موارد مصرف و عوارض قرص سوکرالفیت

0

سوکرالفیت چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان زخم معده ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه سوکرالفیت پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض قرص سوکرالفیت

 

سوكرالفيت چیست؟

سوكرالفيت یا Sucralfate به شکل قرص مصرف می شود و با اتصال به بقاياي پروتئيني زخم مثل آلبومين و فيبرينوژن، يك لايه محافظ بر ضداسيد ايجاد مي كند. اين دارو همچنين احتمالاً با تشكيل لايه محافظ بر روي مخاط سالم آنها را در مقابل اثرات اسيد حفظ مي كند.

ساختار

مکانیسمهای مختلفی مطرح شده است. این دارو به پروتئین‌ها در محل زخم چسبیده و باعث ایجاد یک پوشش محافظتی دربرابر اسید معده، پپسین و نمکهای صفراوی می شود. همچنین این دارو با تشکیل این پوشش، روی مخاط سالم معده و دئودنوم را نیز می‌پوشاند.

 

نکات پیش از مصرف سوكرالفيت

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز در صورتی‌ که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف داروی سوکرالفیت ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

موارد مصرف

  •  در صورتی ‌که باردار یا شیرده هستید. (اگرچه مضر بودن سوکرالفیت برای زنان باردار ثابت نشده است.)
  •  در صورتی ‌که هرگونه بیماری کلیوی دارید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  •  اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی یا پماد پوستی دیگری دارید.

 

موارد مصرف

اين دارو براي درمان كوتاه مدت ۸ هفته اي زخم دوازدهه يا پيشگيري از آن و براي درمان كوتاه مدت زخم معده و تخفيف عوارض گوارشي داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي مصرف مي شود.

 

نحوه مصرف

این دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مربوطه مصرف و مقدار تجویز شده را با آب و معده خالی مصرف کنید.

 

عوارض پس از مصرف

عارضه شايع اين دارو يبوست است. عوارض با شيوع كمتر آن عبارت از كمردرد، اسهال،‌سرگيجه يا منگي، خواب آلودگي، خشك شدن دهان، سوءهاضمه تهوع و دردهاي شكمي است.

عوارض مصرف

 

عوارض جانبی

  • CNS: سرگیجه، خواب آلودگی.
  • GI: یبوست، اسهال، تهوع، خشکی دهان، سوء هاضمه، درد شکم.
  • Other: راش، خارش، درد پشت.

 

تداخلات دارویی

مصرف همزمان اين دارو با ضداسيدها به دليل پيوند آنها به يكديگراثر آنها راكاهش مي دهد. در صورت مصرف همزمان با فني توئين، سيپروفلوكساسين، اوفلوكساسين، ديگوكسين و تئوفيلين ممكن است جذب اين داروها و در نتيجه سطح خوني آنها كاهش يابد. اين دارو همچنين ممكن است جذب تتراسايكلين ها وويتامين هاي محلول در چربي مثل D,E,K و A را كاهش دهد.

 

نظرات