علت بالا رفتن فشار خون و معرفی بهترین قرص های فشار خون

0

علت بالا رفتن فشار خون و معرفی بهترین قرص های فشار خون

فشار خون بالا یا پرفشاری خون که گاهی به آن پرفشاری شریانی گفته می‌شود، یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود. به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند. فشار خون شامل دو مقیاس سیستولی و دیاستولی است که وابسته به انقباض (سیستول) یا شل شدن (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها می‌باشند. در حالت استراحت، فشار خون طبیعیِ سیستولی (یا حداکثر فشار خون) بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون طبیعی دیاستولی (یا حداقل فشار خون) بین ۶۰ تا ۹۰ میلی‌متر جیوه است. در صورتی که فشار خون بطور مزمن برابر یا بیش از ۱۴۰ بر روی ۹۰ میلی‌متر جیوه باشد، فرد از فشار خون بالا رنج می‌برد. نزدیک به ۵۰ درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و بسیاری از بیماران به صورت تصادفی از فشار خون خود با خبر می‌شوند. درصد زیادی از بیماران مبتلا به فشار خون، بیماری خود را کنترل نمی‌کنند.

فشار خون بالا

پرفشاری خون در یکی از دو گروه پرفشاری اولیه یا پرفشاری ثانویه قرار می‌گیرد. حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از موارد از نوع پرفشاری اولیه هستند و این بدان معناست که هیچ دلیل پزشکی مشخصی برای آن وجود ندارد. ۵ تا ۱۰ درصد دیگر از نوع پرفشاری ثانویه هستند که شرایط تأثیر گذار بر کلیه‌ها، شریان‌ها، قلب یا دستگاه غده درون‌ریز باعث ایجاد آن می‌شوند.

در برخی موارد بالا رفتن فشارخون باعث خون‌ریزی مغزی می‌شود. پرفشاری خون عامل خطر عمده در سکته مغزی، سکته قلبی (حملات قلبی)، نارسایی قلب، آنوریسم‌های شریانی (به عنوان مثال، آنوریسم آئورت)، بیماری شریان‌های پیرامونی و دلیل بیماری‌های مزمن کلیه است. حتی افزایش خفیف فشارخون شریانی نیز با کاهش امید به زندگی مرتبط است. تغییر رژیم غذایی و روش زندگی می‌تواند در کنترل فشار خون مؤثر بوده و خطر عوارض ناشی از آن را بر سلامتی کاهش دهد. با این حال، درمان دارویی غالباً برای افرادی که تغییر روش زندگی در آنها بی تأثیر بوده یا کافی نبوده است، ضروری می‌باشد.

نتایج یک تحقیق بین‌المللی با همکاری گروهی از محققان و دانشمندان ایرانی دربارهٔ تأثیر تغذیه در مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-متابولیک (بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت و سکته‌های مغزی) در ۲۰ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا نشان می‌دهد که فشارخون مهمترین عامل مرگ در اثر این بیماری‌ها در تمام این کشورها است. در تمام این کشورها، بیماری‌های قلبی-متابولیک عامل ،۴۳ درصد از مرگ‌های زودرس (زیر هفتاد سال) بوده است. در ایران نیز فشار خون بالا (بالای ۱۱۵) مهمترین عامل خطرساز و باعث مرگ دو هزار و ۳۵ نفر در ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است.

کاهش فشار خون در طب سنتی

اگرچه با پیشرفت علم امروزه می‌توان تقریبا هر بیماری را درمان کرد اما هنوز هم طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی جایگاه خاص خود را دارند. کاهش و درمان فشار خون هم از این قاعده مستثنی نیست و می‌توان با استفاده از مصرف خوراکی‌هایی مثل سیر، سرکه و زیره تا حد زیادی به کنترل فشار خون کمک کرد. در هر صورت توجه داشته باشید که درمان خانگی این بیماری، درمان مکمل محسوب شده و مراجعه به پزشک ضروری است. در لینک زیر به معرفی دیگر خوراکی‌ها و گیاهان دارویی مفید در این زمینه پرداخته‌ایم.

 

معرفی بهترین قرص های فشار خون

 

 

۱ – قرص کارودیلول

فشار خون بالا

قرص کارودیلول (Carvedilol) از داروهای کاهنده فشار خون است که برای کنترل فشارخون تجویز می‌شود. کاهش شدید ضربان قلب، سردرد و تنگی نفس برخی از عوارض مصرف قرص کارودیلول به عنوان قرص فشار خون می‌باشد. این دارو همچنین با اثراتی که بر روی گشاد کردن عروق و کاهش ضربان قلب دارد می‌تواند به عنوان داروی کمکی اثـر مفیدی در درمان نارسایی قلب داشته باشد. میزان دقیق مصرف این دارو برای هر فرد متفاوت بوده و حتما باید توسط پزشک تعیین گردد.

عوارض قرص کارودیلول شامل آلرژی، کاهش شدید ضربان قلبی، ضعف و خستگی، سردرد و سرگیجه، تنگی نفس، افزایش آنزیم‌های کبدی، افزایش وزن و اسهال، تهوع، عفونت دستگاه تنفسی، ناتوانی جنسی، گرگرفتگی، سنکوب، بیهوشی و اختلالات خواب می‌باشد.

 

۲ – قرص پرازوسین

فشار خون بالا

قرص پرازوسین (Prazocin) در درمان زیادی فشار خون مصرف می‌شود. علاوه بر این از این دارو جهت درمان نارسایی قلبی و بزرگی خوشخیم پروستات هم استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که در اوایل درمان با این دارو فشار خون ممکن است به صورت ناگهانی افت کند. در صورت بروز علائم کاهش فشار خون، حتماً به صورت نشسته یا درازکش، تغییر وضعیت دهید.

عوارض قرص پرازوسین شامل افت فشار خون وضعیتی (بخصوص هنگام برخاستن از حالت‌خوابیده یا نشسته)، تند و نامنظم شدن ضربان قلب، مشکلات جنسی، تورم اندام‌ها به خصوص پا، حساسیت، خواب‌آلودگی، اضافه وزن غیرمنتظره، یبوست، سرگیجه یا منگی، درد در قفسه سینه و تنگی نفس می‌باشد.

۳ – قرص رزرپین

فشار خون بالا

قرص رزرپین (Reserpine) از داروهای کاهنده فشار خون است که به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود. آریتمی، مدفوع تیره رنگ و استفراغ خونی برخی از عوارض جانبی مصرف قرص رزرپین هستند. توجه داشته باشید که این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی‌كند بلكه آن را كنترل می‌نماید. از این رو مصرف آن ممكن است تا آخر عمر ضروری باشد.

عوارض قرص رزرپین شامل آریتمی (ریتم غیرطبیعی قلب)، مدفوع تیره رنگ، استفراغ خونی، کرامپ معده یا درد، برادی‌کاردی، درد سینه، خواب‌آلودگی، سردرد، کاهش میل جنسی، ضعف، افسردگی، عدم توانایی در تمرکز، عصبانیت یا اضطراب، تنگی نفس، کابوس‌ یا بی‌خوابی سحرگاهی، بی‌اشتهایی، اسهال و خشکی دهان می‌باشد.

 

۴ – قرص وراپامیل

فشار خون بالا

قرص وراپامیل (Verapamil) برای كنترل پرفشاری خون، درد قلبی قفسه سینه، بی‌نظمی ضربان قلب و نیز جلوگیری از سردرد میگرنی تجویز می‌شود. این دارو با کاهش فشار خـون می‌تواند از بسیاری عوارض قلبی عروقی نظیر سکته قلبی، مغزی و همچنین نارسایی کلیه بکاهد. توجه داشته باشید که این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید. از این رو مصرف این دارو ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.

عوارض قرص وراپامیل شامل سردرد، سرگیجه، خستگی ، ضعف، گرگرفتگی و احساس گرما، تهوع، یبوست، سرفه یا خس خس سینه، ورم مچ یا قسمت تحتانی پا، کاهش ضربان قلب و اسهال می‌باشد.

۵ – قرص کلونیدین

فشار خون بالا

قرص کلونیدین (Clonidine) برای‌ کنترل‌ فشار خـون‌ و همچنین در مواردی مثل پیشگیری‌ از حملات‌ میگرن‌ تجویز می شود. خشکی دهان و خواب‌آلودگی از عوارض آن است. این دارو همچنین در درمان‌ قاعدگی‌ دردناک‌ و گرگرفتگی‌ ناشی‌ از یائسگی‌ و برای‌ رفع‌ سریع‌ عوارض‌ ناشی‌ از سندرم‌ قطع‌ مصرف‌ مواد مخدر شبه‌ تریاک‌ مصرف‌ می‌شود.

عوارض قرص کلونیدین شامل خواب‌آلودگی، خشکی دهان، تسکین، افسردگی، احتباس مایعات، برادی کاردی، پدیده رینود، سردرد، سرگیجه، احساس سرخوشی، بی‌قراری شبانه، یبوست و به ندرت کاهش توانایی جنسی می‌باشد.

۶ – قرص آملودیپین

فشار خون بالا

قرص آملودیپین (Amlodipine) به عنوان قرص فشار خون و بمنظور پایین‌ آوردن‌ فشار در افراد با مشکل فشار خون بالا تجویز می‌شود. سردرد و سرگیجه از عوارض قرص آملودیپین است. توجه داشته باشید که این دارو به‌ مهار بیماری‌ کمک‌ می‌کند نه‌ آنکه‌ آن‌ را درمان‌ کند. این‌ بدان‌ معنا است‌ که‌ حتی‌ اگر احساس‌ بهبودی‌ دارید ممکن‌ است‌ لازم‌ باشد آملودیپین‌ را سال‌ها یا تا پایان‌ زندگی‌ مصرف‌ کنید. آملودیپین‌ معمولاً روزی‌ یک‌بار مصرف‌ می‌شود و راحت‌تر است‌ که‌ صبح‌ها پیش‌ از صبحانه‌ مصرف‌ شود تا فراموش‌ نشود.

عوارض قرص آملودیپین شامل سردرد، سرگیجه، بی‌ خوابی، برافروختگی، تپش قلب، درد قفسه سینه، تهوع، درد شکم، یبوست و تب می‌باشد.

۷ – قرص آتنولول

فشار خون بالا

قرص آتنولول (Atenolol) نوعی قرص فشار خون است که به منظور کنترل فشار تجویز می‌شود. تنگی نفس و خستگی از عوارض مصرف قرص اتنولول است.علاوه بر کاهش فشار خـون این دارو به منظور تسکین‌ درد قلبی، پیشگیری‌ از سردردهای‌ میگرنی و درمان‌ بی‌نظمی‌ ضربان‌ قلب‌ تجویز می‌شود. آتنولول به شکل قرص‌های ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرمی موجود می‌باشد.

عوارض قرص آتنولول شامل افت شدید فشار خـون، کاهش نبض، سرد شدن انتهاهای بدن، بی‌خوابی، خستگی، گیجی، تهوع، گلودرد، خشکی چشم، ناتوانی جنسی، تنگی نفس و خس‌خس سینه می‌باشد.

این مطلب تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شود و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

منابع : ویکی پدیا – ستاره

نظرات