موارد مصرف و عوارض قرص مونته لوکاست

0

مونته لوکاست چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ آیا در درمان پركاري آسم ماثر است؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه با مونته لوکاست پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض قرص مونته لوکاست

 

مونته لوکاست چیست؟

مونته لوکاست یا montelukast یک مهارکننده لکوترین است. لکوترین ها مواد شیمیایی در بدن هستند که هنگام استشمام آلرژن (مانند گرده) آزاد می شوند. آلرژن، نوعی آنتی‌ژن است که باعث واکنش غیرطبیعی و شدید سیستم ایمنی می‌شوند.

ساختار

لکوترین ها موجب تورم ریه ها و سفت شدن ماهیچه های اطراف شریان های تنفسی شده و علائم آسم پدیدار می گردد. این دارو برای افرادی که علائم آسم آنها ناشی از انجام فعالیت‌های ورزشی یا حساسیت فصلی می باشد مناسب می باشد و به شکل قرص مصرف می شود.

 

نکات لازم پیش از مصرف مونته لوکاست

  • در صورت بارداری، اقدام به بارداری یا شیردهی پزشک را در جریان قرار دهید.
  • لیست داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید تا در صورت امکان وقوع تداخل دارویی معنادار، اقدامات لازم صورت گیرد.
  • چنانچه سابقه ی حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه آن دارید حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.

 

موارد مصرف

مونتلوکاست یک آنتاگونسیت انتخابی گیرنده لوکوترین با عملکرد و کاربردهای مشابه با زافیرلوکاست است. در درمان آسم مزمن مونتلوکاست سدیم با دوزهای معادل ۱۰ میلی گرم مونتلوکاست و یکبار در روز داده می شود و مصرف ان باید در بعدازظهرها صورت گیرد. در مورد بچه های ۶ سال تمام تا ۱۴ سال می توان دوز معادل با ۵ میلی گرم مونتلوکاست تجویز کرد و در کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله دوز معادل با ۴ میلی گرم.

نحوه مصرف

نکته این که نباید از آن در درمان حملات حاد آسم استفاده کرد. در برخورد با رینیت آلرژیک فصلی دوزهای مشابه با آسم در بالغین و کودکان ۲سال به بالا تجویز می شود.

 

نحوه مصرف

دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا طولانی تر از میزان توصیه شده، استفاده نکنید. معمولا مونته لوکاست روزانه یک بار، عصر ها برای پیشگیری بروز حمله آسم و علائم آلرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض

برای پیشگیری از انقباض ماهیچه حین فعالیت و ورزش، مونته لوکاست باید ۲ ساعت قبل از فعالیت و یا ورزش مصرف شود و مصرف بعدی باید حداقل ۲۴ ساعت بعد از آخرین مصرف باشد. مونته لوکاست یک دارو نجات دهنده نیست و نمی تواند حمله آسمی را به سرعت درمان کند. در این مواقع فقط از داروی استنشاق سریع برای درمان حمله آسم استفاده  کنید. اگر داروی آسم تاثیر چندانی در پیشگیری حمله های آسم نداشت به پزشک خود اطلاع دهید.

 

عوارض پس از مصرف

  • در صورت احساس درد در ناحیه ی شکم، احساس تهوع یا اسهال، چنانچه علائم پس از چند روز برطرف نشد و ادامه دار بود، حتماً به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورت بروز سردرد، مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید و با داروساز خود جهت معرفی داروی ضد درد مناسب شرایطتان مشورت نمایید.
  • در صورت ادامه دار شدن سردرد، به پزشک اطلاع دهید.
  • در صورت بروز عفونت های گلو و قفسه سینه، تب و لک های قرمز پوستی به پزشک مراجعه نمایید.
  • در صورت مشاهده ی علائم مشابه سرماخوردگی یا آنفولانزا همراه با گزگز و بی حسی دست و پاها، تنگی نفس و راش پوستی حتماً به پزشک مراجعه نمایید.
  • زیرا این علائم می تواند ناشی از یک عارضه ی بسیار نادر اما مهم دارویی باشد.
  • در کنترل و درمان بیماری آسم هریک از داروها جایگاه درمانی خود را دارند. لذا از جایگزین کردن داروها و هرگونه تغییر در نحوه ی مصرف بدون نظر پزشک اکیداً خودداری نمایید.

عوارض

 

عوارض جانبی

  • CNS: خستگی، سردرد، گیجی، رخوت، سستی
  • GI: سوء هاضمه، شکم درد، دندان درد
  • Other: راش، سرفه، بثورات پوستی، احتقان بینی

 

تداخلات دارویی

تولیدکنندگان توصیه می کنند هنگام تجویز همزمان تحریک کننده های قوی آنزیم کبدی مثل فنی توئین، فنوباربیتال یا ریفامپین با مونتلوکاست، مانیتور کردن بالینی صورت پذیرد.

نظرات