حقایقی در مورد آتشفشان وزوو +داستان ترسناک شهر سوخته پمپئی

0

حقایقی در مورد آتشفشان وزوو +داستان ترسناک شهر منجمد شده پمپئی

کوه وزوو یا وزوویوس از معروف‌ترین آتشفشان‌های فعال ایتالیاست که شهر پمپئی را بلعید. این آتشفشان چینه‌ای در شرق ناپل قرار دارد، و تنها آتشفشان اروپای قاره‌ای است که در صد سال اخیر فعال بوده است

 

شهر پمپئی
شهرت وزوو به دلیل تخریب شهر سوخته پمپئی، هرکولانیوم و نوکرانیوم و اوپلونتیس و استابیا است که در سال ۷۹ میلادی در لایه‌ای از خاکستر و گل فرورفتند و تا امروز در همان وضعیت باستانی نگاهداری شده‌اند. این آتشفشان در طول هزاره‌های اخیر بارها فوران کرده است، و به دلیل فوران‌های انفجاری و نیز جمعیت زیادی که در این محدوده زندگی می‌کنند، جزء خطرناک‌ترین آتشفشان‌ها می‌باشد.

شهر تاریخی پمپئی در فوران آتشفشان سال ۷۹ پس از میلاد مسیح، زیر ۴ تا ۶ متر گدازه آتشفشان و خاکستر مدفون شد. واقعه عبرت آموز و دردناکی که حکایت از نازل شدن عذابی سخت دارد. مانند آنچه بر قوم لوط گذشته است.

شهر سوخته پمپئی قبل از وقوع آتشفشان به مدت ۶۰۰ سال بندری با شکوه در امپراتوری روم بود و در دامنه کوه وزوویوس در بخش ناپل قرار داشت. این شهر زیبا، در واقع ییلاق رومیان ثروتمند محسوب می‌شد.

سحرگاه روز ۲۴ ماه اوت سال ۷۹ میلادی حادثه‌ای به وقوع پیوست که موجب شد داستان زندگی روزمره رومی‌ها برای سالیان دراز محفوظ بماند. در این روز آتشفشان کوه وزوویوس ناگهان فوران کرد. به مدت ۳ روز، آسمان تیره و تار شد و خاکستر آتشفشانی و گدازه بر شهر محکوم به نابودی فرو ریخت.

 

شهر پمپئی

پس از آن که انفجار و فوران آتشفشان وزوو فرو نشست، شهر پمپئی در زیر تلی از خاکستر و گدازه مدفون شده بود. ۲ هزار نفر از ۲۰ هزار سکنه شهر در اثر فرو ریختن سقف‌ها و تنفس گازهای سمی جان باختند.

در سال ۱۷۴۸ میلادی کشاورزی که مشغول کندن زمین بود، چند مجسمه در خاک یافت. این کشف منجر به یافتن شهری شد که به کلی در خاکستر مدفون شده بود. به این ترتیب، اطلاعات قابل توجهی راجع به این شهر رومی که در اوج شکوفایی بود، به
دست آمد.

تابلوهای نقاشی، مجسمه‌های گوناگون، سکه، آینه، قلم و ظروف مختلف از جمله هزاران شیئی بودند که از زیر خاک شهر سوخته پمپئی بیرون آمدند. این اشیا در حال حاضر در موزه شهر ناپل نگهداری می‌شوند.

 

شهر پمپئی

اطلاعات دقیقی در خصوص شهر سوخته پمپئی وجود ندارد؛ حتی معنی نام آن نیز مشخص نشده اما آنچه درباره این شهر به اثبات رسیده، قدمت آن است که به قرن هشتم قبل از میلاد می‌رسد.

این شهر را قومی به نام «اوسی» که در مرکز ایتالیا می‌زیسته‌اند بنا کرده‌اند که اتفاقا قرارگرفتن در موقعیت منحصربه‌فرد جغرافیایی در خلیج ناپل، آن را به محلی برای عبورومرور دریانوردان یونانی و فنیقی تبدیل کرده بود؛ به طوری که پس از مدتی این شهر، گذرگاهی مهم برای کالاهایی شد که از دریا وارد و سپس به رم یا ایتالیا فرستاده می‌شد.

همه چیز آنقدر سریع و ناگهانی اتفاق افتاد که گویا زمان در آن مقطع از تاریخ منجمد شد , مردم شهر در اثنای زندگی رومزره بودند که ناگهان آتشفشان کوه وزوو همه مردم شهر را در زیر خاکستر مدفون کرد.

عده ای در حالت خواب بعضی ها در حین غذا خوردن !! زیر خاکسترهای سوزان مانده و تبدیل به مجسمه شده اند ، گویی همه چیز آنی و در چند ثانیه کوتاه رخ داده و اهالی این شهر غافلگیر شده اند و فرصت فرار برای ساکنین این شهر نبوده .

با خشم آتشفشان وزوو همه چیز نابود شد , وزوو زمان رو برای همیشه در این شهر متوقف کرد , انگار ماموریت وزوو تبدیل پمپئی به تلی از خاکستر بود.پمپئی و مردمانش از صفحه روزگار محو شدند تا شروعی باشد برای روایتهای مختلف از قصه نابودی این شهر بزرگ.

عکس هایی از مردم سنگ شده پمپئی

شهر پمپئی

عکس فردی هنگام فرار

شهر پمپئی

عکس فردی با جمجمه و دندانهای سالم

شهر پمپئی

شهر پمپئی

  عکس خانواده ای در خواب

شهر پمپئی

عکس یک سگ

 

نظرات