انواع روشهای کاشت مو و هزینه های آن

0

   انواع روشهای کاشت مو و هزینه های آن

امروزه با توجه به تاثیر موی سر در زیبایی چهره ، نیاز به کاشت مو بیشتر از پیش احساس می شود . ریزش مو ممکن است بدلیل عوامل ژنتیکی و ارثی باشد و یا به صورت موضعی بخش هایی از سر در اثر جراحی های انجام شده و یا روش های آرایش مو و مدل بستن مو کم مو شده باشند . گاهی نیز بدلیل سانحه و یا تصادف بخش هایی از موی سر و یا ابرو ممکن است دچار طاسی شده باشند . بهترین روش برای درمان طاسی و کم مویی کاشت و پیوند مو می باشد .

کاشت مو

قبل از کاشت مو علل ریزش مو باید ریشه یابی و درمان گردد در غیر اینصورت به مرور زمان موهای کاشته شده به مانند موهای اولیه و طبیعی فرد دچار ریزش می شوند، این یک امر بدیهی و کاملا واضح است و ارتباطی با نوع و روش کاشت مو ندارد و این گفته که موهای کاشته شده با فلان روش کاشت ماندگار خواهند بود کاملا تبلیغاتی و غیر علمی است.

همچنین اگر مشکلات متابولیکی در بدن فرد که منجر به ریزش موهای وی گردیده رفع شوند کمک به رویش موهای کاشته شده نیز می کند، بدین منظور توصیه می شود قبل از عمل کاشت با انجام آزمایشات خون وضعیت غدد تیروئید و آدرنال(فوق کلیوی)، میزان ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه عناصر روی، مس، آهن و ویتامین های دی و ب۱۲، میزان هورمون های تستسترون و دی هیدروتستسترون(DHT) بررسی گردد تا در صورت نیاز مکمل های غذایی و درمان مناسب تجویز گردد.

سن مناسب برای کاشت مو در آقایان بالای ۳۰ سال است، در سنین زیر ۳۰ سال و به ویژه زیر ۲۶ سال بدن از لحاظ سیستم هورمونی در تغییرات است و بهتر است بعد از سن ۳۰ سال که متابولیزم و سیستم هورمونی بدن به ثبات کافی رسیده اقدام به کاشت مو شود تا هم نتیجه بهتری کسب گردد و هم از شانس ریزش موهای کاشته شده کاسته شود.

کاشت مو

روش های کاشت مو

۱- کاشت مو به روش ترکیبی ( Combination )

این روش مناسب ترین روش برای افراد کاملا طاس می باشد . در این روش از ترکیب روش های fit و fut جهت افزایش تراکم مو استفاده می شود .

۲- کاشت مو به روش fit

به این روش کاشت FUE نیز گفته می شود، در این روش کاشت مو، عمل برداشت لایه های پوستی مانند روش FUT انجام نمی شود و صرفا فولیکول های مو به صورت گروهی و یا تک تک از پشت سر و نواحی اهدا کننده با ابزار مخصوص برداشته و در نواحی مورد نظر کاشته می شود، البته قبل از انتقال به قسمت های کم پشت و یا طاس با سوزن های مخصوص حفره های بسیار کوچک جهت قرار گرفتن فولیکول های مو ایجاد می شود.

در این روش احتیاج به جراحی نمی باشد و درمان بصورت موضعی انجام می شود، معمولا در هر جلسه ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ فولیکول مو از پشت سر به نواحی کم پشت انتقال می یابد و با توجه به بانک مو و میزان طاسی سر ممکن است نیاز به چندین جلسه مراجعه باشد.

معایب کاشت مو به روش FIT: ممکن است جای حفره هایی که جهت انتقال فولیکول های مو در سر ایجاد می شوند باقی بمانند و نمایی نا زیبا و غیر طبیعی ایجاد کنند به ویژه در خط رویش موها در قسمت پیشانی.

مزایا کاشت مو به روش FIT: نیاز به جراحی و بیهوشی نمی باشد و دوران نقاهت آن نسبتا کوتاه است.

کاشت مو

۳- کاشت مو به روش fut (Follicular unit transplantation )

FUT مخفف Follicular Unit Transplantation و یکی از قدیمی ترین روش های کاشت مو است و کماکان در بسیاری از کشورها از این شیوه برای کاشت مو استفاده می شود، شرط اول برای استفاده از روش FUT داشتن بانک موی کافی در قسمت پشت سر می باشد، در این روش لایه های پوستی به شکل نوار و در ابعاد مختلف از نواحی پشت سر برداشته و سپس با دستگاه مخصوص و زیر میکروسکوپ به واحد های کوچک تر تقسیم و به نواحی کم پشت و طاس پیوند زده می شوند و در نهایت محل برداشته شدن لایه های پوستی بخیه می شود. این روش بیشتر شبیه یک جراحی پوستی است، فرد در این نوع عمل کاشت بیهوش می شود و بعد از اتمام مراحل نیاز به مراقبت های ویژه و دوران نقاهت طولانی می باشد.

معایب کاشت مو به روش FUT: شرایط مشابه با عمل جراحی، باقی ماندن جای زخم در محل برداشتن لایه های پوستی، دوران نقاهت طولانی، امکان کشیدگی پوست در ناحیه گردن

مزایای کاشت مو به روش FUT: نسبت به بعضی از شیوه های کاشت مو نتیجه بهتری کسب می شود، احتمال از بین رفتن فولیکول های مو(پیاز مو) نسبت به روش FIT کمتر است و اکثر فولیکول های برداشته شده از نواحی اهدا کننده به شکل سالم به نواحی کم پشت و طاس منتقل می شوند.

۴- کاشت مو به روش sut

روش کاشت SUT نسبت به سایر روش های کاشت مو از قبیل FIT و FUT روش نوینی است که تقریبا اکثر مراحل آن از برداشت تا کاشت فولیکول های مو توسط دستگاهای اتوماتیک با نظارت پزشک صورت می گیرد.

در روش کاشت SUT پیاز مو به صورت دستی برداشت و کاشت نمی شود بلکه به وسیله پانچ لیزری از محل اهدا کننده که معمولا پشت سر می باشد جدا شده و سپس فریز می گردد و در نهایت به نواحی کم مو و طاس انتقال می یابد، به دلیل فریز شدن فولیکول های مو تا زمان کاشت از تخریب آن ها جلوگیری می شود.

در روش SUT با توجه به وجود پانچ لیزری و سیستم فریز درصد بسیار کمی از ریشه موها حین برداشت و کاشت از بین می روند، طبق برخی از آمار میزان هدر رفتن فولیکول های مو به کمتر از ۱% در این روش می رسد.

در روش SUT متقاضی بیهوش نمی شود بلکه صرفا از بی حسی موضعی استفاده می گردد. جراحی و برداشت لایه های پوستی نیز در این روش صورت نمی گیرد. این روش تقریبا مانند روش FIT است یعنی صرفا فولیکول های مو منتقل می شوند اما از ابزار نوین و تکنولوژی جدید استفاده می گردد به همین دلیل نتیجه بهتری حاصل می شود.

عوارض جانبی در روش کاشت SUT به حداقل می رسد، دوران نقاهت آن کوتاه، جای پانچ، زخم و خونریزی نیز بسیار کم مشاهده می گردد.

سرعت انتقال فولیکول های مو از محل اهدا کننده به محل دریافت کننده نیز نسبت به سایر روش های کاشت مو بیشتر بوده و پزشک می تواند در هر جلسه حداقل ۱۰۰۰۰ فولیکول را جابجا نماید و معمولا عمل کاشت با یک جلسه اتمام می یابد.

امکان برداشت و کاشت مو در همه نقاط بدن با این روش میسر می باشد.

مزایا: روشی نوین است و از هر بعد نسبت به سایر روش های کاشت مو مناسب تر می باشد. البته به مانند همه روش های کاشت مو انتخاب مرکز معتبر و پزشک با تجربه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

۵- کاشت مو به روش BHT:

BHT در زبان انگلیسی مخفف Body Hair Transplant به معنی انتقال مو از بدن به سر می باشد، در این روش کاشت، مو از نواحی مختلف بدن مانند سینه، کتف ها، پشت، ران ها و غیره برداشته شده و در قسمت های کم پشت سر کاشته می شود، از آنجا که جنس موهای بدن با موهای سر کمی متفاوت است معمولا این روش کاشت به تنهایی و به عنوان گزینه اول پیشنهاد نمی شود.

کاشت مو به روش BHT برای کسانی توصیه می شود که بانک مو کافی در قسمت پشت سر و بالای گردن ندارند و ناچارا پزشک مجبور به انتقال مو از بدن می باشد.

این روش زمانی نتیجه خوبی می دهد که فرد بانک مو متوسطی دارد یعنی پزشک بخشی از فولیکول های مو در پشت سر را به نواحی طاس انتقال می دهد و برای پر کردن فضای مابین این فولیکول ها از موهای بدن فرد استفاده می کند به عبارتی ترکیبی از فولیکول های مو در پشت سر با فولیکول های بدن در نواحی طاس و کم پشت کاشته می شود.

اما در افرادی که کاملا طاس بوده یا بانک مو ضعیف و ناچیزی دارند صرفا انتقال موهای بدن به سر جلوه جالبی به همراه نخواهد داشت زیرا جنس و حالت گیری موهای بدن با موهای سر متفاوت است.

جمع بندی: بهتر است نام این روش کاشت را روشی مکملی نامید زیرا به تنهایی نتیجه جالبی از آن حاصل نمی شود.

کاشت مو

هزینه کاشت مو

هزینه جراحی کاشت مو معمولاً بر حسب تعداد گرفت‌ها برآورد می‌شود. گرفت (پیوند) دسته یا گروهی طبیعی از تارهای مو (معمولاً ۱ تا ۴ تار مو) است که از آن با اصطلاح واحد فولیکولی نیز یاد می‌شود. این واحد‌های فولیکولی در جراحی کاشت مو به روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) به صورت تک به تک با استفاده از وسایل مخصوص مستقیماً از پوست سر جدا می‌شود. اما در جراحی کاشت باریکه مو (FUT) باریکه‌ای از بافت حاوی مو جدا می‌شود و سپس واحدهای فولیکولی یک به یک از بافت یا باریکه اهدا کننده گرفته می‌شود. روش FUE معمولاً گران‌تر است، چون استخراج گرفت‌ها به دلیل ماهیت دقیق و دشوار عمل زمان‌برتر است.
هزینه تقریبی کاشت مو چیزی بین ۳ تا ۶ میلیون تومان می باشد.
هزینه کاشت مو به عوامل متعددی همچون جنس پوست سر و مقدار طاسی مرتبط است و هزینه هر تار مو ۳۰۰ تومان بوده که بسته به تعداد تار موی مورد نیاز هزینه نهایی محاسبه می‌شود.

هزینه و قیمت کاشت مو را می توان به روش های زیر تعیین نمود :

۱ – بر اساس تعداد تار موی برداشتی و کاشته شده تعیین کرد مثلا هر هزار تار مو ۲۰۰هزار تومان و ما برای شما ۱۶۰۰۰تار مو می کاریم و می شود ۳۲۰۰۰۰۰تومان.

۲-بر اساس تعداد گرافت برداشت و کاشت شده مثلا هر هزار گرافت یک میلیون تومان و ما برای شما ۴۰۰۰ گرافت می کاریم و قیمت کاشت مو برای شما می شود ۴۰۰۰۰۰۰ تومان

۳- بر اساس وسعت طاسیی که کاشت می شود مثلا ما ۸ سانت جلوی سر را می کاریم ۳ میلیون نصف را می کاریم ۴٫۵ میلیون و تمام سر را می کاریم ۶ میلیون

۴- بر اساس روش برداشت و کاشت مو مثلا با fit می کاریم ۴ میلیون با fut می کاریم ۵ میلیون و با ترکیبی می کاریم ۷ میلیون .

تمام این روش ها برای تعیین قیمت کاشت مو در یک کلینیک استفاده می شود و هر کدام دارای معایب و محاسن خاص خودش می باشد. اما بدانید :

در روشهایی که با شمارش انجام می شود معمولا اعدادی که به شما می گویند غیر واقعی و بیشتر از حد انجام شده می باشد ، اعدادی مانند ۱۶۰۰۰ تار مو یا ۴۰۰۰ گرافت دروغ است.

کاشت مو

آیا بعد از عمل کاشت حتما موهای کاشته شده روییده می شوند؟

در برخی از افراد بلی و بخش زیاد و یا تمامی موهای کاشته شده روییده می شوند و در برخی خیر، اگر همزمان با کاشت، میزان و توازن مواد مغذی از قبیل ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز جهت رویش موها در بدن تنظیم گردد معمولا بخش قابل توجهی از موهای کاشته شده رویش می کنند.

به عنوان مثال عنصر روی و ویتامین های ب به ویژه ب۵، ب۶، ب۱۲ و بیوتین از مواد مغذی و ضروری برای رشد موها و حفظ سلامت آن ها می باشند و اگر شخصی دچار کمبود این مواد مغذی باشد ممکن است بعد از عمل کاشت رویش قابل توجهی را مشاهده نکند و یا حتی به فاصله کوتاهی شاهد ریزش مجدد موهای خود باشد.

توصیه می شود از طریق آزمایشات T3, T4, TSH, Ferritin, Zinc Serum, Copper Serum, Ceruloplasmin, DHT, Vitamin D3, Vitamin B12, Testosterone وضعیت عناصر، هورمون ها و فعالیت غده تیرویید را قبل از اقدام به کاشت بررسی نمایید.

نظرات