خندیدن و فواید خندیدن در زندگی انسانها

0

خندیدن و فواید خندیدن در زندگی انسانها

خندیدن

خندیدن جزئی از رفتار انسانی است که به وسیله مغز برای تنظیم احساسات تولید می‌شود، و بدین وسیله انسان‌ها را در روابط اجتماعی کمک می‌کند. خنده در دید روانشناسی، نشانه‌ای برای برقرار کردن رابطه‌ای مثبت با دیگران است. خنده می‌تواند دارای گیرایش باشد و خنده یک نفر باعث پیدایش خنده در دیگران شود.

خندیدن

خنده داروی همه دردهاست

این ضرب المثل را زیاد شنیده اید که “خنده بر هر درد بی درمان دواست.” ضرب المثلی که به لحاظ علمی هم ثابت شده است. وقتی شما می خندید، مغز مقدار زیادی اندروفین آزاد می کند که احساس شادمانی را در شما تحریک می کند.

شاید در مقایسه با سلامت جسم، بتوان گفت که همانطور که برای سلامت قلب و عروق، رعایت توصیه هایی در مورد مصرف نمک و چربی ضروری است، از نقطه نظر بهداشت روان هم، خندیدن می تواند تا حدود زیادی باعث ارتقای سلامت روان و کاهش علائم اضطراب و افسردگی بشود.
خندیدن هدیه خدا به ‏انسان ها است‎.
خنده، زبانی جهانی است. در تمام دنیا افراد از طریق خنده با یکدیگر ارتباط برقرار ‏می کنند‎.

فواید خندیدن

فشار روانی کمتر

خنده به شخص کمک می کند تا مشکلات را اعم از ساده و پیچیده، مهار کرده و با آنها آسان تر رویارویی کند.

سلامت جسم

این که خنده خوب به احساس خوب منجر می‌شود، کافی است تا متوجه شویم خنده برای سلامت مفید و ضروری است. چنین احساس خوبی فقط دارای بعد روانی نیست، بلکه پیامدهای جسمانی نیز دارد. خنده و شوخی از راه‌های مختلف به بهبود وضع و سلامت جسمی ما کمک می‌کند.

آرامش ماهیچه‌ها

سالانه در سراسر دنیا هزینه‌های کلانی صرف مدیریت تنش ‌شده و شیوه‌های آرام‌سازی (relaxation) آموزش داده می‌شود، اما بد نیست بدانید یک خنده عمیق و از ته دل بسیاری از ماهیچه‌ها حتی دیافراگم را درگیر می‌کند و باعث کاهش تنش ماهیچه‌ای می‌شود. در این فرآیند حتی ماهیچه‌هایی که مستقیم درگیر نیستند هم آرام می‌شوند.

دل شادی بیشتر

خنده قادر است شادی بخش باشد یا حسی مثبت در انسان پدید آورد. برعکس اخم کردن و ترشرویی وی را اندوهگین می سازد.

خنده روابط بین افردا را محکمتر می کند

بدون شک خنده یکی از رفتارهای واگیر دار است. وقتی شما لبخند بزند، بلافاصله می بینید که طرف مقابلتان هم با لبخندی به لب پاسختان را می دهد. از طرف دیگر خنده به عنوان پدیده ای جهانی به حساب می آید که در هر فرهنگی با یک هدف اتفاق می افتد: ایجاد، استحکام و دوام یک ارتباط.

بهبود عملکرد دستگاه ایمنی

تنش باعث تضعیف دستگاه ایمنی می‌شود و شما را مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌کند؛ بنابراین، خنده که کاهش تنش و در نتیجه تقویت دستگاه ایمنی را در پی دارد، بسیار مفید است.
پژوهشگران میزان عملکرد دستگاه ایمنی را در چند نفر، قبل و بعد از تماشای یک فیلم کمدی بررسی کرده‌اند. نتایج حاکی از آن بود که میزان عملکرد پس از نمایش فیلم، سطح بالاتری داشت. همچنین تحقیقات نشان داده افراد شوخ‌طبع به بیماری‌های کمتری مبتلا می‌شوند یا این‌که مدت ابتلا در آنها کوتاه‌تر است.

خندیدن تمرین قلب

برای کسانی که فرصت یا علاقه‌ای برای انجام تمرینات بدنی مانند ایروبیک، دویدن یا پیاده‌روی ندارند خنده جانشین مناسبی برای تمرین بویژه تمرین قلب، است. اگر پس از یک خنده عمیق، ضربان خود را اندازه بگیرید، خواهید دید ۱۵ تا ۲۰ بار در دقیقه افزایش داشته و این حالت به مدت ۳ تا ۵ دقیقه باقی می‌ماند. این مساله باعث شده برخی خنده را پیاده‌روی درونی بنامند.

مقاله برای فواید خندیدن

خندیدن

چگونه بخندیم؟

لبخندزدن
بخشیدن
معاشرت با آدم های شاد
تقسیم شادی
راحت خندیدن
یادآوری خنده
الگوبرداری از کودکان

 چه کار کنیم خوشرو و خنده رو شویم؟

خوش خلقی و خنده روئی در زندگی روزمره را باید با تمرین روش های زیر به دست آورد:

احساس های منفی را به مثبت تبدیل کنیم.
از چیزی که داریم، قدردانی کنیم.
با روحیهٔ دیگران کنار بیابیم.
با ساختار سازمانی یا سیستم کاری محیط کار کنار بیاییم.
در سازگاری روحیهٔ خود با محیط کار، ابتکار عمل به خرج دهیم.
از مباحثه به شدت دوری کنیم.
توجه طرف مقابل را جلب نماییم.
در شرایط نامعقول به دیگران کمک کنیم.
به دیگران در به یاد آوردن مطلب کمک کنیم.
در موارد مختلف به دیگران یاری رسانی نماییم.
دیگران را تشویق نماییم.
حالت تدافعی خود را کاهش دهیم.
شادکامی را هدیه ای الهی بدانیم.

حتی اگر خنده ظاهرا شادی زودگذری را برای شما ایجاد کند، به اثبات رسیده است که اثرات طولانی مدت زیادی دارد پس بخندید و بخندانید

خندیدن

نظرات