درسا درخشانی | ماجرای کشف حجاب و پیوستن به تیم شطرنج آمریکا

1

بیوگرافی درسا درخشانی

درسا درخشانی (زادهٔ ۲۶ فروردین ۱۳۷۷ در تهران) استاد بین‌المللی شطرنج اهل ایران است.

درسا درخشانی

وی پس از سارا خادم‌الشریعه ، دومین شطرنج باز زن ایرانی است که علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان، در سن ۱۸ سالگی و در هشتاد و هفتمین کنگرهٔ شطرنج جهان عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به دست آورد. وی سابقه قهرمانی شطرنج نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۲ و کسب مقام ششمی شطرنج جوانان جهان در سال ۲۰۱۵ را در کارنامه خود دارد

درسا درخشانی

ماجرای کشف حجاب درسا درخشانی و اخراج از تیم ملی

حضور درسا و برنا درخشانی در مسابقات آزاد شطرنج جبل الطارق واکنش تند فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته است. پیش تر یک نشریه آلمانی درسا درخشانی را “یکی از برترین بازیکنان شطرنج جهان” نامیده بود. به دنبال حضور بدون حجاب یک شطرنج باز ایرانی در تورنمنت جبل الطارق و مسابقه دادن برادر او با یک شطرنج باز اسرائیلی، یکی از نمایندگان مجلس ایران خواهان برخورد دستگاه های امنیتی با رئیس فدراسیون شطرنج شده است.

برنا درخشانی ۱۵ ساله با الکساندر هوزمان از اسرائیل مسابقه داد و درسا درخشانی شطرنج باز ۱۸ ساله بدون حجاب در این مسابقات حاضر شد. به دنبال انتشار این خبر مهرداد پهلوان زاده، رئیس فدراسیون شطرنج ایران با این که گفت این دو نفر بدون حمایت فدراسیون و به صورت شخصی در این مسابقات شرکت کرده اند، از محرومیت آن ها خبر داد.

درسا درخشانی

او گفت:“اولین اقدام ما این است که این افراد را از تمام مسابقاتی که در ایران و به نام ایران برگزار می شود، محروم می کنیم و دیگر شانس حضور در تیم ملی را نخواهند داشت.” درسا درخشانی در اسپانیا دانشجو است اما برادرش برنا در ایران زندگی می کند.
(صداوسیما) با انتقاد از فدراسیون شطرنج حضور این دو شطرنج باز را در مسابقات جبل الطارق نوشت:“در اولین مورد دعوت از نایجل شورت، شطرنج باز انگلیسی بود که اظهاراتی علیه ایران داشته و پس از آن نیز در حالی که هنوز وزارت امور خارجه ورود آمریکایی ها را به ایران آزاد اعلام نکرده بود، پهلوان زاده ورود سه شطرنج باز آمریکایی را برای مسابقات جهانی زنان تایید کرد.”احمد سالک، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مبارزه با اسرائیل را از “اصول ده گانه دکترین انقلاب دانست و گفت:“لزومی ندارد افراد دو تابعیتی و اشخاصی که اعتقادی به نظام ندارند، زیر پرچم ایران در یک مسابقه ورزشی شرکت کنند. چه ارگانی این افراد را برای فعالیت در ورزش کشور انتخاب کرده است؟ آیا وزارت ورزش روی این مسائل نظارتی ندارد که قصد دارد تنها با یک عذرخواهی ماجرا را تمام کند… کنترل و برخورد با این موضوع در حیطه کاری دستگاه های امنیتی است.”

خبر پیوستن درسا درخشانی به تیم ملی شطرنج آمریکا

امروز پس از ماهها از خبر اخراج درسا درخشانی شطرنج باز از تیم ملی ، برخی خبرگزاری ها ، خبر پیوستن وی به تیم ملی آمریکا را منتشر کردند که هنوز کسی این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است

عکسهای قبل و بعد از کشف حجاب درسا درخشانی شطرنج باز

 درسا درخشانی

 

درسا درخشانی

 

درسا درخشانی

 

درسا درخشانی

عکسهای درسا درخشانی

1 دیدگاه در “درسا درخشانی | ماجرای کشف حجاب و پیوستن به تیم شطرنج آمریکا

  1. آزاده گفت:

    چه جالب. اینجوری تمام ورزشکاران حرفه ای ایران فقط با یک کشف حجاب ساده بدون کوچکترین زحمتی بناهندگی می‌گیرند و از کشور فرار می‌کنند.

نظرات