کبد چرب چیست و راههای درمان خانگی آن چگونه است؟

0

کبد چرب یکی از بیماریهای خطرناک در بین انسانها میباشد

کبد چرب چیست؟

کبد چرب مشکلی است که با اشتباهات غذایی ایجاد می شودو عوارض شدیدی برای اعضای بدن ایجاد می کند.
وجود چربی در کبد، طبیعی می‌باشد، اما اگر این میزان از چربی بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است. کبد چرب یک بیماری درمان پذیر است ولی بعضی اوقات می‌تواند باعث اثرات و عوراض خطرناکی شود.

 

کبد چرب

انواع کبد چرب

انواع کبد چرب : بیماری کبد چرب به دو نوعِ کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی تقسیم می‌شود. علت اصلی بروز کبد چرب الکلی، مصرف بیش از اندازه‌ی الکل است درحالی‌که عواملی غیر از سوءمصرف الکل در ابتلا به کبد چرب غیرالکلی دخالت دارند.
به غیر از مصرف بیش از حد الکل، عواملی مانند کلسترول خون بالا، فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع ۲، هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع و سوء‌تغذیه می‌توانند در بروز کبد چرب مؤثر باشند.
یکی از ساده ترین و ارزانترین روش تشخیص کبد چرب روش پزشکی تصویربرداری می‌باشد که می تواند به تشخیص کبد چرب در بیماران کمک کند و در کنار آن انجام آزمایش‌ها برای آنزیم‌های کبدی در تشخیص التهاب ناشی از کبد چرب به ما کمک می‌کند و در موارد کمتر سی تی اسکن یا سایر روش تصویربرداری هم در تشخیص بیماری کبد چرب استفاده می‌شود.برای درمان کبد چرب به درمان علت زمینه ساز چه در مرحله التهاب کبد و چه غیر التهاب آن می توان اشاره کرد،«‌ اگر بیماری زمینه عامل بروز کبد چرب در فرد باشد با درمان آن به درمان کبد چرب کمک می‌کنیم.»

 

کبد چرب

علائم کبد چرب در چیست؟

خستگی
کاهش وزن و یا کاهش اشتها
ضعف
تهوع
گیجی، مشکل در تصمیم گیری و یا تمرکز
درد در مرکز و یا سمت راست قسمت بالایی شکم
بزرگ شدن کبد
سیاه شدن دور چشم ها

درمان خانگی کبد چرب

با رعایت موارد زیر، شما می‌توانید کبد چرب را کنترل و درمان کرده، این موارد شامل:
کاهش وزن با ورزشهای لاغری در صورتیکه شما اضافه وزن داشته و یا چاق هستید، میزان کالری مصرفی در روز و افزایش فعالیت بدنی، اقدام به کاهش وزن نمایید. همچنین با اتخاذ یک رژیم غذایی سالم نیز بخود کمک نمایید.

 

کبد چرب

رژیم غذایی

رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل انواع مختلفی از خوراکی‌ها می‌شود. کاهش کالری مصرفی و خوردن مواد غذایی طبیعی و حاوی فیبر بالا نقطه شروع خوبی است. مصرف خوراکی‌های حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر و پروتئین می‌تواند به احساس سیری و تامین انرژی کمک کند.

سرکه سیب

پیشنهاد ما برای درمان خانگی کبد چرب است. این ماده‌ی غذایی به کاهش تجمع چربی در کبد کمک می‌کند و در کاهش وزن مؤثر است. علاوه بر اینها سرکه‌ی سیب به عملکرد درست کبد و کاهش التهابات کبد نیز کمک می‌کند.

 

کبد چرب

سیر

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های پودر سیر، وزن بدن و چربی را در مبتلایان به بیماری کبد چرب کاهش می‌دهد.

لیموترش

لیموترش ویتامین سی بالایی دارد. این ویتامین با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود به کبد کمک می‌کند تا با تولید آنزیمی به نام گلوتاتیون، اثرات سموم را بر کبد خنثی کند. بنابراین لیموترش با خاصیت سم‌زدایی‌اش به‌عنوان یک درمان خانگی کبدچرب شناخته می‌شود و به بهبود کبد چرب کمک می‌کند.

کلم بروکلی

مصرف انواع مختلف سبزیجات برای بیماری کبدچرب مفید است اما بروکلی یکی از گیاهانی است که باید نسبت به گنجاندن آن در رژیم غذایی توجه ویژه‌ای داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف طولانی مدت بروکلی از تشکیل چربی در کبد موش‌ها جلوگیری می‌کند.

 

کبد چرب

چای سبز

چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کاتچین به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب کاهش چربی موجود در کبد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود. علاوه بر اینها چای سبز جزو بهترین خوراکی‌های چربی سوز است و به کاهش وزن کمک کند.

سویا

برخی از پروتئین‌ها به حفظ بدن در برابر بیماری کبدچرب کمک می‌کنند. سویا نیز به متعادل نگه داشتن اثرات مصرف کربوهیدرات‌های ساده بر بدن کمک کرده و سطح قند خون را کاهش می‌دهد.

شیرین بیان

می‌توانید از شیرین بیان برای درمان بیماری‌های کبد، خصوصا کبدچرب غیرالکلی استفاده کنید. براساس تحقیقات صورت‌گرفته، عصاره‌‌ی ریشه‌ی شیرین بیان در کاهش فعالیت آنزیم‌های ترانس‌آمیناز (شامل آنزیم‌های آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز) در بیماری کبدچرب غیرالکلی مؤثر است. همچنین شیرین بیان از آثار منفی فلزات سنگین و سموم بر کبد جلوگیری می‌کند.

گردو

مغز گردو سرشار از امگا ۳ است. بررسی انجام گرفته در سال ۲۰۱۵ حاکی از آن است مصرف گردو عملکرد کبد را در بیماران مبتلا به کبدچرب غیر الکلی بهبود می‌دهد.

سبزیجات خام

ترکیبات طبیعی موجود در سبزیجات، میوه‌ها و گیاهان برای درمان بیماری کبد چـرب مفیدند. بنابراین افزودن این مواد به رژیم غذایی بسیار ضروری است.

 

کبد چرب

نکته مهم

استفاده از داروهای گیاهی لاغری و خودداری از مصرف مواد غذایی فریز شده – زود پز شده – ترشیجات – رب – سس ها – نمک زیاد – چای پر رنگ – فست فودها – آب همراه غذا – دوغ همراه غذا -تنقلات شور – روغن های سرخ کردنی – لبنیات پر چرب… اینها از عاملان مهم ایجاد چرب در کبد انسان میباشند.

نظرات