موارد مصرف و عوارض قرص فلوکستین (Fluoxetine)

0

موارد مصرف و عوارض قرص فلوکستین (Fluoxetine)

قرص فلوکستین (Fluoxetine) داروی نام آشنا، کم عارضه و پرطرفدار در داروهای ضدافسردگی می باشد که در موارد متنوعی مانند پرخوری عصبی،افسردگی و وسواس اجباری تجویز می شود.
علت اصلی بروز افسردگی ناشناخته است اما هدف از درمان دارو همراه با مشاوره درمانی برطرف کردن علائم افسردگی نظیر خلق پایین، بی حالی،نداشتن انگیزه، افکار خطرناک ،اختلالات خواب و کاهش اشتها و…جهت رساندن فعالیت و عملکرد روزانه ی فرد به سطح طبیعی، می باشد.

فلوكستين يا پروزاك يك داروي ضدافسردگي مهاركننده باز جذب سروتونين (SSRI) است. سروتونين ماده‌اي در بدن است كه كاهش آن سبب عدم تعادل رواني، علائم افسردگي، خواب‌آلودگي، نگراني و. . . مي‌شود. در حقيقت با مصرف پروزاك، ميزان اين ماده در بدن افزايش يافته و سبب بهبود علائم افسردگي و اضطراب مي‌شود.

قرص فلوکستین

موارد مصرف قرص فلوکستین

در اغلب موارد، بیماران دو دوز فلوکستین در روز یک بار در اوایل صبح و یک بار در ظهر مصرف می کنند. دارو را می توان با غذا و یا بدون غذا و یا با یک نوشیدنی کامل مصرف کرد. اگر شما یک دوز را فراموش کردید به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید مگر اینکه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی باشد. به هیچ عنوان دو دوز دارو را با هم مصرف نکنید.
دوز اولیه از فلوکستین برای اکثر افراد بالغ ۲۰ میلی‌گرم و یک بار در روز می‌باشد. این دوز ممکن است به ۶۰ میلی گرم در روز بسته به نوع واکنش شما نسبت به دارو افزایش یابد. کسانی که از فلوکستین برای درمان پرخوری (درمان بولیمیا) استفاده می‌کنند ۶۰ میلی‌گرم در روز مصرف می‌کنند. تجویز بیش از ۶۰ میلی‌گرم از این دارو برای این اختلال توصیه نمی‌شود. دوز مصرفی برای هر نوع بیمار از ۸۰ میلی گرم در روز نمی‌بایست تجاوز کند.
نوجوانان (در این مورد، کودکان سنین ۷ – ۱۸ ) با استفاده از فلوکستین برای اختلال وسواسی اجباری معمولا در ابتدا ۱۰ میلی گرم در هر روز تجویز می شود که ممکن است در صورت لزوم تا ۲۰ – ۳۰ میلی گرم در روز افزایش یابد. دوز مصرفی نباید از ۶۰ میلی گرم در روز تجاوز کند. برای کودکان کم وزن نیاز به تعیین سطح دوز مناسب می‌باشد.

تداخل دارویی قرص فلوکستین

در مورد داروی فلوکستین توصیه می شود که از مصرف همزمان آن با سایر داروهای زیر خودداری نمایید.

pimozide (Orap),
thioridazine (Mellaril),
، مثل:monoamine oxidase inhibitor
isocarboxazid (Marplan), phenelzine (Nardil), rasagiline (Azilect), selegiline (Eldepryl, Emsam), or tranylcypromine (Parnate).

مصرف همزمان این داروها با فلوکستین منجر به بروز عکس العمل های کشنده ای می شود. به همین خاطر توصیه می شود که مثلا ۱۴ روز بعد monoamine oxidase inhibitor از قطع مصرف داروهای می توانید فلوکستین مصرف کنید.یا برعکس ، ۵ هفته بعد از قطع هستید.MAOI مصرف فلوکستین مجاز به مصرف تیرودیزین یاهمچنین در صورت تجویز این دارو توسط پزشک، اگر دچار هر نوع آلرژی به دارو هستید یا مبتلا به سیروز کبدی، بیماری کلیوی، دیابت، صرع، افسردگی خفیف و یا سابقه سوء مصرف دارو هستید به پزشک اطلاع دهید.

عوارض قرص فلوکستین

تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، اضطراب، مشکل در بینایی، کاهش اشتها، خستگی، عرق کردن و یا خمیازه کشیدن، ضعف، کاهش وزن، تغییر در میل و توانایی جنسی، گلو درد، گرفتگی عضلات و خشکی دهان ممکن است، هنگام استفاده از این دارو رخ دهد. اگر هر یک از عوارض ذکر شده، رخ داد، سریعا با پزشکتان دراینباره مشورت نمایید.

اگر حین مصرف این دارو دچار عوارض جانبی نادر ولی جدی این بیماری از قبیل مدفوع خونی و سیاه، استفراغی که شبیه دانه های قهوه هست، تپش قلب، غش، تشنج، راش های پوستی و تغییر در مقدار ادرار شما رخ داد، سریعا به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید.

اگر شما مبتلا به دیابت هستید، فلوکستین ممکن است برروی سطح قندخون شما تاثیر بگذارد، به همین دلیل سطح قندخون خود را هنگام مصرف دارو به طور منظم کنترل نمایید و نتیجه آنها را با پزشکتان درمیان گذارید.

قرص فلوکستین به عنوان قرص لاغری

اگر کسی افسرده نباشد و فلوکستین را فقط به عنوان داروی کاهنده وزن مصرف کند، اتفاقا ممکن است عوارض جانبی زیاد و ناراحت کننده‌ای به همراه داشته باشد؛ چرا که این دارو اصولا به عنوان داروی کاهش وزن درنظر گرفته نمی‌شود.

نظرات