روغن آرگان چیست و موارد استفاده آن

0

      روغن آرگان چیست و موارد استفاده آن

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان از هسته میوه درخت آرگان بدست می اید،که فقط در مراکش یافت می شود.طول عمر درخت آرگان ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال است ولی بعد از ۳۰ تا ۵۰ سالگی میوه می دهد.چون درخت در منطقه خاصی رشد می کند روغن آن هم نسبتا نادر است.

دو نوع روغن آرگان وجود دارد: خوراکی، که اغلب به عنوان یک جایگزین برای روغن زیتون و مواد آرایشی و بهداشتی، که می تواند در مراقبت از پوست و محصولات مراقبت از مو یافت می شود.

این یکی از روغن های گران قیمت است که حاوی بالاترین مقدار ویتامین E است هر دو دارای اسید چرب بسیار بالایی هستند، که باعث شده یکی از بهترین محصولات برای مرطوب کننده، جوان کننده و مغذی برای پوست و مو باشد.

ودیگری برای آشپزی مورد استفاده قرار میگیرد.

روغن آرگان

 خواص روغن آرگان

مو: روغن ارگان محصول بسیار عالی برای صاف کردن موهای مجعد است،موهای خشک را نرم می کند و درخشش مو را بیشتر می کند.میتوانید از روغن ارگان برای همه قسمتهای مو وقتی که نمناک است استفاده کنید که جنبه درمانی دارد یا فقط برای انتهای موهایی که حالت خشکی دارند استفاده نمایید.استعمال این روغن قدرتمند به طور مرتب بر روی موهای‌تان می‌تواند کمک‌تان کند که از شر موخوره برای همیشه خلاص شوید.با ماساژ دادن این روغن روی پوست سر، شوره‌ی سر که در اثر خشکی پوست سر ایجاد شده‌است، رفع می‌شود.

پوست سر: اگر پوست سر شما خشک است میتوانید با استفاده از یک پارچه کتانی آغشته به روغن آرگان،بوست سر را با این روغن ماساژ دهید،اگر این کار را قبل از خواب انجام دهید،متوجه خواهید شد اکثر اوقات پوست سرتان مرطوب خواهد بود پیش از انکه سرتان شسته شود.

صورت: اين روغن حتى براى پوستهاى جوش ساز هم مناسب است. پوست صورت را نرمتر،شفاف تر و درخشان تر می کند.شما می توانید از روغن آرگان بصورت یک مرطوب کننده روزانه استفاده نمایید.

لب: اکنون داشتن لب‌هایی صاف و زیبا آسان است. فقط ۳ تا ۴ قطره روغن آرگان را با شکر قهوه‌ای و وانیل مخلوط کنید. از این ترکیب استفاده کنید تا سلول‌های مرده‌ی پوست لب را از بین ببرید و آن درخشش فریبنده را روی لب‌های‌تان پدیدار کنید.

روغن آرگان

بدن: می توان از روغن ارگان بصورت یک مرطوب کننده کل بدن استفاده کرد و آنرا بجای لوسیون یا کرم بدن استفاده کرد.بهترین نتیجه از خاصیت مرطوب کنندگی روغن آرگان بعد از استحمام گرفته می شود،. در خانمهاى باردار ميتوان از اين روغن براى پيشگيرى از ترك شكم استفاده كرد.

دستها: روغن آرگان یکی از بهترین روغنها برای دستها هست خصوصا اگر پوست دستها و ناخنها مستعد پوسته پوسته شدن و شیار دار شدن هستند.

روغن آرگان

اثرات روغن آرگان بر پوست

این روغن حاوی مقادیر بسار زیادی از اسیدهای چرب می باشد که در مقابل عمل اکسیده شدن،بسیار مقاوم تر از روغن زیتون است.همچنین حاوی ویتامین A،امگا ۶و۹ نیز می باشد.

به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از ویتامین A پوست را به خوبی تغذیه می کند.آثار پیری را که بر روی پوست نمایان گردیده است بهبود میبخشد.اگزما،جوش، و جای زخم را ترمیم می کند.پوست را مرطوب می کند و الاستیته پوست را افزایش می دهد در این محصول هیچگون کلسترولی وجود ندارد.مطالعات نشان داده است که استفاده از روغن آرگان در بهبود زخم ها و بخش های آسیب دیده موثر است.

به دلیل اسیدهای فراوانی که در آن موجود است PH طبیعی پوست را ذخیره می کند و در پوستهای چرب باعث کم چرب شدن پوست می گردد.قبل از استفاده از محصولات آرایشی استفاده از ۱ یا ۲ قطره از این روغن به مدت ۵ دقیقه موج تغییر شگفت انگیزی در جذب عالی محصولات آرایشی می شود و از ایجاد پینه بر روی پوست پیشگیری می کند.

روغن آرگان

اثرات روغن آرگان بر روی مو

بین پولک های مو نفوذ می کند و مقاومت مو را افزایش می دهد.در رشد مو تاثیر بسزایی دارد.بصورت طبیعی به مو آبرسانی می کند و از وز شدن مو جلوگیری می کند.

موهای غیر قابل کنترل(وز وخشن) را نرم و لطیف می کند.ویتامین Eآسیبهایی را که به دلیل اتوکشی زیاد،حرارت و اکسیدان کردن مو به مو وارد کرده است را ترمیم می کند.به وسیله قرار دادن پروتئین بین ساختارهای مو،قابلیت درمان مو خوره های پائین مو را دارد.

شوره شر و خارش پوست سر را درمان می کند و نوعی ضد شکنندگی مو محسوب می شود.

روغن آرگان

تقویت عضلات و مفاصل با روغن آرگان

عضلات و مفاصل ساختار اصلی بدن هستند. با افزایش سن، آسیب های ناشی از ورزش های حرفه ای و کاهش فعالیت بدنی، مفاصل دچار سفتی می شوند و انعطاف پذیری آن ها کاهش می یابد. استفاده از روغن آرگان نتایج مثبتی را برای مفاصل و عضلات نشان داده است.

روش استفاده:

بعد از استحمام روی موی مرطوب یا خشک بزنید در طول روز روی مو بماند.

در هنگام مخلطو کردن رنگ واکسیدان یا پودر دکلره۵-۴قطره به ترکیب اضافه شود.

سطح کلسترول را کاهش می‌دهد

روغن آرگان غنی از استرول‌های گیاهی (schottenol و spinasterol) است که در هیچ روغن گیاهی دیگری یافت نمی‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که این استرول‌های گیاهی به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند و جذب کلسترول از طریق روده را نیز مهار می‌کند. همچنین گردش خون را افزایش می‌دهد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. فیتواسترول‌ها اسیدهای چرب اشباع نشده‌ای هستند که باعث افزایش سطح LDL (کلسترول خوب) در بدن می‌شود.

به سلامت سیستم گوارش بدن کمک می‌کند

اگر دائما از سوء هاضمه رنج می‌برید، از روغن آرگان استفاده کنید. این روغن باعث افزایش غلظت آنزیم پپسین در شیره‌ی معده می‌شود، بنابراین فرایند هضم را تسهیل می‌کند. روغن آرگان حاوی فلانوئید (زیست‌زردینه) است، نوعی آنتی‌اکسیدان که باعث کاهش التهاب داخلی و خارجی می‌شود.

روغن آرگان

پیشگیری از سرطان

روغن آرگان در آشپزی مقدار آنتی اکسیدان بالا، برای ترمیم آسیبهای سلولی کمک میکند. مطالعات نشان داده اند که این روغن میزان تقسیم سلولی در مورد سرطان پروستات را کاهش میدهد

تقویت کننده سیستم ایمنی

مطالعات نشان داده اند که روغن آرگان به طور فعال می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

مشخصه های روغن آرگان

روغن آرگانی كه براي اهداف آرایشی استفاده می‌شود دارای رنگ طلایی روشن و کم‌رنگی است، در حالی كه روغن مورد استفاده دز آشپزی كاملا طلایی است.

این روغن دارای عطر و بوی متمایزی است که در عرض چند ثانیه بعد از تماس با مو یا پوست ناپدید می‌شود. شما ممکن است تصمیم بگیری که روغن بدون بو را خریداری کنید. با این حال، این امر در واقع می‌تواند شما را از مواد مغذی مختلف پنهان شده در این روغن محروم کند.

روغن آرگان

نظرات