موارد مصرف و عوارض قرص اورسودیول

0

اورسودیول چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان حل‌کننده سنگهای صفراوی  ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه اورسودیول پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض قرص اورسودیول

 

اورسودیول چیست؟

اورسودیول یا Ursodiol اسید صفراوی است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود. اورسودیول میزان کلسترول منتشر شده توسط کبد را کاهش داده و از طرفی کلسترول موجود در صفرا را کم می‌کند. به این ترتیب از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری کرده و می‌تواندسنگ‌های ریزرا از بین ببرد.

ساختار

اورسودوکسی کولیک اسید یا اورسودیول اثر حل‌کننده سنگ صفراوی خود را، از طریق مهار کردن سنتز و ترشح کلسترول از کبد و نیز به وسیلهٔ مهار جذب کلسترول از جدار دستگاه گوارش اعمال می‌کند. این ترکیب به مقدار کم در صفرا یافت می‌شود. این دارو به شکل قرص یا کپسول مصرف می شود.

 

نکات پیش از مصرف اورسودیول

در صورت داشتن هریک از موارد ذکر شده در لیست زیر؛ پیش از مصرف اورسودیول با پزشک مشورت کنید:

  • داشتن آلرژی نسبت به اورسودیول و یا هریک از مواد تشکیل دهنده آن.
  • آلرژی نسبت به دیگر داروها، مواد غذایی یا سایر مواد که میتوانند علایمی از جمله کهیر، خارش، دانه دانه شدن پوست، تنگی نفس، تورم در صورت، لب ها، زبان و گلو را داشته باشند.
  • انسداد مجاری صفراوی و یا هرگونه بیماری دیگر در مجرای صفراوی
  • ابتلا به تورم کیسه صفرا و یا پانکراتیت
  • در صورت مصرف هرگونه داروی دیگر اعم از داروهای با نسخه یا بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی پزشک را در جریان بگذارید. همچنین پزشک را در جریان وضعیت سلامتی و شرایط پزشکی تان قرار دهید. از مصرف و یا قطع مصرف این دارو و یا تغییر میزان دوز دارو به صورت خودسرانه اجتناب کنید.

 

موارد مصرف

  • حل کردن سنگ‌های صفراوی رادیولوسنت
  • درمان بیماری‌های کلستاتیک کبدی، نظیر: سیروز صفراوی اولیه، کلانژیت اسکلروزان، آترزی صفراوی، هپاتیت مزمن
  • افزایش جریان صفرا در بیمارانی که استنت یا پروتز داخل مجاری صفراوی دارند.

موارد مصرف

  • پیشگیری از تشکیل سنگ‌های صفراوی در افراد چاقی که وزن خود را به سرعت از دست می‌دهند.
  • پس از عمل‌های چاقی از جمله بای پس معده جهت جلوگیری از ایجاد سنگ صفراوی.

 

نحوه مصرف

داروی اورسودیول را دقیقاً همان‌طور که توسط پزشک شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما  را برای اطمینان از حصول بهترین نتایج،  تغییر دهد. این دارو را در دوزهای بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید. فرم قرص این دارو را همراه با غذا میل نمائید. برای مصرف دوز مناسبی از این دارو گاهی ممکن است به صف یک عدد از قرص از آن نیاز باشد.

 

عوارض پس از مصرف

مصرف داروی اورسودیول می‌تواند باعث ایجاد علائم جدی آلرژیک در فرد مصرفکننده شود. اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند : راش پوستی یا کهیر ( با یا بدون تب یا درد مفاصل ) ؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو ، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

عوارض

 

 

عوارض جانبی

اگر موارد زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک معالج خود گزارش دهید:

  • مشکلات کبدی، حالت تهوع، درد در قسمت فوقانی معده، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع به رنگ رنگین کمان، یرقان (زرد شدن پوست یا چشم‌ها)؛ یا
  • علائم ابتلا به یک عفونت جدید شامل ضعف ناگهانی یا ناخوشی عمومی، تب، لرز، گلودرد، زخم دهان، زخم پوست، بلع مشکل یا دردناک.

تداخلات دارویی

قبل از استفاده از داروی اورسودیول ، به پزشک یا داروساز خود در مورد تمام داروهای تجویزی و غیر تجویزی شیمیایی / گیاهی که ممکن است استفاده کنید، توضیح دهید، به خصوص داروهایی مثل: آنتی اکسید‌های آلومینیوم، قرص‌های ضد بارداری، داروهای کلسترول (مانند کلستیرامین (cholestyramine)، کلوفیبرات (clofibrate)، کلستیپول (colestipol)) و استروژن.

نظرات