز کمتر از دو لیوان نوشیدنی های کافئین‌دار مصرف کنید. از نور زیاد و درخشان دوری کنید و در روزهای آفتابی حتما از عینک آفتابی استفاده کنید.

درمان ميگرن

استرس و یا ترس از اینکه این سردرد شما بدخیم است یا یک میگرن ساده این سوالی است که افراد از آن ترس دارند. در اين افراد يك معاينه كامل پزشكی و اطمينان از اينكه بيماری خوش‌خيم است و هيچ عارضه دائمی ايجاد نمی كند تا حد زيادی باعث آسودگی فرد مبتلا میشود و حتی گاهی كاهش استرس ناشی از نگرانی باعث كم شدن شدت و فراوانی حملات ميگرنی شده، به بهبود قابل توجه فرد می انجامد.
به علاوه در افراد ميگرنی شناسايی عواملی كه باعث شروع يا تشديد حمله ميگرنی می شود و پرهيز از اين عوامل (بیخوابی، خستگی، گرسنگی، استرس، بوی سيگار، بوی عطر، غذاهای خاص و غيره) میتواند باعث بهبود فرد مبتلا شود. همچنين انجام مرتب ورزشهای سبك روزانه و پرهيز از ورزشهای سنگين مي‌تواند به كنترل ميگرن كمك كند.
به هر حال در مواردی كه سردرد ميگرنی شديد است و فعاليت روزانه فرد را مختل مي‌كند میتوان با استفاده از مسكن هاي معمولي يا داروهای خاص سردرد را كنترل كرد. البته لازم به ذكر است كه در صورتيكه حملات ميگرن مكرراً اتفاق بيافتد و فرد ناچار باشد در هفته بيش از ۲-۳ بار از مسكن استفاده كند به داروی مسكن وابسته میشود و در صورت قطع مصرف دارو مجدداً دچار سردرد خواهد شد. در اين افراد لازم است داروهاي خاصی (تحت نظر پزشك) به طور مرتب مصرف شود تا فراوانی حملات ميگرني كاهش پيدا كند و فرد مجبور نباشد دائماً از داروهای مسكن استفاده كند.

میگرن

نکته مهم : اگر سردرد های میگرنی شما طولانی و یا در هفته بیشتر از ۲-۳ بار است پیشنهاد میکنیم حتما به پزشک مراجعه کنید و از آن راهنمایی گرفته و یا دارو درمانی را شروع کنید.

نظرات