راههای افزایش رشد مو

0

راههای افزایش رشد مو

بسیاری از مردم برای افزایش رشد مو هایشان عجله دارند چون یا در آستانه ازدواج كردن هستند، یا قصد رفتن به مجلسی رسمی را دارند، یا در انتظار ملاقات همسرشان در آینده نزدیكند، یا قسمتی از پوست سرشان دیده می شود و می خواهند جای خالی بی مو در سر هر چه زودتر پر شود. آنها خواستار توصیه ای اند كه چگونه موهای كوتاهشان در چند هفته بلند شود.

افزایش رشد مو

موهای در حدود نیم اینچ (۱٫۳ سانتی متر) در ماه رشد می کنند. هر تار مو می تواند ۲ تا چهار سال روی سر شما عمر کند. بعد از این مدت این تار مو ریزش می کند و احتمالا موی تازه جایگزین آن خواهد شد. عوامل بسیاری بر الگوی افزایش رشد مو تاثیر می گذارند. این عوامل شامل سن، وراثت، رژیم غذایی، وضعیت عمومی سلامت فرد و شرایط پوست است.

علل ریزش مو

ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در حفظ سلامتی مو ایفا می كنند. هر كمبود مواد مغذی می تواند منجر به نازك شدن مو یا حتی طاسی كامل شود.

این یك حقیقت ثابت شده است كه تیروئید كم كار می تواند در نتیجه باعث فرفری شدن و شكنندگی مو شود در حالی كه در تیروئید پركار، مو چرب و شل می شود.

داروهای افزایش رشد مو

اگر بدنتان در سلامت خوبی باشد، دوره رشد ژنتیكی مو می تواند افزایش یابد. در این میان خوردن تركیب مناسب اسیدهای آمینه، ویتامینهای B، همین طور B6، بیوتین، اینوزیتول و اسید فولیك در برنامه مواد مكملی مهم است. كشف شده برخی مواد معدنی شامل منیزیم، سولفور، سیلیكا و روی در حفظ سلامتی مو مهم اند.

افزایش رشد مو

همچنین بتاكاروتن برای افزایش رشد مو بسیار مهم است. به خاطر اینكه به ویتامین A كه به عنوان یك نیاز بدن است تبدیل می شود، به ادامه رشد نرمال مو، رشد استخوان، حفظ پوشش رشته های عصبی، همچنین به سلامتی پوست، مو و ناخن كمك می كند. بتاكاروتن در سبزیجات و میوه های زرد و سبز یافت می شود.

پروتئین مهم است.چون مو از پروتئین است، غذایی كه پروتئین كمی دارد ممكن است باعث نازك شدن مو یا تأخیر در رشد مو شود. این حرف درست است كه اگر غذای با پروتئین كافی بخورید در اغلب موارد پیامد آن بهبود رشد مو است.

مواد غذایی برای افزایش رشد مو

بعضی كارشناسان تغذیه پیشنهاد می كنند بكارگیری رژیم غذایی جگر گاو، مخمر آبجو، گندم و روزانه ۲ قاشق سوپخوری از لسیتین دانه دانه شده، باعث افزایش رشد مو، استحكام و زیبایی مو می شود.

منابع غذایی خوب دیگر برای پروتئین شامل ماهی، تخم مرغ، انواع لوبیا و ماست است.

پروتئین سبوس دار هم به تحریك رشد مو كمك می كند. یك مطالعه از نتایج سبوس در مو بیان می كند كه سبوس به تنهایی باعث تقویت مو نمی شود اما سبب رشد آن می شود.

مو بیشتر از کراتین ساخته شده که پروتئین است. بنابراین به منظور رشد مو بهتر است پروتئین بیشتری بخورید. گوشت، ماهی، تخم مرغ، خشکبار، سویا و لوبیا را در وعده های غذایی خود بگنجانید تا به اندازه کافی پروتئین به بدن برسد.

افزایش رشد مو

کمبود ریبوفلاوین و بیوتین می تواند منجر به ریزش مو شود. بنابراین غذاهای حاوی ویتامین B نظیر موز، سیب زمینی، جودوسر و اسفناج موها را هنگام بلند شدن سالم نگاه می دارد.

اسفناج، کشمش و حبوبات زیاد مصرف کنید. اینها شرشار از آهن هستند و به گردش خون در پوست سر شما کمک می کنند که می تواند رشد مو های شما را سریعتر کند.

معجونی سالم برای سلامت موها

مواد لازم

یک فنجان ماست بدون چربی

۲ فنجان شیر بدون چربی

یک موز کوچک

یک قاشق غذا خوری آرد گندم سبوس دار

یک انبه متوسط یا کوچک

یک قاشق غذا خوری وانیل

یک قاشق غذا خوری ملاس

همه اینها را در مخلوط کن بریزید و بگذارید به مدت ۳ دقیقه به آرامی با هم مخلوط شوند.

معجون را کم کم میل نمایید سعی نکنید همه را در یک وعده میل نمایید.

انبه دارای ویتامین A است، که شوره سر را از بین می برد و موها را براق می کند. موز، ماست و ملاس به مو کمک می کند تا رنگ خود را حفظ کند و تعادل PH را حفظ می کند. آرد گندم سبوس دار به رشد مو کمک می کند بنابراین مو های شما سریعتر رشد می کند و کلسیمی که در شیر وجود دارد مو ها را قوی می کند!

راههای افزایش رشد مو

۱- کاهش استرس

اگر تحت استرس شدیدی هستید پزشك می تواند در كاهش استرس كمك كند، می دانید كه عبادت یا استراحت راهی برای تقلیل هر نوع استرس مهم در زندگیتان است. مویتان عاشق زندگی بی استرس برای شماست.

۲- استراحت کافی

بخش دیگری از كمك به مو، استراحت و خواب است. دریافته اند كه باعث رشد سریعتر می شود، مو نیاز به مقدار كافی خواب ( ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز ) دارد.

افزایش رشد مو

۳- موها را ببافید نه اینکه بسوزانید!

از دم اسبی کردن محکم در بالای سر، فر کردن زیاد یا سشوار کشیدن اجتناب کنید. گرما بیشترین آسیب را در طول زمان به موها وارد کرده و می تواند رشد مو را کم کند. در صورت امکان بگذارید موها به صورت طبیعی خشک شوند و یا آنکه خنک ترین درجه سشوار را انتخاب کنید. بهتر است در عین حال که مراقب بلند شدن موهای خود هستید به رنگ موی طبیعی خودتان پایبند باشید.

۴- نوک موها را قیچی کنید

شاید در وهله اول به نظر برسد که موهایی که می خواهید بلند شود را کوتاه می کنید ولی کوتاه کردن مرتب نوک موها از موخوره و آسیب موها جلوگیری می کند. بهتر است به آرایشگر خود نیز گوشزد کنید که در نظر دارید موهایتان را بلند کنید تا او با آزادی تمام قیچی را به کار نبرد!

افزایش رشد مو

۵- از روبالشتی ابریشمی استفاده کنید

نه تنها احساس یک شاهزاده خانم به شما دست می دهد بلکه روبالشتی های ابریشمی برای مو خوب است. پرشین وی نوشت ابریشم منجر به اصطکاک نمی شود در صورتی که پارچه های کتان این مشکل را دارند. فیبرها به ساقه های مو برخورد کرده و همچنان که در خواب تکان می خورید موجب شکستگی و مو خوره می شود.

۶- از شستشوی مداوم موها بپرهیزید

شستشوی هر روز مو روغن های طبیعی لازم برای رشد مو را از بین می برد بنابراین بهتر است از شستشوی زیاد آنها دست بردارید تا موهای سالمی داشته باشید.

افزایش رشد مو

۷- برس کردن مو

هر روز به مدت ۱ یا ۲ دقیقه ، هر روز صبح و هر شب برای تحریک گردش خون در پوست سر به شما کمک میکند . اطمینان حاصل کنید که ماساژ سر به آرامی صورت گیرد فشار بیشتر وسریع تر باعث رشد بیشتر نمی شود بلکه به موها آسیب می زند هرگز موها را زمانی که خیس هستند شانه نکشید زیرا به ریشه مو آسیب می رسد وباعث شکنندگی موها می شود .

۸- پوست سر را ماساژ دهید

ماساژ روزانه پوست سر جریان خون را تحریک کرده و سلول های مرده پوست در ریشه ها را پاک می کند و به موهای جدیدتر اجازه رشد می دهد. با نوک انگشتان دست با کمی فشار ماساژ دهید (البته مراقب باشید آنقدر شدید نباشد که خراش ایجاد کند وگرنه جز ساقه موهای شکسته نتیجه ای در بر نخواهد داشت!)

افزایش رشد مو

۹- هربار در انتهای حمام موها را با آب سرد آب بکشید

این کار واقعا به رشد سریع مو، سالم و درخشان نگه‌داشتن موها کمک می‌کند. آب سرد لایه‌ی سطحی ساقه‌ی مو را صیقلی می‌کند و با این کار مانع از دست دادن رطوبت و آسیب رسیدن به مو می‌شود. کافی است برای چند ثانیه موها را در تماس با آب سرد قرار بدهید، گرچه کار ناچیزی به‌نظر می‌رسد، این یک قدم اضافی در حمام در طولانی‌مدت می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

۱۰- شامپو را درست مصرف کنید

بسیاری از ما از شامپو برای شستن موها کمک می‌گیریم و گمان می‌کنیم که شستن آلودگی‌ها از روی مو برای سلامت آن خوب است. اما شاید ندانید که شامپو علاوه بر آلودگی‌ها می‌تواند چربی طبیعی مو را که برای نرمی و استحکام آن ضروری است از بین ببرد و مو را خشک و ضعیف کند. بهتر است که استفاده‌تان را از شامپو به حداکثر دوبار در هفته کاهش بدهید و به‌جای آن برای شستن موها از کاندیشنر (شامپوهایی که بیشتر به تقویت و لطافت مو کمک می‌کنند) استفاده کنید. زمانی که واقعا نیاز به استفاده از شامپو داشتید این کار را با ملایمت انجام بدهید: با کف شامپو تنها روی پوست سر (و نه ساقه‌ی موها) را شست‌وشو دهید؛ وقتی دارید سرتان را آب می‌کشید ساقه‌ی موها در تماس با کف شامپو شسته می‌شوند.

افزایش رشد مو

۱۱- روش وارونگی

خم شوید یا از روی تخت سرتان را آویزان کنید تا موها به شکل وارونه قرار بگیرند. در این حالت سر شما پایین تر از قلب‌تان قرار می‌گیرد و خون بیشتری به فولیکول‌های مو می‌رسد. در همین حالت جلوی سر، پشت و دو طرف پوست سرتان را با حرکات دورانی به مدت ۵ دقیقه ماساژ بدهید. این کار به جریان یافتن خون در پوست سر و رشد سریع مو کمک می‌کند.

۱۲- موهایتان را مدت زیادی مدل گوجه‌ای جمع نکنید

گوجه‌کردن موها بالای سر به ساختار موها آسیب می‌زند و در طولانی‌مدت موجب ریزش مو می‌شود. این مدل بستن مو زیبا به‌نظر می‌رسد و یکی از رایج‌ترین مدل‌های مو در سال‌های اخیر بوده است. شاید پیروی نکردن از مدهای روز کار سختی باشد اما موهایتان را به مدت‌طولانی مدل گوجه‌ای درست نکنید یا آنها را سفت جمع نکنید. این کار به ساختار موها آسیب وارد می‌کند و رشته‌های ضعیف مو شکسته می‌شود.

افزایش رشد مو

۱۳- هرگز موهایتان را در حوله‌های بزرگ نپیچید

حتی اگر طرفدار این مدل موها نباشید هنوز ممکن است موی خود را در حوله‌ی حمام بالای سر بپیچید. این کار به‌اندازه‌ی سفت بستن موها بد است و آنها را درهم‌تنیده می‌کند و موهای ضعیف در هنگام شانه خوردن می‌شکنند. اشکال پیچیدن موها در حوله‌های حمام چیست؟ این کار باعث شکستن موها می‌شود. موها لابه‌لای آن همه الیاف بافته شده گیر می‌کنند و از آنجا که زنان اکثرا حوله را خیلی سفت می‌بندند رشته‌های لطیف مو در اطراف صورت مستعد شکستن می‌شوند. به جای حوله‌های بزرگ با الیاف درشت از حوله‌های حمام کوچک‌تر و لطیف‌تر که ریزالیاف (microfiber) دارند استفاده کنید.

۱۴- گیاهان دارویی

گیاهانی مانند رزماری، نعناع گربه‌ای، گزنه، باباآدم، گیاه دم اسبی، و مریم گلی به رشد سریع مو کمک می‌کنند. رزماری، به‌خصوص، برای رشد مو فوق‌العاده است زیرا باعث تحریک فولیکول‌های مو می‌شود. رزماری علاوه بر این، طره‌ی گیسوان شما را درخشان می‌کند.

چای سبز نیز حاوی پلی فنول‌هاست و با خواص ضد التهابی خود به رشد مو کمک می‌کند. به علاوه، بسیاری از گیاهان با بهبود گردش خون رشد مو را تحریک می‌کنند.

هریک از این گیاهان را در آب داغ به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دم کنید. مایع به‌دست آمده را صاف کنید و بعد از خنک شدن در ظرفی بریزید. بعد از استفاده از شامپو و نرم‌کننده و آب‌کشی موها این دم‌کرده را به عنوان آب‌کشی نهایی به کار ببرید. علاوه بر تحریک رشد مو، این کار موها را تقویت می‌کند و آنها را نرم و حالت‌پذیر می‌کند.

همچنین می‌توانید دم‌کرده‌‌های گیاهی یا روغن‌های عصاره‌ای ضروری را در شامپوی خود مخلوط کنید.یا چای گیاهی را به‌صورت خوراکی میل کنید.

افزایش رشد مو

۱۵- شنبلیله با روغن نارگیل

این ادویه هندی محبوب آشپزخانه که برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود. منبع غنی از پروتئین است که برای رشد موها مفید است. لسیتین یافت شده در شنبلیله در تقویت و آبرسانی مو موثر است. مصرف موضعی آن درمان مفید برای شوره سر است. یک فنجان دانه شنبلیله را خیس کرده و بگذارید شب تا صبح بماند و صبح آن را بکوبید. مقداری روغن نارگیل به سر خود مالیده سپس شنبلیله را روی آن بمالید و برای یک ساعت به آن مهلت دهید . موهای خود را بشوئید. این کار را ۳ تا ۴ بار در هفته تکرار کنید.

۱۶- ماسک تخم مرغ و روغن زیتون

۱زرده تخم مرغ ، ۱ قاشق عسل، ۱ قاشق از روغن زیتون ( یا روغن کتان ) و ۱ قاشق آب میوه ( یا آب جو ) . را با هم مخلوط کنید سپس این مخوط را به ریشه موها ماساژ دهید ودر پایان در طول موها مواد را گسترش دهید .

این مواد را بایک حوله پوشانده وبه مدت ۴۰ دقیقه روی سر خود نگه دارید .

استفاده از یک کاسه اندازه سر بر روی سر (برای نگه داشتن حرارت سر )می تواند نتایج موثر وبهتری به شما بدهد. فنجان ویا کاسه را روی سر بگذارید وحوله ای روی آن بپیچید وبعد از ۴۰ دقیقه مواد را بشوئید .

افزایش رشد مو

۱۷- ماسک آب سیب زمینی با تخم مرغ

برای این ماسک شما به مقداری آب سیب زمینی نیاز دارید .بله ممکن است عجیب به نظر برسد

اما آب سیب زمینی مانند آب پیاز در افزایش درخشندگی ورشد مو موثر است .بنابراین ماسک موی

ما با استفاده از سیب زمینی : آب ۲ سیب زمینی بزرگ ، ۱ قاشق عسل و ۱ زرده تخم مرغ را باهم

مخلوط کنید واین مخلوط را روی ریشه موی خود بریزید وبه مدت نیم ساعت صبر کنید وسپس بشوئید

این ماسک موئی شگفت انگیز در رشد موهای شما است

۱۸- ماساژ پوست سر با روغن گرم

این یک ترفند بسیار آسان است، اما آثار شگفتی دارد ! فقط کمی روغن را گرم کنید

( روغن ترجیحی : روغن کتان، روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن آرگان و روغن جوجوبا )؛

هرگز روغن را جوش نیاورید ، فقط کمی کمی گرم شود، به طوری گرمای ملموسی داشته باشد

پس از آن ، پوست سر خود را با این روغن ماساژ دهید . این کار را اگر دوست ویا همسر ویا یکی از

اطرافیان انجام دهد با تسلط بیشتر خیلی بهتر و آرام بخش تر خواهد بود ماساژ را به صورت دایره ای

در اطراف ریشه های مو انجام دهید و به مدت ۲۰ دقیقه و حدود نیم ساعت بعد هم صبر کنید تا روغن

روی سر بماندسپس موها وریشه مورا خیلی تمیز بشوئید .

افزایش رشد مو

۱۹- رشد مو با روغن کرچک

یکی دیگر از راه های رشد سریع تر مو ها استفاده از روغن کرچک وماساژ آن روی پوست

سر ونگه داشتن آن تا صبح بر روی سر می باشد .این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید

از نتایج آن شگفت زده خواهید شد این روغن آثار شگفتی در رشد مو و ابرو دارد می توانید

حتی برای رشد مژه و ابرو و ضخیم شدن آن استفاده کنید .

۲۰- شستشو با سرکه

نه تنها سرکه می تواند به افزایش رشد مو کمک کند ، بلکه فوق العاده در شکل ظاهری

موها می تواند تغییر ایجاد کند و ریشه موها را قوی وسالم تر کند .

۲ قاشق سرکه به یک نسبت آب را باهم مخلوط کنید ودر آخرین محله شستشو این مخلوطرا روی موها بریزید .برای بوی سرکه بهتر است از چند قطره اسانس گیاهی مورد علاقه خود اضافه کنید.

افزایش رشد مو

۲۱- ماسک تخم مرغ با ماست

تخم‌مرغ را بشکنید و آن را داخل ظرف بریزید سپس تا صاف شدن مایع بهم بزنید. ماست را به این مایع اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا مایع خامه‌مانندی ایجاد شود. این مایع را روی موی خیس‌تان قرار بدهید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. بعد از این مدت ماسک را از روی موهایتان بشویید.

۲۲- موی خود را با آلوئه ورا تقویت کنید

آلئوورا به رشد سریع مو کمک و از ریزش آن جلوگیری می‌کند. آلئوورا همچنین با شوره‌ سر مقابله می‌کند و درخشش طبیعی موها را بازمی‌گرداند.

ژل آلئوورای تازه را با مقدار کمی آب لیموی تازه مخلوط کنید و بگذارید به مدت ۲۰ دقیقه روی سرتان بماند. سپس موهای خود را بشویید. این کار را هریک یا دو هفته تکرار کنید.

شما همچنین می‌توانید ژل آلوئه ورا را با مقدار مساوی از شیر نارگیل و روغن جوانه گندم مخلوط کنید و روی موها بمالید.

افزایش رشد مو

۲۳- ماسک تخم مرغ با روغن اسطوخودوس

یک تخم‌مرغ را هم بزنید. چهار قاشق روغن دانه‌ی انگور و چند قطره روغن اسطوخودوس را به آن اضافه کنید. مخلوط را به موها و پوست سرتان بمالید و به مدت نیم ساعت به حال خود بگذارید. نهایتا آن را با آب و شامپو مثل همیشه بشویید.

افزایش رشد مو

۲۴- انگور فرنگی هندی (Amla)

استفاده منظم از آن مستقیما موجب تقویت فولیکول مو، تحریک رشد و جلوگیری از شکنندگی و ریزش مو میشود. بدلیل داشتن ویتامین C و خواص آنتی اکسیدانی علاوه بر سلامتی مو برای بهبود رنگدانه های موجود در مو موثر است. ۲ قاشق غذاخوری از آن را با ۲ قاشق غذاخوری آب لیموترش مخلوط کرده و آن را برای مدت ۲ ساعت روی سر خود گذاشته و سپس با آب سرد بشوئید.

 

۲۵- سیر با روغن زیتون

یکی از گیاهان معروف آشپزخانه که طعم دهنده قوی است و خواص درمانی گسترده دارد سیر است. سیر یکی از سریع ترین دارو های خانگی برای افزایش رشد مو و درمان سریع ریزش مو است. هم چنین شناخته شده ترین درمان خانگی برای قارچ پوستی است. سطح بالایی از ترکیبات آلیسین در سیر یافت شده است که خاصیت ضد ریزش مو دارند. سلنیوم موجود در سیر با کمک ویتامین E به بهبود سلامت موکمک میکند. سیر موجب افزایش گردش خون در پوست سر و بازسازی رشد مو مس شود. ۷ تا ۸ حبه سیر له شده را با روغن زیتون بجوشانید و آن را روی ریشه مو بگذارید و این کار را ۳ بار در هفته تکرار کنید.

افزایش رشد مو

۲۶- دنبه گوسفند با نخود خام

هفته ای یک بار اینکار را انجام دهید: دنبه گوسفند را با مقداری نخود خام خیس خورده چرخ کنید و بر روی پوست سر قرار دهید و به ارامی ماساژ دهید. سپس با یک پلاستیک فریزر پاره شده، سرتان را بسته و بگذارید چند ساعت بماند. سپس به ارامی شستشو دهید. اینکار به افزایش رشد مو کمک بسیاری می کند.

 

۲۷- آب لیمو با روغن زیتون

آب لیمو برای انواع موها، پوست سر و مشکلات سر مفید است و درمان قوی برای موهای چرب است. بعنوان یک منبع قوی از مواد مغذی شامل ویتامینهای B12-B6-B5-B3-B2-B1-C، آنتی اکسیدان ها و فولیک اسید، یک ماده قدرتمند برای افزایش رشد مو به حساب می آید. علاوه بر این خاصیت ضد شورگی دارد و موها را صاف و براق میکند. آب لیمو باعث تحریک گردش خون در سر و در نتیجه جلوگیری از ریزش مو میشود. مخلوط ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو با ۲ قاشق چایخوری روغن نارگیل یا زیتون را به طور مساوی به مو و پوست سر بمالید و بعد از یک ساعت با شامپو ملایم بشوئید. این درمان را میتوانید یکبار در هفته تکرار کنید.

افزایش رشد مو

۲۸- پیاز

درست مانند سیر، پیاز هم یک درمان طبیعی قدرتمند برای افزایش رشد مو میباشد. اگرچه بوی قوی آن باعث میشود مردم از آن استفاده نکنند. اما اگر شما میخواهید موهای بلند و براق و زیبا داشته باشید اینکار را انجام دهید. گوگرد موجود در پیاز تشکیل بافت کلاژن را تقویت که باعث افزایش رشد مو میشود. هم چنین میتوانید از موسیر استفاده کنید.۲ تا ۳ پیاز را رنده کنید و آب آنها را جدا کنید و برای ۳۰ دقیقه روی سر خود بگذارید، سپس با شامپو ملایم بشوئید. این کار را یکبار در هفته انجام دهید.

افزایش رشد مو

مكمل های افزایش رشد مو

شیوه زندگی خود را تغییر دهید، هر روز مكمل های زیر را بخورید چون در افزایش رشد مو مؤثر است:

۱- ویتامین B كمپلكس ــ ۵۰mg ویتامین های B مهم (شامل فولیت، بیوتین و اینوزیتول)
۲- ویتامین B6 ــ ۵۰mg
۳- ویتامین C همراه بیوفلاونویدها ــ ۱تا ۲ گرم در روز
۴- ویتامین E، به میزان ۴۰۰ تا ۸۰۰ Iu

۵- بتاكاروتن ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ Iu در روز
۶- توصیه در خوردن منیزیم، سولفور، روی (زینک پلاس)
۷- سیلیكا ــ ۳۰۰mg در روز
۸- انواع گیاه گزنه ۲۵۰mg سه بار در روز
۹- روغن دانه كتان یك قرص

 

نظرات