آشنایی با خواص سیر و مضرات آن

0

آشنایی با خواص سیر و مضرات آن

طبیعت سیر گرم و خشک است. سیر اغلب غذاها را خوشمزه و خوش طعم می‌‌‌‏کند و بسیاری از مردم از غذاهای سیر‌‌‌‏دار لذت می‌‌‌‏برند و آن را به عنوان یک گیاه بهداشتی مهم دارای خواص ضد عفونی شدید و کشنده انواع میکروبها می‌‌‌‏شناسند.

این غده زیرزمینی گیاهی است از خانواده پایا، علفی، یک ساله و برگ‌‌‌‏های آن نواری به رنگ سبز تیره است. گل‌های آن کوچک به رنگ صورتی یا مایل به سبز است که به صورت یک چتر در انتهای ساقه استوانه‌‌‌‏ای گل دهنده به ارتفاع ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌‌‌‏متر ظاهر می‌شود.دانه‌‌‌‏های آن سیاه است. قسمت زیرزمینی‌‌‌‏اش متورم است که ریشک‌‌‌‏هایی از آن بیرون آمده و این تورم همان سـیر است. هر غده متورم سیر ۱۰ تا ۱۲ دانه سیر یا حبه سـیر دارد که روی هر حبه آن پوششی سفید یا صورتی رنگ پوشانیده است، سـیر به طور کلی دو نوع است، سیر سفید، سیر صورتی.

در این مطلب با خواص سیر و مضرات سیر آشنا خواهیم شد

خواص سیر

خواص درمانی سیر

– سـیر مقوی، مسکن، آرام‌بخش برای معده و کلیه و ضدعفونی کننده است و سرما خوردگی را برطرف می‌کند.

– التهاب‌‌‏های زکامی بینی، ضعف ناشی از آفتاب زدگی و ورم روده را درمان می‌کند.

– رطوبت معده و مسمومیت غذایی را از بین می‌برد.

– تنظیم کننده دستگاه گوارش، ضد نفخ، ضد اسهال، اشتها آور، ضد اسپاسم، ضد سوزش معده و آسان کننده هضم غذا، ضد میکروب، ضد ویروس و ضد قارچ است.

– پیاز مو را تقویت می‌کند و از ریزش آن جلوگیری، از سفید شدن مو پیشگیری می‌کند و سفید شدگی موها را برطرف می‌سازد.

– سـیر برای دفع سنگ کلیه مفید است، عادت ماهانه را باز می‌‌‌‏کند، باز کننده مویرگ‌‌‌‏های پوست بدن است و بدان سبب پوست بدن را شفاف و گلگون می‌کند.

– پایین آورنده چربی‌‌‌‏های خون (کلسترول، تریگلیسرید) و فشار خون است.

– قند خون را پایین آورده، گاز هیدروژن موجود در خون را کم می‌کند.

– رطوبات اطراف اعصاب و مفاصل را جذب کرده و در بهبودی درد مفاصل کمک می‌کند.

– برای رفع قطره قطره ادرار کردن و تسکین تب‌‌‌‏های کهنه مفید است.

– در مقابل سم گزیدگی مار، رتیل و حشرات ضد سم خوبی است.

– اگر هر روز دو حبه آن را در یک فنجان شیر بجوشانید و تا گرم است آن را بنوشید، اخلاط سینه و عفونت ریه را برطرف می‌سازد، سینه را نرم می‌کند ، سیاه سرفه ، آسم، تنگی نفس، برونشیت و دیفتری را درمان می‌کند.

– برای دفع کرم معده و روده کودکان از حبه‌‌‌‏های سـیر گردنبندی درست کنید و روی یک لباس نازک به گردن کودک بیاویزید و در تمام سوپ و غذاهایی که برای او درست می‌کنید یک حبه سـیر بیندازید.

– مقداری از آن را خوب بکوبید، درپارچه ای نازک بپیچید و روی موضع بگذارید و پس از یک ساعت بردارید. درد نقرس را تسکین می‌دهد و روماتیسم کهنه و مزمن را درمان می‌کند.

– برای درمان میخچه و زگیل، چهار بار در روز، یا رنده شده آن را ضماد کنید یا یک حبه سـیر پخته را تا گرم است روی موضع بمالید و هر شب و هر روز تا بهبودی کامل ادامه دهید.

– اگر با زیره پخته خورده شود، برای تقویت دندان‌ها مفید است.

خواص سیر

مضرات سیر

یکی از مضرات سیر خام اینست که سیر برای مادران شیر ده چندان مناسب نیست. چون مصرف سیر باعث میشود شیرشان بدمزه شود و در نتیجه این امکان وجود دارد که نوزاد از خوردن شیر منصرف شود.

یکی دیگر از مضرات سـیر این است که اگر در مصرف سیر زیاده روی کنید دچار مشکلاتی مانند کاهش فشار خون، سرگیجه، آلرژی (حساسیت)، و به ندرت خونریزی خواهید شد. سیر را هم باید به اندازه مصرف کرد.

مصرف سـیر بوی خیلی بدی به دهان می‌دهد. بهتر است بعد ان سریعا مسواک طعم دار یا آدامس بجوید؛ بنابراین یکی دیگر از مضرات سیر بد بو کردن دهان است.

یکی از مضرات سـیر احساس سوزش در دهان و یا معده و همچنین سوزش معده است. با خوردن سیر ممکن است دهان و معده تان بسوزد.

جالب است بدانید مصرف سـیر گاهی منجر به بروز بادشکم، تهوع و استفراغ، بوی بد بدن و اسهال خواهد شد؛ بنابراین مصرف زیاد سـیر خام هم بی ضرر نیست و مضرات سـیر میتواند شامل این موارد باشد. گاهی مصرف سیر خام منجر به آسم و سایر واکنش‌های آلرژیکی شده است.

طبق بررسی‌های انجام شده، بیمارانی که دارو‌های ضد انعقاد خون مانند آسپرین مصرف می‌کنند، باید در مصرف سـیر احتیاط و دقت کنند، چون سیر مانع از انعقاد خون خواهد شد؛ بنابراین اشخاصی که جراحی می‌کنند، باید ۷ تا ۱۰ روز پیش از جراحی از خوردن سـیر پرهیز جدی بکنند، چون زمان خونریزی را ‏افزایش می‌دهد..
شاید برایتان اتفاق افتاده که افرادی را دیدید که از روغن سیر برای درمان عفونت قارچی، زگیل و میخچه استفاده می‌کنند. طبق بررسی‌های بدست امده سـیر می‌تواند عفونت‌های قارچی مثل عفونت‌های قارچی پای ورزشکاران را درمان کند، اما تاثیر آن برروی زگیل‌ها و میخچه هنوز به اثبات نرسیده است..
دربارداری اگر سیر را به به اندازه مصرف کنید خطری ندارد. اما اگر ان را بیش از حد به عنوان دارو مصرف کنید ممکن است خطرساز باشد. سـیر ترشی.
اگر سـیر را روی پوستتان قرار دهید عموما خطرناک است. چون سـیر میتواند باعث آسیب رساندن به پوست به شکل سوختگی بشود.

سیر برای برخی بیماری‌ها بی تاثیر است

طبق بررسی‌های زیادی که روی تاثیر سـیر بر چربی خون، کلسترول خون و تری گلیسیرید شده است، برخی میگویند سـیر بر کلسترول بالا تاثیردارد و برخی میگویند بی تاثیر است. سـیر برای درمان سرطان سینه و سرطان ریه بی فایده است.برخی معتقدند مصرف سـیر تاثیری در درمان قند خون بالا ندارد.

به گفته محققان هرچند در نتایج آزمایشگاهی مصرف سیر باعث کاهش باکتری هیلوباکتر شده بود، ولی در عمل سـیر در درمان هیلوباکتر تاثیری ندارد.

 

منابع : اپک تایم – تابناک

نظرات