روش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز

0

روش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز

سبزه عید : پهن کردن “سفره‌ هفت ‌سین‌” یکی از آداب‌ و رسوم زیبا و کهن ما ایرانیان‌ است و انجام این کار انقدر در باروهایمان ریشه دوانده که اکثر افراد تصور می‌کنند اگر یک سفره هفت سین هرچند ساده نداشته باشند، سال نو نخواهد شد!

انداختن سبزه عید هفت سین یکی از رسومات ویژه نوروز است و برای تهیه آن باید از چند روز قبل از تحویل سال دست به کار شد. برای کاشت سبزه عید  می‌توان از انواع بذرها و دانه‌های خوراکی استفاده کرد اما مدت زمان خیساندن این بذر و دانه‌ها و همچنین مدت زمان لازم برای جوانه‌زدن آن‌ها متفاوت است.

براي کاشت سبزه عید از انواع مختلف بذر، مانند گندم، عدس، قره ماش، شاهي و تره‌تيزک مي‌توان استفاده کرد.

سبزه عید

روش سبز کردن سبزه عید

برای یک بشقاب از انواع سبزه، حدود پنجاه تا صد گرم بذر دلخواه کافی است.
بذرها را باید در آب خیس کنید.
بعد از یک شبانه‏ روز که کاملا خیس خوردند، آنها را لای یک پارچه مرطوب پیچیده و در بشقاب قرار دهید.
نباید بشقابی که این پارچه در آن قرار دارد از آب پر شود فقط باید مرتب پارچه را خیس کنید تا رطوبت کافی به بذرها برسد.
در این مدت هر روز مقداری آب روی پارچه بریزید و بذرها را به وسیله پارچه از نور محافظت کنید.
اگر پاشیدنِ آب را فراموش کنید بذرها دچار مشکل شده و سبز نمی‏‌شوند.
با وجود رطوبت کافی و تاریکی مطلق، بذرها به تدریج جوانه می‏‌زنند.
وقتی بذرها جوانه زدند آنها را در یک بشقاب گود ریخته و با دست پهن ‏کنید به طوری که روی هم انباشه نشوند؛ اما باز هم برای مدت یک شبانه‏ روز پارچه‏‌ای روی بشقاب بکشید، مقدار کمی آب در بشقاب بریزید و پارچه را خیس نگه ‏دارید.
روز بعد پارچه را برداشته و بشقاب را در محل پر نور و آفتابی قرار دهید.
به تدریج سبزه‌ها سبز شده و رشد می‏‌کنند. در این مدت مرتب به آن‌ها آب ‏دهید.
هر بار در موقع آبیاری آب اضافه را که در زیر بشقاب جمع شده خالی کنید و آب تازه به آن بدهید.
سعی کنید در کف بشقاب آب زیاد جمع نشود زیرا موجب پوسیدگی سبزه‏‌ها می‏‌شود.
در مقابل نور آفتاب سبزه‏‌ها به سرعت رشد می‏کنند.

سبزه عید

نکته: اگر بخواهید تا سیزدهم نوروز یا سیزده بدر سبزه عید را نگه دارید؛ بهتر است اجازه ندهید که سبزه‏‌ها با سرعت زیاد رشد کنند. برای اینکه سبزه به تدریج رشد کند می‌‏توان آن را در محل خنک قرار داد. سرما از رشد سریع سبزه جلوگیری می‏‌کند.

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز

سبزه عید

روش سبز کردن گندم

۱- ۱۲ روز مانده به عيد، يک ليوان گندم درون کاسه‌اي ريخته و به اندازه ۲ تا ۳ بند انگشت روي آن آب مي‌ريزيم و تا ۲ روز صبر مي‌کنيم و طي اين مدت ۲ بار آب آن را عوض مي‌کنيم.

۲- وقتي گندم‌ها شروع به جوانه زدن کردند، آب کاسه را خالي کرده و گندم‌ها را درون يک دستمال نخي مي‌ريزيم.

۳- سعي کنيد دستمال هميشه مرطوب بماند.

۴- وقتي گندم‌ها شروع به ريشه زدن کردند آن‌ها را به آرامي از درون دستمال خارج مي‌کنيم.

۵- در ته ظرف مورد نظر، لايه‌اي از پنبه را پخش کرده و گندم ريشه زده را درون آن ريخته و پخش مي‌کنيم.

۶- روي گندم‌ها را پارچه‌اي نخي انداخته و هر روز روي آن‌ها کمي آب اسپري مي‌کنيم تا ساقه پيدا کند.

۷- وقتي ساقه نقره‌اي رنگ شد پارچه را از روي آن برداشته وظرف را در زير نور و جاي خنک قرار داده، هر روز مقدار کمي آب در حدي که مرطوب بماند روي آن‌ها اسپري مي‌کنيم.

سبزه عید

روش سبزه کردن خاکشیر

۱- ابتدا خاکشیر ۱ استکان بذر ۵ استکان اب لازم دارد را به مدت ۵ الی ۶ ساعت در آب بگذارید تا لعاب دهد.

۲- در مرحله بعد سطح اتکا خود را با یک لایه نازک پنبه بپوشانید و یک لایه تنظیف روی آن بکشید.

سطح اتکا می تواند یک تخم مرغ پلاستکی یا یک ماکت کروی یا یک عروسک یا هر چی که به نظرتون بشه به عنوان سطح اتکا استفاده کرد.

اگر از تخم مرغ یا ماکت کروی استفاده می کنید، یک سیم برای پایه به آن وصل کنید.

۳- یک لایه نازک خاکشیر روی سطح آماده شده بریزید.

۴- به مدت ۲ الی ۳ روز یک نایلون که در آن چند حفره ایجاد کرده اید روی کار بکشید مواظب باشید با سبزه در تماس نباشند و سبزه را با آب پاش، آبیاری کنید.

۵- بعد از اینکه سبزه ها جوانه زدند، نایلون را بردارید و هر روز به سبزه خود آب دهید.

سبزه عید

روش سبز کردن ماش

۱- ابتدا ۱ لیوان ماش را درون کاسه‌ای بریزید و به اندازه ۲ بند انگشت آب روی آن‌ بریزید ، پس از ۳-۴ روز ماش‌ها سفید میشوند و باید ماش ها را داخل پارچه نخی بریزید.

۲- پس از ۲-۳ روز که ماش‌ها جوانه زدند آن‌ها را درون ظرفی که از قبل ته آن لایه‌ای از پنبه گذاشته‌اید بریزید و پخش کنید سپس روی ماش ها را با پارچه ای خیس بپوشانید ؛

۳- پس از ۲ روز دستمال را از روی ماش‌ها بردارید و تا حدی که مرطوب بمانند روی آن‌ها آب اسپری کنید و در جایی نزدیک نور افتاب قرار دهید تا کم کم رشد کنند.

سبزه عید
نکته: بسته به نوع ماش زمان سبز شدن هم متفاوت میباشد ، با توجه به نکات گفته شده زمان را خودتان تخمین بزنید ، در تهیه سبزه عید استفاده از ظروف سفالی و چینی نتیجه بهتری از ظروف پلاستیکی خواهد داد ، هرچه ضخامت پنبه کمتر باشد عمر سبزه بیشتر میشود ، آبی که در طی مراحل کشت سبزه عید استفاده میکنید آب ولرم باشد.

روش سبز کردن شاهی

برای تهیه این سبزه شما به بذر شاهی نیاز دارید. این بذر لعاب بسیار خوبی از خودش پس میده که باعث چسبندگی زیادش به سطوح مختلف میشه.

گام اول شما برای تهیه سبزه شاهی، خیسوندن بذر شاهی در ظرفی با اندازه مناسب هست. به این دلیل که بذر با قرار گرفتن در آب سه یا چهار برابر سایز خودش لعاب پس خواهد داد. بذر رو در آب بخیسونید و بهش سه الی چهار ساعت زمان بدید تا به حد کافی لعابدار بشه.
توی این چهار ساعت شما وقت دارید تا لوازم مورد نیازتونو آماده کنید.

ظرف مورد نظرتون رو با آب کاملا خیس کنید . دلیل این کار قدم بعدی شما یعنی چسبوندن پنبه به ظرف مورد نظر هست. به این دلیل که ظرفتون اگه خشک باشه پنبه رو به خودش نمیگیره.

سبزه عید

روش سبز کردن خرما

دانه خرما رو داخل يک دستمال نمدار بپيچيد و داخل پلاستيک زيپلاک بزاريد تا ريشه بده حدود ۲ هفته و نيم طول ميکشه تا ريشه بده بعد داخل گلدونتون که توش رو با خاک باغچه پر کرديد بکاريد ( ترجيحا خاک سبک باشه) و روش يک لايه خاک بريزيد تا زمان سبز شدن بذرها ،بستر کاشت هميشه مرطوب باشه واب را روي ان اسپره کنيد.پس از سبز شدن فاصله آبياري بتدريج افزايش دهيد وتا خاک خشک نشده آب ندهيد. بايد گياهتان را درمکاني با آفتاب ملايم ويا فيلتر شده مانند آفتاب پشت پرده توري قرار دهيد ويا گياه را به مکاني روشنتر با نورغير مستقيم منتقل نماييد.

سبزه عید

روش کاشت سبزه ذرت

برای کاشت سبزه ذرت باید حدود بیست روز قبل از عید دست به کار شوید.
برای چهار رو،ز ذرت را خیس کرده و هر روز آب آن را عوض کنید ولی جای ظرف را عوض نکنید تا جوانه بزند.
سپس ذرت‌ها را داخل دستمالی نخی ریخته و مرتب با آب اسپری کنید.
روی ذرت‌ها را با دستمال بپوشانید تا مرطوب بماند و ذرت‌ها جوانه بزنند.
وقتی ذرت‌ها سبز شدند، یک سبد را داخل تنگ گذاشته و ذرت‌ها را داخل سبد بریزید.
تنگ را پر از آب کرده به صورتیکه ذرت‌ها داخل آب باشند.
بعداز ده روز دانه‌ها ریشه داده و سبز می‌شود. می‌توانید داخل تنگ ماهی انداخته و برای عید یک سبزه ذرت زیبا با تنگ ماهی داشته باشید.

سبزه عید

روش کاشت سبزه پرتقال

۱- سعی کنید که یک پرتقال هسته‌دار را برای این کار انتخاب کنید. بعضی از پرتقال‌ها از جمله پرتقال ناول هسته‌های کمی دارند. توجه داشته باشید که از هسته‌های لکه‌دار استفاده نکنید و اجازه ندهید که هسته‌ها در طول فرآیند خشک شوند.

۲- با انگشتانتان کاملا هسته‌ها را زیر آب بشوئید. سعی کنید که هیچ پالپی در میان هسته‌ها باقی نماند و مراقب باشید که هسته‌ها آسیب نبینند.

۳- خیساندن هسته‌ها در لیوان آب به مدت یک شب. نیازی نیست که روی لیوان را بپوشانید.
توجه کنید که باید هسته ها را در آب ولرم بگذارید.

۴- قراردادن هسته‌ها در یک حوله کاغذی مرطوب. هسته‌ها می‌بایست کاملا به واسطه حوله مرطوب محصور شوند.
برای درست کردن سبزه عید با هسته پرتقال و لیمو شما باید همواره سعی کنید که هسته‌ها را مرطوب نگه دارید. در صورتی که هسته‌ها خشک شوند دیگر جوانه نخواهند زد.

سبزه عید

۵- قرار دادن هسته‌ها درون یک پاکت پلاستیکی. کیسه پلاستیکی باعث می‌شود که رطوبت هسته‌ها حفظ شود. البته اجازه تبادل هوا را هم بدهید. با این کار شما اساساً یک گلخانه کوچک را برای هسته‌های خود به وجود آورده‌اید و این هم یکی دیگر از مراحل درست کردن سبزه عید با هسته پرتقال و لیمو است.

۶- هسته‌های پرتقال یا لیمو در دمایی معادل ۷۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت ( ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد) جوانه می‌زنند.
لبه‌ی پنجره‌ای که آفتاب به خوبی از آن به داخل می‌تابد می‌تواند مکان ایده آلی برای نگهداری از هسته‌ها باشد. البته اگر به گلخانه دسترسی دارید؛ گلخانه نیز مکان بسیار خوبی است.

۷- بطور منظم هسته‌ها را بررسی کنید و اگر رطوبتشان را از دست داده بودند آن‌ها را دوباره مرطوب کنید. برای درست کردن سبزه عید نوروز لازم است که هسته‌ها همیشه مرطوب و گرم بمانند.

۸- هسته‌های پرتقال و یا لیمو برای جوانه زدن به دو هفته زمان نیاز دارند.

۹- حال هسته‌ها را به داخل ظرف مورد نظرتان انتقال دهید و روزی یکبار آن ها را مرطوب کنید تا از خشک و پلاسیده شدن آن‌ها جلوگیری بعمل آید.

سبزه عید

طرز کاشت سبزه با خاک ژله ای

۱- یک بسته خاک ژله ای را در ظرفی ریخته و یک لیوان آب به آن افزوده پس از ۱۲ ساعت خاک ژله ای خیس خورده و متورم می شود.

۲- دانه ها را بخیسانید سپس آن ها را داخل آبکش ریخته و آن را داخل ظرف اصلی که می خواهید سبزه رد آن سبز شود بریزید.

۳- اگر می خواهید از بذر ظریف استفاده کنید جام یا ظرف مورد نظر را پر از خاک ژله ای کنید فقط ۲ سانت از لبه ظرف خالی باشد.

۴- سپس مقداری خاک ژله ای برداشته و خوب له کنید و به ضخامت نیم سانتی متر روی سطح جام بریزید و با دست مرتب کنید.

۵- سپس بذر را بدون خیس کردن فقط یک لایه روی خاک ژله ای له شده بپاشید. یک نایلون روی آن بکشید و تا وقتی نایلون روی آن است نیازی به آب دادن نیست.

۶- سبزه را در محل پرنور به دور از آفتاب مستقیم قرار داده و بعد از دو روز که جوانه ها نمایان شد نایلون را برداشته و هر دو یا سه روز یکبار آن را سیراب کنید.

۷- بر روی خاک های ژله ای از بذر شبدر و منداب استفاده نکنید.

سبزه عید

روش درست کردن سبزه دورنگ برای نوروز

مواد لازم: منداب ۳ قاشق _ خرفه ۱ قاشق _ خاکشیر ۲ _ قاشق _ یونالیت _ تور

یونالیت را به شکل مورد نظر تهیه می کنیم ،سطح یونالیت را با فویل ضخیم می پوشانیم ،روی آنرا با یک لایه پنبه یا اسفنج نازک می پوشانیم. سپس پارچه ی تور را روی آن می اندازیم و از پشت یونالیت با سنجاق یا سوزن ان تور را محکم می کنیم. مواد را خیس می کنیم و بعد از ۴ ساعت خرفه و خاکشیر را مخلوط می کنیم و روی قالب می ریزیم ،منداب را هم به صورتی که با خرفه و خاکشیر مخلوط نشود روی قالب می ریزیم گیاه منداب به رنگ قرمز و خرفه و خاکشیر سبزرنگ می شود . با آب پاش کاملا آنرا آب می دهیم بعد آنرا با نایلکس به صورت کله قندی (مثل خنچه های عقد) می پوشانیم و قسمت بالای نایلکس را چند سوراخ ایجاد می کنیم تا کمی هوا بخورد . بعد از ۴۸ ساعت نایلکس را برمی داریم و از آن به بعد دوبار در روز (صبح و عصر ) آنرا آب می دهیم.

سبزه عید

روش درست کردن سبزه عروسکی

وسایل‌ لازم برای سبزه عید عروسکی : عروسك/‌ جوراب‌ زنانهِ رنگ‌ بدن/‌ تخم‌ شاهی‌

طرز تهیه: تخم‌‌شاهی‌ها را خیس‌ كنید و بگذارید یك‌ شب‌ تا صبح‌ بماند تا حالت‌ ژله‌‌ای‌ و چسبنده‌ پیدا كند. روی‌ بدن‌ عروسك‌، از زیر گردن‌ تا مچ‌ دست‌ ها و نیز روی‌ پاها را جوراب‌ بكشید. سپس‌ تخم‌‌شاهی‌ها را با دست‌ بآرامی‌ روی‌ جوراب‌ بمالید. این‌ كار را بدقت‌ و به‌ گونه‌ای‌ انجام‌ دهید كه‌ جوراب‌ اصلاً معلوم‌ نباشد.
هر روز با آبفشان‌ به‌ آن‌ آب‌ بپاشید تا همواره‌ مرطوب‌ بماند.

سبزه عید

روش درست کردن سبزه با اسفناج

مواد لازم : جوراب نازک زنانه _ اسفنج قالبی _  چسب حرارتی _ چوب برای تنه ب قطر یک سانت ونیم _ گلدان سفالی _ تخم شاهی _ گچ

طرز ساخت :

ابتدا اسفنج را به شکل دلخواه برش زده،(کروی یا تخم مرغی)

اگر اسفنج قالبی شما از اندازه کره شما کوچکتر بود با چسباندن تکه های دیگر اسفنج مکعب را بزرگتر کرده و برش بزنید.

توجه داشته باشید برای متصل کردن اسفنج ها چسب حرارتی را در مرکز اتصال بزنید.

پس از آماده شدن اسفنج، چوب یا همان تنه را درون آن فرو کرده و با چسب محکم کنید.

و با جوراب نازک تمام سطح کره را پوشانده و در انتها با سوزن ته گرد یا چسب حرارتی بچسبانید.

چند ساعتی کره را درون آب قرار داده تا مرطوب شود، اکنون تمام تخم شاهی ها را که از قبل خیسانده اید و حالت چسبنده دارد را روی سطح جوراب بمالید.

تنه درخت را درون گلدان قرار داده و با مخلوط آب و گچ پر کنید و هر روز با آبفشان به سبزه تان آب دهید.

سبزه عید

سبزه عید

نظرات