درد قاعدگی و نه راه اساسی برای کم کردن درد

0

راههای کم کردن درد قاعدگی

کم کردن درد قاعدگی: مواد غذایی غنی از پتاسیم مانند موز، گزینه‌های مناسبی برای تسکین این مشکل به‌شمار می‌روند، چون کمبود پتاسیم در بدن همواره یکی از عواملی است که باعث شکل‌گیری گرفتگی‌های عضلانی ناشی از قاعدگی در ناحیه شکم یا تشدید آن‌ها می‌شود.

درد قاعدگی

بیشتر زنان، دردهای ناشی از قاعدگی را حداقل در برهه‌ای از دوران زندگی‌شان تجربه می‌کنند و حدود ۴۰ درصد از آنان نیز با گرفتگی‌های عضلانی ناشی از قاعدگی در ناحیه شکم مواجه می‌شوند.

این گرفتگی‌ها معمولا به‌علت افزایش هورمون پروستاگلاندین به‌وجود می‌آیند که باعث انقباض شدید در رحم و درنهایت درد و ناراحتی می‌شود. اگر شما هم با گرفتگی‌های عضلانی ناشی از قاعدگی در ناحیه شکم مواجه هستید، می‌توانید از ترفندهای زیر برای تسکین این مشکل کمک بگیرید.

۹ راه برای کم کردن درد قاعدگی

درد قاعدگی

خودداری از مصرف کافئین

دریافت بیش از حد کافئین، گرفتگی‌های عضلانی ناشی از قاعدگی را تشدید می‌کند. پس اولین ترفند برای تسکین این مشکل آزاردهنده، خودداری از مصرف قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار و هر گونه نوشیدنی حاوی کافئین است. مصرف دم‌نوش بابونه به‌جای چای یا قهوه که کافئین ندارد و حاوی نوعی اسید آمینه به‌نام گلیسین است، یکی از بهترین راه‌ها برای تسکین اسپاسم‌های عضلانی محسوب می‌شود.

خوردن موز

مواد غذایی غنی از پتاسیم مانند موز، گزینه‌های مناسبی برای تسکین این مشکل به‌شمار می‌روند، چون کمبود پتاسیم در بدن همواره یکی از عواملی است که باعث شکل‌گیری گرفتگی‌های عضلانی ناشی از قاعدگی در ناحیه شکم یا تشدید آن‌ها می‌شود. بنابراین، سبزی‌های برگ سبز مانند اسفناج و لوبیای سفید هم گزینه‌های مناسبی برای دریافت پتاسیم هستند.

افزایش دریافت امگا-۳

مطالعات متعددی نشان داده‌اند زنانی که از مواد غذایی حاوی امگا-۳ استفاده می‌کنند، گرفتگی‌های عضلانی خفیف‌تری را تجربه می‌کنند. زنان می‌توانند امگا-۳ دریافتی خودشان را از طریق اضافه کردن ماهی‌های چرب و مغزهای خام به رژیم غذایی افزایش بدهند.

بالا گرفتن پاها

یکی از ساده‌ترین ترفندها برای تسکین گرفتگی‌های عضلانی ناشی از قاعدگی، بالا گرفتن پاها است. دراز کشیدن و بالا گرفتن پاها نسبت به باقی قسمت‌های بدن می‌تواند به تسکین عضله‌های رحم کمک کند. برای این کار بهتر است که در رخت‌خواب دراز بکشید و پاها‌ی‌تان را روی چند بالش بگذارید.

مصرف محصولات لبنی

مواد غذایی سرشار از کلسیم می‌توانند گرفتگی‌های عضلانی ناشی از قاعدگی در ناحیه شکم را تسکین بدهند. پس استفاده از شیر، پنیر و ماست را قبل از شروع دوره قاعدگی و درحین دوره بیشتر کنید. این کار هم عضله‌ها را ریلکس می‌کند و هم شدت گرفتگی‌های عضلانی را کاهش می‌دهد.

پوشیدن لباس‌های آزاد

پوشیدن لباس‌های تنگی که فشار مضاعفی به ناحیه شکم وارد می‌کنند، واقعا گرفتگی عضلانی را بدتر می‌سازند. پس حداقل در دوران قاعدگی، از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان مانند شلوارهای جین خودداری کنید.

پیاده‌روی

ترفند ساده و مفید دیگر برای تسکین گرفتگی‌های عضلانی ناشی از قاعدگی، پیاده‌روی است. سه بار پیاده‌روی در روز، سطح اندورفین را در بدن افزایش می‌دهد و علاوه بر بهتر کردن خلق‌وخوی شما، درد ناشی از قاعدگی را هم کمتر می‌کند.

ورزش دراز-نشست

بسیاری از ورزش‌ها برای دوران قاعدگی مفید هستند، اما ورزش دراز-نشست به‌طور خاص می‌تواند اثربخشی بیشتری در راستای کاهش دردهای ناشی از قاعدگی داشته باشد. دراز-نشست به تسکین درد کمک می‌کند، اما عضله‌های شکمی را هم کش می‌آورد. این حالت کش‌آمدگی و انبساط، تمرکز ذهن را از گرفتگی‌های عضلانی ناشی از قاعدگی در ناحیه شکم دور می‌کند.

گرم‌سازی بدن

گرم کردن بدن، خصوصا در ناحیه‌های شکم و قسمت پایینی کمر، یکی از بهترین ترفندها برای ریلکس کردن عضله‌ها است. شما می‌توانید از پدهای حرارتی، بطری‌های آب گرم یا حتی حمام داغ و طولانی برای این کار استفاده کنید.

نظرات