موارد مصرف و عوارض کپسول و قرص پرگابالین

0

پرگابالین چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان صرع و فیبرومیالژیا ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه پرگابالین پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض کپسول و قرص پرگابالین

 

پرگابالین چیست؟

پرگابالین Pregabalin یا با نام تجاری لیریکا دارویی است که به شکل کپسول و قرص خوراکی مصرف و به گروه داروهای ضد صرع تعلق دارد. هر چند که برای درمان چندین بیماری مختلف دیگر نیز به کار می‌رود. پرگابالین با برخی از کانال های کلسیمی در سیستم عصبی مرکزی باند می شود و از آزادسازی ناقل های عصبی ترشحی را مهار می کند. پرگابالین فعالیت ضد درد و ضد تشنج دارد. اثرات پرگابالین در تسکین درد ممکن است در هفته اول درمان ظاهر شود.

 

نکات پیش از مصرف پرگابالین

  • مصرف این دارو در افراد زیر ۱۸ سال تنها با نظر پزشک متخصص و در صورت لزوم توصیه می شود.
  • در صورت بارداری یا اقدام به بارداری ،شیردهی،مشکلات کلیوی،قلبی و حساسیت دارویی پزشک خودرا مطلع کنید.
  • اگر اخیرا از الکل یا داروهایی که ایجاد وابستگی میکنند(مانند ضد درد ها،آرامبخش ها و سایر داروهای اعصاب استفاده کرده اید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

نحوه مصرف

 

موارد مصرف

پرگابالین یک داروی ضد صرع است و برای کنترل تشنج و درمان بیماری فیبرومیالژیا استفاده میشود. این دارو همچنین برای درمان درد ناشی از آسیب های عصبی در افراد مبتلا به دیابت (نوروپاتی دیابتی)، هرپس زوستر یا ضایعه نخاعی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

نحوه مصرف

مقدار‌ مصرف روزانه ی پرگابالین ممکن است در هر فرد متفاوت باشد که توسط پزشک تعیین می شود لذا دارو را دقیقا طبق دستور پزشک و به طور منظم مصرف نمایید.

 

عوارض پس از مصرف

سرگیجه، خواب آلودگی، تاری دید، دوبینی، افزایش اشتها، افزایش وزن، خشکی دهان، یبوست، گیجی، کاهش میل جنسی، اختلالات نعوظ، آتاکسی، ترمور، خستگی، ادم، اختلال توجه، مشکل در تطابق.

عوارض مصرف

 

عوارض جانبی

درصورت داشتن هریک از موارد زیر  به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکلات بینایی
  • تورم دست ها یا پاها، افزایش وزن سریع (به ویژه اگر دچار دیابت یا مشکلات قلبی هستید)
  • درد غیر معمول ماهیچه ها، حساسیت نسبت به لمس (بروز درد یا ناراحتی)، ضعف (به ویژه اگر همراه با تبُ خستگی غیر معمول یا ادرار تیره رنگ باشد)

 

تداخلات دارویی

مصرف همزمان این دارو اوپیوئیدها، بنزودیازپین ها، باربیتورات ها سبب تشدید اثرات دپرسیون این دارو روی CNS می شود.

نظرات