علل شوره سر و راههای جلوگیری و درمان آن

0

علل شوره سر و راههای جلوگیری و درمان آن

شوره‌ سر ممکن است در اثر خشکی پوست سر یا یک بیماری پوستی به نام درماتیت سبوره‌ای (seborrheic dermatitis) ایجاد شود. همچنین عوامل دیگری چون اگزما، بیماری صدفک، یا به طور معمول رشد بیش از حد قارچی به نام مالاسزیا (malassezia) می‌توانند باعث ایجاد شوره‌ شوند.شاید برای‌تان عجیب باشد، اما ممکن است شما نیز به طور ناگهانی در معرض ابتلا به شوره‌ سر قرار بگیرید.

این بیماری در طول فصول پاییز و زمستان، وقتی که گرمای داخل خانه در خشکی پوست نقش دارد تشدید پیدا می کند و در طول تابستان این بیماری بهبود پیدا می کند.

مصرف بی رویه مواد آرایشی مو و عدم رعایت نظافت مو مانند شامپو نزدن مرتب ، استفاده از شامپوی نامناسب، عدم شست وشوی کافی سر بعد از شامپو زدن و یا باقی ماندن بقایای صابون در پوست سر از عوامل دیگر موثر در بروز شوره سر است.

آسیب هایی که به پوست سر وارد می شوند، همچون سشوار زدن، فر بیش از حد، بابلیس، رنگ کردن و مش زدن از دیگر عوامل ایجاد شوره سر است.

کم شدن آب بدن و شانه زدن کم موهای سر نیز باعث بروز شوره سر می شوند.

شوره سر

عواملی که باعث شوره سر میشوند ( علت شوره سر )

*یکی از عوامل موثر در بروز شوره سر مشكلات گوارشی مثل چاقی زیاد، یبوست وعدم هضم غذا است.

*عدم داشتن تغذیه صحیح و کمبود‌های تغذیه‌ای (کمبود ویتامین ها و…) از دیگر عوامل موثر در بروز شوره سر است

* خستگی‌های بیش از حد روزانه

* کمبود خواب

* استرس‌های روحی و اختلالات عاطفی

* عامل توارث

* اختلالات هورمونی (به خصوص آندروژنها )

* هوای‌ سرد و خشک‌

* واکنش های آلرژيک

* گرمای بيش از اندازه

* استفاده از کلاه‌های تنگ و چسبان

* پوست‌ چرب، تعریق زیاد نیز در بروز شوره سر موثر است

* مصرف بی‌رویه مواد آرایشی مو و عدم رعایت نظافت مو (شامپو نزدن‌ مرتب یا استفاده از شامپوی نامناسب‌، عدم شست‌و‌شوی کافی سر متعاقب استفاده از شامپو و یا باقی ماندن بقایای صابون در پوست سر) نیز از عوامل دیگر موثر در بروز شوره سر است.

* آسیبهائی كه به پوست سر وارد میشود مثل سشوار زدن و فرمو بیش ازحد، بابلیس، رنگ كردن و مش زدن مكرر مو.

* از عوامل دیگر موثر در بروز شوره سر مصرف برخی داروها مثل سایمتیدین، كلرپرومازین و داروهای ضدفشارخون بالا است

*همچنین شوره ممکن است علت میکروارگانیسمی و نیز قارچی داشته باشد (Pityrosporum Ovale، «مالاسزیا وستریکتا» و «مالاسزیا گلوبوسا». )

شوره سر

دو نوع شوره سر وجود دارد:

شوره خشک و شوره مومی شکل.

شوره خشک باعث خارش می شود در این حالت پوسته های کوچک آزادانه
در مو پراکنده می شوند
اما شوره های مومی شکل، روی پوست سر می مانند.

روشهای درمان و جلوگیری از شوره سر

۲۴ روش برای درمان شوره سر

۱.برس زدن: برس زدن مرتب موها در درمان شوره سر اهمیت زیادی دارد زیرا سبب می‌شود که جریان خون سریعتر شود و سلول‌ها تغذیه شوند.هر شب پیش از رفتن به رختخواب با یک برس مویی،‌ موهای خود را از جهات مختلف برس بزنید،به طوری که در حدود صدبار برس روی سرتان حرکت کند و در تمام نقاط خون را به جریان بیندازد.

۲٫شامپو بچه: اگر ميزان شوره سر زياد نيست و در حد متوسط قرار دارد، می توانيد روزی یک بار موهای خود را با شامپوی معمولی بشوييد. با اين کار تقريباً تمام شوره سر از بين خواهند رفت. سعی کنيد از شامپوهای معمولی و یا شامپو بچه استفاده کنيد.

۳٫رعایت رژیم غذایی: درصورتی که شوره سر در اثر بدغذایی باشد رژیم غذایی مناسب برای آن توصیه می‌شود.پرهیز از خوردن چربی‌های حیوانی، پرهیز از زیاده‌روی در مصرف شیرینی‌ها ، شکلات ، ‌‌آجیل ، ‌غذاهای سرخ شده و پر ادویه و غذاهایی که روی آنها فرایندهایی انجام گرفته مثل انواع کنسروها و قهوه غلیظ سلامت را به موها باز می‌گرداند. خوردن سبزیها و میوه‌ها و مواد پروتئین‌دار به مقدار فراوان برای درمان شوره سر توصیه می‌شود. غذاهایی که ویتامینهای A ، E ، B و پروتئین به حد کافی دارند، از شوره سر جلوگیری می‌کنند.

۴٫آسپرین: آسپرین شامل ترکیبات فعالی به نام اسید سالیسیلک است که در بسیاری از شامپوهای مخصوص درمان شوره سر وجود دارد. برای کنترل شوره و پوسته‌ی سر،‌ دو عدد آسپرین را پودر کرده و به شامپوی خود اضافه کنید. بگذارید این ترکیب ١ الی ٢ دقیقه روی موهایتان بماند، سپس آن را خوب آب بکشید و مجددا موها را با شامپوی ساده بشویید.

۵٫ویتامین B: به اندازه کافی از ويتامينها به خصوص گروه B در رژيم غذايی خود استفاده کنيد.اين ويتامين از بروز شوره سر جلوگيری می‌کند.

۶٫روغن بوته‌ی چای: یک پژوهش نشان داد شامپوهایی که حاوی روغن بوته‌ی چای هستند، به طور چشم‌گیری در رفع شوره‌ی سر مؤثرند. می‌توانید با افزودن چند قطره روغن بوته‌ی چای به شامپوی مورد علاقه خود، شوره را رفع کنید.

۷٫جوش‌شیرین: مواد موجود در آشپزخانه‌ می‌تواند در رهایی از شر پوسته‌ها و خارش سر به شما کمک کند. موهایتان را مرطوب کنید و یک مشت جوش‌شیرین را روی آن بمالید. سپس شامپو را روی موهایتان بریزید و بلافاصله آن را با آب بشویید. جوش‌شیرین قارچ‌هایی را که عامل ایجاد شوره‌ سر هستند از بین می‌برد. ممکن است در ابتدا پوست سرتان کمی خشک شود اما بعد از چند هفته،‌ پوست سر چربی طبیعی خود را بازیابی می‌کند. استفاده از جوش‌شیرین هم موجب نرمیِ موهایتان می‌شود و هم از شر پوسته‌ی سر خلاص‌تان می‌کند.

۸٫سرکه‌ سیب: سرکه سیب به عنوان درمان‌کننده‌ی شوره سر، میزان ‌‌PH پوست سر را تغییر می‌دهد و مانع از رشد مُخمرها در پوست می‌شود. یک چهارم فنجان سرکه‌ی سیب را با یک چهارم فنجان آب مخلوط کنید و آن را در یک قوطی اسپری بریزید و به موهایتان اسپری کنید. موهایتان را در یک حوله بپیچید و ۱۵ دقیقه الی یک ساعت صبر کنید و بعد موها را بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام بدهید.

۹٫دهان‌شویه: برای درمان شوره سرِ شدید، موهایتان را با شامپوی همیشگی بشویید و سپس آن را با یک دهان‌شویه‌ی حاوی الکل آب بکشید. سپس از نرم‌کننده‌ی مو استفاده کنید. دهان‌شویه دارای خواص ضد قارچی است که مانع از ایجاد شوره سر می‌شود.

۱۰٫روغن نارگیل: روغن نارگیل یک درمان آزموده شده و مناسب برای شوره سر به شمار می‌رود و بوی خوبی نیز دارد. قبل از شست‌وشوی موها، ٣ تا ۵ قاشق غذاخوری از روغن نارگیل را روی موهایتان بریزید، آن را ماساژ بدهید و اجازه دهید یک ساعت روی سرتان بماند. سپس سرتان را با شامپو بشویید. همچنین می‌توانید از شامپویی استفاده کنید که حاوی روغن نارگیل باشد.

۱۱٫لیمو: درمان شوره سر را حتی می‌تواند در یخچال هم پیدا کرد! کافی است دو قاشق غذاخوری آب‌لیمو را روی موهایتان بریزید و آن را ماساژ بدهید. سپس یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو را در یک فنجان آب بریزید و آن را روی موها ریخته و سپس آب‌کشی نمایید. این کار را روزانه انجام دهید تا شوره سر رفع شود. خاصیت اسیدی لیمو باعث متعادل شدن ‌PH پوست سر می‌شود که به رفع شوره کمک می‌کند.

۱۲٫نمک: پاشیدن نمک به موها قبل از استفاده از شامپو، باعث رفع شوره می‌شود. مقداری نمک روی موهایتان بپاشید، سپس موها را ماساژ بدهید، خواهید دید که خشکی و پوسته‌ی سر به این ترتیب رفع می‌شود و موها آماده‌ی شست‌وشو خواهند بود.

شوره سر

۱۳٫آلوئه‌ ورا: با ماساژ دادن موها با آلوئه‌ ورا از شر خارش سر رها شوید. خاصیت خنک‌کنندگی آلوئه‌ ورا موجب تسکین خارش خواهد شد.

۱۴٫سیر: خواص ضد میکروبی سیر موجب دفع باکتری‌هایی می‌شود که عامل ایجاد شوره سر هستند. سیر را له کنید و آن را روی پوست سر بمالید. برای اجتناب از بوی بد سیر، می‌توانید آن را با عسل مخلوط کنید و قبل از شست‌وشو، موها را با این مخلوط ماساژ بدهید.

۱۵٫روغن زیتون: روغن زیتون یک درمان سنتی برای شوره سر است. ده قطره روغن زیتون را روی سرتان ریخته و آن را ماساژ دهید،‌ سپس موها را با حوله بپیچید و اجازه دهید تمام شب روی سرتان بماند و هنگام صبح موها را با شامپو بشویید. اگر به دنبال راهکاری ساده‌تر و سریع‌تر هستید، می‌توانید از شامپویی که حاوی روغن زیتون باشد، استفاده کنید.

۱۶٫ترکیب پوست لیمو با روغن نارگیل: مقداری پوست لیمو را در ظرف کوچکی محتوی روغن نارگیل خیس کنید.
این ترکیب را به مدت ۸ الی ۱۰ روز نگهدارید و سپس آنرا صاف کرده و به موهایتان بمالید.

۱۷٫ترکیب سرکه با آب چغندر: چند قطره سرکه را به مقداری آب چغندر اضافه کنید.
آنرا روی پوست بمالید. ترکیب دیگر این است که چند قطره عصاره زنجبیل به آب چغندر اضافه کنید.

۱۸٫ترکیب روغن زیتون با روغن بادام: روغن زیتون و روغن بادام را به نسبت مساوی ترکیب کنید
و حدود ۵ دقیقه روی سر بگذارید. با اولین احساس سوزش، موهایتان را بشویید.

۱۹٫شنبلیله: شب دو قاشق غذاخوری از دانه شنبلیله را در آب، خیس کنید.
صبح روز بعد این محلول را صاف و یکنواخت کنید. این محلول را به موهای سرتان بمالید.بعد از نیم ساعت سرتان را بشویید.

۲۰٫تخم مرغ: دو قاشق غذاخوری آب را به دو تخم مرغ زده شده اضافه کنید.
موهایتان را مرطوب کنید و این ترکیب را به موهایتان بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید.

۲۱٫ماست: ماست در کنار دنیایی از خواص برای برطرف کردن شوره سر هم درمانی عالی قلمداد می شود. راه و زمان درست اینطور است که ماست را با نوک انگشتانتان به کف سر مالیده و بعد از ۱۰-۱۵ دقیقه به خوبی آبکشی کنید و بعد از آن موهایتان را طبق روال طبیعی استحمام بشویید.

۲۲٫ترکیب بیخ شب بو با ریحان و نعناع: یک قاش چای خوری پودر و یا نوع تازه از بیخ شب بو و یا سبزیجاتی همچون ریحان و نعناع را در قوری حاوی یک لیوان آب جوش و یا چای بریزید و اجازه دهید تا خوب دم بکشد بعد از آنکه محلول سرد شد موهایتان را به آن اغشته و بعد از ۱۵ دقیقه آبکشی کنید.

۲۳٫سیر: خاصیت ضدقارچی سیر برای رفع باکتری های ایجادکننده شوره سر خیلی موثر است. کافی است چند حبه سیر را له کنید و به پوست سر بمالید. برای پیشگیری از بوی تند، سیر له شده را با کمی عسل مخلوط کنید و سپس به موها بمالید.

۲۴٫روغن نارگیل: این روغن به طور موثر شوره سر را درمان می کند. قبل از حمام سه تا پنج قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به پوست سر بمالید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند. سپس آن را با شامپو بشویید

نظرات