بهترین گیاهان برای تصفیه هوای منزل

0

بهترین گیاهان برای تصفیه هوای منزل

گیاهان تصفیه کننده هوا : شاید کمتر کسی به خاصیت تصفیه‌کنندگی گیاهان خانگی دقت کرده باشد. اغلب ما از گیاهان برای زیبایی و تزئین خانه استفاده می‌کنیم. وجود گلدان‌های گل و گیاه در خانه باعث ایجاد نشاط و سرزندگی در ساکنان آن می‌شود. اما وجود این گیاهان غیر از اینکه باعث زیبایی محیط می‌شود، فواید دیگری نیز به همراه دارد. تصفیه هوای خانه از آلاینده‌های مختلف هوا و رفع آلودگی از جمله آن فواید است.
دانشمندان ناسا به تازگی گیاهان تصفیه کننده هوا را معرفی کرده‌اند که بهترین گزینه برای اتاق خواب‌ است و مزایایی از جمله جلوگیری از سرماخوردگی وخواب راحت دارند.

انواع گیاهان تصفیه کننده هوا

نخل پروانه

نخل پروانه با نام علمی Areca Palm، یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا متعلق به منطقه ماداگاسکار است که آلودگی‌ هوا را از بین می‌برد. محققان می‌گویند این نوع نخل برای کسی که سرما خورده و یا سینوزیتش عود کرده، مثل یک داروی قوی عمل می‌کند. زیرا رطوبت ملایمی را در هوا آزاد می‌کند. خود این موضوع موجب می‌شود که تنفس راحت‌تر شود و فرد سریع‌تر به خواب برود.

گیاهان تصفیه کننده هوا

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا از آن دست گیاهان تصفیه کننده هوا است که نگهداری بسیار راحتی دارد و از نظر ناسا یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوا به شمار می‌رود؛ ضمن اینکه برای زیباسازی داخل خانه هم بسیار مناسب است.
جالب است بدانید که آلوئه‌ورا در طول شب به طورمداوم اکسیژن آزاد می‌کند و برای اتاق خواب واقعا ایده‌آل است. این گیاه همچنین با گازهای بنزن (که از مواد شوینده و پلاستیک منتشر می‌شود) و فرمالدئید (که از لاک‌ها و کف‌پوش‌ها متصاعد می‌شود) مبارزه می‌کند و هوا را کاملا پاک نگه می‌دارد.

گیاهان تصفیه کننده هوا

پاپیتال

پاپیتال یا عَشَقه معمولی یا پیچک معمولی یا داردوست معمولی با نام علمی Hedera helix، معمولا با عید کریسمس همراه است و پیچکی است که در خانه به راحتی رشد می‌کند و برای اتاق خواب مناسب است. محققان بر این باورند که گیاه پاپیتال در عرض ۱۲ ساعت تمام آلودگی‌های هوای اتاق را از بین می‌برد.

گیاهان تصفیه کننده هوا

گیاه اسطوخودوس

اسطوخودوس یا لوندر در همه اشکال خود گیاهی کامل مفید است. این گیاه می‌تواند در بهبود کیفیت خواب، درمان اضطراب، کاهش استرس، کاهش تپش قلب و حتی کاهش میزان گریه کودکان مفید واقع شود.

به طور کلی، اگر شما بتوانید هوای خانه را تصفیه کنید، از خواب بهتری برخوردار خواهید شد. در این صورت شما در طول روز فعالیت بیشتری خواهید داشت. پرورش گیاهان تصفیه کننده هوا در منزل فواید بی شماری دارد که به سلامت کلی بدنتان نیز کمک خواهد کرد.

گیاهان تصفیه کننده هوا

دراسینا با لبه‌های قرمز

این گیاه درختچه‌مانند بسیار دیر رشد می‌کند و دیر قد می‌کشد. برای رشد بهتر، آن را در اتاقی با سقف بلند و نور متعادل آفتاب قرار دهید و چند بار در هفته آبیاری‌اش کنید. لبه‌های قرمزرنگ برگ‌های این گیاه رنگ بسیار جالب توجهی دارند.
دراسینا با برگ‌های لبه قرمز، گازهای منتشره از زیلن، ترى‌کلرواتیلن و فرمالدئید را که از لاک و جلادهنده‌ها، سیلر و روغن‌جلاها متصاعد می‌شوند، کنترل می‌کند.

گیاهان تصفیه کننده هوا

کلوروفیتوم برگ‌گندمی

این گیاه برای افرادی که خیلی در مورد باغبانی اطلاعات ندارند، گزینه مناسبی است. برگ‌های پوشش‌دهنده علف‌مانند و آویزان دارد و بسیار سریع رشد می‌کند. این گیاه با برگ‌های بلند سبز و سفید در تابستان گل‌های ستاره‌ای سفید و زیبا می‌دهد. اگر این گیاه دور از نور باشد، برگ‌هایش سریع بلند می‌شوند و زیبایی آن را از بین می‌برند.
این گیاه را روی ستون یا پایه قرار دهید یا در کنار پنجره آفتابگیر آویزان کنید چون باعث از بین رفتن مولکول های بنزن و فرمالدئید هوا می‌شود.

گیاهان تصفیه کننده هوا

زنبق

این گیاه یکی از گل‌های ویژه فصل بهار است؛ بنابراین می‌توان این گل را کاشت و به صورت گلدان در خانه نگهداری کرد. این گیاه در آپارتمان به‌راحتی قابل نگهداری است چون به نور زیادی نیاز ندارد اما رطوبت آن باید همیشه تامین شود. برای داشتن این گیاه کافی است پیاز آن را از گلفروشی‌ها بخرید و آن را داخل گلدانی با خاک مرغوب بکارید. نور غیرمستقیم آفتاب فراموش نشود.
به این گیاه جاروبرقی هوا می‌گویند. به این دلیل که ترکیب‌های خطرناکی مانند تری‌کلرواتیلن، فرمالدئید و بنزن را جذب می‌کند. مطالعات نشان داده، گلدان‌های حاوی این گل به کیفیت هوای آپارتمان می‌افزایند و از میزان خطرناک بودن این مواد شیمیایی می‌کاهند.

گیاهان تصفیه کننده هوا

برگ‌قاشقی یا گل چمچه‌ای

ین گیاه بسیار زیبا و دل انگیز یکی دیگر از گیاهانی است که ناسا به عنوان تصفیه کننده هوا معرفی کرده است و به فیلتر کردن هوا از وجود ذراتی مانند بنزن، تری کلر، اتیلن، فرمالدئید کمک می کند.

رطوبت ایجاد شده توسط این گلها می تواند تا میزان ۵% رطوبت اتاق را افزایش دهد و به تنهایی تا ۶۰ درصد هوای داخل خانه را تصفیه کند. نکته جالب این گیاه آن است که گرده‌ها یا هاگ‌های بسیار ریز را از طریق برگ‌هایش جذب می‌کند و از طریق ریشه‌هایش به عنوان غذا استفاده می‌کند.اما این گیاه میکروب های موجود در هوا که منجر به آلرژی می شود را از بین برده و به کسانی که به خاطر خشکی گلو و حساسیت بینی شبها چندین مرتبه از خواب بیدار می شوند کمک می کند تا خوابی راحت داشته باشند.

یک جای سایه دار (به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی) و آبیاری هفتگی تمام چیزی است که نگه داری این گیاهان زیبا لازم دارند و این در قبال خواب راحتی که این گیاه برای شما فراهم می کند چیز زیادی نیست.

گیاهان تصفیه کننده هوا

آگلونما

گیاه آگلونما، ساده‌ترین گیاه خانگی از لحاظ تکثیر و نگهداری به شمار می‌رود و در نور کم و مناطقی از خانه (مثل اتاق خواب تاریک) که هیچ گیاهی زنده نمی ماند، به خوبی رشد می‌کند. بهترین نکته این گیاه این است که در زمان کمتر سموم بیشتری را از بین می‌برد.

گیاهان تصفیه کننده هوا

گل شیپوری گوش فیلی Elephant ear philodendron

این گل خنده دار به عنوان خوشبو کننده هوا عمل می کند. این گل هر گاز ناامن و سم خطرناک موجود در هوا را می خورد که باعث بهبود کیفیت هوا در منزل شما خواهد شد. این گیاه سمی است و باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. محل آن را در یک منطقه از خانه خود که دارای نور کم است، انتخاب کنید.

گیاهان تصفیه کننده هوا

نخل تزئینی یا کوتوله

نخل تزئینی با نام علمی Phoenix roebelenii، گیاه بسیار سرسخت، مقاوم به خشکسالی و با عمر بالاست و در از بین بردن آلودگی‌های داخلی خانه – به ویژه زایلین تبحر زیادی دارد.

گیاهان تصفیه کننده هوا

سرخس برگ شمشیری

سرخس برگ شمشیری با نام علمی Nephrolepis exaltata، یک گیاه جذاب است که از زمان ویکتوریا تاکنون خودنمایی می‌کند. این گیاه در رده نهم لیست ۵۰ گیاه تصفیه‌کننده هوا قرار دارد زیرا به راحتی آلودگی‌های درون داخل اتاق به خصوص فرمالدئید را حذف می‌کند.

گیاهان تصفیه کننده هوا

گیاه یاسمین

به این گیاه یاس یا یاسمن نیز گفته می‌شود. یاسمین گلی است خوشبو به رنگ سفید یا زرد یا کبود؛ بوی خوب این گیاه کیفیت خواب را بهبود داده و بازدهی و هوشیاری فرد را نیز تقویت می کند. همچنین با بو کردن این گل، سطح استرس و اضطراب فرد کاهش پیدا می کند.

گیاهان تصفیه کننده هوا

گیاه عنکبوتی

گیاه عنکبوتی با نام علمی Chlorophytum comosum بسیار سریع رشد می‌کند و می تواند در عرض ۱۲ روز تمام سموم داخل هوای اتاق را دفع کند. این گیاه به خصوص برای افرادی که آلرژی گرد و غبار دارند، عالی است.

گیاهان تصفیه کننده هوا

نخل راپیس

این گونه از نخل خانگی که شبیه به درخت است بسیار آسان رشد می‌کند. فقط کافی است مدت زمانی را تحمل کنید تا این درخت به برگ بنشیند و قد بکشد؛ پس از آن برگ‌های همیشه سبز آن دکور همیشگی خانه‌تان خواهد بود. این گیاه به نور و رطوبت کم نیاز دارد به همین دلیل، یک گیاه آپارتمانی به شمار می‌رود.نخل راپیس با نام علمی Rhapis excels یکی از مؤثرترین گیاهان در پاکسازی هوا از آلودگی‌های فرمالدئید، آمونیاک، زایلین و تولوئن است.

گیاهان تصفیه کننده هوا

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین با نام علمی Ficus benjamina هم یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا است که تمامی آلودگی‌های ناشی از فرش و مبلمان نظیر فرمالدئید، بنزن و تری کلرو اتیلن را خذف می‌کند.

گیاهان تصفیه کننده هوا

گل داوودی

گل داوودی رنگ‌های شاد بنفش و صورتی دارد و باعث نشاط و شادابی در افراد می‌شود. این گل، یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا بسیار خوبی نیز هست و مواد سمّی مانند فرمالدهید، بنزن، آمونیاک، زایلن و تولوئن را از بین می‌برد. گل داوودی مقدار زیادی اکسیژن را در شب آزاد می‌کند و یک خواب راحت را برای اعضای خانه به همراه می‌آورد.این گیاه به نور خورشید نیاز دارد و مستعد ابتلا به قارچ است. بنابراین باید در نگهداری و میزان آبیاری آن دقت کرد.

گیاهان تصفیه کننده هوا

اکالیپتوس

اکالیپتوس Eucalyptus گیاه بومی کشور استرالیا است و از آن می‌توان استفاده‌های دارویی داشت. از این گیاه برای ضدعفونی کردن مجاری تنفسی، بخور و خوشبو کردن محیط استفاده می‌شود. بنابراین فراورده‌های این گیاه برای درمان سرماخوردگی مفید است. این گیاه را می‌توان در اتاق خواب قرار داد.

اکالیپتوس برای رشد به نور خورشید نیاز دارد. همچنین باید توجه داشت که این گیاه سمی است و مصرف خوراکی آن باعث بروز مسمومیت می‌شود.

گیاهان تصفیه کننده هوا

گیاه مارپیچی (زبان مادر شوهر)

گیاه مارپیچی می‌تواند به خوبی هوای آلوده را تصفیه کند و کیفیت هوای خانه و دفتر کار را بهبود ببخشد. این گیاه یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا به شمار می‌رود چرا که علاوه بر تولید اکسیژن در شب، دی‌اکسید کربن را نیز به مقدار قابل‌توجهی جذب می‌کند. گیاه زبان مادر شوهر به عنوان یک فیلتر تصفیه هوا عمل می‌کند و آلاینده‌های سمی هوا مانند فرمالدهید، اتیل، بنزن و تری کلر را از بین می‌برد.

این گیاه همیشه سبز است و از جمله گیاهان زینتی خانگی نیز به حساب می‌آید. همچنین نگهداری از آن بسیار آسان است و نیاز به مراقبت ویژه‌ای ندارد.

گیاهان تصفیه کننده هوا

 

 

نظرات