درمان خانگی ساده برای سرفه کردن

0

درمان خانگی ساده برای سرفه کردن

درمان سرفه : حتما برای شما هم پیش آمده است که دچار سرفه شوید. سرفه در انواع مختلف روی میدهد مثلا هنگام آلودگی هوا یا هنگام مریض شدن برای دفع ترشحات قلو و غیره اتفاق می افتد. ما امروز در مجله اینترنتی حرف تازه برای شما درباره سرفه کردن مطالبی را آماده کردایم با ما همراه باشید.

درمان سرفه

سرفه چیست؟

سرفه نوعی واکنش دفاعی بدن به مواد محرک تنفسی یا آلودگی هوا یا برای دفع ترشحات در هنگام بیماری است. مکانیسم سرفه خروج سریع هوای بازدمی بر اثر انقباض عضلات تنفسی است.

انواع سرفه

۱- سرفه خلط دار

این نوع سرفه میتواند به دفع خلط و مخاط از بدن کمک کند در این نوع سرفه ها فرد میتواند با استفاده از مواد خلط آور به خوبی درمان شود . لازم به ذکر است که این نوع سرفه باعث تمیز شدن ریه و سینه از آلودگیها که همراه با خلط تخلیه میشوند خواهد شد.

۲- سرفه خشک

این نوع سرفه نسبت به سرفه خلط دار دارای درد در سینه و گلو است که بیشتر باعث آزار فرد میشود . در این نوع سـرفه میتوانید با استفاده از مواد نرم‌کننده‌میتوانید درمان شوید. این مواد غشای مخاطی ملتهب را نرم و مواد حساسیت‌زا را دفع می‌کنند. یادمان باشد که بجای استفاده از مواد شیمیایی میتوانید از مواد خوراکی در خانه استفاده کنید که بی خطر هستند.

علل سرفه کردن چیست؟

سرفه‌های مداوم و پشت سرهم واقعا آزاردهنده‌ است.سـرفه باعث ناراحتی شما و اطرافیان‌تان خواهد شد. برای درمان سرفه ابتدا باید با علت‌های به وجود آمدن سرفه آشنا شوید. درواقع سرفه کاملا یک امر طبیعی و مفید است زیرا به پاک نگاه داشتن راه گلو و تنفس کمک می‌کند. سرفه کردن عکس‌العمل خود به خودی بدن برای بیرون راندن و از بین بردن مواد خارجی و یا ترشحات مخاطی از ریه‌ها و مجرای تنفسی است. هنگامی که مجاری تنفسی توسط مواد شیمیایی،مخاط و یا هر مشکل دیگری مسدود شود، فرد برای باز شدن راه تنفس هرازگاهی سرفه می‌‌کند. اما در صورتی که تعداد و زمان سرفه کردن شدید شود و یا تنگی نفس رخ دهد باید برای درمان سـرفه به پزشک مراجعه کرد.

درمان خانگی سرفه

سیر

روش استفاده از سیر برای درمان سـرفه به این صورت است که ۲ حبه سیر را در باید در آب بجوشانید و یک قاشق پونه به آن اضافه کنید. بعد از آن‌که دمای مایع به دماب اتاق نزدیک شد مقداری شیرین کننده مانند عسل به آن اضافه کرده و بنوشید. در مجموع، استفاده از سیر در غذاها باعث کاهش مشکلات تنفسی و گلو می‌شود.

درمان سرفه

عسل

عسل خواص ضد باکتری و ضد میکروبی دارد که به پاکسازی باکتری ها، یا هرگونه آلودگی که منجر به سرفه میشود کمک میکند.
خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که به دفاع از بدن در برابر عفونت کمک میکند.
بخاطر گرانروی و چسبندگی اش مانند یک لایه ی محافظ عمل کرده که در پوشاندن و تسکین غشاء مخاطی کمک میکند.
خواص ضد التهاب و آرام بخشی دارد که گلوی ضخمی و تحریک شده توسط سرفه را تسکین میبخشد.

غرغره با آب نمک

غرغره آب نمک روشی ساده برای درمان خلط است. چون آب گرم باعث نرم شدن گلوی تحریک شده و خشک شما می شود و نمک کمک می کند تا باکتری هایی که باعث عفونت شما شده اند از بین رفته و خلط شما هم کاهش یابد و درمان سرفه شما است.
یک چهارم قاشق چایخوری نمک را با آب گرم مخلوط کنید. محلول را غرغره کنید. این روش درمانی را روزانه چند بار تکرار کنید.

لیمو

کمی نمک و فلفل سیاه را روی یک برش از لیمو بپاشید و بعد آن را خیلی سریع بمکید. هرچند این درمان برای کسانی که قلب ضعیفی دارند مناسب نیست اما از اینکه چقدر سریع سـرفه خشک شما را درمان می‌کند تعجب زده خواهید شد.

درمان سرفه

زردچوبه

زردچوبه یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است، بنابراین میکروب‌هایی را که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، از بین می‌برد.
۱ قاشق غذا خوری پودر زردچوبه را با ۱ قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید تا یک خمیر آماده شود. خمیر حاصل را ۴ بار در روز مصرف کنید. این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا از سـرفه خشک رهایی بیابید.
و یا میتوانید
۴ لیوان آب را بجوشانید و ۱ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید. خوب هم بزنید و اجازه بدهید به مدت چند دقیقه دم بکشد. مقداری آب لیمو و عسل اضافه کنید و خوب هم بزنید. این چای را به طور منظم بنوشید تا از شر سـرفه خشک خلاص شوید.

استفاده از بخور

باورتان نمی‌شود وقتی صحبت از چیزی برای درمان سـرفه، سرماخوردگی یا گرفتگی می‌شود آدم‌ها چقدر اهمیت بخار را دست کم می‌گیرند. بخار نه تنها کاملا خلط و مخاط را، تقریبا بلافاصله، شل و نرم می‌کند بلکه می‌توان روغن‌های معطر فراوانی نیز به آن اضافه کرد که مزایای درمانی شگفت‌انگیزی به همراه خواهد داشت. برای ساخت چنین مخلوط بخصوصی من روغن درخت چای(۳قطره) و روغن اوکالیپتوس(۱ تا ۲ قطره) را با هم ترکیب کرده‌ام، که می‌تواند به تسکین دادن و باز کردن مجاری تنفسی‌تان کمک کند و همچنین با باکتری‌‌ها یا ویروس‌ها مبارزه کند.
آب را بجوشانید و آن را در یک کاسه‌ی عایق حرارت با اندازه‌ی متوسط بریزید و بگذارید ۳۰ تا ۶۰ ثانیه سرد شود، بعد روغن‌های معطر را به آن اضافه کنید. یک حوله روی سرتان بیندازید و روی کاسه خم شوید و نفس‌های عمیق بکشید. این عمل را ۲ تا ۳ بار در روز و هر بار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید.

درمان سرفه

آویشن

آویشن باعث باز شدن مجاری تنفسی و هوایی است و خواص ضد انقباضی و ضد میکروبی دارد. برای استفاده از آویشن در درمان سـرفه آن را با مقداری نعناع و شیرین بیان مخلوط کنید فقط کافی است از هرکدام ۲ قاشق چای‌خوری در یک فنجان ریخته و درب آن را گذاشته و بگذارید به مدت نیم ساعت خیس بخورد. سپس محلول را صاف کنید و نصف فنجان عسل به آن اضافه کنید و بر روی حرارت ملایم بگذارید تا آرام با یک دیگرمخوط شوند. هر زمان که احساس گلو درد و سرفه داشتید از این مخلوز مقداری مصرف کنید.

فلفل قرمز

فلفل قرمز به علت داشتن طبع گرم درمان سـرفه و سرماخوردگی می‌باشد. شربتی که باید با فلفل قرمز برای درمان این مشکل تهیه کنید به قاشق چایخوری فلفل قرمز، یک قاشق غذاخوری عسل،۲ قاشق غذاخوری آب، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک چهارم قاشق چایخوری زنجبیل پودر شده دارد. این شربت را روزی ۲ بار میل کنید.

شلغم

شلغم، گیاهی با ارزش غذایی بالاست و در درمان آسم و سرفه‌های خلط‌دار موثر بوده و میکروب‌کش و ضد باکتری قوی‌اي است. در واقع شلغم اثر مفید و مؤثری در درمان سـرفه و بیماری‌های تنفسی دارد. از آنجا که ممکن است بچه‌ها از مزه شلغم خوش‌شان نیاید، والدین می‌توانند این ماده غذایی را داخل سوپ رنده کنند و آن را به فرزندشان بدهند.

تذکر مهم : استراحت کردن و عسل نقش بسیار مهمی در سرماخوردگی و سـرفه دارد پس استراحت کنید و از عسل بیشتر استفاده کنید. اگر با انجام این نکات سـرفه شما درمان نشد هر چه سریعتر به پزشک خود مراجعه کنید.

درمان سرفه

نظرات