خواص و مضرات استفاده از زنجبیل

0

خواص و مضرات استفاده از زنجبیل

زنجبیل چیست؟

زنجبیل یا زنجفیل یک گیاه دارویی خوراکی، است که به عنوان ادویه و چاشنی استفاده می‌شود.
زنجبیل یک گیاه خوراکی و نوعی ادویه بسیار معطر است که از زمان های بسیار دور در آسیای جنوب شرقی، در ایران باستان و در کشور های عربی کاربرد داشته است.
بیشترین ارزش درمانی زنجبیل به واسطه ترکیبات ادویه ای آن است که باعث شده طعم آن تا اندازه ای تند باشد.

زنجبیل
این گیاه خواص بی شماری دارد که مهم ترین آنها تصفیه و پاکسازی خون و در نتیجه تولید و افزایش انرژی است. دمنوش زنجبیل به همراه دارچین، میخک، مریم گلی، نعنا، تخم گشنیز، استویا، هل و گل سرخ، باعث تولید گرما در بدن و دفع مواد سمی شده و به این ترتیب سلامتی، نشاط و انرژی را برای بدن به ارمغان می آورد.
افراد رژیم گیرنده، برای به حداکثر رساندن فواید کاهش وزن زنجبیل و همچنین دلپذیر کردن طعم آن، از ریشه‌ی زنجبیـل به صورت چای زنجبیل لیمو استفاده می‌کنند.
دمنوش گیاهی زنجبیـل یا چای زنجبیـل نوشیدنی ساده اما بسیار مفیدی است که به سادگی تهیه می‌شود و سرشار از خواص بی‌نظیر درمانی است.

زنجبیل یک تنه می‌تواند طعم هر غذا یا شیرینی را از این رو به آن رو کند.

علاوه بر طعم‌دهی خواص درمانی زیادی نیز برای این ادویه قائل شده‌اند؛ اما با تمام خواصی که دارد می‌تواند برای افرادی که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند مضر نیز باشد. در این مطلب شما را با خواص و مضرات زنجبیـل بیشتر آشنا می‌کنیم.

خواص زنجبیل برای سلامتی

۱- زنجبیـل دارای خاصیت ضد سرطانی می باشد. مخصوصا در پیشگیری از سرطان روده بزرگ در انسان جلوگیری می کند.

۲- زنجبیـل خلط آور است و با بیرون راندن مخاط خلطی از ریه ها، به درمان آسم، برونشیت و دیگر مشکلات تنفسی کمک می کند.

۳- اگر همیشه نفخ می‌کنید توصیه می‌کنیم به چای خود کمی زنجبیـل اضافه کنید و یا اینکه یک تکه‌ی کوچک زنجبیل تازه و پوست‌کنده بجوید.

۴- زنجبیـل خواص ترموژنیک دارد؛ مواد غذایی ترموژنیک به خوراکی‌هایی اطلاق می‌شود که دمای بدن را افزایش می‌دهند و در نتیجه سوخت و ساز بدن را تحریک می‌کنند. به همین دلیل نیز به چربی‌سوزی کمک زیادی می‌کنند. زمانی که متابولیسم بدن بالا باشد چربی‌های بیشتری می‌سوزاند، کاری که فقط با رژیم گرفتن امکان‌پذیر نخواهد بود.
تست‌های بالینی نشان می‌دهد که زنجبیـل می‌تواند به تنظیم سطح گلوکز در خون کمک کند و شما اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید به سطح قند خون نرمال دست یابید، در غیر اینصورت هوس مصرف غذاهای شیرین، ناسالم و نشاسته‌ای می‌کنید.

۵- نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که افرادی که با شروع اولین علائم میگرن یا سردرد زنجبیل مصرف می‌کنند درد کمتری احساس می‌کنند. به خاطر اینکه ترکیبات موجود در زنجبیـل باعث مسدود شدن ترشح هورمون‌های التهاب زا می‌شود.

۶- در خصوص مصرف زنجبیـل در دوره‌ی بارداری اتفاق نظری بین محققان وجود ندارد. نتایج پژوهش‌های مختلف نتایج مختلفی را نیز نشان داده است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که رابطه‌ای بین مصرف زنجبیل و سقط‌جنین وجود دارد. نتایج بررسی‌های دیگر حاکی از این است که مصرف این ادویه باعث بروز مشکلات و عوارضی در این دوره می‌شود. درحالی‌که بررسی‌های متعدد دیگر نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل در دوره‌ی بارداری نه تنها مشکلی به بار نمی‌آورد بلکه باعث تسکین حالت تهوع نیز می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که شما قبل از مصرف مکمل یا خود زنجبیل با پزشکتان مشورت کنید. چون بسیاری از خانم‌ها برای مقابله با حالت تهوع‌های صبحگاهی از این ادویه استفاده می‌کنند.

۷- ایندومتاسین موجود در زنجبیـل به کاهش التهاب و پاکسازی سیستم بدن کمک می‌کند. التهاب، نشانه‌ای از تجمع سموم مضر در بدن است. هنگامیکه سموم بیش از حد در بدن وجود داشته باشد، کبد سخت‌تر کار می کند تا آنها را از بدن بیرون کند.
به گزارش برترینها، زنجبیـل و لیمو، هر دو دارای ترکیبات ضدالتهابی قدرتمند هستند و در کنار یکدیگر، سدی محکم در برابر تمام انواع عفونت‌های باکتریایی و ویروسی می‌سازند.

۸- زنجبیل دارای آنتی بیوتیک طبیعی است و باعث جلوگیری از انواع سکته‌ها می‌شود.

۹- پژوهش ها صورت گرفته نشان می دهد زنجبیـل در مقابله با درد های عضلانی ناشی از ورزش موثر است. در یک مطالعه، مصرف روزانه ۲ گرم زنجبیـل در یک دوره زمانی ۱۱ روز، درد های عضلانی را در افرادی که تمرینات مرتبط با آرنج انجام می دادند به شدت کاهش داد. تاثیر مصرف زنجبیل به صورت سریع و فوری نیست، اما می تواند در مقابله با روند افزایش روز به روز و تدریجی درد های عضلانی موثر باشد. باور دانشمندان بر این است که این اثر زنجبیل از خواص ضد التهابی آن نشات می گیرد.

۱۰- نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که پودر زنجبیـل در افرادی که از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند باعث کاهش قند خون می‌شود. اگر شما نیز از این بیماری رنج می‌برید و نگران میزان قند خونتان هستید با پزشک معالجه‌ی خود در خصوص مصرف زنجبیـل مشورت کنید.

 

زنجبیل

مضرات زنجبیل برای سلامتی

۱- زنجبیـل برای افرادی که دچار زخم معده می باشند توصیه نمی شود.
۲- مصرف هم‌زمان آن با مصرف داروهای ضد انعقاد که برای رقیق شدن خون استفاده می شود منع شده است.
۳- اگر باردار هستید یا اینکه به نوزاد خود شیر می‌دهید جهت مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل

ابتدا پوست زنجبیل را بگیرید و آن را به صورت ورقه‌های نازک ببرید.
مقداری آب جوش داخل یک قوری کوچک بریزید.
ورقه‌های زنحبیـل تازه را داخل آب جوش بریزید و در قوری را ببندید.
حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دمنوش زنجبیـل دم بکشد.
می‌توانید از عسل یا نبات برای شیرین‌کردن دمنوش زنجبیل استفاده کنید.
اضافه‌کردن مقداری آبلیمو به این دمنوش طعم تازه و جالبی خواهد داشت.

نظرات