مهمترین نکات و ترفندها برای تمیز کردن خانه

0

مهمترین نکات و ترفندها برای تمیز کردن خانه

هر كسي براي تميز كردن خانه راهكار خود را دارد و به روش خود خانه را تميز مي‌كند، اما شما تا چه اندازه به كاري كه مي‌كنيد، اعتماد داريد و مطمئن هستيد كه شما در اين كار به سلامت خود لطمه‌اي نمي‌زنيد و از موادي استفاده نمي‌كنيد كه آثار بدي برايتان داشته باشند.
ما ایرانیان همیشه رسم بر این داشتیم که قبل از شروع سال نو خانه تکانی کنیم. تمیز کردن خانه و در و پنجره، پاک نمودن لکه های قدیمی و جدید روی ظرف و ظروف، جزء سنت ما شده که با شروع بهار و نزدیک شدن به عید نوروز همه چیز باید حالت تازگی و تمیزی داشته باشد. اجرای این سنت برای ما ایرانیان خوش یمن است. در این مطلب بهترین روش های تمیز و براق کردن انواع وسایل منزل که از منابع مختلف جمع آوری شده را تقدیم شما عزیزان میکنیم لطفا ملاحظه فرمایید.

تمیز کردن خانه

روشها و ترفندهای تمیز کردن خانه و وسایل آن

با برنامه‌ريزي تميز كنيد. اين بدان معناست كه ابتدا زمين را تميز نكنيد و سپس به سراغ سقف و پنجره برويد، يك برنامه‌ريزي درست اين است كه شما تميز كردن خانه را از بالاترين نقطه در خانه آغاز كنيد تا به پايين‌ترين آن برسيد.

۱- تمیز کردن سینک ظرفشویی‌

– سینک‌ ظرفشویی (SINK) معمولاً از جنس‌ استیل‌ است. بهتر است‌ از مواد سفید کننده‌ قوی‌ برای‌ تمیز کردن‌ استفاده‌ نکنید، زیرا رنگ‌ استیل‌ کدر می‌ شود.
– جوش‌ شیرین‌ برای‌ تمیز کردن‌ سینک‌های‌ استیل‌ عالی‌ عمل‌ می ‌کند. این‌ ماده‌ را به‌ عنوان‌ پودر تمیز کننده‌ به‌ کار گیرید.
– برای‌ تمیز کردن‌ سینک‌های‌ آلومینیومی‌ و چینی‌ محلول‌ پودر ماشین‌ لباسشویی‌ توصیه‌ می‌ شود. بعد از آبکشی، با روزنامه‌ مچاله ‌شده‌ سینک‌ را برق‌ بیندازید.
– برای‌ از بین ‌بردن‌ لکه‌ها و رسوبات‌ آب‌ روی‌ سینک، پارچه‌ ای‌ را به‌ سرکه‌ سفید آغشته‌ کنید و روی‌ سطح‌ را با آن‌ مالش‌ دهید.
– نمک‌ ماده‌ طبیعی‌ مناسب‌ برای‌ ضدعفونی‌ کردن‌ سینک‌ است. برای‌ این‌ منظور نمک‌ خشک‌ را روی‌ سطح‌ آن‌ بپاشید و پس‌ از نیم‌ ساعت‌ بشویید.

– سینک را با جوش شیرین و یک مسواک قدیمی تمیز کنید، سپس چند تکه لیمو را در سوراخ سینک قرار دهید و کاملا با آب معمولی آن را شستشو دهید.

تمیز کردن خانه

 

۲- تميز كردن ظروف نقره با خمير دندان

برخي از مواد تميزكننده نقره حاوي مواد نفتي هستند، برخي هم از مشتقات بنزين تهيه شده‌اند. به جاي استفاده از اين مواد، پيشنهاد مي‌شود از خميردندان استفاده كنيد. خمير دندان را با انگشت يا با پارچه اي روي وسايل نقره خود بكشيد.

۳- شست و شوی و تمیز کردن چرم

هنگام استفاده از کالای چرمی خود بسیار مراقب باشید. لکه‌هایی مانند جوهر و رنگ و کلا مواد شیمیایی از روی چرم پاک نمی‌شود. لکه‌های آب و آبمیوه را به سرعت باید پاک کنید. برای پاک کردن لکه از یک اسفنج با آب ولرم استفاده کنید. در روزهای برف ترکه‌های سفیدی روی کفش‌های چرمی باقی می‌ماند، برای پاک کردن این شیارها نیز از پارچه نرم و آب گرم استفاده کنید.
صابون و شوینده‌های شیمیایی را برای شست‌و شوی چرم استفاده نکنید و سعی کنید از پاک‌کننده‌ها و براق‌کننده‌های مخصوص چرم بهره ببرید. بعضی از خشکشویی‌ها تخصص لازم برای شستن و لکه‌بری محصولات چرمی را دارند؛ اگر موفق به تمیز کردن کالای چرمی خود نشدید سراغ این خشکشویی‌ها را بگیرید و به آنها مراجعه کنید.

تمیز کردن خانه

 

۴- تمیز کردن آباژورها

تمیز كردن آباژورهای كاغذی

برای تمیز كردن این نوع آباژور، هرگز از اسفنج مرطوب یا پارچه نمدار استفاده نكنید، بلكه كافی است هر روز سطح داخلی و بیرونی آباژور را با یك پارچه نرم پاك كنید و در مواردی كه خیلی كثیف شده آن را از روی لامپ بردارید و با یك مداد پاك كن سفید و تمیز به آرامی آن را پاك كنید.

تمیز كردن آباژورهای پلاستیكی

برای تمیز كردن این نوع آباژورها می‌توان از آب نیم گرم و صابون استفاده كرد كافی است پارچه سفیدی را در این محلول خیس كنید و روی آباژور بكشید، سپس با یك پارچه خیس دیگر آنرا تمیز كرده و بلافاصله خشك كنید.

تمیزكردن آباژورهای كاغذ مخملی

این نوع آباژورها را با یك برس معمولی یا جاروبرقی پاك كنید.

تمیز کردن خانه

۵- تمیز کردن دیوارها

برای‌ تمیز کردن‌ دیوارهایی‌ که‌ رنگ‌ روغنی‌ دارند، از این‌ محلول‌ استفاده‌ کنید: یک‌ سطل‌ آب‌ گرم، یک‌ دوم‌ پیمانه‌ بوراکس‌(BORAX) ، یک ‌دوم‌ قاشق‌ مرباخوری‌ مایع‌ ظرفشویی‌ و یک‌ قاشق‌ غذاخوری‌ آمونیاک؛ حین‌ استفاده‌ از محلول‌ حتماً دستکش‌ بپوشید. (بوراکس‌ را می ‌توانید از مغازه‌های‌ مواد شیمیایی‌ – بهداشتی‌ تهیه‌ کنید.)
– مخلوط‌ یک ‌پیمانه‌ آمونیاک، یک‌چهارم‌ پیمانه‌ جوش‌ شیرین‌ و یک‌ دوم‌ پیمانه‌ سرکه‌ در یک‌ سطل‌ آب‌ داغ‌ نیز فرمول‌ دیگری‌ برای‌ تمیز کردن‌ سطح‌ دیوارهای‌ رنگ‌ روغنی‌ و یا کاشی‌ و سرامیک‌ است.
– لکه‌های‌ مداد رنگی‌ بچه‌ها روی‌ دیوار را به‌ وسیله‌ یک‌ مسواک‌ کهنه‌ و کمی‌ خمیر دندان‌ پاک‌ کنید.
– لکه‌های‌ مداد آرایشی‌ یا مداد شمعی‌ را با پنبه‌ آغشته‌ به‌ روغن‌ بچه‌ پاک‌ کنید.
– شوره‌ و سفیدک‌ روی‌ کاشی‌ و سرامیک‌ را می ‌توان‌ با مالش‌ دادن‌ یک‌ تکه‌ لیموترش‌ یا دستمال‌ آغشته‌ به‌ سرکه‌ روی‌ سطح‌ مورد نظر از بین‌ برد.
– واکس‌ اتومبیل‌ تمیز کنندهِ خوبی‌ برای‌ کاشی‌ است. آن‌ را به‌ کار گیرید و پیش‌ از خشک‌ شدن‌ با دستمال‌ نرم‌ مالش‌ دهید.
– برای‌ پاک‌ کردن‌ لکه‌ از روی‌ آجر، سطح‌ مورد نظر را با آجر مشابه‌ دیگر بسایید و یا از تکه‌ای‌ سنبادهِ نرم‌ کمک‌ بگیریدکته هایی برای تمیز کردن وسایل

تمیز کردن خانه

۶- تمیز کردن پشت تلویزیون

همان طور که می دانید وسایل برقی مانند یخچال و تلویزیون هر چه بیشتر خاک بگیرند زودتر خراب می شوند برای دوام این وسایل ، از هوای جاروبرقی استفاده کنید. هر دو هفته یکبار هوای جاروبرقی را روی سوراخهای تلویزیون بگیرید، تا خاک های داخل آن خارج شود. اگر جاروی شما هوا ندارد از همان قسمت مکش هم می توانید استفاده کنید. با این روش، جاروبرقی خاک ها را به داخل خود می کشد.تمیز کردن پرده کرکره افقی

۷- شستن پرده کرکره

برای شستن پرده كركره از این روش كمك بگیرید: ابتدا پرده ها را پایین بكشید. حالا همین طور كه پرده ها پایین است آن را ازجایگاه درآورید و روی زمین پهن كنید و با آب و پودر شوینده و برس نرم ابتدا یك طرف پرده را كاملاً برس بكشید . سپس با كمك یك نفر دیگر پرده را برگردانید وطرف دیگر را هم برس بكشید . پس از شستن دو طرف پرده، از یك سمت شروع به آبكشی نمایید و آن را لوله كنید ؛ حالا پرده ها را ایستاده كنار دیوار قرار دهید تا آب آنها برود و خشك شوند.

۸- تمیز کردن پنجره ها

براي شستشوي پنجره‌ها از شوينده‌هاي موجود در بازار بهره نگيريد. خودتان به راحتي قادر خواهيد بود يك شوينده و ضدعفوني‌كننده براي تميز كردن پنجره‌ها استفاده كنيد. براي تهيه شوينده خانگي كافي است كه يك‌سوم پيمانه سركه سفيد، يك قاشق غذاخوري مايع ظرفشويي يا يك‌چهارم پيمانه الكل صنعتي را به نصف سطل آب ولرم اضافه كنيد و براي شستشو از آن استفاده كنيد. نكات زير را هم در نظر داشته باشيد.

براي تميز كردن شيشه از ابرهاي اسفنجي استفاده كنيد. به جاي اين كه با اسپري مايع را روي شيشه بپاشيد، اسفنج را داخل مايع بكنيد و روي شيشه بكشيد. مايع را به مدت ۵ دقيقه روي شيشه بگذاريد و سپس با دستمال تميز كنيد. نكته ديگر اين كه از تميز كردن شيشه در روزهاي آفتابي و در مقابل نور مستقيم آفتاب خودداري كنيد، اين كار باعث بخار و خشك شدن سريع ماده شوينده مي‌شود. براي شيشه‌هايي كه لكه‌هاي اساسي روي آن وجود دارد و با ابر پاك نمي‌شوند، ابتدا با آب و صابون روي قسمت را مرطوب كنيد و سپس به وسيله يك تيغ آن اثر را محو كنيد.

تمیز کردن خانه

۹- تمیز کردن توالت

براي تميز كردن توالت هم مي‌توانيد از سركه استفاده كنيد. به وسيله آب‌پاش سركه را روي سطح توالت بپاشيد. علاوه بر آن داخل دستشويي هم يك پيمانه سركه بريزيد و ۱۵ دقيقه صبر كنيد و سپس آن را بشوييد. پس از اين براي ضدعفوني بيشتر چند قطره الكل صنعتي را به آب اضافه كنيد.

۱۰- تمیز کردن کف آشپزخانه

كف آشپزخانه را با روش ساده خودتان تميز و ضدعفوني كنيد. در مورد كف‌هاي چوبي و پاركت يك چهارم پيمانه سركه سفيد را به يك ليوان آب اضافه كنيد. فقط با پارچه نرم و كتاني كف‌هاي چوبي و پاركتي را تميز كنيد. براي شستن كاشي‌هاي سراميك و موزاييك فقط از آب گرم استفاده كنيد و هيچ ماده ديگري اضافه نكنيد، براي كف‌پوش‌هاي موكت از آب داغ و اگر نياز بود كمي مايع ظرفشويي استفاده كنيد.

تمیز کردن خانه

۱۱- تمیز کردن کاغذ دیواری

شست و شوی کاغذ دیواری یکی از مراحل خانه تکانی است. بسته به نوع کاغذدیواری و مواد به کار رفته در آن، شست و شوی آنها نیز متفاوت است اما نکاتی که درخصوص شست وشوی کاغذدیواری وجود دارد عبارتند از:
▪ استفاده از آب گرم، صابون و اسفنج نرم برای شست وشو.
▪ قبل از شست وشو، گرد وغبار روی کاغذ دیواری را پاک کنید.
▪ شست وشوی کاغذدیواری باید از بالای دیوار انجام شود.
▪ هرگز از مواد شوینده با ترکیبات قوی مانند سفیدکننده استفاده نکنید.
▪ آبکشی باید با استفاده از اسفنج تمیز، نرم و خشک انجام شود.
▪ با استفاده از یک دستمال کتان تمیز و خشک، کاغذها را خشک کنید.
▪ تمیز کردن اسفنج های غیرقابل شست و شو، باید با استفاده از یک دستمال با اسفنج خشک یا گوش پاک کن صورت گیرد.
▪ کاغذ دیواری های ضد آب یا مقاوم در مقابل لکه مانند کاغذدیواری های اکریلیک یا ونیلی را با استفاده از آب گرم، صابون و اسفنج نرم بشوئید و هرگز از ابزار ساینده استفاده نکنید.

 

۱۲- تمیز کردن تخته آشپزخانه

– به تخته آشپزخانه دقت كنيد. منشاء بسياري از ميكروب‌هاست. تخته آشپزخانه ۲۰۰ بار بيشتر از كاسه توالت استعداد آلودگي دارد. براي تميز كردن بهتر تخته آشپزخانه، ابتدا آب داغ را روي آن بريزيد، سپس روي آن سركه بپاشيد. تمام قسمت‌هاي آن را دو تا سه ساعت به همان حال رها كنيد و سپس آب‌كشي كنيد. چند قطره الكل مي‌تواند ضدعفوني‌كننده خوبي باشد.

– ترکیبی از نمک و لیمو یک ابزار عالی برای تمیز کردن تخته های برش چوبی است. تخته را با نمک بپوشانید و آن را با یک برش لیمو پاک کنید، سپس به سادگی آن را با آب گرم بشویید.

تمیز کردن خانه

 

۱۳- ضدعفونی سطوح و وسایل آشپزخانه

از آنجا که بر اثر رطوبت، گرما و تاریکی در جاهای مختلف قارچ رشد می کند و باعث بیماری می شود باید هر چند وقت یک بار روی پیشخوان کابینت ها و سایر وسایلی که در آشپزخانه هستند با یک محلول ملایم و ساده ضد عفونی شوند. برای تهیه این محلول مقداری آب گرم را در ظرفی بریزید و در آن یک قاشق چایخوری جوش شیرین ریخته سپس به آن یک قاشق غذاخوری صابون مایع و یک قاشق الکل سفید نیز اضافه نمایید.
حال با یک ابر این محلول را به روی سطوح مختلف بکشید. چند دقیقه مکث کنید و با شستن همان ابر مواد را از روی سطوح کاملا پاک کنید و بلافاصله با استفاده از یک پارچه نخی که آب را خوب به خود جذب می کند روی تمام سطوح را کاملا خشک کنید، چرا که رطوبت عامل ایجاد قارچ، کپک و رشد باکتری هاست.جهت انجام این کار می توانید از ۷۲ پیمانه بوراکس که آن را در یک گالن آب داغ ریخته اید هم استفاده کنید. ضمنا استفاده از الکل خالص هم به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده هر چند وقت یک بار موثر است.

تمیز کردن خانه

۱۴- تمیز کردن فرش

– فرش را شامپو بزنيد. به جاي استفاده از مواد شيميايي ، كافي است خودتان قبل از اين كه روي فرش را جاروبرقي بكشيد، كمي كربنات سديم روي آن بريزيد. اين كار كمك مي‌كند تا باكتري و ميكروب‌هايي كه زمان زيادي است باقي مانده‌اند، در هنگام كشيدن جارو از بين بروند.

– یک قسمت سرکه و دو قسمت آب را در یک بطری با سرپوش اسپری مخلوط کنید. مخلوط را بر روی لکه روی فرش اسپری کنید و با یک پارچه مرطوب بپوشانید. سپس اتو را روشن کنید و آن را روی حالت بخار تنظیم کنید و آن را حدود ۳۰ ثانیه روی پارچه قرار دهید.

۱۵- گردگیری لوازم ظریف و درهم بافته

برای گرفتن خاک از لوازم ظریف و در هم بافته مانند مبل های حصیری، گل های مصنوعی، از سشوار که روی درجه پایین تنظیم شده است، استفاده کنید.

۱۶- تمیز کردن ظروف

– برای تمیز کردن قابلمه ای که در آن باقی مانده غذا چسبیده است، کمی آب و ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین در آن بریزید و بگذارید روی حرارت کم به مدت ۱۵دقیقه بجوشد.

– برای شست وشوی بهتر ظرف، در مخزن ظرفشویی مقدار مساوی پودر ظرفشویی و جوش شیرین بریزید و از آن استفاده کنید.

– استفاده از نمک بهترین راه برای تمیز کردن ماهی تابه های تفلون است. نمک چربی را جذب می کند و به از بین رفتن قطعات غذا کمک می کند. بعد از اینکه نمک مدت زمان کوتاهی در ظرف قرار گرفت، آن را بشویید و خشک کنید.

تمیز کردن خانه

۱۷- تمیز کردن داخل مایکروفر و توستر

– برای تمیز کردن قسمت داخل مایکروفر، چند برش لیموترش را در یک ظرف آب قرار دهید و در داخل مایکروفر بگذارید و به مدت ۵ دقیقه روی درجه بالا تنظیم کنید. سپس با یک پارچه داخل آن را بکشید.

– مقداری صابون را روی یک اسفنج مرطوب بزنید سپس صابون را به خوبی با دست روی اسفنج بمالید تا مقدار زیادی کف ایجاد شود. اسفنج را داخل مایکروویو بگذارید و حداقل ۳۰ ثانیه آن را روشن کنید. درب را باز کنید و مایکروویو را از داخل پاک کنید. به این ترتیب، تمیز کردن مایکروویو نه تنها بسیار آسان است، بلکه کمک می کند تا هر گونه بوی نامطبوع و میکروب ها به اسفنج منتقل شود.

تمیز کردن خانه

۱۸- از بین بردن لباس رنگ شده

اگر لباس سفید در شستن همزمان با لباس رنگی تازه خریداری شده رنگ گرفته است آن را در محلول جوش شیرین، پودر شوینده، نمک و آب که حکم سفید کننده را دارد خیس کنید.

۱۹- از بین بردن چربی ظرفشویی

محلول غلیظی از آب داغ و نمک درست کنید و هفته ای یک یا دو بار در دستشویی یا ظرفشویی بریزید، چربی و بوی بد را از بین می برد.

۲۰- تمیز کردن وسایل چوبی

اگه میز و یا وسایل چوبیتون کثیف شده و لک گرفته میتونین با مالیدن سس مایونز روی اون و تمیز کردنش بعد ۱۰ دقیقه تمام لکه ها رو از بین ببرید.

تمیز کردن خانه

۲۱- تمیز کردن کف تنگ

اگر کف تنگ آب به نظر کدر می رسد، می توانید کمی نمک و سرکه در کف تنگ نگاه دارید تا بهتر از روز اولش گردد!

۲۲- تمیز کردن تشک

بعد از گذشت چند وقت استفاده از تشک ها، آنها کثیف می شوند. برای تمیز کردن تشک فقط باید روی آنها پودر جوش شیرین بپاشید و اجازه دهید برای چند ساعت در هوای آزاد بماند. با این کار تمام ریزه های خاک و بوهای نامطبوع ناپدید می شوند. این روش همچنین برای یک مبل قدیمی کار می کند.

۲۳- روش تمیز کردن اتو

یک کاغذ را روی میز اتو بگذارید و کمی نمک روی آن بپاشید. گرمای اتو را روی حداکثر تنظیم کنید، مطمئن شوید که در اتو آب وجود ندارد و عملکرد “بخار” غیر فعال است. اتو را بر روی نمک ها بکشید، این کاربه طور شگفت انگیزی کثیفی ها را از روی اتو تمیز می کند.

تمیز کردن خانه

۲۴- تمیز کردن لکه لباس‌ها

برای پاک کردن لکه های گریس از روی لباس ها می توانید از گچ استفاده کنید. به سادگی گچ را روی لکه بمالید، بعد از چند ساعت گچ به طور کامل چربی را جذب می کند. این روش برای لکه های تازه موثر است.

تمیز کردن خانه

۲۵- از بین بردن بوی نامطبوع

یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را در یک ظرف بریزید، سپس آن را حرارت بدهید. خانه شما با یک عطر جادویی پر می شود و تمام بوی های نامطبوع ناپدید می شوند.

۲۶- تمیز کردن جرم گلدان

برای تمیز کردن گلدانی که خاک آن را خالی کرده اید ولی هنوز جرم دارد، لازم است آن را ابتدا با آب سرد بشویید و سپس محلول غلیظی از سرکه و نمک را داخل گلدان بریزید و مدتی صبر کنید ، تا این که جرم ها از دیواره گلدان جدا شود .

۲۷- نکات دیگر برای تمیز کردن خانه

– برای این که شومینه کمتر دوده بگیرد روی هیزم ها نمک بپاشید .
– اگر می خواهید ظروف چینی براق شوند آن ها را در آب سرد و پودر لباس شویی بجوشانید .
– برای تمیز کردن شیشه ی عینک روی آن چند قطره سرکه یا الکل بریزید و با دستمال کاغذی تمیز کنید .
– برای تمیز کردن چتر ، با اسفنج روی آن محلول آب و آمونیاک بمالید ( من نمی دانم آمونیاک را از کجا می شود تهیه کرد ) و بعد از این که خشک شد ، محلول آب و سرکه بمالید و صبر کنید تا خشک شود .
– اگر روی کفش هایتان بعد از باران شوره بست ، با محلول آب و سرکه تمیزشان کنید .

ــ و دزر آخر ابر و دستمال‌هايي كه براي تميز كردن قسمت‌هاي مختلف خانه استفاده مي‌كنيد را بايد روزانه ۳۰ ثانيه زير آب گرم بگيريد. نزديك به ۳۲۰ ميليون باكتري قابليت رشد در اين ابرها و اسفنج‌ها را دارند كه به راحتي به دست و دهان شما انتقال پيدا مي‌كنند.

تمیز کردن خانه

نکاتی برای تمیز کردن خانه و خانه تکانی نوروز

برای سریعتر و بهتر تمیز کردن خانه شب عید شما عزیزان چندین نکته در نظر گرفته ایم.
۱) برای پاک کردن چربی روی چراغ گاز، یخچال، هود و نظایر آن، پارچه ای را در سرکه خیس کرده و روی چربی ها بمالید، با استفاده از سرکه چربی ها بهتر و آسانتر از روی وسایل شما تمیز می شوند.
۲) برای تمیز کردن وسایل سفید رنگ آشپزخانه که رنگ زرد به خود گرفته اند یا پاک نمودن لکه های چای و قهوه از روی چینی بهتراست چهار پیمانه آب داغ را با یک پیمانه ماده سفید کننده و ۱‎/۴ پیمانه جوش شیرین مخلوط نموده بوسیله اسفنج این مخلوط را روی قسمت های زرد بمالید پس از ۱۵دقیقه آن را با آب شستشو و خشک کنید.
۳) برای پاک کردن اجناس کرومی، پارچه ای را در آمونیاک خیس کرده و با آن اجناس کرومی را پاک کرده پس از آن ملاحظه می فرمایید که اشیای کرومی بسیار درخشنده و براق خواهند شد.

 

نظرات