راههای جلوگیری از بیماریهای ناشی از آلودگی هوا

0

با تغذیه مناسب در طول روز ما میتوانیم تاثیر منفی آلودگی هوا را بر روی بدن کمتر کنیم

آلودگی هوا
برای مقابله با آلودگی هوا ، مصرف غذاهایی توصیه می‌شود که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها سلنیوم و بتاکاروتن‌ هستند

غذاهایی مناسب در آلودگی هوا

آنتی اکسیدان

آلودگی هوا

احتمالاً همیشه شنیده یا خوانده اید که آنتی اکسیدان ها برای بدن ما مفید هستند. اما این آنتی اکسیدان ها چه بوده و در بدن چه می کنند؟
آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی هستند که رادیکال های آزاد را به دام می اندازند و به این ترتیب آسیب های ناشی از آن ها را متوقف کرده و یا محدود می کنند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که به سلول های بدن ما آسیب زده و عامل اصلی پیری زودهنگام آن ها هستند.

سلنیوم

آلودگی هوا

سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب و ضروری است که آرایه وسیعی از خواص درمانی همچون محافظت در برابر بیماری‌های قلبی خاص، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن ، به حداکثر رساندن عملکرد تیروئید ، کاهش التهاب ، پیشگیری از سرطان ، کاهش نشانه‌های پیری زودرس ، محافظت در برابر آنتی بادی‌ها، افزایش سلامت مو و تعادل هورمون‌ها را دارد.
غذاهایی که سلنیوم در آن وجود دارد : برخی از منابع عالی برای سلنیوم شامل غلات، حبوبات، آجیل، قارچ، گوشت، ماهی و تخم مرغ است.

بتاکاروتن

آلودگی هوا

بتاکاروتن که کاروتینوئید، است رنگدانه های گیاهی قرمز نارنجی است که در هویج، سیب زمینی شیرین و زردآلو وجود دارد که رنگ آنها را نارنجی کرده است
بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. این برای سالم نگه داشتن چشم و برای افزایش ایمنی و سلامت عمومی بدن لازمست.

می دانیم که اگر آلودگی هوا خیلی شدید باشد، به سختی می توان از اثرات سوء آن در امان ماند، البته اثرات اینآلودگی ها را می توان با مصرف بعضی از غذاها کمتر کرد.

متخصصین تغذیه برای کم شدن مضرات آلودگی هوا، مصرف منابع غذایی ویتامین E و ویتامین D را پیشنهاد می کنند.

این ویتامین ها می توانند اثرات مسموم کننده گازهای آلاینده را خنثی کنند.

ویتامین E در روغن های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد.

منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه تان باشند. البته می توانید با تجویز متخصص، مکمل های ویتامین E و D را هم مصرف کنید.

علاوه بر این ویتامین ها، مصرف غذاهایی را توصیه می کنند که حاوی آنتی اکسیدان های سلنیوم و بتاکاروتن هستند. سبزیجاتی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند.

سلنیوم را هم می توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان و غلات سبوس دار پیدا کنید.

ویتامین C هم می تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده، کمک کند. شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارند می توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب را کاهش دهند.

در کنار این ها باید یادتان باشد که مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه های گازدار، به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می توانند اثرات سوء آلودگی هوا را دو برابر کنند.

موادی مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مواد افزودنی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطان زا هستند، مصرف آنها برای افرادی که در معرض آلودگی هوای شهرها قرار دارند، به هیچ وجه توصیه نمی شوند.

آخرین اخبار تعطیلی مدارس بخاطر آلودگی هوا

نظرات