موارد مصرف و عوارض قرص گاباپنتین (Gabapentin)

0

موارد مصرف و عوارض قرص گاباپنتین (Gabapentin)

قرص گاباپنتین (Gabapentin) یک آنالوگ گاما آمینوبوتیریک اسید است که در ابتدا برای درمان صرع تولید شد، ولی در حال حاضر برای استفاده‌های مختلفی از جمله کاهش درد، به‌خصوص دردهایی با منشأ عصبی (مانند سردرد و کمردرد) دارد. این دارو با نام‌های تجاری (برند) مختلفی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. نورونتین، محصول شرکت فایزر و نیز آپوگاباپنتین، محصول شرکت آپوتکس کانادا از نام‌های شناخته‌شده هستند. از جمله برندهای رایج ایرانی نیز می‌توان از نوروپنتین نام برد.

 

قرص گاباپنتین

موارد مصرف قرص گاباپنتین

گاباپنتین در سال ۱۹۹۴ به وسیله اداره دارو و غذای آمریکا (FDA) برای درمان صرع پارشیال (گاباپنتین همراه با سایر داروهای ضد تشنج مورد استفاده قرار می‌گیرد) تأیید شد. در سال ۲۰۰۲ به پزشکان اجازه داده شد که از این دارو برای کاهش درد ناشی از ابتلا به زونا (نورالژی هرپسی) استفاده کنند. هم‌اکنون برخی از پزشکان از این دارو برای پیش‌گیری از سردرد میگرنی، درمان نیستاگموس و نیز کاهش دردهای نوروپاتیک (عصبی) استفاده می‌کنند. برخی معتقدند که در اختلالات دو قطبی نیز می‌توان از این دارو استفاده کرد؛ اگر چه در این مورد هنوز اتفاق نظر وجود ندارد.

عوارض جانبی قرص گاباپنتین

۱- خواب‌آلودگی، گیجی و نیز تورم اندام‌ها از جمله عوارض شایع مصرف گاباپنتین است.

۲- خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو میباشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود .

۳- در صورت احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو ،مصرف غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه این مشکل را برطرف می سازد.
۴- تغییرات گوارشی مانند یبوست و اسهال ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد.

۵- در صورت یبوست یک رژیم مناسب غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات به مقدار مناسب و در مورد اسهال نیز مصرف مایعات به مقدار کافی موثر می باشد.

۶- افزايش وزن نيز از عوارضي مي باشد كه ذهن بيماران مصرف كننده را مشغول مي كند.اما در صورت رعايت يك رژيم غذايي مناسب و داشتن فعاليت بدني متناسب با وزنتان جاي نگراني در اين مورد وجود ندارد.

۷- از آنجا که مصرف گاباپنتین لثه های شما را حساس می کند، لازم است در مدت درمان با این دارو بهداشت دهان و دندان را کاملاً رعایت نمایید و از مسواک نرم استفاده کنید.

۸- در صورت بروز علائم آنفولانزا، گرگرفتگی، افزایش فشار خون، تغییرات ناگهانی وزن، تغییرات شدید خلق و خو، مشکلات حرکتی، احساس لرزش، مشکلات خواب و تنفسی، سرفه،تغییرات لثه ها، درد عضلانی یا مفصلی،ورم پا و مچ و سایر موارد حتماً به پزشک خود مراجعه نمایید .

عوارض جانبی شایع در کودکان بیشتر در ارتباط با سیستم عصبی مرکزی است که به گروه‌های زیر تقسیم می‌شود:

اختلالات رفتاری، ۸۵٪ موارد
رفتارهای تهاجمی، ۱۳٪ موارد
اختلالات تمرکزی، ۴۱٪ موارد
بی‌قراری و نیز بیش‌فعالی، ۲۷٪ موارد
پارکینسون، ۹۶٪ موارد

نحوه مصرف قرص گاباپنتین

این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد. کپسول یا قرص را بصورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از بازکردن یا جویدن آن بپرهیزید.
در صورت فراموش كردن مصرف يك نوبت دارو بلافاصله پس از يادآوري آن را مصرف كنيد مگر آنكه زمان ياد آوري به نوبت مصرف بعدي دارو نزديك باشد.در اين شرايط نوبت فراموش شده را مصرف نكنيد و نوبت بعدي را در زمان خودش مصرف كنيد اما به هيچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نكنيد.

تداخل دارویی قرص گاباپنتین

در صورتی که همزمان با مصرف گاباپنتین از شربت های ضداسید معده و یا هرگونه دارو جهت درمان سوهاضمه استفاده می نمایید، مصرف گاباپنتین را با این دارو ها حداقل دو ساعت فاصله دهید.

یکی از داروهایی که با گاباپنتین تداخل دارد داروی اورلیستات* orlistat است.

اورلیستات orlistat : برای کاهش جذب چربی و درمان چاقی از آن استفاده می‌شود .این دارو در ایران عمدتاً با نام تجاری لیپونیل (Liponile) و در بسیاری از کشورها با نام تجاری Xenical عرضه می‌شود.

نکته :

به دليل عوارض ناشي از اين دارو براي جنين ،درصورتي كه قصد بارداري يا شك به بارداري داريد حتما پزشك خود را جهت تغيير دارو مطلع سازيد و در زمان مصرف اين دارو از روش مناسب جهت پيشگيري از بارداري استفاده نماييد.

نظرات