لیپوم یا چربی زیر پوست و راههای درمان لیپوم یا چربی جمع شده زیر پوست

0

لیپوم یا چربی زیر پوست و راههای درمان لیپوم یا چربی جمع شده زیر پوست

لیپوم یا چربی زیر پوستی : شاید تا بحال برای شما یا اطرافیان اتفاق افتاده باشد که بر روی قسمتی از بدن یک توده در زیر پوست ایجاد شود که بدون درد است و برای شما ایجاد نگرانی کرده باشد ما در این بخش از مجله اینترنتی حرف تازه برای شما مطالبی درباره این توده چربی و راههای درمان آن آماده کردایم.

لیپوم

آیا میدانید لیپوم چیست؟

لیپوم ( Lipoma) به تومور خوش‌خیم با منشأ بافت چربی متراکم گفته می‌شود. این غده نسبتاً شایع در مناطق مختلف بدن تشکیل می‌شود. علائم آن اغلب ناشی از فشار بر بافتهای مجاور می‌باشد.
معمولاً در معاینه توده‌ای قابل حرکت و بدون درد لمس می‌شود. اغلب اندازه این غده کوچک است (بندرت به شش سانتیمتر می‌رسد). در بالغین بین چهل تا شصت سال شایعتر است اما در جوانترها و کودکان نیز ممکن است مشاهده شود.

لیپوم بیشتر در کدام قسمت از بدن تشکیل می شود؟

لیپوما می تواند بر روی هر قسمت از بدن تشکیل شود، اما معمولا بر روی مناطق زیر ظاهر می شود:
گردن , شانه , کمر , شکم , بازو , ران

لیپوم

علائم لیپوم چیست؟

تومورهای پوستی انواع مختلفی دارد. اما لـیپوم معمولا دارای ویژگی های متمایزی است. توده ایجاد شده در این بیماری علائم زیر را دارد:

این توده ها گنبدی‌شکل و دارای قطر ۱۰–۲ سانتی‌متر هستند. امکان دارد بعضی اندازه‌های بزرگ‌تر هم پیدا کنند
این توده ها در هنگام لمس دارای شکل خمیری و سطح صاف بوده و به راحتی می‌توان آن‌ها را حرکت داد
این توده ها ممکن است به صورت یک ضایعه منفرد یا ضایعات متعدد بروز کند.
پوست روی ضایعات دارای ظاهری طبیعی می‌باشد.
این توده ها فاقد علایمی نظیر خارش یا درد هستند.
فقط زیر پوست احساس می شود.
آرام رشد می کند.

روش تشخیص لیپوم

پزشکان می توانند لـیپوم را با انجام معاینه فیزیکی تشخیص دهند. این توده نرم است و معمولا دردناک نیست. از آنجایی که از بافت چربی تشکیل شده است، به راحتی هنگام لمس کردن حرکت می کند.
در بعضی موارد، متخصص پوست ممکن است نمونه برداری از لـیپوم را انجام دهد. در طی این روش، بخش کوچکی از بافت برای انجام تست های آزمایشگاه برداشته می شود. این آزمایش برای رد احتمال سرطان انجام می شود. اگر چه لیپوما سرطانی نیست، اما می تواند به لیپوسارکوم، که بدخیم یا سرطانی است، شبیه باشد. برخلاف لیپوما، لیپوسارکوم دردناک است و به سرعت در زیر پوست رشد می کند.

لیپوم

راههای درمان لیپوم

وجود یک لـیپوم به تنهایی، معمولا هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، گاهی ممکن است غده چربی زیر پوست به تشخیص پزشک نیاز به درمان داشته باشد. متخصص پوست بهترین توصیه درمان را بر اساس عوامل مختلف از جمله موارد زیر می کند:

اندازه لیپوما
تعداد تومورهای پوستی که وجود دارد
سابقه شخصی سرطان پوست
سابقه خانوادگی سرطان پوست
دردناک بودن یا دردناک نبودن لیپوم

روش های درمان این بیماری نیز به شرح زیر است:

عمل جراحی

شایعترین روش درمان لیپوما، جراحی برای برداشتن توده است. این روش در صورتی که توده درشت است اما هنوز رشد نکرده مفید می باشد. لیپوم ها به ندرت پس از جراحی عود می کنند.

لیپوساکشن

یکی دیگر از گزینه های درمان، لیپوساکشن است. از آنجا که لیپوم ها مبتنی بر چربی هستند، این روش می تواند به خوبی اندازه آن ها را کاهش دهد. لیپوساکشن به وسیله سوزن متصل به یک سرنگ بزرگ و بعد از بی حسی انجام می شود.

تزریق استروئید

تزریق استروئیدها نیز ممکن است در درمان این بیماری مفید باشد. این درمان می تواند اندازه لیپوم را کاهش داده اما آن را کاملا حذف نمی کند.

منبع : لیلی لند

نظرات