علت عفونت واژن در زنان و راههای جلوگیری از آن

0

عفونت واژن و اطلاعاتی در مورد عفونت واژن خانم ها

عفونت واژن : شایع ترین علت مراجعه زنان به متخصص بیماری های زنان، عفونت های ژنیکولوژیک (بیماری های عفونی مجاری تناسلی زنانه) با شیوع کمتر در رحم و لوله هاست. این بیماران اغلب به دلیل علائم همراه و گاه تکرار این علائم یا طولانی شدن علائم مراجعه می کنند. اما قبل از شرح علائم باید راجع به حالات طبیعی واژن توضیح داد.

 عفونت واژن

 

ترشحات طبیعی واژن

در حالت عادی واژن دارای ترشحاتی است که این ترشحات در زمان میانه سیکل یا چهاردهمین روز پس از شروع پریود به حداکثر میزان خود می رسد. این ترشحات که پس از پایان پریود و پاک شدن شروع می شود، در ابتدا شفاف بوده و به تدریخ غلیظ تر شده رنگ آن سفید مایل به زرد می شود و در میانه سیکل به حداکثر میزان خود می رسد.

پس برخی مواقع وجود ترشحات واژن طبیعی بوده و نیاز به درمان ندارد. عامل عفونت های واژن، باکتری ها و عوامل بیماری زای متعددی است و گاه چند عامل بیماری زا با هم موجب عفونت واژن می شود و با معاینه و با توجه به علائم و همین طور با کمک آزمایشگاه، علت آن معلوم و درمان انجام می شود.

ترشحات غیر طبیعی واژن

در برخی موارد به دلیل تغییرات محیط واژن، باکتری در این محیط ماندگار شده و به رغم درمان مناسب مجددا بیماری عود می کند اما ترشحاتی که علامت اولیه و اصلی عفونت های واژن است به اشکال مختلفی می تواند باشد: از ترشحات اندک تا فراوان، از ترشحات کم بو تا بسیار بدبو با رنگ های مختلف به خصوص خاکستری یا زرد مایل به سبز، همراه با خارش یا سوزش یا خونریزی حین نزدیکی یا خونریزی حین معاینه، یا وجود ترشحات پنیری شکل همراه با خارش یا سوزش حین نزدیکی یا سوزش حین ادرار کردن.

علائمی که ذکر شد، شایع ترین علائم در انواع عفونت های واژن است که در صورت وجود این علائم باید به پزشک جهت معاینه مراجعه شود. نباید هرگز بدون معاینه و نظر پزشک دارو مصرف کرد؛ چون در بسیاری از موارد چند عفونت با هم اتفاق می افتد و درمان یکی به تنهایی کافی نیست و در مواردی هم علائم یک عفونت شبیه دیگری است. به علاوه در برخی از موارد باید همسر بیمار هم درمان شود؛ چون عامل عفونت به مرد منتقل شده و هرچند ممکن است در مردان بیماری علامت داری ایجاد نشود اما قابلیت انتقال مجدد به زن وجود داشته و موجب عود مجدد می شود.
علامت عفونت های ژنیکولوژیک خارش و ترشحات پنیری است. این بیماری به خصوص در زنان باردار، افراد دیابتی و کسانی که ضعف سبستم ایمنی بدن دارند یا به طور مرتب داروهای کورتون دار مصرف می کنند، دیده می شود.
درمان آن ساده است اما برخی اوقات مزمن می شود که در این صورت درمان آن مشکل خواهد بود. عفونت های دیگر واژن به دو دلیل مهم است؛ یکی این که احتمال انتقال به همسر و عود مجدد وجود دارد و دلیل دیگر این که انواعی از این عفونت ها که در رحم و لوله ها اتفاق می افتد، در صورت عدم درمان منجر به چسبندگی لوله ها و در نهایت نازایی می شود.

ترشحات پنیری شکل همراه با خارش یا سوزش حین نزدیکی از علائم عفونت واژن است

آیا می توان از بروز عفونت های زنانه جلوگیری کرد؟

با رعایت برخی نکات بهداشتی می توان به میزان زیادی از بروز عفونت های مجاری ادراری و فلور واژن جلوگیری کرد. ترشحات طبیعی واژن برای سلامت آن ضروری است. این ترشحات معمولا «رنگ و بو» ندارد و باعث سوزش و خارش نمی شود ولی در صورتی که با عرق ترکیب شود و بهداشت محیط رعایت نشود و شست و شوی مرتب انجام نگیرد، می تواند پوست را تحریک و محیط را مستعد رشد قارچ و باکتری غیرمفید کند که در این صورت ترشحات واژن تغییر رنگ و بو می دهد.

عواملی در ابتلا به عفونت های واژن دخیل است

از عوامل مستعدکننده عفونت در محیط واژن می توان به لباس های زیر تنگ یا لباس های زیر حاوی مواد نفتی و پلاستیکی، مشکلات هورمونی، دوران قاعدگی، دوران بارداری، یائسگی و استفاده از صابون و مواد شوینده با PH قلیایی اشاره کرد.

کف ناشی از شوینده های نامناسب در حین شست و شوی فرد، به خاطر آناتومی خاص این ناحیه وارد واژن می شود. استفاده مکرر از این شوینده ها به خاطر قلیای بودن، PH این ناحیه را بالا برده و موجب فراهم شدن محیط مساعد جهت رشد و تکثیر باکتری های غیرمفید و درنهایت افزایش احتمال ابتلا به عفونت واژن می شود. استفاده از شوینده های دارای PH اسیدی، نقش مهمی در حفظ PH اسیدی واژینال دارد.
برای پیشکیری از عفونت های واژن از ژل ها استفاده کنید

از این رو پزشکان متخصص زنان و زایمان استفاده از ژل های بهداشتی را برای حفظ تعادل محیط واژینال توصیه می کنند. ژل های بهداشتی به سبب بهره گیری از گیاهان موثر نقش مهمی در تعادل PH همچنین ضدعفونی کردن محیط واژن دارد. گیاهان شناخته شده با اثرات کاملا درمانی نظیر آویشن، آلوئه ورا و بابونه با اثرات ضدعفونی کنندگی، ضدقارچی و ضدباکتریایی و تنظیم PH محیط از بهترین گیاهان برای استفاده در این محصول است.

عفونت واژن

 

در ادامه ۳۷ بهترین درمان خانگی عفونت واژن آمده است

۱. ماست

این ماده‌ی خوراکی یکی از مؤثرترین داروهای درمان عفونت قارچی در دوران بارداری است. ماست (ساده و بدون قند) را در رژیم غذایی خود قرار دهید. باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس موجود در ماست مانع رشد عفونت در بدن می‌شود.

* اگر از عفونت قارچی واژن رنج می‌برید، تامپون را به ماست آغشته کنید و آن را وارد واژن خود کنید و اجازه بدهید به مدت به مدت ۱ تا ۲ ساعت بماند. شما می‌توانید این کار را دو بار در روز انجام دهید.

 ۲. سیر

خواص ضد قارچی، ضد باکتری و آنتی بیوتیکی سیر به طور موثری به درمان عفونت قارچی کمک می‌کند. چند حبه سیر را له کرده و آن را با کمی آب مخلوط کنید. خمیر را روی منطقه آسیب‌دیده دوبار در روز استعمال کنید.

– شما همچنین می‌توانید سیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

– روش دیگر این است که می‌توانید روغن سیر را در ترکیب با مقدار برابر روغن ویتامین E استعمال کنید.
۳. سرکه سیب

سرکه سیب را می‌توان هم به صورت خوراکی و هم به صورت خارجی برای درمان عفونت قارچی استفاده کرد. این ماده دارای تعداد زیادی آنزیم است که قارچ‌ها را در بدن ما می‌کشند. سرکه سیب همچنین سطح pH را متعادل می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ۲ قاشق غذاخوری سرکه را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و این محلول دو بار یا سه بار در روز و ترجیحا با معده‌ی خالی مصرف کنید.

– روش دیگر این است که می‌توانید یک تکه پارچه تمیز بردارید و آن را در سرکه سیب فرو کنید. پارچه را در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. بعد از ۳ تا ۴ دقیقه آن را بردارید. این روش درمانی را دو بار در روز انجام دهید تا عفونت کم‌کم از بین برود.

– ۳ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با حدود دو لیتر آب گرم مخلوط کنید. هر روز با این محلول دوش واژینال بگیرید.

– برای جلوگیری از عفونت قارچی، می‌توانید حمام سرکه بگیرید. برای این کار، ۲ فنجان سرکه را به آب داخل وان اضافه کنید و ۱۵ دقیقه در آب غوطه‌ور شوید. شما می‌توانید این کار را هر روز انجام دهید تا نتایج رضایت‌بخش آن را تجربه کنید.

– توجه داشته باشید که اگر عفونت شدید باشد و شما نمی‌توانید احساس سوزش را تحمل کنید، می‌توانید از سرکه رقیق استفاده کنید. بعد از ۱۵ دقیقه منطقه‌ی آلوده را شستشو دهید.

مطلب مرتبط: ۵۰ حقیقت شگفت انگیز در مورد واژن
۴. روغن نارگیل

روغن نارگیل یک ضد باکتری طبیعی و منبع خوبی از اسید کاپریلیک است که به کشتن قارچ‌ها کمک می‌کند و عفونت را با ایجاد یک لایه‌ی محافظ در ناحیه‌ی آلوده بهبود می‌بخشد. روغن را دو یا سه بار در روز در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید و آن را با یک تکه پارچه بپوشانید.

– این روغن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری از این روغن را به صورت روزانه مصرف کنید. شما می‌توانید آن را به عنوان روغن پخت و پز یا به جای کره استفاده کنید.

– شما می‌توانید با ترکیب روغن نارگیل به میزان ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری و یک لیتر آب گرم دوش واژینال بگیرید. این کار را تکرار کنید تا عفونت ناپدید شود.

– در صورت بروز عفونت دهان روغن را در دهان‌تان به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بچرخانید. این کار را دو یا سه بار در روز انجام بدهید.
۵. کرنبری

این یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان عفونت قارچی واژن و UTI (عفونت ادراری) است. آب کرنبری ضد باکتری است و به حفظ pH مناسب ادرار کمک می‌کند و از این طریق مانع رشد قارچ‌ها می‌شود. هر روز یک یا دو لیوان آب کرنبری بدون قند بنوشید.
۶. بوریک اسید

اسید بوریک هم یک داروی مفید برای خلاص شدن از شر عفونت قارچی است. این ماده دارای خواص ضدعفونی‌کننده، ضد قارچی و ضد ویروسی است که به درمان عفونت کمک می‌کنند. اسید بوریک رقیق شده را روی قسمت‌های آسیب‌دیده‌ی پوست قرار دهید و اجازه بدهید به مدت طولانی بماند. سپس آن را بشویید و ناحیه را با حوله‌ی نرم به آرامی خشک کنید.

– برای عفونت واژن، پودر اسید بوریک و کپسول ژلاتین سایز ۰ را مصرف کنید. تمام کپسول را با پودر پر کنید و هر شب آن را در واژن خود قرار دهید.
* توجه داشته باشید که:

– اگر از کپسول اسید بوریک به عنوان یک شیاف واژن استفاده کنید، ممکن است باعث سوزش پوست شود.

– آن را به صورت داخلی (از طریق دهان) استفاده نکنید و همچنین آن را بر روی زخم‌های باز استفاده نکنید.

– اسید بوریک را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

– مصرف اسید بوریک برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.
۷. حمام نمک

حمام نمک التهاب را تسکین می‌دهد و ناراحتی ناشی از عفونت قارچی را کم می‌کند. تمام کاری که باید انجام دهید این است که نمک / نمک اپسوم را به آب داخل وان اضافه کنید و چند دقیقه در این ترکیب دراز بکشید. این کار نیز باعث کاهش تورم و خارش می‌شود، البته اگر چنین مشکلی وجود داشته باشد. شما همچنین می‌توانید برای رسیدن به نتایج رضایت‌بخش‌تر یک فنجان جوش شیرین را به آب حمام اضافه کنید.
۸. کمپرس سرد

اگر چه این روش عفونت را درمان نمی‌کند، اما از تورم و تحریک ناشی از عفونت می‌کاهد. خیلی ساده کیسه‌ی یخ را در منطقه‌ی آسیب‌دیده بگذارید. اگر کیسه‌ی یخ نداشتید، فقط یک تکه یخ را در یک پارچه تمیز قرار دهید، آن را خوب گره بزنید و بعد از آن استفاده کنید. این روش درمانی را دو یا سه بار در روز یا هر زمانی که لازم بود انجام دهید.
۹. مواد غذایی غنی از ویتامین C

این مورد یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از بروز عفونت قارچی است. مواد خوراکی غنی از ویتامین C را تا آن‌جا که ممکن است در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. برای این کار شما می‌توانید پرتقال، لیمو، کیوی، پاپایا، بروکلی و غیره را در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار بدهید. ویتامین C علاوه بر جلوگیری از رشد قارچی، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.
۱۰. پیاز

پیاز هم مانند سیر دارای خواص ضد قارچی، ضد التهابی و ضد باکتری است. این خواص عفونت و ناراحتی را کاهش می‌دهند. پیاز را در رژیم غذایی خود قرار دهید. شما همچنین می‌توانید خمیر پیاز را در مناطق آلوده‌ی پوست استعمال کنید.

– روش دیگر این است که می‌توانید پیاز را حرارت بدهید و آن را در مناطق آسیب‌دیده قرار دهید. گاز پیاز به پوست می‌رسد و در نهایت با قارچ مبارزه می‌کند.
۱۱. هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید قارچ را می‌کشد و از این رو عفونت را کاهش می دهد. هیدروژن پراکسید ۳٪ برای این منظور استفاده می‌شود چرا که غلظت بالاتر آن ممکن است مضر باشد. مقدار کمی از هیدروژن پراکسید ۳٪ را بردارید و آن را با یک لیوان آب مخلوط کنید. یک بار در روز با این مخلوط، ناحیه‌ی واژن را بشویید.

– برای درمان عفونت‌های دهان، ۲/۱ قاشق سوپخوری جوش شیرین را به محلول فوق اضافه کنید تا رقیق شود. این محلول را در دهان‌تان بچرخانید و سپس آن را خالی کنید.
۱۲. جوش شیرین

جوش شیرین باکتری‌ها و قارچ‌هایی را که باعث عفونت می‌شوند، از بین می‌برد. ۲/۱ تا ۴/۳ قاشق چایخوری از آن را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بلافاصله آن را بنوشید. این ترکیب را هر روز با معده‌ی خالی بخورید.
۱۳. عسل

عسل عفونت واژن و دیگر عفونت‌های قارچی را تسکین می‌دهد. دست کم به مدت ۲۰ دقیقه عسل را در ناحیه‌ی آلوده استعمال کنید و سپس آن را بشویید. این کار باعث کاهش راش و خارش ناشی از عفونت می‌شود.
۱۴. دارچین

دارچین دارای خواص ضد قارچی است که به طور موثری به درمان عفونت کمک می‌کنند. برای درمان عفونت واژن، پودر دارچین را با عسل مخلوط کنید و یک خمیر آماده کنید. این خمیر را روی واژن قرار دهید.

– روش دیگر این است که چوب دارچین را به هر روغن حاملی که دوست دارید اضافه کنید و آن را به مدت یک ساعت حرارت دهید (به صورتی که در ظرف بسته باشد). اجازه دهید خنک شود و سپس آن را به صورت موضعی در ناحیه‌ی آلوده استعمال کنید.

– یا این‌که یک تکه چوب دارچین را در یک فنجان آب بجوشانید. سپس شعله را خاموش کنید و کمی آب لیمو و عسل به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را هر روز بخورید.
۱۵. آب‌دوغ

آب‌دوغ یکی از بهترین داروهای طبیعی برای عفونت قارچی است زیرا هیچ گونه عارضه‌ی جانبی ندارد مگر این‌که به آن حساسیت داشته باشید. هر روز دست کم دو لیوان از این نوشیدنی را بخورید.
۱۶. سیاه‌دانه

سیاه‌دانه نیز یک درمان موثر برای درمان عفونت قارچی است. این دانه‌های کوچک سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. برای درمان عفونت و خلاص شدن از شر آن، دست کم ۲ قاشق چایخوری روغن سیاه‌دانه را باید به طور روزانه مصرف کنید.
درمان‌های گیاهی برای عفونت قارچی
۱۷. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا می‌تواند به صورت داخلی و خارجی مورد استفاده قرار بگیرد. این گیاه کمک می‌کند تا علائم عفونت قارچی کاهش بیابد. آلوئه‌ورا را می‌توانید به صورت نوشیدنی دو بار در روز مصرف کنید. این نوشیدنی سموم مضر را از بدن حذف می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

– روش دیگر استفاده از آلوئه‌ورا این است که ژل داخل آن را روی منطقه‌ی آلوده مستقیما دو یا سه بار در روز استعمال کنید.
۱۸. برگ درخت چریش

چند برگ درخت چریش را بردارید و آن‌ها را در مخلوط کن بریزید. مقدار کمی آب به آن اضافه کنید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. خمیر به دست آمده را روی پوست آلوده بمالید و آن را با یک تکه پارچه‌ی تمیز پوشانید. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه آن را بشوئید. هر روز این روش درمانی را تکرار کنید تا زمانی که متوجه نتایج قابل‌مشاهده‌ای شوید.
۱۹. کالاندولا

کالاندولا یکی از بهترین داروها برای درمان عفونت خارجی است. این گیاه را می‌توانید هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی استفاده کنید. برای استفاده از آن به صورت خارجی، کمی از برگ‌های آن را له کنید و خمیر نرمی را آماده کنید. این خمیر را روی پوست آلوده استعمال کنید و آن را با یک پارچه بپوشانید.

– برای تهیه‌ی دمنوش، برگ‌های تازه‌ی کالاندولا را در آب داغ بریزید. اجازه بدهید خنک شود، سپس‌ آن را صاف کنید و نوشیدنی حاصل را دو بار در روز بنوشید.

– این گیاه همچنین به صورت تنتور یا قرص در دسترس است، اما بدون مشاوره با پزشک، آن را مصرف نکنید.

نکته – زنان باردار باید از مصرف داخلی این گیاه جلوگیری کنند.
۲۰. دمنوش ریحان

یکی دیگر از درمان‌های شگفت‌انگیز خانگی برای مبارزه با عفونت قارچی، دمنوش ریحان است. ۲ تا ۳ لیوان آب را بجوشانید. یک و ۴/۱ قاشق چایخوری برگ ریحان خرد شده را به آن اضافه کنید (همچنین می‌توانید خمیر تهیه شده توسط ترکیبی از چند برگ ریحان تازه را به آب اضافه کنید) و مدتی آن را پوشش دهید. این دمنوش را پس از آن‌که صاف کردید دو بار در روز بنوشید. همچنین اگر دچار عفونت دهان یا برفک هستید، می‌توانید از آن برای غرغره کردن استفاده کنید.
۲۱. گردوی سیاه

گردوی سیاه یک منبع غنی از تانن است که به طور موثر باعث کشتن باکتری‌ها می‌شود. برای درمان عفونت قارچی، پوسته‌ی گردوی سیاه باید مورد استفاده قرار بگیرد. برای به دست آوردن پوسته، فقط گردو را به مدت چند ساعت خیس بگذارید.

* هشدار: گردوی سیاه تراوش شیر را در پستان متوقف خواهد کرد. اگر باردار هستید یا به فرزندتان شیر می‌دهید، ‌از مصرف آن پرهیز کنید.
۲۲. عصاره تخم گریپ‌فروت

خواص ضد قارچ عصاره‌ی تخم گریپ‌فروت رشد پاتوژن‌ها (بیماری‌زا) را مانند باکتری‌ها، مخمرها و قارچ‌ها کنترل می‌کند. این عصاره حاوی ویتامین C و E است. یک لیوان آب را آماده کنید و ۵ تا ۱۰ قطره عصاره را به آن اضافه کنید. از این مخلوط برای تمیز کردن منطقه آسیب‌دیده استفاده کنید. برای قسمت های حساس بدن مثل واژن، از یک توپ پنبه برای استفاده از این محلول استفاده کنید.

۱۰ تا ۱۲ قطره از این عصاره را در آب یا هر آب‌میوه‌ای که ترجیح می‌دهید، اضافه کنید. می‌توانید این مخلوط را ۳ بار در روز بنوشید.
۲۳. روغن‌های معطر

شما می‌توانید روغن معطر اسطوخدوس، روغن درخت چای، روغن لیمو و غیره را برای از بین بردن عفونت قارچی استفاده کنید. ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده را در یک ظرف کوچک بریزید و از هر کدام از این روغن‌های معطر درخت چای و اسطوخدوس ۴ قطره اضافه کنید. مخلوط آماده شده را در مناطق آلوده استعمال کنید.

روش دیگر این است که ۲ تا ۳ قطره روغن لیمو، روغن دارچین، روغن درخت چای و روغن نعناع فلفلی را با هم مخلوط کنید. خوب روغن‌ها را هم بزنید و از توپ پنبه‌ای برای استعمال این ترکیب روغنی در ناحیه‌ی تناسلی خود استفاده کنید.
۲۴. روغن پونه‌ی کوهی

روغن پونه‌ی کوهی حاوی کارواکرول و تیمول است که عفونت قارچی را درمان می‌کنند. خیلی راحت، این روغن را در منطقه‌ی آسیب‌دیده دو بار در روز، استعمال کنید.

– روش دیگر این است که می‌توانید ۳ قطره روغن را با یک لیوان آب مخلوط کنید و این آب را دو بار در روز بخورید.

توجه داشته باشید که این ترکیب در برخی از افراد ممکن است باعث ریفلاکس اسید شود.
۲۵. روغن چای درخت

این روغن دارای خواص درمانی و ضد قارچی است. ترپینن موجود در آن کمک می‌کند تا عفونت قارچی کاهش بیابد. روغن درخت چای نه تنها عفونت را درمان می‌کند، بلکه علائم آن را نیز کاهش می‌دهد. برای درمان عفونت واژن، چند قطره روغن را در یک تامپون قرار داده و آن را درون واژن قرار دهید.

– برای مناطق دیگر، روغن را با قسمت‌های مساوی از روغن بادام یا روغن زیتون رقیق کنید و آن را به آرامی روی ناحیه‌ی دارای عفونت دو یا سه بار در روز بمالید. این کار را به طور روزانه تکرار کنید.

– به همین ترتیب شما می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری از ژل آلوئه‌را با ۲ یا ۳ قطره از این روغن مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی قسمت‌های آسیب‌دیده استعمال کنید.

* هشدار: خانم های باردار نباید از این روغن استفاده کنند زیرا ممکن است برای کودک مضر باشد.
۲۶. اکیناسه

قرن‌هاست که این گیاه برای درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی، عفونت‌های دستگاه ادراری و عفونت قارچی واژینال استفاده می‌شود. این گیاه همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. نصف قاشق چایخوری از تنتور اکیناسه را به نصف لیوان آب اضافه کنید. مواد را هم بزنید و ترکیب حاصل را هر روز دو یا سه بار بخورید.
۲۷. روغن پالماروسا

روغن پالماروسا نیز می‌تواند برای عفونت قارچی استفاده شود. ۴ قطره روغن پالماروسا را با ۲ قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را در مناطق آسیب‌دیده استعمال کنید.
۲۸. دمنوش آویشن

آویشن یک منبع غنی از ویتامین C است و مانع از رشد غیرقابل کنترل قارچ‌ها می‌شود. شما می‌توانید آن را به شکل دمنوش مصرف کنید. یک فنجان آب بجوشانید. ۱ قاشق چایخوری آویشن خشک به آن اضافه کنید. اجازه دهید مدتی دم بکشد و زمانی که خنک شد. ۲ تا ۳ فنجان دمنوش در روز بنوشید.
۲۹. دمنوش رزماری

این گیاه دارویی به علت خواص ضد التهابی و ضد قارچی که دارد،‌ قارچ‌ها را از بین می‌برد. دمنوش رزماری را با افزودن برگ رزماری به آب گرم آماده کنید. بگذارید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. سپس اجازه بدهید خنک شود و آن را صاف کنید. از توپ پنبه‌ای برای استعمال آن در مناطق آسیب‌دیده استفاده کنید. این روش درمانی را دو یا سه بار در روز انجام دهید.

– روش دیگر این است که می‌توانید دمنوش رزماری را دو بار در روز بنوشید.
۳۰. گیاه دارویی پادارکو

گیاه دارویی پادارکو طبیعتی ضد ویروسی دارد و غنی از لاپاکول و نفتوکوئینون است. این گیاه را به صورت دمنوش مصرف کنید. ۴ فنجان آب را بجوشانید و ۲ فنجان پوست پادارکو به آن اضافه کنید. اجازه بدهید دست کم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد. سپس کمی صبر کنید تا خنک شود. دمنوش را صاف کنید و در طول روز آن را در مقادیر کم بنوشید. این دمنوش را هر روز بنوشید تا نتایج قابل‌توجهی را شاهد باشید.
۳۱. نارون قرمز

نارون قرمز التهاب را کاهش می دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و بدن را سم‌زدایی می‌کند. خمیر این گیاه دارویی را می‌توان با افزودن آب به پودر آن تهیه کرد. خمیر باید دارای قوام متوسط باشد، یعنی نه بیش از حد رقیق و نه خیلی سفت. این خمیر را در مناطق آلوده دو بار در روز استعمال کنید تا زمانی که نتیجه بگیرید.

* هشدار: اگر هر گونه حساسیتی را تجربه کردید، از مصرف آن خودداری کنید.
۳۲. گیاه دارویی خوک طلایی

ترکیبی، به نام بربرین که در گیاه دارویی خوک طلایی موجود است، باعث می‌شود این گیاه خواص ضد قارچی و ضد باکتری داشته باشد. این گیاه سیستم ایمنی بدن را با فعال‌سازی گلبول‌های سفید خون تقویت می‌کند. خوک طلایی را می‌توانید به روش‌های مختلفی مثلا برای شستشوی صورت، برای دوش واژینال و به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

– ریشه‌ی این گیاه به شکل قرص و کپسول نیز موجود است. اما باید آن را پس از مشاوره با پزشک مصرف کنید.
۳۳. انگور اورگن

این یکی هم از دیگر درمان‌های موثر طبیعی برای رفع عفونت قارچی است. این گیاه دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتری است. شما می‌توانید آن را به صورت دمنوش مصرف کنید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که دو قاشق غذاخوری از ریشه‌ی خشک‌شده‌ی انگور اورگن را بردارید و آن را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید. سپس آن را صاف کنید و بنوشید. شما می‌توانید سه فنجان از این دمنوش را در روز مصرف کنید.
۳۴. سدر

۱ قاشق غذاخوری سدر بردارید و آن را به یک فنجان آب اضافه کنید. چند دقیقه آن را بجوشانید و سپس کمی صبر کنید تا خنک شود. یک تکه پارچه‌ی تمیز در آن فرو کنید و آن را در منطقه‌ی آسیب‌دیده قرار دهید. شما همچنین می‌توانید سدر را به شکل دمنوش دو بار در روز استفاده کنید. این درمان به شما کمک می‌کند که از احساس سوزش و خارش رها شوید.
۳۵. هلیله‌ی سیاه

این گیاه را می‌توان به شکل دمنوش مصرف کرد. برای تهیه این دمنوش، ۱ قاشق چایخوری پودر هلیله‌ی سیاه را با یک لیوان آب داغ مخلوط کنید. ترکیب حاصل را هر روز قبل از رفتن به رختخواب بخورید. هلیله‌ی سیاه را بیش‌تر از این مقدار مصرف نکنید.

* هشدار: آن را به کودکان ندهید چرا که ملین است.
۳۶. دوش واژینال گیاهی

بهترین راه برای درمان عفونت این است که آن را با مواد گیاهی درمان کنید. برای تهیه‌ی این دوش، به نوش (سرو بادبزنی)، اسطوخودوس، بابونه و کالاندولا نیاز دارید. ۱ قاشق چایخوری پودر هر یک از این گیاهان را آماده کنید و آن را به ۳/۱ فنجان آب گرم اضافه کنید. خوب مواد را با هم مخلوط کنید و اجازه بدهید مدتی دم بکشد. سپس ترکیب حاصل را برای دوش واژینال استفاده کنید.
۳۷. فندق افسونگر

این گیاه عفونت ناشی از قارچ را کاهش می‌دهد و در نهایت آن را از بین می‌برد. فندق افسونگر همچنین سطح pH بدن را متعادل می‌کند. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که برگ فندوق افسونگر را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشانید. اجازه بدهید خنک شود و بعد منطقه‌ی آسیب‌دیده را با این محلول دست کم سه بار در روز شستشو بدهید. این روش درمانی را به صورت روزانه و دست کم به مدت یک هفته یا بیش‌تر تکرار کنید.
بایدها

– منطقه‌ی واژن را خشک نگه دارید و آن را پس از استفاده از توالت به طور کامل تمیز کنید.

– یوگا و مراقبه کنید.

– پروبیوتیک‌ها را مصرف کنید.

– مصرف قند و کافئین را کاهش دهید.

– اگر عفونت‌تان شدید بود به پزشک مراجعه کنید.

– لباس‌های گشاد، ترجیحا پنبه‌ای بپوشید، به طوری که اکسیژن به این قسمت از بدن برسد و گردش هوا حفظ شود.
نبایدها

– از مصرف صابون‌های قوی پرهیز کنید.

– از رابطه‌ی جنسی قبل از این‌که عفونت ناپدید شود، پرهیز کنید.

– از مصرف قرص‌های جلوگیری پرهیز کنید، زیرا ممکن است آسیب‌پذیری نسبت به عفونت قارچی را افزایش بدهند.

– از طولانی حمام کردن پرهیز کنید چرا که محیط مرطوب به رشد قارچ کمک می‌کند.

– از گرفتن دوش واژینال به طور مداوم پرهیز کنید.

نظرات