جاهای تفریحی و تاریخی شهر تبریز

1

جاهای تفریحی و تاریخی شهر تبریز

دیدنیهای تبریز : تبریز، سومین شهر بزرگ ایران است و جدا از بناهای تاریخی و موزه ها، طبیعت سرسبزی نیز به خصوص در بهار و تابستان دارد. یعنی فصل هایی که دیگر از سرما چندان خبری نیست.

دیدنیهای تبریز

بازار تبریز

یکی از دیدنیهای تبریز که قدم زدن در آن خود سفری است به دل تاریخ، بازار تبریز است. بازاری که به بزرگترین بازار مسقف جهان شهره است و حجره ها، سراها و تیمچه های زیادی دارد. بازار تبریز که هر بخشش مختص کسب و کاری است و به خصوص بازار فرش آن بسیار پررونق است، مغازه های زیادی دارد. بازار بلورفروشان، شیشه گران و کفش دوزان از جمله جاهای دیدنی بازار است که دیدنشان خالی از لطف نیست.

دیدنیهای تبریز

دیدنیهای تبریز

میدان شهرداری یا ساعت

یکی دیگر از دیدنیهای تبریز که هم می‌توان در اطرافش نشست و هم از موزه اش دیدن کرد، میدان ساعت است. میدان شهرداری یا ساعت در مقابل کاخ شهرداری تبریز معروف به ساختمان ساعت واقع شده. تبریزی ها به این میدان ساعات قاباغی یا جلوی ساعت می‌گویند. کاخ شهرداری ساعتی به‌ارتفاع ۳۰٫۵ متر دارد که هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می‌رساند. نقشه ساختمان شبیه طرح عقابی درحال پرواز است و شبیه ساختمان‌های آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم است. تنها موزه شهرداری ایران نیز شامل تالارهای دوربین قدیمی، فرش، هنرهای معاصر، خط و.. در کاخ شهرداری قرار دارد. دیدار از کاخ شهرداری که شهردار و شورای شهر ساکن برخی اتاق‌هایش هستند، آزاد است. در کنار این ساختمان موزه آتش نشانی قرار گرفته.

دیدنیهای تبریز

دیدنیهای تبریز

موزه قاجار

یکی از قشنگ‌ترین موزه‌های تبریز، موزه قاجار است. موزه قاجار که پیش از این خانه امیرنظام گروسی، از رجال سیاسی دوره ناصرالدین شاه بوده، عمارتی زیبا با حیاطی پر از گل دارد و سفری است به دوره قاجار. این موزه بخش های مختلفی دارد، یک تالار آن مخصوص پول و سکه‌های دوره قاجار است، تالاری دیگر مختص ظرف و ظروف، تالاری برای کاشی های رنگارنگ، تالاری برای تفنگ و اسلحه و تالاری برای ساز و تالارهایی هم برای وسایل دیگر. موزه‌ قاجار در یکی از محله‌های قدیمی تبریز به نام ششگلان قرار دارد. خیابانی که می‌توان خانه‌های قدیمی زیادی در آن پیدا کرد. مقبره الشعرا که مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر نامدار ایرانی از جمله شهریار، قطران و اسدی طوسی است در این خیابان قرار گرفته.در این موزه که به عنوان دومین موزه تاریخی ایران پس از موزه ملی تهران شناخته می‌شود، آثار متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی به نمایش گذاشته شده‌است.

دیدنیهای تبریز

 

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان از ۳ سالن به مساحت ۸۰۰ متر مربع و سالن مخصوص نمایش سکه‌ها و مهرهای تاریخی ایران در طبقهٔ اول تشکیل شده است.

در طبقه همکف موزه آذربایجان، آثار و اشیای تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ و دوران پیش از اسلام گردآوری شده‌اند که سفال‌های مربوط به تپه اسماعیل‌آباد با هفت هزار سال قدمت، از تاریخی‌ترین آثار این بخش به‌شمار می‌روند.

قدیمی‌ترین آثار طبقهٔ اول موزه آذربایجان مربوط به سده چهارم هجری و شهر نیشابور است که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به استفاده از خط کوفی، استفاده نقش‌های اسلیمی و استفاده از لعاب سفید در این آثار اشاره کرد. ظروف سفالی مربوط به دوره ایلخانان و قفل رمزی مربوط به سده ششم هجری نیز از دیگر آثار تاریخی این بخش محسوب می شود.

در سالن سکه‌ها و مهرهای تاریخی ایران نیز قدیمی‌ترین سکه‌های ضرب‌شده در ایران از دوره هخامنشیان تا دوره قاجاریان به نمایش درآمده‌اند. همچنین نمونه‌هایی از مهرهای تاریخی ایران در این بخش قرار گرفته‌اند.

مجسمه‌های ساخته‌شده توسط احد حسینی در طبقه زیرزمین موزه آذربایجان نگهداری می‌شوند. این مجسمه‌ها دید عمیقی نسبت به سرگذشت و اخلاق انسان در طول سده‌های گذشته و به خصوص سده بیستم دارند.
بخش سنگ‌نگاره‌های تاریخی، جدیدترین بخش موزه آذربایجان است که در طبقه زیرزمین این موزه قرار گرفته‌است. در این بخش مجموعه‌ای از پیکره‌های انسانی، سنگ گورها، سنگ‌های کتیبه‌دار، قوچ‌های سنگی و مجسمه‌های سنگی به نمایش گذاشته شده‌اند.

دیدنیهای تبریز

دیدنیهای تبریز

موزه عصر آهن

سایت موزه عصر آهن یکی از شگفت آورترین موزه های کشور بوده که مردگانی با قدمت چهار هزار سال در آن همراه با لوازم زینتی شان خفته اند.

سال ۷۶ اولین باری بود که این گورستان با چنین شهرت جهانی بر اثر یک عملیات خاکبرداری ساده در جوار مسجد کبود تبریز کشف شد و پس از آن کاوش های باستان شناسی توسط باستان شناسان مطرح کشور بر روی این منطقه انجام گرفت.

پس از تکمیل بررسی های صورت گرفته ۳۸ گور متعلق به دوره عصر آهن در آن کشف شد که اکثر آن ها به صورت جنینی دفن شده بودند و سال ۸۵ سالی بود که بالاخره این سایت موزه به عنوان اولین موزه صحرایی ایران آغاز به كار كرد.

دیدنیهای تبریز

موزهٔ تاریخ طبیعی

موزهٔ تاریخ طبیعی یکی از موزه های شهر تبریزه که در بلوار آزادی قرار گرفته.
پیکرهای تاکسیدرمی جانوارن مختلف متعلق به آذربایجان و سایر نقاط ایران جمع آوری شده و پس از گذراندن مراحلی در بخش های گوناگون موزهٔ تاریخ طبیعی به نمایش گذاشته شده است. همچنین پیکرهای کامل پرندگان، چرندگان، حشرات و خزندگان که برخی شان نادر هستند، در این موزه به نمایش درآمده است.

دیدنیهای تبریز

باغ ائل گولی

نمی‌شود تبریز رفت و به باغ ائل گلی یا استخر شاه سر نزد. ائل گلی که یکی از شلوغ‌ترین و پرطرفدارترین جاهای گردشگری تبریز است، مخصوصا در شب مشتاقان زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. این باغ در حقیقت کاخی است که وسط استخری بزرگ قرار گرفته و به شکل جزیره درآمده است. ساخت اولیه استخر به دوران آقا قویونلوها برمی‌گردد و در دوره های بعد به تدریج تکمیل و به شکل باصفای امروزی درآمده.

دیدنیهای تبریز

دیدنیهای تبریز

پارکهای تبریز

پارک ولیعصر

پارک ولیعصر تبریز یکی از پارکهای زیبا و متفاوت تبریزه. این پارک در ضلع شرقی تبریز و در کوی ولیعصر، کنار پارک باغلار باغی قرار داره، یکی از ویژگی های متمایز پارک ولیعصر زیبایی معماری و استفاده از حوضچه های آب و آبروها در سرتاسر پارکه. در واقع معماری پارک ولیعصر، برگرفته از معماری اصیل ایرانی با استفاده از حوض های کوچک در سرتاسر پارک و اتصال آنها به هم با استفاده از آبروهاست، که در نهایت به استخر وسط پارک متصل می شن. در این آب نمای هوشمند نور پردازی ۷ رنگ بصورت لیزری و کاملا حرفه ای انجام یافته و جلوه زیبایی از شبهای تبریز رو به نمایش گذاشته.

دیدنیهای تبریز

پارک باغلار باغی

پارک سیاحتی، تفریحی باغلارباغی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در شهر تبریز احداث شده، یکی از ۳ پارک مهم این شهره (ائل گلی، باغلارباغی و باغ گلستان). درب های ورودی این پارک، همه روزه در ساعت ۱۶ باز می شه و در ساعت ۲۴ بسته میشه و عده زیادی از مردم در این ۸ ساعت، از این پارک استفاده می کنن. پارک باغلارباغی در مجاورت بلوار استاد شهریار و در ضلع شمالی ورودی کوی ولی عصر و جنب «پارک ولی عصر» واقع شده . مجموعه تفریحی باغلارباغی، در میان انبوهی از درختان واقع شده . البته بسیاری از نقاط این مجموعه، چمن کاری شده هستند و روزانه، عدهٔ زیادی از شهروندان تبریزی، باحضور در آن، از فضای زیبای موجود در آن، لذت می برند. این مجموعه باغ وحش هم داره.

دیدنیهای تبریز

پارک آبی

اين مجموعه با ساختاري متفاوت و منحصر به فرد اوج هنر و ابتكار را به نمايش گذاشته است و از حيث امكانات و تجهيزات در زمره كاملترين و مجهزترين پارك هاي آبي جهان قرار گرفته است. از جمله اين امكانات مي توان به اين موارد اشاره نمود:

سرسره هاي آهسته و مارپيچ
مالتي اسلايد
سرسره چاله فضايي
سرسره هاي سرعتي تونلي و روباز
سرسره موج ( U شكل)
سرسره هاي ران اوت تونلي و روباز ( ويژه افرادي كه شنا بلد نيستند.)
سرسره هاي مخصوص كودكان
رودخانه اي به طول ۱۷۰ متر و عرض ۳ متر
استخر موج با ۲۴ مدل موج گوناگون
استخر شنا
استخر و سرسره ويژه كودكان ۳ تا ۷ سال
استخر و سرسره ويژه كودكان ۷ تا ۱۲ سال
استخر فرود سرسره ها
سونا و جكوزي
تونل هاي وحشت
فست فود و كافي شاپ

دیدنیهای تبریز

آدرس پارک آبی:شهرک یاغچیان-خیابان توحید-بعد از مخابرات -جنب پارک اوشاخلار باغچاسی

مجموعه سورتمه سواری

بزرگ ترین و نخستین مجموعه سورتمه سواری شمال غرب کشور با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری تبریز طراحی و راه اندازی شده است. طول مسیر سورتمه تبریز ۴۵۰ متر می باشد که به دو صورت کابین های یک و دو نفره طراحی شده و چشم انداز زیبای تبریز در طول مسیر حرکتی کابین ها برای استفاده کنندگان از این مجموعه جذابیت های خاص خود را خواهد داشت.

دیدنیهای تبریز

بوستان بزرگ تبریز

بوستان بزرگ تبریز، بزرگ ترین مجموعه تفریحی شهر تبریزه که هم اکنون بخش هایی از آن به بهره برداری رسیده. این بوستان در شمال غرب شهر و در محل پیشین زمین های کشاورزی ساخته می شه که حدود ۸ کیلومتر مربع وسعت داره. رودخانه های تلخه رود و مهران رود از این منطقه عبور می کنن. بوستان بزرگ تبریز شامل مجموعه های متعددی نظیر پیست های اتومبیل سواری، اسب سواری و دوچرخه سواری، دریاچه های قایق رانی، رستوران، سالن های سرپوشیده تفریحی، شهربازی و هتل خواهد بود.

دیدنیهای تبریز

مکانهای گردشگری تبریز

تله کابین کوه عینالی

تله کابینی که بعد از تکمیل فاز دو و سه آن به طولانی ترین تله کابین کشور تبدیل می‌شود، اما حالا می‌توان سوار بر کابین های فاز یک آن از بین کوه های عینالی گذشت و طبیعت کوهستانی اطراف را دید. در ایستگاه دوم تله کابین، کافه ها و رستوران های مجموعه قرار دارند و از دیگر جاذبه های اطرافش می‌توان به منطقه پرورش شترمرغ و آبشار مصنوعی اشاره کرده. بر فراز کوه عون بن علی بقعه‌ای منسوب به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) به نام‌های عون بن علی و زید بن علی واقع شده.

دیدنیهای تبریز

از دیدنیهای تبریز خانه مشروطه

اگر دلتان می‌خواهد بدانید محل تصمیم گیری سران مشروطه کجا بوده، باید راه خانه مشروطه را در پیش بگیرید. این خانه که برجسته‌ترین چهره‌های مشروطه از جمله ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و حاجی میرزا آقافرشی در آن جمع می‌شدند، محل نگهداری اسناد دوره مشروطه است.

دیدنیهای تبریز

مسجد کبود

تبریز، مساجد زیادی دارد، اما یکی از دیدنی‌ ترین آنها مسجد کبود یا مسجد جهانشاه است.مسجدی که به خاطر کاشی کاری های فیروزه ای رنگش به فیروزه اسلام هم مشهور است. مسجد کبود تنها بنایی است که از دورە‌ فرمانروایی قراقویونلوها در پایتخت آن‌ها، یعنی تبریز، باقی مانده است.زیبایی‌های این مسجد آنقدر زیاد است که پس از گذشت قرن‌ها و صدماتی که به آن وارد شده، هر انسان صاحب ذوقی را متحیر و مبهوت می‌سازد. بارزترین ویژگی مسجد کبود و شهرت زیادش بیشتر به خاطر کاشی‌کاری معرق و تلفیق آجر و کاشی و اجرای نقوش پرکار است که هم در داخل و هم در خارج آن مشهود است.

دیدنیهای تبریز

دیدنیهای تبریز

مکانهای تاریخی تبریز

مسجد ثقه الاسلام

اين مسجد در خیابان دارایی جنب صاحب الامر واقع شده و در دوره قاجار و در سال ۱۲۶۵ هجری شمسی تكميل شد و امامت آن با مرحوم ميرزا محمد شفيع ثقه الاسلام پيشواي شيعه شد.

در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی از طرف شرقي مسجد يك طاق به مسجد افزوده شد و مسجد زمستاني ديگر در جانب شرقي مسجد احداث كردند و در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی ثقه الاسلام به واسطه شكست فاحشي كه در آن طاقهاي جديدالاحداث و مسجد زمستاني واقع شده بود مجدداً اين فضاها را برداشته و به وسعت مسجد افزود.

در حال حاضر اين مسجد با ۲۰ ستون سنگي و ۳۴ گنبد آجري يكي از بزرگترين مساجد تبريز است.

دیدنیهای تبریز

مقبره استاد شهریار

آرامگاه این شاعر نامی کشورمان در یکی از گورستان‌های تاریخی شهر تبریز به نام مقبره‌الشعرا است که در محلهٔ سرخاب واقع شده‌است.هم ‌اکنون در پیرامون تکیه حیدر در تقاطع خیابان‌های ثقةالاسلام و عارف شهر تبریز قرار گرفته، بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از ۸۰۰ سال پیش به ترتیب از حکیم اسدی طوسی تا استاد شهریار، یکی پس از دیگری در اینجا به خاک سپرده شده‌اند و از دیدنیهای تبریز میباشد.

دیدنیهای تبریز

ارگ تبریز (علی شاه)

ارگ تبریز (علی شاه) نام یکی از بناهای تاریخی تبریز است. این ارگ یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است و در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد.
ارگ تبریز توسط خواجه تاج الدین علی شاه بنا شده است. این بنا براثر زمین لرزه و گذر زمان تا حدودی تخریب شده است.
در محوطهٔ ارگ، آثار تاریخی ارزشمندی همچون «مدرسهٔ نجات» که به عنوان یکی از نخستین مدارس ایران به شمار می رفت

دیدنیهای تبریز

حمام نوبر

حمام نوبر مربوط به دوره قاجار است و در تبریز، تقاطع خیابان امام وتربیت واقع شده است . در حال حاضر این مکان بازسازی شده و به سفره خانه سنتی شهریار تبدیل شده است.

دیدنیهای تبریز

کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس بزرگترین و قدیمیترین کلیسای تبریز است و مراسم بزرگ ملی مذهبی مسیحیان در این کلیسا برگزار می شود. این کلیسا در محلهٔ دیک باشی میدان نماز، کوروش کبیر سابق تبریز قرار دارد و یکی دیگر از دیدنیهای تبریز است.

دیدنیهای تبریز

 کلیسای کاتولیک ها (عذرای توانا)

کلیسای کاتولیک ها (عذرای توانا) متعلق به مسیحیان کاتولیک ایران است. این بنا در سال ۱۲۹۱ خورشیدی احداث شده و نمای آن آجری می باشد. طول کلیسای کاتولیک ها ۳۰ متر و عرض آن ۱۵ متر است و برج ناقوس کلیسا در بالای بالکن کوچکی قرار گرفته است. این کلیسا برای اجرای مراسم و جشن های کاتولیک ها مورداستفاده قرار می گیرد و یکی از دیدنیهای تبریز است.

دیدنیهای تبریز

 برج خلعت پوشان

این برج سه طبقه در ۱۰ کیلومتری جاده تبریز- تهران قرار دارد که این برج آجری منشوری به برج خلعت پوشان مشهور است.

این بنا در اواخر دوره صفویه احداث شده است و در زمان قاجار خلعت اهدایی شاهان برای حاکمان آذربایجان در این برج بر دوش آنها انداخته می شد.

طبقه اول و دوم سرپوشیده و طبقه سوم بدون سقف است، آخرین مراسم خلعت پوشان در سال ۱۳۳۰ هجری قمری در زمان حکمرانی صمدخان مراغه ای انجام گرفته است. در سال های اخیر دانشگاه تبریز این بنا را مرمت کرده است.

دیدنیهای تبریز

 

1 دیدگاه در “جاهای تفریحی و تاریخی شهر تبریز

  1. علی محمد خانلو گفت:

    سلام و عرض ادب
    در صورت امکان، پرواز با پاراگلایدر رو هم در این قسمت قرار بدید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر میتونیم در خدمتتون باشیم.
    ممنون

نظرات