غذاهای مفید و مضر برای کبد

0

غذاهای مفید و مضر برای کبد

کبد چرب چیست ؟

کبد چرب جمع شدن چربی در کبد است. وجود چربی در کبد، طبیعی می‌باشد، اما اگر این میزان از چربی بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است و باید درمان کبد بر روی آن انجام شود. کبد چرب یک بیماری درمان پذیر است ولی بعضی اوقات می‌تواند باعث اثرات و عوراض خطرناکی شود.
یکی از دلایل عمده آن عدم مصرف مواد غذایی نامناسب و اضافه وزن می باشد.
چاقی عامل مهمی برای بروز بسیاری از بیماری ها و مشکلات در فرد است . به همین دلیل برای پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها لازم است وزن خود را کاهش دهید .

کبد

ما امروز در مجله اینترنتی حرف تازه به معرفی مواد غذایی که فرآیند سم زدایی و تصفیه و درمان کبد را افزایش می دهند پرداخته ایم پس با ما همراه باشید

رژیم غذایی مناسب و استفاده از میوه ها و سبزیجات و تحرک و ورزش کردن کمک زیادی به درمان بیماری کبـد چرب می کند.

غذاهای مفید برای کبد چرب

امگا ۳

استفاده روزانه یک گرم مکمل روغن ماهی می تواند برای درمان کبد چرب توصیه شود. خوردن غذاهای سرشار از امگا ۳ می تواند برای افراد مبتلا به کبد چرب مفید باشد.

ميوه و سبزيجات

آب ميوه ها و آب سبزيجات بدون افزودن قند جزو نوشيدني هاي سالمي هستند كه براي كبد بسيار مفيدند. در بين اين نوشيدني ها مي توان به آب هويج، آب سيب، آب ليموترش، آب جعفري و اسفناج اشاره كرد. سعي كنيد كه اين آب ميوه ها و سبزي ها را در منزل تهيه كرده و مصرف كنيد. اين ميوه ها و سبزيجات قدرت اين را دارند كه كبد را تميز كنيد.

کبد

سیر

سیر حاوی آلیسین (یک نوع آنتی اکسیدان) است که یک ترکیب سولفوردار است و برای سم زدایی بهتر و موثرتر کبد لازم است. سیر به کبد کمک می کند تا بدن را از آلودگی جیوه، بعضی مواد افزودنی موجود در غذاها و هورمون استروژن پاک کند.

عرقیات گیاهی

عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می‌آیند.به اعتقاد درمانگران، نوشیدن یک تا ۲ لیوان از عرقیات شاه تره، کاسنی و خارشتر یا ترکیبی از آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب و سیروز کبدی داشته باشد و احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را به صفر برساند.

زنجبیل

ریشه زنجبیل ۲ تا ۳ بار در هفته. مصرف دمنوش زنجبیل یا ماست کم چرب حاوی زنجبیل به ویژه در وعده هایی که غذای چرب خورده اید بسیار اهمیت دارد.

سیب سبز

روزانه یک عدد سیب سبز برای صبحانه میل کنید. با این کار ساده می توانید میزان قند خون تان را نیز تنظیم کنید. به عقیده متخصصان آمریکایی سیب سبز یکی از سالم ترین و مفیدترین سیب ها و البته میوه ها محسوب می شود. باید بدانید که سیب و به خصوص سیب سبز باعث پاکسازی کبـد می شود.

کبد

چغندر

چغندر تصفیه کننده خون، کبـد را تقویت می کند و سبب دفع فلزات سنگین از بدن می شود.

انار

انار تصفیه کننده خون بوده و مقوی کبـد است نشاط بخش و چهره را شاداب می کند

لیموترش و عرق کاسنی

لیموترش ضد امراض کبـدی است و زیادی چربی آن را درمان می کند آب لیمو سم های جمع شده در کبـد را نابود می کند ،آب لیموی ترش همراه بایک قاشق مربا خوری عسل و ۵/۴ لیوان عرق کاسنی ناشتا سم زدایی و دفع چربی از کبـد را افزایش می دهد.

کبد

برعکس این مواد غذایی خوردنی های مضر برای کبـد چرب هم وجود دارد از جمله

غذاهای مضر برای کبد

غذاهای چرب، فست فودها و سرخ کردنی ها
مصرف زیاد شیرینی جات
هله هوله های چون چیپس و پفک و کیک و …
مصرف زیاد سردیجات طب سنتی
قبل از میل غذا مصرف هر گونه مایعات حتی آب توصیه نمی شود و بهترین زمان نوشیدن هر نوع مایعات حتی آب نیم ساعت قبل از غذا و یا یک ساعت پس از میل غذا است.
عدم نوشیدن آب یخ مخصوصا آبی که درون آن یخ است

مهمترين عواملي كه به كبد آسيب مي رسانند

– دير خوابيدن در شب و دير بيدار شدن در صبح
– ادرار نكردن هنگام بيدار شدن از خواب
– زياد غذا خوردن
– با عجله صبحانه خوردن
– مصرف بيش از حد داروها
– مصرف بيش از اندازه رنگ هاي مصنوعي موجود در مواد غذايي (مثل آدامس هاي رنگي، پاستيل و…)، قندهاي مصنوعي، ادويه ها و به طور كلي استفاده از خوراكي هايي كه موجب از دست رفتن مواد مغذي مفيد از بدن مي شود.
– مصرف نامناسب روغن.

مقاله مرتبط : راههای درمان کبد چرب

نظرات