موارد مصرف و عوارض داروی فنیل افرین

0

فنیل افرین چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان رفع گرفتگی و احتقان بینی و چشم ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه فنیل افرین پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض داروی فنیل افرین

 

فنیل افرین چیست؟

فنیل افرین یا Phenylephrine یکی از رایج‌ترین ضد احتقان‌های بینی است. در بسیاری از فراورده‌های موضعی برای برطرف کردن نشانه‌های آلرژی و سرماخوردگی وجود دارد و جزء برخی از قرصهای ضد سرماخوردگی است. این دارو به شکل قرص، کپسول و قطره و افشانه مصرف می شود.

ساختار

اين دارو يك مقلد سمپاتيك است كه مستقيماً گيرنده هاي آلفا-آدرنرژيك درعضله گشادكننده مردمك را تحريك مي كند و اين عضله را منقبض مي كند. همچنين گيرنده هاي آلفا-آدرنرژيك در عروق ملتحمه و بيني را تحريك مي كند و موجب تنگي عروق مي شود.

 

نکات پیش از مصرف فنیل افرین

اگر فرد مصرف کننده به  این دارو آلرژی داشته باشد ، نباید از این دارو استفاده کند. در این موارد برای اینکه مطمئن شوید،  مصرف این دارو برای شما ایمن است و خطری در پی ندارد، با پزشک مشورت کنید:
  • بیماری قلبی یا فشار خون بالا،
  • ابتلای به بیماری دیابت،
  • هرگونه اختلال در عملکرد تیروئید.

 

موارد مصرف

قطره فنيل افرين به عنوان گشادكننده سريع مردمك چشم و ضداحتقان چشمي و بيني مصرف مي شود.

 

نحوه مصرف

داروی فنیل افرین را دقیقاً همان‌طور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید.  راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما  را برای اطمینان از حصول بهترین نتایج، تغییر دهد. این دارو را در دوزهای بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید.

عوارض مصرف فنیل افرین

با توجه به اینکه خوراندن داروهای بر طرف کننده علائم سرماخوردگی و سرفه به کودکان خطرناک و در مواقعی در اثر مصرف نادرست می‌تواند حتی منجر به مرگ در خردسالان شود. مصرف این دارو در کودکان زیر ۴ سال ممنوع است و نباید این دارو را به کودکانی به سنینی کمتر از ۴ سال بدهید.

 

عوارض پس از مصرف

اين دارو در صورت جذب سيستميك مي تواند موجب افزايش فشار خون، سرگيجه و افزايش غير عادي تعريق و ساير علائم تحريك سمپاتيك گردد.

 

عوارض جانبی

  • ضربان سریع قلبی، تپش قلب، یا ضربان قلب نامعمول؛
  • سرگیجه شدید یا اضطراب؛
  • کبودی یا خونریزی، ضعف غیرمعمول، تب، لرز، دردهای بدنی، علائم آنفلوآنزا؛
  • علائم ابتلا به فشار خون خطرناک (شامل سردرد شدید، تاری دید، احساس زنگ در گوش، اضطراب، سردرگمی و گیجی، درد قفسه سینه، وجود مشکل در هنگام نفس کشیدن، ضربان قلب نامعمول، تشنج).

عوارض جانبی

 

تداخلات دارویی

در صورت جذب سيستميك، پس از مصرف توأم فنيل افرين همراه با داروهاي ضدافسردگي سه حلقه اي مهاركننده هاي آنزيم منوآمين اكسيداز MAO و ماپروتيلين ممكن است فشار خون افزايش يابد.

نظرات