موارد مصرف و عوارض قرص انالاپریل

0

 انالاپریل چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان و جلوگيري فشار خون ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه انالاپریل پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض قرص انالاپریل

 

انالاپریل چیست؟

انالاپریل یا  Enalapril متعلق به دسته داروهای کنترل کننده فشار خون است که با دفع بعضی املاح و مایعات از طریق ادرار فشار خون را در رگ ها کاهش می دهد و بار قلب و کلیه را سبک می کند.

ساختار

انالاپریل با مهار آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین، از تبدیل آنژیوتانسینI به آنژیوتانسینII جلوگیری می‌کند. این دارو ممکن است به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر جهت بهبود شرایط شما تجویز شود.

 

نکات پیش از مصرف انالاپریل

  • در صورت داشتن سابقه آنژیوادم نباید از انالاپریل استفاده کنید.
  • انالاپریل می تواند بر قلب و سطح الکترولیت ها تاثیر بگذارد. در صورت داشتن درد قفسه سینه، نبض اهسته و ضربان قلب نا منظم، ضعف یا انقباض ماهیچه ای فورا با پزشک تماس بگیرید.
  • مردم داروی انالاپریل را به عنوان قرص فشار انالاپریل می شناسند زیرا انالاپریل عمدتا در درمان فشار خون بالا استفاده می شود
  • در طول درمان با انالاپریل احتمال افزایش مقدار پتاسیم وجود دارد. علائم افزایش پتاسیم عبارت است از: تهوع، ضعف، درد قفسه سینه و ضربان قلب نا منظم.
  • سرفه خشک ناشی از انالاپریل با قطع مصرف برطرف می شود.
  • دوز انالاپریل بر حسب اندیکاسیون آن تعیین می گردد.

 

موارد مصرف

اين دارو در درمان زيادی اوليه فشار خون به عنوان داروي كمكي نارسايي احتقاني قلب، پيشگيري از نارسايي علامتي قلبي و ايسكمي كرونر در بيماران مبتلا به اختلال عملكرد بطن چپ، مصرف مي‌شود.

نحوه مصرف

 

نحوه مصرف

انالاپریل را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. دکتر شما ممکن است هر از گاهی دوز مصرفی شما را تغییر دهد. از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

 

عوارض پس از مصرف

كاهش فشار خون، سرگيجه، سردرد، تهوع(و گاهگاهي استفراغ)، كرامپ عضلاني، خشكي مداوم دهان، ناراحتي گلو، تغييرات صدا و حس چشايي، التهاب مخاط دهان، سوء هاضمه، درد شكم، عيب كار كليه، افزايش پتاسيم خون، آنژيوادم، كهير، بثورات جلدي و حساسيت مفرط و اختلالات خوني با مصرف اين دارو گزارش شده است.

عوارض

 

عوارض جانبی

  • CNS: سردرد، سر گیجه، بی خوابی، خستگی، سنکوپ.
  • GI: تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد، بی اشتهایی.
  • CV: افت فشار خون، برادیکاردی، درد قفسه سینه.
  • Other: آگرانولوسیتوز، نوتروپنی، ترمبوسیتوپنی، سرفه خشک، تضعیف مغز استخوان.

 

تداخلات دارویی

مصرف همزمان اين دارو با داروهاي بيهوش‌كننده، اثر كاهنده فشار خون را افزايش مي‌دهد. مصرف همزمان اين دارو با داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي ممكن است اثر پايين‌آورنده فشار خون انالاپريل را كاهش داده و خطر نارسايي كليه را افزايش يابد. در صورت مصرف همزمان اين دارو با سيكلوسپورين، خطر بروز زيادي پتاسيم خون افزايش مي‌يابد. در صورت مصرف همزمان انالاپریل با داروهای مدر نگهدارنده پتاسیم و مكمل‌هاي پتاسيم، احتمال بروز زيادي پتاسيم خون وجود دارد. همچنين داروهاي مدر ممكن است سبب افزايش اثر كاهنده فشار خون انالاپريل شوند. در صورت مصرف همزمان ليتيم با انالاپريل، دفع ليتيم كاهش يافته و غلظت آن در پلاسما افزايش مي‌يابد. مصرف همزمان الكل وداروهاي مدر يا انالاپريل ممكن است سبب تشديد اثرات كاهنده فشار خون شود

نظرات